ASRock 870 Extreme3 Review

Abeltje130 18 mei 2011, 5.564 views

ASRock 870 Extreme3

Pluspunten

• toekomstgerichtheid
  • overklokbaarheid

Minpunten

• layout kon beter

Layout Score: 4
Asrock 870 extreme3
Beste tweakers, hier een review over de asrock 870 extreme3.
Ik heb jammer genoeg geen vergelijkings materiaal.
Ik heb dit moederbord gebruikt voor mijn eerste zelf in elkaar gestoken computer,
voor dit moederbord gebruikt naar aanleiding van de bbg guide(s) en de goede prijs.
Moederbord (en rest van pc) besteld bij Azerty.
Dit is mijn eerste review, dus verwacht hier niet te veel van ;)
Verbetertips worden altijd gewaardeerd.

Inhoud van de doos:
Drivers op CD
Instructies
4 zwarte sata 3.0 kabels
en het moederbord zelf

Featureset:
Dit moederbord is zeer toekomst gericht, alle nieuwe aansluitingen zitten erop:
Sata 3.0
E-Sata
USB 3.0
(vandaar dat true 333)

Er zitten 8 USB 2.0 poorten op
5 Sata poorten 3.0 poorten
Plaats voor 1x usb I/O connector en nog 1 voor firewire.
Er is geen IDE aansluiting aanwezig, voor sommige een probleem, voor mij niet.
Op dit moederbord zijn 2 exclusieve dingen alleen voor asrock moederborden beschikbaar:
Turbo UCC ( core unlocker en beter overclocken, ik heb het aangezet en merkte geen verschil, core unlock heb ik niet geprobeerd, en ook niet nodig) en Instantboot, ik heb instantboot aan en uit gezet en ik merk 0,0 verschil.

Layout:
Hier had ik wel een opmerking over, de front I/O voor geluid zit echt super slecht geplaatst, namelijk direct onder je videokaart, hierdoor moet je of je videokaart in je 2e slot steken, of geen geluid aan de voorkant van je case, ook hier, dit is geen probleem voor mij, voor sommige kan dit echter wel zo zijn.
De Sata poorten, de 24 pins , de aansluiting van je case op je moederbord (aan/uit switch enz.) zitten allemaal prima geplaatst, je ziet ze dan maar een klein stukje vanachter de moederbord tray.
Verder was het installeren van de scythe mugen rev b een eitje (wel met 2 man).

Prestaties:
Ik heb geen vergelijkings materiaal, dus kan niet zeggen of dit moederbord snel is of niet.
Het geluid is prima, ik gebruik dit in combinatie met een turtle beach x11, dit is een hele simpele headset maar het geluid is prima voor games/ films. Muziek klonk echter niet zo geweldig, maar wel acceptabel.

Stabiliteit/ betrouwbaarheid
Hij doet het 99%, kan namelijk niet via windows afsluiten, dan gaat het systeem weer opnieuw aan, ik heb ong alles wel geprobeerd, maar ik krijg dit niet normaal.
Voor de rest heeft dit bord het altijd gedaan.
Met 4gb kingston ram 1600 is dit super stabiel :)

Overklokbaarheid
Ook hier, geen vergelijkings materiaal, maar ik heb met 3 klikken op de knop mijn phenom x4 955 op 4Ghz laten lopen. Je kunt dan uit een lijstje de gewenste kloksnelheid klikken, en klaar is kees.

Compatibiliteit
Nog geen problemen mee gehad, alle drivers etc worden gewoon geinstalleerd.

Ondersteuning door fabrikant
Ook nog geen ervaring mee gehad.

De prijs is echt heel goed voor wat je ervoor terug krijgt, alle toekomstige denkbare aansluitingen zo ongeveer, ik vind het bord er ook nog wel mooi uitzien, blauw, zwart en wit.

Update(s):
Ik ga binnekort een crucial RealSSD van 64 GB kopen, ik zal dan even een update plaatsen hoe dat werkt :)

SSD's op dit mobo:
Ik heb een curcial m4 64 gb ssd in dit systeem geprikt, de sata poorten werken prima met een 6gb/s SSD.
De sata chipset is van AMD zelf, en dus niet van marvell, waarmee je ssd lang niet zo snel is.
Bedankt voor het lezen van mijn review

Heb jij ook een ASRock 870 Extreme3?

Bedankt, voor de review, alleen heb ik nog een vraagje, zal je niet beter in 2011 kunnen gaan voor een AM3+ socket of toch nog de AM3?
er is een kans dat de asrock 870 extreme3 nog met bios update am3+ ondersteunt, maar ik weet het niet zeker.
En er is altijd wel iets nieuws om op te wachten, maar zo krijg je natuurlijk nooit een pc :)
ja ok, maar de bulldozers komen volgende maand(en) uit dus :P
het lijkt altijd dichtbij natuurlijk, maar voor je het weet heb je weer ivy bridge uit enz.
een officiele release datum voor bulldozer is nog niet vrijgegeven, mischien duurt het nog 4 maanden.
Niet dus. Nu weer 3e kwartaal... lekker vaag.
volgens bepaalde site is het niet wijs om een AM3+ cpu op AM3 mobo's te draaien. Zie deze site: http://nl.hardware.info/n...ussen-am3-en-am3+-sockets

Ik heb ook hetzelfde mobo. Goeie mobo. Het motiveert me om in de toekomst een Asrock mobo te kopen. Heb twee computer hier staan, nl. een intel en een amd.
Over dat opnieuw opstarten bij het afsluiten. Had je toen Instantboot aanstaan?
Volgens mij start de PC dan inderdaad opnieuw op, om meteen daarna in slaapstand te gaan. Dat is geloof ik hoe Instantboot werkt :)

Ik heb zelf ook een Asrock moederbord, maar ik heb hem nog niet ingebouwd. Ben wel zeer benieuwd :)
Foto's zijn ook altijd leuk natuurlijk!
Dat klopt, dit wordt inderdaad veroorzaakt door instantboot. Alleen gaat hij dan zover ik weet niet in slaapstand, maar in sluimerstand.

Vreemd genoeg heb ik wel een soortgelijk probleem. Wanneer ik mijn PC in sluimerstand/hibernate plaats, start hij soms ook na een tiental seconden opeens gewoon weer op. Natuurlijk staan alle "wake on" opties (zover ik ze kan vinden) en instantboot uit.

[Reactie gewijzigd door GebakkePizza op 14 maart 2011 23:58]

Ik heb het zelfde probleem met dit moederbord. ik heb nog geen oplossing hiervoor gevonden...
Aangezien ik mijn reactie niet maar kan aanpassen, moet het maar zo. Inmiddels heb ik dit probleem opgelost, maar ik moest het niet in de bios zoeken.. In apparaatbeheer moest bij de netwerkkaart het vinkje weg bij: "Dit apparaat mag de computer uit de slaapstand halen". Simpel als dat.

In Windows 7:
Klik op Start -> rechtermuisklik op "Computer" -> "Beheren" -> "Apparaatbeheer" (links) -> "Netwerkadaptors" uitklappen -> rechtermuisklik op "Realtek PCIe GBE..." ->"Eigenschappen" -> Tabblad "Energiebeheer" -> vinkje weghalen bij "Dit apparaat mag de computer uit de slaapstand halen" -> klik op "OK"
Hey Abeltje130,

Hoe veel ruimte is er tussen PCI-e 2.X sloten. Ik wil namelijk deze kaart ooit in CF gaan draaien, en dan moet het wel passen...

Heel erg bedankt :)
Volgens mij gaat dat niet lukken. Ik heb precies hetzelfde mobo met een crossfire..er blijft niet zoveel ruimte (max 4 cm) tussen de twee kaarten.
Volgens mij gaat dat nou net wel passen. Je hebt gewoon 2 sloten ruimte tussen beide X16 laantjes waarbij die ASUS een tripleslots koeler heeft. Of het bevorderlijk is voor het aanzuigen van frisse lucht is een tweede. Thomasie, waarom haal je er niet gewoon een Twin Frozr van MSI bij?
Ik heb dezelfde kast, mobo en cpu en alleen met een GTX260 had ik last van de audio stekker, met de GTX460 wat ik nu heb past de stekker er net naast.
ik heb ook deze mobo maar ik heb eigenlijk een vraag:
weet iemand of je de power, reset en de status led uit kunt zetten?
"....de front I/O voor geluid[ zit echt super slecht geplaatst... "

kun je dit verduidelijken, want ik ben eigenlijk geinteresseerd in dit moederbord. Bedoel je dat de kabel van je front audio niet lang genoeg is om langs de videokaart te kunnen?

Ik snap niet precies waarom het bij jou niet lukt.
De videokaarten zitten in de weg, als je je videokaart in het bovenste Pci slot steek, kan de stekkertje er gewoon niet goed in, want de aansluiting wordt volledig overdekt door de videokaart.
De front audio zit links onder de bovenste pci-e 16x slot, veel kaarten met een reference koeler zullen dus niet passen als de front audio zit aangesloten zit. Het plastic omhulser van de kaart komt er dan tegen aan. Ik heb zelf de MSI 6850 Cyclone OC (in crossfire) en dan heb je er geen last van omdat die kaart er dus niet tegen aan zit.
Hoeveel fan connectors zitten er eigenlijk op?
4 buiten de cpu fan connector toch?
Ja dat klopt, en 1 daarvan is een 4pins, maar daar kunnen gewoon 3 pin fan aanslutingen op.
dus in prencipe kan ik mijn oude case fans van de CM scout op mn nieuwe case zetten de antec DF-85 en gewoon aansluiten op het nieuwe moederbord in dit geval de asrock 870 extreme3 ookal is het 3 pins
Ik heb dit moederboard gehad voor mijn huidige moederboard, ik moet zeggen dat ik er geen problemen mee heb gehad op een paar kleine dingetjes na:

- De computer uit slaap stand halen duurde +- 10 seconden.
- De i\o audio connector zit inderdaad in de weg bij de meeste high end videokaarten.
- Het BIOS post screen is (bij mij in ieder geval) niet weg te krijgen, ik zet het meestal uit
maar dat is mijn met geen mogelijkheid gelukt bij dit moederboard.

Voor de rest doet hij het prima en dit waren voor mij de enige minpunten, voor de rest duidelijke review, kort maar krachtig zoals ik het graag zie.