Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 1.800dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech MX518 Review

Ruubie 14 maart 2011, laatste update op 14 maart 2011, 763 views

Logitech MX518

Pluspunten

• Muis houdt lekker vast en geeft niet snel zweethanden
  • De muis doet wat 'ie moet doen, geen overbodige poespas
  • Strakke, duidelijke vormgeving
  • Stevige en solide bouw
  • Drivers en Help-functie zijn overzichtelijk en bieden voldoende opties en mogelijkheden
  • Zeer goede prijs-kwaliteit verhouding.

Minpunten

• Precisie had wat beter gekund wat betreft gewicht
  • Maximale DPI had hoger gemogen naar mijn mening
  • De muis is vrij licht

De Logitech MX518 Optical Gaming Mouse zat inbegrepen bij het complete PC-pakket dat ik ruim een jaar terug bij een lokale computershop gekocht had. Sinds die tijd heb ik nooit een probleem met deze muis gehad. Ik game regelmatig en ben elke dag wel een uur of twee met de PC bezig.

Algemene Indruk
Een zeer betrouwbare, simpele en solide muis, met een eigenaardige look voor een zacht prijsje. Eentje die zeker de beginnende gamers zal bevallen. Zowel voor normaal PC-gebruik als het professionelere gamewerk erg goed geschikt.

Ergonomie
De muis ligt prettig in de hand met een lekker groot duimgat. Een pluspunt is dat zelfs mensen met grotere handen deze muis goed kunnen vasthouden, tenzij je echt kolenscheppen hebt. Maar dan zul je ook wel naar een extra grote muis moeten zoeken.
De linker- en rechtermuisknop klikken fijn en het scrollwiel scrollt lekker. Ook na lang gebruik van de muis krijg ik geen last van kramp of RSI-achtige verschijnselen. Zweethanden heb ik slechts heel zelden met deze muis, als de verwarming per ongeluk te hoog staat bijvoorbeeld.
Een klein minpuntje is dat ik het nogal lastig vind om je ringvinger te plaatsen. Aan de rechterkant zit wel een soort inham voor je ringvinger en pink. Mijn pink past hier goed in, maar mijn ringvinger hangt op het randje van dit gat. Ik kan hem ook niet boven op de muis leggen, dan glijdt 'ie van de muis af. Ik weet niet of dit aan de muis zelf ligt of aan de vorm van mijn hand. En mocht het het laatste het geval zijn: je merkt het alleen als je er op let. :)
De forward- en back-knopjes boven het duimgat waren voor mij in het begin even wennen. Een aantal keren klik je er toch per ongeluk op en springt je webpagina terug. Dit kwam denk ik wel doordat dit mijn eerste muis is met zulke knopjes, dus voor iemand die al zo'n muis in zijn bezit heeft zal dit geen probleem zijn.
Daarbij heeft de muis een multitaskknop, zo noem ik hem maar (de functie hiervan is te lezen onder 'Functionaliteit'). Dit knopje is onder het scrollwiel geplaatst, maar zit helaas iets te ver naar achteren toe. Je moet om er op te klikken je wijsvinger bijna dubbelvouwen. Hierdoor gebruik ik 'm eigenlijk nooit.
Het gewicht is ook goed voor de algemene muisgebruiker. Het is inderdaad geen perfect uitgebalanceerde gamemuis, dat kan je ook niet verwachten voor zijn prijs. Maar voor een doorsnee gamer is dit een hele fijne muis qua gewicht.

Functionaliteit
Ik ben erg te spreken over de functionaliteit van de muis. Niet teveel poespas, maar wel de knoppen die echt nodig zijn. De forward- en backknoppen, on-the-fly DPI aanpassen en als extraatje de multitask-knop. Met de bijgeleverde drivers is het mogelijk in te stellen in welke stappen de DPI moet worden aangepast, welke functie de knoppen hebben en dingen als de versnelling etc.
Dan de multitask-knop, zoals ik hem gedoopt heb, of volgens Logitech de 'Documentschakelaar'. Een druk op de knop opent een klein schermpje (zie foto) met alle geopende programma's en door er eentje aan te klikken switcht je PC naar dat programma. Een soort uitgebreide Alt + Tab. Niet heel nuttig, maar meer een extra leukigheidje. Verder is de muis niet draadloos, maar is het een kwestie van USB-kabel erin en je PC herkent de muis vanzelf.
Het is qua functionaliteit goed voor mensen die niet al te veel toeters en bellen bij hun muis willen. Voor de veeleisende gebruiker die wat meer functies en extra's wil is deze muis misschien geen goede aankoop.

Precisie
De muis scoort voldoende wat betreft precisie.
2000 DPI was aan het begin voor mij heel erg wennen, maar ik zou nu alweer wat hoger willen. Mocht ik ooit een volgende muis kopen dan zal ik ook voor een hogere DPI gaan.
Voor de mensen die twijfelen of een hogere DPI beter is:
Als je jezelf langzaam traint met een steeds hogere DPI heeft dat wel goede effecten op je gameresultaten. Ik speel vooral First Person Shooters (Battlefield: Bad Company 2 e.d.) waarbij snel reageren erg handig is. Een hogere DPI helpt hier enorm bij. Je draait je veel sneller om en maar kan nog steeds precies mikken. Dit vergt wel wat oefening, daarom raad ik ook aan niet meteen op 2000 DPI te starten als je rond de 800 gewend bent (de standaard desktop-muis). Bouw dit langzaam op en als je weer wat sneller wilt en kunt ga je een stapje verder. Voor 'normaal' PC-gebruik is een hoge DPI niet nodig.
Dan het gewicht. Als de muis wat zwaarder was geweest had ik het denk ik wat fijner gevonden, omdat je dan minder snel heen en weer vliegt als je de DPI hoog instelt en langzaam met de muis beweegt. Ook zijn er geen gewichtjes meegeleverd om de muis naar eigen voorkeur te verzwaren. Dit valt misschien ook wel onder de categorie Toeters en Bellen. :P

Vormgeving
De looks van de muis vind ik ook mooi. Strak zwart met zilver en oranje symbooltjes in de knopjes. Het grootste deel is bezaaid met zwart-grijze vlekken, die volgens mij bij elke muis weer anders zijn. Dit maakt 'm wel een soort van uniek en voegt zeker wat toe aan het uiterlijk. (Zie ook de foto's)
De materialen zijn ook goed gekozen. Het is altijd lastig te beschrijven hoe het oppervlak voelt, maar ik zal een poging wagen. Het zwarte gedeelte en de knopjes zijn van een glad, mat plastic. Het lijkt een beetje op het materiaal waarvan ze die zwarte dvd-doosjes maken, maar dan gladgeschuurd. Dat houdt erg lekker vast. Het grijze gedeelte is helemaal glad. Het Logitech-logo in het midden heeft een relifje, maar dit voel je alleen als je er echt met je vinger overheen gaat.

Bouwkwaliteit
De materialen werden net al een beetje besproken, maar verder is het ook een erg stevige en solide muis. Je hebt totaal niet het gevoel dat 'ie snel zou breken. Alles zit strak op zijn plaats en er zijn ook geen schroefjes e.d. zichtbaar, iets wat ik erg netjes vind. Ik heb het niet geprobeerd maar ik denk dat je 'm best tegen de grond kan gooien zonder dat er iets gebeurt.
De kabel is zo'n standaard computerkabel, net als de USB-stekker. Je hebt hierbij ook niet het idee dat je deze makkelijk uit de muis kan trekken ofzo.
Het enige minpuntje: na een jaar begint de zwarte verf (als het verf is?) om het logo heen een beetje af te bladderen, maar dit zie ik niet als een probleem. Je hand zit er toch immers bijna altijd op. Dit minpunt valt dan voor mij ook onder de 'zeikcategorie'.

Drivers en ondersteuning
De muis werkt met de SetPoint software van Logitech. Hier kan je dus functies aan knoppen toewijzen, dingen als de scrollafstand en aanwijzerversnelling instellen en met de game-instellingen de afstand tussen de DPI-instellingen waartussen je met de muis kan switchen instellen. (Zie ook de foto's)
De software doet wat je ervan verlangt. Ik kan ook geen extra functies bedenken die ik mis.
Verder heb ik ook geen problemen gehad met software die het niet deed e.d. Ik heb dus ook geen ervaring wat betreft support bij problemen.

De prijs is werkelijk geweldig voor de kwaliteit en mogelijkheden die Logitech levert. Voor 30,-* heb je dit dingetje al in huis. De prijs is ook n van de grote pluspunten van deze muis. Ik heb helaas geen vergelijkingsmateriaal, dus ik weet niet hoe andere muizen uit deze prijsklasse scoren.

*Ten tijde van deze review (03-2011)

De Logitech MX518 Optical Gaming Mouse is een schitterende muis voor elk PC-gebruik. Zowel de functionaliteit als de vormgeving zijn zeer goed. Het is een stevig en duurzaam ding dat zeker niet snel zal slijten. De muis en de software doen wat ze moeten doen, en goed ook. En dat alles voor een zacht prijsje.

Score: 9.0/10

Heb jij ook een Logitech MX518?

Ik ben weg van deze muis heb em al 2x gekocht.
maar ben toch aan het denken aan een razer of een andere logitech G series.
De G500 is een vergelijkbare muis als de MX518. De G500 is alleen precieser en deze kan je zelf nog verzwaren. IMO een goede keuze.

(Ik kom zelf van een MX510 af)

edit:

Prima review btw!

[Reactie gewijzigd door freggel op 15 maart 2011 13:31]

Het was idd een fijne muis 5 jaar terug, maar de precisie laat voor deze tijd te wensen over vind ik.

Zelfde verhaal voor de MS Explorer 3.0
Ik gebruik al jaren de MX510, heel vergelijkbaar met deze en ik de muis echt kickass