HTC Desire HD Bruin Review

Gingerbread 11 maart 2011, laatste update op 23 december 2011, 3.379 views

HTC Desire HD Bruin

Pluspunten

• Origineel uiterlijk
  • Aluminium unibody
  • Goed scherm
  • SNEL!
  • Ondanks single-core is de processor zeer goed
  • Nieuwe versie HTC Sense
  • Goede support van HTC

Minpunten

• Te groot (Verschilt per persoon)
  • Slechte afwerking klepjes
  • Nog steeds android 2.2 (Vind ik persoonlijk prima)
  • Accuduur zal tegenvallen voor sommige mensen.

(Versie 1.00, wijzigingen en fouten voorbehouden, worden aangepast. Review is niet af, word aan gewerkt)
Inleiding:
Hallo, dit is mijn eerste review. Ik heb hiervoor zojuist een account aangemaakt, en het lijkt me leuk om af en toe eens een review te schrijven om jullie beter te informeren over een product en mijn persoonlijke mening te geven.
  • Inhoudsopgave:
  • -Accu & snelheid
  • -Browsing
  • -Conclusie
Introductie:
Aangezien het tijd was voor me om een nieuwe telefoon uit te zoeken, ben ik uitgebreid research gaan doen naar de topmodellen die er momentueel zijn. Dit is niet mijn eerste android, ik wissel namelijk geregeld van mobieltje (Ik houd nogal van testen) Hiervoor heb ik, van verleden tot heden: HTC Touch pro, samsung Pixon, LG Arena, Samsung Jet, HTC Tattoo, HTC Hero, Nokia 5800, Nokia N97 Mini, HTC dream, Motorola Milestone, Sony Xperia X10, Samsung Galaxy S, HTC Desire, HTC HD2 en nu dus de HTC Desire HD, hét vlaggenschip van HTC.

Unboxing:
Ik kreeg het doosje direct mee in de winkel van Vodafone, wat me opviel was dat het doosje nogal klein was voor zo een groot toestel. Maar ik ken HTC, ze weten alles precies in het doosje te krijgen. In hot doosje zat alleen het hoognodige, dus geen hoesje of screenprotector wat tegenwoordig normaal is.
Wat er in zat: Oplader: een nieuwe, kleinere dan vorige HTC laders, best mooi dingetje. Usb-kabel: Weinig op aan te merken, goede kwaliteit, Oortjes: Standaard HTC oortjes, geen geweldige kwaliteit, net zoals bij Apple, Handleidingen: Vind ik persoonlijk onnodig bij Android. Dit was dus de tamelijk kleine inhoud van het overigens mooi ontworpen doosje.

Toesel: eerste indruk:
Toen ik het toestel uit het doosje pakte, zat er netjes een plastic beschermlaagje om het toestel, die gemakkelijk te verwijderen was. Het toestel oogde groot, maar zeker niet zo groot als ik had verwacht. Ondanks het 4.3 inch scherm verschilt het toestel echt niet veel met de Samsung Galaxy S die een 4 inch scherm heeft, en de HTC Desire HD is een stukje breder maar wel ongeveer evenlang als de originele HTC Desire, die een schermgrote van 'slechts' 3.7 inch heeft. Omdat de HTC Desire HD dun is, merk je hem niet méér op in je zak dan een soortgelijk toestel als de Xperia X10. Het toestel voelt erg goed aan, ik krijg er echt een 'premium' indruk bij, en het gewicht mag er ook zijn: 164 gram. Ik vind dat persoonlijk een stuk fijner dan een toestel als de Galaxy S, die een cheap indruk geeft naar mijn mening,

Connectiviteit
Veel mensen lijken vergeten te zijn dat een telefoon ook moet kunnen bellen, ook bij onze vriend Steve.De belkwaliteit op de Desire HD is prima, de andere kant verstaat je goed en de speaker is luid en duidelijk. Wel is de luidspreker naar mijn mening nogal blikkerig en niet echt goed. Sms'en gaat prima in de door HTC aangepaste app.
Het toestel heeft een zeer goede download en upload snelheid, maar dit zijn slechts getallen die bijna nooit gehaald worden. Toch vind ik mijn toestel nog steeds erg snel op 3g.
Wi-fi verbinding verbind erg snel met je thuisnetwerk en heeft een goed bereik.
Dit toestel heeft gewoon alle connectiviteit die je zal verwachten, en alles werkt prima.

Bouwkwaliteit:
Zoals ik in het kopje hiervoor al beschreef, je krijgt echt het gevoel dat je een hoogwaardig toestel in je hand hebt. Dit komt mede door het glazen frontpaneel, aluminium unibody en de rubberized accenten aan de achterkant. In de topics van de HTC Desire HD zijn veel klachten geschreven over de bouwkwaliteit.
Zo zou de voorkant scherpe randen hebben, wat bij mij niet het geval is. Ik voel zeker een rand, maar dit had de HTC HD2 ook, en daar werd niet over geklaagd.
Ook zijn er heel veel klachten over het batterijklepje en simkaart cover. Het batterijklepje ben ik zelf niet bepaald tevreden over, het zit aan de rechterkant van de achterkant van het toestel. Deze vergt relatief veel kracht om hem open te krijgen, wat opzich niet erg is, omdat hij dan weer wel enorm goed vast zit. Alleen het probleem bij mij is dat er een naad is tussen het unibody en het klepje. Dit is niet echt storend en echt een klein deel van een milimeter, maar ik vind het toch slordig voor een topmodel van HTC. Over de simkaart cover ben ik daarintegen zeer ontevreden. Deze gaat er veels te makkelijk af en voelt zeer fragiel aan. Er zijn een hoop mensen waarbij deze door midden gebroken is. de cover schuif je als het ware in het unibody en zit met 2 haakjes vast. Ik heb deze nu slechts 2x opengemaakt omdat ik gewoon bang ben dat er iets mee gebeurd, wat dus echt niet goed is. Ik had veel liever dat hij net zo stevig vast zat als het batterij klepje. Ook sluit de simkaart cover totaal niet goed aan, een naad die groter is dan bij het batterijklepje en zelfs omhoog staat is de reden. Ik vind de covers zelf wel fijn omdat ze grip geven, maar ze zijn zeer slecht afgewerkt. Ik heb een toestel van de laatste batch, dus bij mij is het probleem echt niet erg, maar bij eerdere toestellen is het bij sommigen een groot probleem. Op de covers na is de bouwkwaliteit echt subliem, en vind ik hem zeker niet onderdoen aan een iPhone.

Scherm:
De HTC Desire HD heeft een 4.3 inch Super LCD scherm. Dit is geen amoled scherm die veel mensen prefereren om de kijkhoeken, contrast en mooie kleuren, of een retina scherm die ook door veel mensen word gewaardeerd door zijn grote hoeveelheid pixels. Dit scherm is vooral een heel groot scherm. Dit is voor het eerst dat ik zo een gigantisch scherm in combinatie met android gebruik, en ik moet zeggen: het is zó fijn. Het voelt gewoon erg fijn om alle ruimte te hebben. Nu hoef je niet meer krampachtig op je schermpje te staren, alles is gewoon groot en duidelijk zichtbaar.
Er is ook een twijfel of de HTC Desire HD wel echt een Super LCD scherm heeft: Ja, die heeft hij!
Het verschil met dit Super LCD scherm en die van de HTC Desire of HTC Desire Z is dat bij deze toestellen een ips scherm word gebruikt. Deze heeft volgens gebruikers een betere kijkhoek en kleurweergave. Daar kan ik me zelf ook in vinden. Een Super LCD met combinatie van IPS techniek is gewoon erg mooi. Desondanks vind ik de HTC Desire HD die een tft scherm gebruikt ook niet slecht. De kijkhoeken zijn zeer redelijk en als je het toestel niet gek draaid zijn de kleuren vergelijkbaar als met de ips techniek. In iets schuinere hoeken zijn de kleuren toch een beetje flets, en komen ze minder mooi over. De resolutie is 800 bij 480. Sommige mensen vinden dit erg slecht omdat de 3.7 inch Desire dezelfde resolutie heeft op een stuk kleiner scherm. Ik merk er zelf niet al te veel van, ik zie geen pixels. Alleen bij het helemaal uitzoomen van een webpagina merk je het ene klein beetje, maar toch vind ik de resolutie gewoon goed. Al met al ben ik erg tevreden over het scherm!

Toestel: software:
Zoals de meeste wel zullen weten, draait dit toestel android. Hij draait momentueel android Froyo: versienummer 2.2. Ergens in Juni is gingerbread voor de Desire HD aangekondigd, wat het toestel iets meer up to date maakt. Android 2.2 is een zeer fijn systeem, maar het fijnste vind ik dat HTC zijn eigen schil heeft toegevoegd aan de software. Dit maakt de software zelf niet anders, maar het laat alles er net wat mooier uitzien, er zijn erg fijne en mooie widgets en er zijn een paar innovatieve dingen die HTC heeft toegevoegd aan de software zodat het echt een fijne gebruikerservaring is. De schil neemt wel wat RAM geheugen in beslag, maar aangezien de HTC Desire HD hiervan 768 heeft, is dit totaal geen probleem. Met het installeren van de laatste updates heb je bij een echte reboot ongeveer 300 MB vrij, wat echt ruim genoeg is. Er zijn (oudere) android toestellen die niet eens 300 MB werkgeheugen in totaal hebben, dus dit is echt heel fijn.
Een unieke optie die de Desire HD heeft is het snelle opstarten, dit duurt ongeveer 6 seconden bij mij, in tegenstelling tot 54 seconden die het toestel eigenlijk nodig zou hebben. Officiel gezien is dit geen reboot, maar het is wel slim en origineel van HTC. De sessie word weggeschreven naar het werkgeheugen waardoor het toestel vrijwel direct opstart. In ruil daarvoor word er een piepklein deel van de accu gebruikt terwijl het toestel 'uit' staat. Ik maak persoonlijk altijd gebruik van dit snelle op starten. Wel is het aangeraden om af en toe een reboot te doen om het toestel weer een frisse start te geven.

Accu&snelheid:
De HTC Desire HD heeft een enorm 4.3 inch touchscreen, dat veel stroom nodig heeft. Ze hebben er wel een kleine accu ingegooid, die met 1230 Ma een stuk kleiner is dan de hedendaagse 'standaard' van 1500 Ma. Het lijkt alsof dit niet goed samen zou gaan.
Toch ben ik zelf erg tevreden over de accu. Dit komt omdat de HTC Desire HD een vernieuwde snapdragon processor heeft die veel beter omgaat met de accu dan zijn voorganger. Ook is deze processer grafisch een stuk verbeterd. Door deze processor doet de Desire HD echt niet onder aan zijn concurrenten. Ik vind de accuduur bijvoorbeeld beter dan de Samsung Galaxy S of de HTC HD2. Ook claimt HTC een hogere standby tijd te hebben dan bijvoorbeeld de Incredible S, die een kleiner (dus zuiniger) scherm heeft en een stuk grotere accu. Dit komt allemaal door de processor, die erg efficient is. Het is natuurlijk zeker geen topper, maar het valt me echt niet tegen. Met zéér intensief gebruik haal ik het einde van de dag, en met redelijk gebruik hoef je hem echt maar om de 2 dagen aan de lader te hangen.
Als je het gewoon snachts doet is er wat mij betreft niks aan de hand!
Dankzij de processor is de snelheid ook een beetje opgekrikt. Vooral in grafisch opzicht blinkt hij nu uit ten opzichte van de originele Desire. Alles gaat vloeiender dan bij de Desire die nog de oudere snapdragon gebruikt. Ik merk totaal geen lag op en alles werkt 'buttery smooth'

Browsing:
Ik surf enorm veel via mijn telefoon, en nauwelijks meer op mijn desktop. Dit doe ik omdat de browsers op mobiele telefoons tegenwoordig snel en geavanceerd genoeg zijn om hier intensief gebruik van te maken.
Natuurlijk is dankzij het grote scherm browser meteen een stuk fijner geworden, je hoeft je niet meer blind te staren op tekst, ondanks de lagere resolutie word alles duidelijk en scherp weergegeven. Ook de automatische tekst reflow is echt zeer handig. Ook zijn er handige HTC snufjes aan de browser toegevoegd (Bijvoorbeeld uitzoomen op een uitgezoomde pagina zorgt voor snelle weergave van openstaande tabs zodat je zeer snel wisselt tussen paginas) en de stock browser werkt het snelste van alle browsers die ik heb getest in de market. Daarom is dit het eerste android toestel die ik met plezier in combinatie met de stock browser gebruik. En met snel laden bedoel ik écht snel laden, ik zou het met internet explorer te durven vergelijken. Dit betekend dat dit mobieltje een veel snellere computer met een verouderde browser goed bij kan benen, wat ik zelf een goede prestatie vind. Ook is er natuurlijk ondersteuning voor flash, iets wat appels niet kunnen ;)
Flash werkt soepel, en een spelletje op speeleiland (Gladiator 2) werkte zonder problemen en alle filmpjes doen het perfect.

Conclusie:
Als je het niet erg vind om een groter toestel bij je te dragen, en als je houd van een premium gevoel bij een toestel raad ik je dit toestel zeker aan. Vele mensen zullen verliefd worden op het grote scherm en op het android systeem in combinatie met Sense. Helaas zijn er wel wat slordige foutjes van HTC, zoals slechte aansluitingen van covers en de kwaliteit ervan, en een magere accu. Toch wegen deze minpuntjes totaal niet op tegen de rest van het toestel. Dit toestel is echt een krachtpatser en je steelt er de show mee, wel beginnen de dual-core telefoons op gang te komen. Toch is deze krachtige single-core voor mij persoonlijk een veiligere keuze dan de dual-cores die nog in hun beginfase zitten en dus nog niet goed in het android systeem geïntegreerd kunnen worden. Zeker een aanrader!

Review is nog NIET af, tips, opmerkingen, feedback, klachten: Alles is welkom!

Heb jij ook een HTC Desire HD Bruin?

De accu is naar mijn mening een stuk beter dan op de Samsung Galaxy S, maar daar moet ik wel bij vertellen dat ik heel veel surf. Veel paginas zijn wit en de Samsung Galaxy S verbruikt met zijn super Amoled scherm niks op zwarte kleuren, maar 300% op witte kleuren.
Veel zwarte webpaginas kom ik niet tegen ;)
Dit is een factor, maar zelfs zonder het surfen heb ik een beter gevoel bik de Desire HD.
Ik vind de accuduur op de Desire HD stukken beter dan op de HD2, wat een heel vergelijkbaar toestel is, maar de oude chipset gebruikt.
Het beste kan ik de Desire HD vergelijken met de Xperia X10
Die staan ongeveer gelijk bij me. De Desire HD zou winnen ij standby tijd, en de Xperia X10 in echte gebruikstijd, maar al met al komt het toch dezelfde duur uit.

En Quas, bedankt voor de tips, ik zal er binnekort eens naar kijken :)
Hoe is die accuduur dan? Heb je vergelijking van accuduur met een ander vergelijkbaar toestel? Of heb je misschien apps gedownload die jouw batterijgebruik analyseren. Dan kan je inzicht verschaffen in het gebruik.
Ik heb zelf ook een Desire HD maar moet zeggen dat ik met moeite het einde van de dag haal; dit alles met middelmatig gebruik (er staat wel een andere launcher te draaien). In vergelijking met mijn Desire (vorige telefoon) is bij mij opladen aan het einde van de dag een must.
Mooie review, mischien nog wat foto's en/of screenshots erbij, mischien nog wat testen en de schermen vergelijken met andere telefoons die je nog heb liggen. S6