AMD Phenom II X2 555 Black Edition Black Edition Review

kipppertje 10 maart 2011, laatste update op 10 maart 2011, 1.407 views

AMD Phenom II X2 555 Black Edition Black Edition

Pluspunten

• Blijft cool
  • Goed overclockbaar
  • Mooie sticker voor op je kast
  • Coolpasta zit al op de meegeleverde fan
  • Snel

Minpunten

• Volgens reviews blijkt de fan niet zo geweldig
  • Verzorging van het doosje is een beetje jammer

Afgelopen maandag het ik de AMD Phenom II 555 gekocht. Deze dual-core wordt geleverd op 3.2Ghz.
De processor wordt in een belachelijk klein doosje geleverd, maar ach, het gaat er om wat er in het doosje zit. Dat is een kleine cooler, waar coolpasta al op zit, wat ik zelf wel erg handig vind. Er zit een soort minihandleiding bij, een sticker voor op je kast en natuurlijk de processor zelf.

Op internet las ik dat de standaard fan zuigt, dus ik heb er voor 20 euro een Coolermaster 212 bij gekocht, wat achteraf misschien een beetje overkill is als je niet teveel gaat overclocken.

Op de fabrieksinstelling (3.2 Ghz) blijft de processor op zo'n 30 graden volgens mijn computer, de cooler koelt zo goed dat ik er mijn biertje koud kan laten worden. Op 3.4 Ghz (4% sneller) blijft de cooler zelfs na 2 uur gamen koud. Mijn indruk: deze processor smeekt of je hem wil overclocken!

Aan echt overclocken ben ik nog niet toegekomen, behalve de 4% die ik hierboven noemde. Echter zou dit dan meer voor de hobby zijn dan voor de noodzaak want de processor komt uit op een net 6.7 in de Windows prestatie index. Ter vergelijking: mijn i5 430m (2 cores 4 threads) komt op 6.6 uit.

Waar ik zelf op hoopte was dat deze processor me in staat stelde om van een duo core een quad core te kunnen maken. Helaas bleek dat bij mij niet het geval. Achteraf had ik misschien beter 30 euro meer willen uitgeven voor de Phenom X4, maar dat is persoonlijk.

Wat ik wel weer top vind is dat ik in mijn bios (van de Asrock 870) in kan stellen dat de processor zichzelf overclocked wanneer deze het moeilijk heeft. Ik dacht dat de i5 en de i7 de enige processoren waren die dat mogelijk maakten. Voordeel is dat je zelf kunt instellen tot hoever je hem automatisch wilt laten overclocken (in procenten)

Al met al denk ik dat het een heel aardig ding is, zeker voor een dual core. Met 70 euro vind ik het wel een aardige deal, zeker als je bedenkt dat je kans hebt om cores te kunnen unlocken, wat bij mij helaas niet het geval was.

Heb jij ook een AMD Phenom II X2 555 Black Edition Black Edition?

Misschien heb je hier wat aan... :

Enabled ACC
Set "Hybrid" mode
Set "All Cores"
Set "0%" adjustment
Save Settings and Exit

Once the BIOS was done doing whatever it does when the warning message flashed, the system rebooted. The 550 was then ID'd as an X4 B50 and the 720 was ID'd as an X4 20. I let it boot into Windows, loaded Task Manager, and verified 4 active cores. I then Prime95'd 'em with a Small FFT torture test while they were set to the default clocks and voltages for several hours. 5 hours went by and I was satisfied the 4th core was stable, then proceeded to overclock it.

(als je engels kunt, neem aan van wel als je al bier drinkt)

Mijn moederbord heeft heel simpel een knopje erop en software bijgeleverd,
maar neem aan die van jou niet :-P
Kijk maar ff of je die instellingen op je Bios hebt zoals beschreven ;-)
Wish you luck!

P.s. Hij beschrijft 2 verschillende processors, maar dat zie je vast zelf ook wel xD
Let wel op dat je vaak de temperatuur van de processor niet meer uit kunt lezen na een unlock.
Ik heb ook een x2 gekocht, maar ben blij te kunnen mededelen dat ik nu een x4 heb met alle 4 stabiele cores. Ik draai DPAD, een Distributed Computing Project, op alle 4 cores 1 client.

De cores worden allemaal 100% gebruikt en er zijn maar weinig schommelingen. Hoe ouder de windows installatie, hoe instabieler hij word :P, maar dat zal wel niet zo schadelijk zijn. De voltages blijven wel stabiel, namelijk.

Met een 'instabiele core' word meestal bedoeld dat een core met voltages schommelt.
Misschien moet je je daar eens in verdiepen met een programmaatje zoals Speedfan, CoreTemp, maar er zijn ook anderen.

Suc6 met je DualCore.

[Reactie gewijzigd door Yezpahr op 11 maart 2011 03:16]

Via de bios proberen cores te unlocken was ongeveer het eerste wat ik deed toen ik de computer in elkaar had gezet. Probleem is alleen dat die instellingen niet leiden tot een extra core. Ik kan nog proberen om de bios een update te geven, maar dan moet ik eerst weer thuis zijn.
@ Xm0ur3r: Sinds wanneer kun je engels spreken als je bier gedronken hebt? :+
Maar engels is no problem.
Als de standaard fan zuigt moet je m omdraaien ;)