OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 120GB Review

alopex 11 maart 2011, laatste update op 12 maart 2011, 5.115 views

OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 120GB

Pluspunten

• snelheid
  • uiterlijk

Minpunten

• prijs

Het werd eens tijd dat ik naar een SSD ging kijken na een paar jaar op trage en ratelende HDD's gewerkt te hebben. De prijzen van de SSD's waren al wat gedaald en men kan nu redelijke volumes voor redelijke prijzen verkrijgen. Dat de SSD TRIM ondersteunde was voor mij een vereiste omdat de SSD zo lang mogelijk in leven moest blijven en zo lang mogelijk het beste van zich zelf zou moeten kunnen geven. Mijn zoektocht begon hier in de Tweakers.net Pricewatch en daar vond ik veel positieve indrukken over de SSD's van OCZ. Dus ging ik maar eens kijken naar één van OCZ. Ik heb nog getwijfeld tussen de 60GB en 120GB versie maar heb toch gekozen voor de 120 GB omdat deze toch wat meer ruimte biedt en ik zo minder snel in ruimtemoeilijkheden zou komen.

Installatie
Wat zit er in het pakket?
  • 2,5" naar 3,5" adapter
  • 4x SSD schroefjes
  • Quick start guide
  • OCZ sticker
  • Vertex 2 120 GB in antistatisch zakje
Al deze spullen zitten keurig verpakt in een zeer klein doosje. De SSD is zo gepast dat als het ware in het doosje in de adapter zit..
In het pakket zit ook een 2,5" naar 3,5" adapter maar die heb ik niet nodig gehad aangezien er in de Fractal Design Define R2 al SSD-schroefgaten in de disktrays zitten. Voor je Windows of een ander OS zou je er best voor zorgen dat je modus van je SATA controller op AHCI staat. Meer hierover bij prestaties.

Prestaties
Ik heb de Vertex nog maar pas in mjin PC gestoken en Windows opnieuw geïnstalleerd. Windows start snel op en sluit snel af. Photoshop en Dreamweaver opstarten duurt respectievelijk 2,5 en 1,5 seconden. Om deze prestaties te krijgen heb ik op het moederbord de SATA-controller wel in AHCI-modus moeten zetten omdat deze preferabel aan de oudere IDE-modus is. Eerst kreeg de SSD in Windows Experience index een 7,3 en nu krijgt hij 7,7. Na het installeren van Windows kan je je controller nog in SATA zetten maar volg dan wel eerst deze stappen :
De prestaties zijn in één woord : geweldig.

Windows Experience Index
De SSD blijft voorlopig de beste component in mijn PC en dat zal nog wel eventje zo blijven aangezien ik nog niet direct aan upgraden denk. 7,7 vind ik een zéér behoorlijke score en dat merk je ook in Windows zelf.

Hier volgen nog een paar read/write testen met HD Tune.

Als we werken met kleine block sizes (512 bytes - 32 KB) dan zien we dat de transferrate soms lager ligt dan bij een normale HDD. De resultaten liggen rond de 95 MB/s.

Als we gebruik maken van 32KB block size dan geeft de Vertex iets wat tegenvallende resultaten. Maar als we hoger gaan in de block sizes dan zullen we zien dat de prestaties de lucht inschieten. Merk op dat de doorvoersnelheid in het begin laag is en schommelt en op het einde hoog en constant is. Deze snelheden zijn niet veel sneller dan een traditionele HDD.

Wanneer we gebruik maken van 1MB block size en hoger dan geeft de Vertex prachtige resultaten. De resultaten liggen nog niet tegen de geadverteerde snelheden aan maar als je van een gewone HDD komt is dit wel een hele verandering. In de afbeelding zien we weer hetzelfde patroon : begin laag en wisselvallig, einde constant en hoog(ste). Ik vind dat de Vertex hier heel goede gemiddelde snelheden haalt.

Wat wel opmerkelijk is, is dat als we de twee grafieken over elkaar leggen dat ze dezelfde hoogtes en laagtes qua patroon hebben op dezelfde plaats. Zo schieten ze allebei de lucht in op 45% van de test en in de overige tests is dit ook zo. Dit duidt erop dat de prestaties ongeveer altijd hetzelfde zijn voor een bepaalde block size.

Overzichtstabel
Block size8 KB16 KB32 KB64 KB128 KB256 KB512 KB1 MB2 MB4 MB8 MB
Minimum33557298128155167164183186169
Maximum97142193191203235251255269267269
Gemiddelde
Doorvoersnelheid(MB/s)
68.7101115148172206219229237242244

Grafieken

De snelheid neemt lineair toe per meting maar plat af naarmate we naar de 250 MB/s gaan.

De verhoging van blocksize gebeurt exponentieel 2n. Dit komt bekend voor wanneer je veel met geheugen bezig bent 2-4-8-16-...

Als we nu snelheid in functie van blocksize zetten krijgen we de volgende grafiek.

Op de grafiek zien we een verschoven hyperbool. Dit komt doordat we met de blocksizes exponentieel omhoog gaan (altijd x2) en de snelheden per meting eerder lineair zijn. De horizontale asymptoot ligt tussen de 250 en 300 MB/s als we naar +oneindig gaan. Dit is tevens ook de maximumsnelheid van SATA2.

De prestaties liggen dicht bij de geadverteerde snelheden; op de doos staat 250 MB/s constant throughput en maximum 285 MB/s read en 275 MB/s write. Ik ben een supertevreden persoon wat betreft prestaties dus. Ik zou nooit meer een HDD als bootschijf willen.

Compatibiliteit
Omdat de Vertex TRIM ondersteunt en Windows 7 dit ook ondersteunt is de samenwerking tussen het OS en de SSD optimaal. Er dienen wel een paar tweaks te worden doorgevoerd om de SSD op zijn best te laten werken.http://surreystore.com/Fo...e-ssd-optimization-guide/
Deze SSD werkt met nagenoeg alle moederborden mee. De nood aan een SATA3 poort is er niet aangezien de maximumsnelheden van de Vertex 2 net onder de 300MB/s liggen.

Ondersteuning
Vanop de site van OCZ valt altijd de nieuwste firmware te downloaden en staat de handleiding in Pdf. Er wordt ook een quick-start guide bijgeleverd in de doos. Voor de rest heb ik gelukkig nog geen gebruik moeten maken van contact met OCZ. Maar als je ondersteuning nodig hebt dan denk ik dat je wel bij hen terechtkan. Er is namelijk een forum waarop je vragen etc. kan stellen. Ik had dit al bij Corsair gezien en vond dit een zeer goed initiatief. De site is ook goed gestructureerd en je zal dus niet lang moeten zoeken om iets te vinden

Geluidsproductie
Voor diegenen die het nog niet zouden weten : een SSD maakt geen geluid omdat het gebruik maakt van flash chips.

Warmte
Het schijfje blijft redelijk koel (30°C) maar wordt wel goed gekoeld door een 120 mm ventilator die ervoor zit.

Ook al zijn de prijzen van de SSD's in 2011 flink gedaald, ze blijven toch redelijk hoog staan. Voor zo'n stukje technologie dat mij dan goede prestaties geeft wil ik gerust zo veel geld neertellen. Voor de aankoop had ik mijn twijfels of dat de prijs gerechtvaardigd zou zijn. Na de aankoop vind ik dat dit beestje zijn prijs meer dan waard is ook al zal ze voor velen een struikelpunt blijven.

De overstap naar een SSD is voor mij een hele openbaring. De prestaties van de Vertex 2 zijn goed, hij ziet er goed uit, produceert weinig warmte en is stil. Mits de nodige tweaks (we zijn tweakers voor iets) kan je er het beste uithalen wat er inzit. Deze SSD is een absolute aanrader en ik kan alleen maar vol lof over de Vertex 2 zijn.

Heb jij ook een OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 120GB?

Goede review, erg compleet. Ik snap niet echt waarom de performance even schommelt bij kleine blocksizes. Ik heb zelf een Vertex2 60gb, en die doet dat niet voor zover ik weet, ik zal hem eens wat completer benchen.

Dat de performance wat lager is dan de advertenties, komt ook omdat je hem als bootdisk gebruikt, daar is hij wat mij betreft ook voor gebruikt. Maar de beste prestaties krijg je alleen maar als je hem leeg als secundairy schijf hebt. (maar wat is het nut van een lege secundairy schijf)

Wel vraag ik mij af waarom je SATA3/600 alleen nuttig vind met RAID. Ook als je RAID gebruikt, gaat de communicatie tussen de Controller en de HDD over 1 poort die niet gedeelt wordt.
M.a.w. 4 sdd's in een RAID 0 array die misschien 1000MB/s haalt, doen dat over 4 poorten, en dus voldoet SATA300 nog steeds prima. Voor de communicatie tussen de chipset en de controller heb je wel een steeds dikker verbinding nodig als je RAID snelheid omhoog gaat. PCI-E 8x wat nu veel gebruikt wordt geeft max 2GB/s
Bij andere reviews van SSD's zie ik inderdaad dat er gewoon een constante lijn is bij de benchmarks. Het zal wel komen doordat ik hem als boorschijf gebruik.

Dat ding over RAID zal ik nog even aanpassen, het was inderdaad een foute redenering (dacht allemaal over 1 poort :s)
Idd die benchen de SSD zonder data. Dat is ook algemeen bekend dat de SSD snel is als er niks op staat. Veel kleine bestandjes zoals een OS installatie laten de performance grafiek kelderen ... raar dat er geadverteerd word dat de SSD zo snel is en ze er vergeten bij te vertellen dat ie dan wel leeg moet zijn :-)

Ondanks die teleurstelling wel een goede upgrade altijd ipv een concentionele harddisk zeker als boot disk.

De toekomst Dynamic Tearing, Het beste van beide. Snel Cache geheugen 128MB, dan snel SSD geheugen voor veelvoudig geraadpleegde bestanden en uiteindelijk lowcost spindels voor incidentieele data.
Even een simpele vraag, welke score haal je bij Windows Classificatie. Ik heb namelijk een OCZ Vertex 2 240 1 uur geleden in mijn laptop gezet en ik haal 'slechts' een 5.9 - is dit normaal in Windows 7? Teminste, wat haal jij?
Toegevoegd aan de review
Door deze opmerkingen kan ik mijn review nog verder uitbreiden bedankt!
@ Red-Front:

Dit is niet normaal, ik heb een vertex2 120gb, met een 7,7 score, net als in bovenstaande review.
In bovenstaande review werd een mooie link gegeven om de prestaties te verbeteren:
Verder is het zaak om in het BIOS de SATA/RAID controller in te stellen op AHCI zodat Native Command Queing ingeschakelt wordt.
Dit heeft als resultaat een langere levensduur door minder schrijfacties die uitgevoerd worden, en hogere all round prestaties.
Hopelijk heb je hier iets aan.

Verder een erg complete review, niets aan toe te voegen :)
Die 30C kan trouwens nooit kloppen omdat het ALTIJD 30C weergeeft. Dus de temperatuursensor in de vertex 2 werkt gewoon simpelweg niet.

[Reactie gewijzigd door mm1985 op 15 maart 2011 22:35]

Ookal warmt de schijf vanzelf niet zo veel op, vond ik het toch belangrijk om de temperatuur te vermelden aangezien een (te) hoge temperatuur een negatieve invloed kan hebben op de prestaties.

De temperatuur die ik heb gemeten is gedaan met behulp van een speciale meter en niet via de temperatuursensor van de Vertex 2.
Als je rond deze tijd een vertex2 60GB of 120GB koopt, zou ik wel dat OCZ tooltje draaien om de "die size" te meten.

Zover ik begrijp is er geen algemene terugroepactie geweest en bestaat er nog de kans dat je een 64Gb versie te pakken hebt. Met AS-SSD (of CDM) had je nog de benchmarks kunnen vergelijken met die van de link, maar je HDTune is geen vergelijkbare random/uncompressable test. In die gevallen is de SSD gratis om te wisselen voor een versie met 32Gb nand chips.

Mbt tests: waar die rechte lijn zit staat geen data. De controller weet dat en hoeft daardoor de opslag niet te benaderen. Je gemiddeldes in je zelfgemaakte grafieken zullen dus niet de snelheden zijn van werkelijk gebruik (m.a.w. je leest normaal geen lege data). Het blijft nog wel een goede SSD hoor :)
Voor wat de Mbt tests betreft :
Op de schijf staat, zoals in de review vermeld, Windows 7 geïnstalleerd. Dit zorgt er natuurlijk voor dat er op sommige plekken data zit en op andere dan weer niet. Moest de SSD volledig leeg getest zijn dan zou hij inderdaad een constantere lijn moeten weergeven.
Toch bedankt voor de toelichting!
Je gebruikt hier de ocz samen met het p55 gd65 moederboard.
Maakt het uit op welke sata poort je deze ssd aansluit?

Je kan op mijn bord kiezen tussen de standaard p55 aansluiting en de jmicron aansluiting.
Ik heb de standaard poorten van de GD65 gebruikt, er zijn zo zes zwarte poorten. (ik denk dat deze op de Intel chipset SATA controller zitten = standaard p55 aansluiting).