Specificaties PCI geluidskaart met 7.1 geluid - Bekijk alle specificaties

Creative X-Fi XtremeMusic Review

Kakarott 6 december 2006, laatste update op 6 december 2006, 2.589 views

Creative X-Fi XtremeMusic

Pluspunten

• Goede geluidskwaliteit
  • Ondersteuning alle wenselijke geluidstype's (THX, EAX)
  • Lage processorbelasting

Minpunten

• Zeer weinig aansluitmogelijkheden
  • Geen Pci-Express versie
  • Slechte werking Windows Vista drivers

Opnamekwaliteit Score: 4
Aansluitingen Score: 1
Drivers en support Score: 2
CPU-belasting Score: 5
Aanschaf

Hier valt weinig over te vertellen. Ik had op het moment een goede geluidskaart nodig, om destijds mijn Athlon 64 3200+ te ontlasten bij zware geluidstaken, en om beter surround geluid weer te geven. De X-Fi serie was net nieuw, en bleek al gauw een erg goede reeks te zijn. Omdat ik weinig eisen had, behalve goed surround geluid op mijn headset viel mijn keus op de simpele versie van de X-Fi serie.

Gebruikservaring

Na het in gebruik nemen van deze geluidskaart met mijn oude Zalman 5.1 surround headset merkte ik een redelijke verbetering in geluidskwaliteit ten opzichte van mijn onboard geluid. Vooral het afspelen van muziek werd een plezierige ervaring. Ook tijdens games bleek het geluid altijd feilloos weergegeven, en de kwaliteit was altijd perfect.

Pas na het in gebruik nemen van een andere headset merkte ik de echte verbetering. De nieuwe Sennheiser headset gaf op zowel de onboard chip als op de X-Fi een verbetering, maar pas bij de X-Fi kon er een duidelijke verbetering gemerkt worden. In bepaalde spellen kwamen geluiden duidelijker naar voren, en surround klonk zelfs op deze stereo headset prima. Ook in films kon ik niet klagen over de geluidskwaliteit.

[b]Conclusie[b/]

De "budget" versie van deze kaart heeft erg weinig features. Toch is ook deze uitgerust met de uitstekende geluidsprocessor, die in alle gevallen goed presteert. Voor deze prijs kan wat mij betreft wat meer verwacht worden qua aansluitingen.

Heb jij ook een Creative X-Fi XtremeMusic?

"Slechte werking Windows Vista drivers"

Wordt veroorzaakt doordat DX10 geen DirectSound meer ondersteund zoals DX9 dit deed. De hardwarematige extra functionaliteit van de gluidskaart wordt niet gebruikt. (EAX)

OpenAL onder Vista ondersteund dit wel maar dan moeten de game engines zelf aangepast worden.

oh? Whats this for new devilry? dus als ik vista ga gebruiken kan je donderop zeggen naar EAX? hmm so much for EAX5.0 wat nog niet eens gebruikt word maar wel ondersteuning heeft met de X-Fi.

geen vista voor mij mzzl Bill
Geen Pci-Express versie
:+ :+ :+
pci is voorlopig nog snel genoeg denk ik
Ja, prima, maar veel nieuwe moederborden hebben maar 1 of 2 PCI slots. Pci-e 1x is net zo snel, maar past in alle Pci-e sloten.