Zenithink ZT-180 Review

martin149 6 augustus 2011, laatste update op 25 augustus 2011, 27.217 views

Zenithink ZT-180

Pluspunten

• Responsief scherm
  • Goede CPU
  • Snel
  • Licht
  • Goedkoop
  • Makkelijk te openen
  • USB Host

Minpunten

• Inkijkhoek
  • GPU
  • Storende audio

Historie:
10/03/11 Basis review
18/04/11 Firmware
22/04/11 Firmware 0315 + Verbeteringen Layout
14/05/11 Layout
ZT 180

Algemeen:

Ik heb deze tablet gekocht voor ongeveer 120 euro gekocht bij BuyInCoins op 02-02-2011 en kreeg hem binnen op 15-02-2011. Ik was meteen verrast met het apparaat. Ik had het gekocht op de gok, omdat ik eigenlijk nog nooit met tablets/android had gewerkt, maar het beviel me meteen heel goed. Ik had dan ook uitgezocht op prijs en specs, aangezien ik niet een zeer hoge prijs wilde betalen voor een tablet. De prijs is nu, na enkele prijsverlagingen ongeveer ¤110 zonder korting geworden. Ik dacht dat er vast aardig wat mensen benieuws waren naar de chineese tablets en ik besloot deze review voor jullie te schrijven.
Specificaties
  • Max. batterij tijd: ±4 uur gebruik
  • Adapter: 220V Input,9V DC Output,2
  • Afmetingen: 270mm×180mm×15mm
In de doos:

In de doos tref je het volgende aan:
  • Dé ZT-180 Tablet
  • Oplader US Plug (In: 100-240V 120mA | Out: 9V 2000mA)
  • RJ-45 mini adapter voor ethernet
  • US-EU plug convertor (Meebesteld)
  • Handleiding (in het Chinglish)
Het zit in een degerlijke, en stevige doos, met van die leuke magneetjes om hem te sluiten. Het heheel is opgevult met redelijk stevig, zacht schuim, om de tablet op zijn lange reis te beschermen. Op de achterkant van de doos is een overzicht van de functies gegeven zoals hiernaast te zien is.
Het uiterlijk:

Als je de tablet voor het eerst pakt voelt deze erg licht aan (680g) in vergelijking met de Ipad bijvoorbeeld (730g). Het gewicht lijkt ook goed verdeelt te zijn, want door even met wat potloden eronderdoor te gaan naar elkaar toe bewegend lijkt het zwaartepunt exact in het midden te liggen. De ZT180 voet wel plastic aan, maar ook weer niet heel goedkoop.het totaalplaatje eis eigenlijk helemaal prima, op een paar kleine puntjes na. Het is voor een deel dan ook nagemaakt van de ipad, maar toch is het erg goed.

Een klein minpunt is wel dat de rand niet helemaal recht is, op een plek een beetje erboven, op andere plekken eronder. Echter is er dan wel een heel groot voordeel dat dit apparaat uit elkaar houdt met de andere china tablets: Je kunt het met een paperclip al uit elkaar halen.

Aan de rechter kant zijn een aantal aansluitingen, een Microfoon, een Reset ‘gat’, een 3,5mm jack plug, een USB host, USB on the go (voor firmware update) en een DC ingang.
Bovenop zijn er, een TF-kaart sleuf, De aan/uit knop, Netwerkpoort, en Menu&Recent knop.
Onderaan zijn er twee speakers en aan de voorkant is er nog de Back knop. Verder is er op de voorkant nog een ledje die aangeeft dat het apparaat aan staat en een voor het opladen, deze ledjes zijn niet gedimd, en kunnen soms erg storend zijn, omdat ze in je ogen schijnen. Natuurlijk is daar nog het 10,2” touchscreen (223mmx125mm).
Het scherm
De inkijkhoek van het scherm is vanuit 3 kanten helemaal prima, behalve vanaf onderen, dan wordt de inkijkhoek slecht. Het is jammergenoeg wel de hoek waaruit je kijkt, dus het scherm had beter op de kop kunnen zitten.

De helderheid is natuurlijk in te stellen, maar je kunt er prima een filmpje vanaf kijken. De fabrikant zegt ook een led backlight erin te hebben gezet, wat nog best zou kunnen. Het scherm is toch wel gewoon lcd, met een paar nadelen daarvan, maar door de redelijk hoge resolutie is het een prachtig scherm (1024*600 = 16:9,375) het is dus niet exact 16:9. Het scherm is door het formaat en de verhouding om een film op te kijken, maar als het apparaat in de hoogte wordt gebruikt is het apparaat in die richting net iets te groot.

De aanraakgevoeligheid van het scherm was iets dat me heel erg verbaasde, omdat het een resistief scherm is. Het scherm lijkt nog veel beter te werken dan op mijn LG Renoir, die ook over een resistief scherm beschikt, maar veel duurder was. Ook in de uiterste hoeken lijkt het scherm goed te reageren.
De Prestaties:
Laat ik beginnen met de cijfertjes:
Uitschakelen: 13sec.
Inschakelen: 54sec.

Benchmark:
  • ZT SDP Generic generic/zt180/zt180/:AOSP/OPENMASTER/eng.root.20110115.120935:eng/test-key
  • Processor ARMv6-compatible processor rev 5 (v6l) Linux BogoMIPS 1005.97
  • Memory RAM 188780 Memory SWAP 0
  • Graphics
  • Total graphics score 97,5
  • Draw opacity bitmap 44,1 MegaPixel/sec
  • Draw transparent bitmap 15,5 MegaPixel/sec
  • CPU Whetstone
  • Total CPU score 886,4
  • MWIPS DP 58,5 MWIPS(DP)
  • MWIPS SP 65,0 MWIPS(SP)
  • MFLOPS DP 4,6 MFLOPS(DP)
  • MFLOPS SP 5,0 MFLOPS(SP)
  • VAX MIPS DP 46,8 VAX MIPS(DP)
  • VAX MIPS SP 64,4 VAX MIPS(SP)
  • Memory
  • Creating 1000 empty files 14,3 sec
  • Deleting 1000 empty files 9,4 sec
  • Write 1M into file 2,0 M/sec
  • Read 1M from file 37,3 sM/sec
Zoals je ziet komt de CPU heel erg hoog uit de test, maar het is ook een 1Ghz ARM11 CPU. Dat is gewoon goed te merken, omdat alles erg volt verloopt met bijvoorbeeld het browsen op internet.

Een grote tegenslag was, toen ik de GPU score zag. Er zit ook een zeer slechte CPU in van 315Mhz: Een vivante GC600:
  • GC600 40nm LP
  • Geometry Rate 15.75 M tri/s
  • Pixel Rate, Depth-only 315 M pix/s
  • Pixel Rate, Textured 315 M pix/s
  • Vertex Rate 157.5 M vert/s
Natuurlijk zijn spelletjes wel gewoon te spelen, zonder dat ze buggen, behalve Sims 3 HD, maar die heeft waarschijnlijk te grote textures.
Met de nieuwere firmwares (0324 en later) werkt de gpu stukken beter, waarschinlijk werd er eerst op de cpu gedecoded. Er worden nu in quadrant i.p.v. 1-2 zo'n 18-23 FPS gehaald. Games lopen soepeler, maar sims werkt dan nog steeds niet, wat komt door een maximale texture size. In de 0603 firmware is alles sneller en zit er chainfire erbij waardoor het ook mogelijk wordt om bijvoorbeeld NFS te spelen.

Over het memory valt weinig te zeggen aangezien het prima is, er zit 2GB nand in en ik heb er een 16GB class2 TF kaartje in zitten, die het apparaat ook niet traag maakt.

Als laatste wil ik wat zeggen over de video-decoding door het chipset, want dat is ronduit geweldig: 1080p video’s worden zonder enige moeite afgespeeld, en elk formaat kan wel worden afgespeeld. Zo heb ik de trailer van The Social Network, in full HD, zonder moeite afgespeeld.
Het geluid hierbij is prima, maar er is alleen een softwarematige voluneknop, en als er geen geluid is, komt er een storend geluid via de jack uitgang. Volgens iemand op slatedroid wordt dit veroorzaakt door de interne wifi-adapter.
Android:

Toen ik de ZT180 kreeg stond er standaard android 2.1 op, maar ik heb hem na zeer korte tijd geflasht met de nieuwste firmware van hier Flashen moet je even uitzoeken, maar heb je ook zo voor elkaar. Je moet dan echter wel helemaal opnieuw beginnen met applicaties erop zetten, maar gelukkig is de market geďnstalleerd, en is de tablet geroot.

Het internetten op deze tablet gaat geweldig, en je kunt gewoon de volledige pagina’s laden, alleen zonder flash, omdat dat nog niet wordt ondersteund. Het laden van de desktop versie van de tweakers homepage kost zo maar 7 seconden. Vreemd genoeg wordt door tweakers wel beweerd dat ik op een HTC Desire surf ;).

Ik heb er nu, 22/04/11, de 0315 firmware op gezet, het apparaat werkt stukken sneller met goede graphics, er is een nieuwe balk bovenaan, die mooi zwart is en dus goed bij de tabet hoort. ook is er nu Adobe flash ondersteuning, waardoor er ook flashonderdelen van websites geladen kunnen worden. Hieronder een voorproefje van de nieuwe layout.
Accu:

De accu van het apparaat is eigenlijk best goed. Actief kun je hem ongeveer 4 uur gebruiken, maar standbye gaat hij ook niet meer dan een dag mee. Waar dat aan ligt weet ik niet, maar het is best vreemd, en jammer. Met de 2400mAh (Lithium-polymer) batterij wordt wel alles gevoed, en deze is ook wel weer erg snel op te laden, aangezien de oplader 2A is. Je kunt jammer genoeg niet opladen via USB, wat waarschijnlijk te lastig is (5v  7,4v).
Conclusie:

De Zenithink is een prachtige tablet, voor degene die wil internetten en films wil kijken, maar wil je zwaardere grafische applicaties draaien, dan zal je een tablet met betere grafische processor moeten kopen. Als ik alles tegen elkaar afweeg ben ik heel blij dat ik het gekocht heb, en zou ik het zeker weer doen.
Firmware

Zenithink brengt vaak en goede, nieuwe firmware uit. Ze zijn goed te vinden op slatedroid
Voor dit model:

0415 (15/04/11) + Adobe Flash plugin
0324 (24/03/11)
0120 (20/01/11)
1204 (04/12/10)
Flash via usb

Flash from OTG USB with burntool

1. Download burntool 7.2 (for the 1030 ROM or earlier) - Download Burntool 7.2
2. Installing the ZT-180 USB Driver (Windows XP 32 bit) - Download driver (secbulk.sys)
3. Download firmware
4. Setting up burntool
5. Flashing the ZT-180 with the downloaded firmware

For using burntool v7.41 - (password for setting is zenithink)

1. Download burntool v7.41 (for the 1104 ROM or later) - Download Burntool 7.41
3. Download firmware
4. The files should linked as follows with a check in the box and the full path of the file and filename listed (use brower button to link your file) and save your settings. Make sure WinCE is unchecked.

Burntool Settings
uboot-spl - ZT_Bx.spl
** (only to be used if you are flashing from the 1030 ROM or older, and error while flashing the spl can brick the device, make sure the tablet is fully charged and plugged into the power cord, and do not interrupt the process, just follow the prompts on your screen when flashing, DO NOT put the ZT_Bx.spl file in your /sdcard/zt-update folder, flashing spl from sdcard can brick the device)
uboot-img - ZT_Bx.boot
linux-kernel - zImage
linux-sys - system.pack.img
linux-udat - userdata.pack.img (deze kun je ook niet flashen, zodat je applicaties behoud)
Memory Options - scrub (also checked) for a clean install

Flashing
Attach your tablet via the OTG USB while it's off, turn it on in flashmode (hold round button in front and then the power button and hold for 3-5 seconds), if you installed the secbulk drivers, Device10 will turn green and you can click start to flash the tablet, if you haven't and you are on a 32 bit windows computer, it should prompt you to install the drivers for the SEC SOC Test Board (what the computer recognizes the tablet as in flashmode), install the secbulk drivers, and for good measure, turn the tablet back off and then go back into flashmode and as soon as device10 turns green in burntool, then press start. The flashing should commence.
Flash via SD-kaart (aanbevolen)

Works with any ZT-180 tablet that has the 1204 ROM or later installed already.

1. Create directory named zt-update on root directory of your SD card
2. copy zImage, system.pack.img and userdata.pack.img files in zt-update directory
3. insert SD card into ZT-180
4. turn on ZT-180 while pressing "Menu" button (button on top of ZT-180 that looks like volume down). You can also turn on ZT-180 and press "Menu" when it shows "Press ENTER/MENU to update"
5. rest is automatic

If you want to flash only kernel, just copy zImage file in zt-update directory. Same for other parts.
Tips:

Als je de tablet koopt via BuyInCoins, kun je de volgende kortingscode en reffer ingeven, zodat je in het totaal 15% korting krijgt daar:
Code: 7%NLFOK | bedankt "RobertowNL"
Refferal: essink

Heb jij ook een Zenithink ZT-180?

Update je op de coupon code :) 7%NLFOK werkt nog wel :) dus 12% korting mogelijk.
Voor de mensen die geinteresseerd zijn in een Custom ROM:

Deze is gebaseerd om de orignele ROM, maar dan met verschillende tweaks voor bijvoorbeeld WLAN, accu duur en Apps.
Op het slatedroidforum zijn er ook wat, maar deze kende ik nog niet ;)
Hoi,

Ik heb sinds een paar dagen deze tablet met de 2.1 android besturing.
( 2.2 besteld overigens)

Ik ben er tevreden mee maar wat me opvalt is dat hij vaak erg lang nodig heeft om op te starten.
soms start ie niet op en moet ik m opnieuw aanzetten.
Ik heb er nog geen extras bij maar heeft dit soms te maken met t gebrek aan een groter
geheugenkaartje ?
Opstarten duurt bij mij ook redelijk lang, ongeveer 1 munuut, maar als dat eenmaal gebeurd is kan ik er niet meer over klagen.
mooie duidelijk review, ik ben van plan er ook een te bestellen binnenkort, maar dan een Flytouch 2.5 :)
Het nadeel van de flytouch, vindt ik toch nog altijd die bobble van de ethernet, maar volgensmij is die bijna hetzelfde
Ik heb er sinds een week ook een, maar dan de uitvoering met 512MB, Android 2.2 (Froyo) en een 8GB-kaartje. Ik kan me goed vinden in bovenstaande review. Afwerking is niet helemaal 100%, sissende geluidsuitgang (erg storend), de inkijkhoek en de accuduur valt me wat tegen (wellicht omdat ik altijd wifi aan heb staan). Ik heb 'm voor 174 euro gekocht (incl. 8 gb kaartje + hoes + verzending uit China +douane/invoer/btw). Vind dat op zich geen verkeerde prijs. Reden voor aanschaf was internetten/boeken lezen/films kijken en een spelletje spelen (en dan met name op de bank of in bed) en gewoon bekendheid opdoen met pc-tablets. Daarvoor is een iPad mij te prijzig. Overdag spaar ik interessante sites op met Read it Later. Die sites open ik dan 's avonds/'s nachts om ze te lezen. Ook al een hoop boeken gedownload. De market vind ik uitstekend werken. Gemakkelijk, enorm veel keuze en bijna alles gaat automatisch. Alleen de Kindle van Amazon.com kreeg ik niet aan de praat. Kon ''m weliswaar installeren en wat gratis boeken downloaden, maar de verbinding met Amazon.com zelf lukte niet, omdat ik niet kon opgeven dat ik al een Kindle had tijdens het instellen van mijn account. Jammer dat het rooten van dit apparaat zo verschrikkelijk moeilijk is voor de leek. Heb me er al wel in verdiept, maar vind het nog te gevaarlijk om er aan te beginnen. Al met al zeker een goede, betaalbare keuze voor mensen die geen iPad willen en toch met zo'n apparaat aan de slag willen.
Wil jij even kijken met Quadrant, of daar ook een GC600 GPU in zit?
Mag je even uitleggen wat Quadrant is (la'maar: android market :) ). Ik heb 'm overigens net 'geroot' (zeg ik dat goed?) met behulp van deze uitleg http://tinyurl.com/5w6ne2q. Viel me hardstikke mee. En ja, daar zit ook de GC600 GPU in, versie: OpenGl ES-CM 1.1
Dankje, wel jammer dat ze die gekozen hebben, want de graphics zijn nu een groot minpunt. Die van mij is standaard geroot voor zover ik weet;)
Je stelt dat de inkijkhoek vanaf 'beneden' nu net de slechtste is, en dat het scherm
eigenlijk op de kop ingebouwd had moeten worden...

Wat let je om het tablet altijd 'op de kop' te gebruiken?
Draait hij niet automatisch (zoals bij een iPad) het scherm om zodat 'beneden'
ook 'beneden' is ???
Het is met bijna alles mogelijk, maar een paar applicaties(video) gaan uit van de normale stand, voor de rest kan het wel prima... wel is de knop dan aan de andere kant en is de menuknop ergens onderaan
Hoe draait een game als Andgry Birds nou op deze tablet?
Ik ben ook erg geďnteresseerd in je ervaring met flash websites!

Draai je nu 2.2 overigens?
Ik draai op dit moment de 1230 rom, en ga de nieuwe er binnenkort op zetten. Angry birds werkt prima, maar ik heb 'm er niet op omdat er een fout zit in de rom waardoor alleen angry birds niet te installeren is. Flash heb ik nog niet, maar naar wat ik gelezen heb, gaat dit nog niet helemaal soepel. ik zal proberen met pasen de rom er op te zetten
ja klopt maar dat vind ik niet echt een nadeel :P maar de Flytouch 2.5 is ook iets sneller en krachtiger dan de ZT-180 had ik gelezen dus dat lijkt me wel wat :)
Nette review waarin alle onderwerpen uitgebreid worden behandeld.