Specificaties Starterset, 1x 100Mbps - Bekijk alle specificaties

Netgear XAVB2001 Review

_H_G_ 9 maart 2011, 1.420 views

Netgear XAVB2001

Pluspunten

• Stabiel

Minpunten

• Handleiding
  • Snelheid (al zal dat misschien een reden hebben, opgeteld is het wel 200mbps)

Beheerbaarheid Score: 4
Naar aanleiding van de eerdere korte review deze aangeschaft om draadloos te vervangen (dat gaat wel redelijk, maar sporadisch toch wel eens gehad dat de verbinding weg was. En ik haal ook niet te max snelheid van m'n UPC).

Installatie
Installeren ging vrij eenvoudig. De zeer beknopte handleiding gaf niet echt vertrouwen, maar het lijkt redelijk plug&play:
- er stond een groot kruis op de handleiding door een contactdoos, maar toch gedaan. Voor de aanschaf gelezen dat het geen probleem mag zijn, zolang het geen geavanceerde contactdoos is. Er zit wel een zekering in, maar het zal verder niks bijzonders zijn (el cheapo merk).
- De nodige stappen, om encryptie in te schakelen, stonden niet goed beschreven. Ik had maar op elk apparaat de 'security' knop ingedrukt en 2 minuten gewacht. Volgens het tooltje wat er bij zit staat security nu aan, dus zal het wel goed zitten.
- Ben van plan om er nog een aan te schaffen. Ik denk dat ik via het tooltje de security key kan invullen van de unit die ik het eerste heb aangezet (staat op de unit). Anders kan ik ze ook allemaal resetten en security knop indrukken. Komt wel goed denk ik.
- Bijgeleverde kabels zijn twee meter.

Tool
Het tooltje spreekt me wel aan. Simpel en wordt niet automatisch opgestart (hou niet van zo'n dergelijke tools, als het toch niet nodig is). Je krijgt een goed overzicht van je gedetecteerde units en of de beveiliging aan staat. Tx staat aangegeven als 105Mbps and Rx als 88 Mbps. Had eigenlijk 200 verwacht, maar goed: m'n abbo is toch maar 25mbit. Je kan de units ook een naampje geven en een eigen security key ingeven. Je kan schijnbaar ook QoS instellen, al ben ik (zo goed als) de enigste gebruiker.

Snelheid
De snelheden, die het tooltje aangeeft, komen overheen met een io test (dus geen invloed van opslag, van gbit naar gbit kaart). UPC speedtest is ook maximaal (al heb ik dus geen top abbo).

Een paar dagen in gebruik en wel tevreden :) De units worden ook niet echt warm. Het belangrijkste is dat het een stuk stabieler lijkt dan draadloos. En m'n draadloos is toch niet zo slecht (linksys met dd-wrt firmware, wat het al een stuk stabieler maakt).

Heb jij ook een Netgear XAVB2001?