Specificaties Tower/desktop met Atom N330 en 2GB ram - Bekijk alle specificaties

ASRock ION 330HT Zwart Review

Astaroth 6 maart 2011, laatste update op 7 maart 2011, 1.084 views

ASRock ION 330HT Zwart

Pluspunten

• prima prijs/kwaliteit verhouding
  • met 7.1 dts, HD en Blue-Ray afspeelmogelijkheden kan die lang mee

Minpunten

• geen meegeleverde beeldschermkabel
  • mogelijkheidheid tot hoorbare fan (zelf niet ondervonden)

Features Score: 4
Omdat ik vaak Anime (Bleach & Naruto) en uitzending gemist op mijn pc kijk en via Spotify muziek luister, ben ik gaan uitkijken naar een mediacenter of htpc. Ik wil er ook ongelimiteerd mee kunnen internetten (dan kun je altijd mee met nieuwe ontwikkelingen als streaming TV en online filmpjes en documentaires afspelen) en het is fijn als hij Girlfriend friendly is. Mijn vriendin kijkt ook vaak uitzending gemist op haar laptop en Spotified wat. Ook goede aansluiting op het netwerk vind ik belangrijk om makkelijk bestanden uit te wisselen, of via het netwerk te streamen.

Zoektocht
Na een paar weken surfen werd het duidelijk dat je met deze eisen bij een htpc uitkomt. De uitgeklede Mediacenters hebben vaak maar beperkte internetmogelijkheden en geen Spotify mogelijkheid (al is mijn zoektocht en dus ook de info wel van een half jaar terug). Nog bijna voor een goedkope mediacenter gekozen omdat die maar 100 euro was en een uitgeklede Android draaide, die al beperkte Spotify toegang had. Maar die toegang was nog buggy en beperkt en wou toch iets met meer mogelijkheden en iets af en betrouwbaars. Zo kwam ik op de ASRock ION 330HT uit omdat hij maar 300 euro kostte en met HD en Blue Ray afspeelmogelijkheden wel even mee kan, en nu aan mijn eisen van nu voldoet. Bij de HTPC zelfbouw opties zag ik mezelf niet goedkoper dan 600 euro uitkomen.

Aansluiten en installeren
Verpakking was heerlijk klein en clean, even uitpakken en aansluiten maar. Kastje zelf is ook heerlijk klein voor een mini-pc, en het design bevalt mij persoonlijk goed. Kast voelt verder niet ontzettend stevig aan, maar zal volstaan. Naast de ASrock 330 staat een kpn-digitenne kastje en een dvd speler met interne versterker,waarop 5.1 speakers zijn aangesloten (zie foto's). Digitenne en de ASRock zijn op de dvd-speler aangesloten voor geluid, en de Asrock is met simpele stereo tulp verbonden, wat voor nu volstaat omdat ik er geen surround mee afspeel. Met een VGA-kabel is hij met mijn LCD scherm verbonden, omdat deze geen HDMI aansluiting heeft (mijn lieve Samsung is alweer 6 jaar oud, maar vertik het om een nieuwe te kopen zolang die nog prima werkt, iedereen koopt en doet maar). Minpuntje is dat er geen beeldschermkabel in de doos zit, wat irritant is als je geen kabel hebt liggen nog zoals mij. Er zit wel een vga/hdmi converter bij.
Geluid klinkt goed, en beeldkwaliteit is met uitzending gemist en series goed, als in: zie geen of amper pixelvorming en goede of betere kwaliteit als tv kijken met digitenne. Maar ik heb ook nog een relatief kleine LCD van 23' inch, op een groter scherm zou je de kwaliteit beter kunnen testen. Beetje jammer, maar niet storend, is dat ik aan de linkerkant van het scherm in PC-modus een zwarte rand over hou, ook na het handmatig bijstellen in het tv-scherm menu. Maar dit zal eerder aan mijn (oude) tv liggen dan aan de ASRock.
Het mooie van een volledige HTPC is dat ik in de toekomst, als mijn huidige surround set het eindelijk begeeft na nu al 10 jaar trouwe dienst, ik de DVD-speler weg kan doen. De nieuwe surround speakers kan ik dan direct op de ASRock aansluiten en heb ik alleen deze inimini ASRock als mediaspeler staan, oehhh ik hou less is more! Er zit standaard 7.1 dts geluid in de ASRock, al is het afwachten hoe deze presteert.

Er is geen OS meegeďnstalleerd, dus dat kost wel even tijd, afhankelijk van wat je erop zet. In mijn geval WinXP. Simpelweg omdat ik er nog steeds prima ervaring mee heb en er een CD van had liggen, nadeel is wel dat een Windows installatie altijd wel een paar uur kost. Daarna de bijgeleverde drivers installeren en alles draaide en startte lekker vlug op. Ik kreeg het draadloze netwerk even niet draaiend, omdat ik vergeten was dat ik mijn aantal IP adressen veiligheidshalve had beperkt tot de Laptop en PC ;), oops. Voordat ik daarachter was lag er al een kabel naar de router weggewerkt en wel. Die stoort niet dus heb ik lekker laten liggen, kabel is nog altijd sneller en stabieler dan draadloos. Netwerk draaide in principe dus in 1 keer, de draadloze snelheid niet uitvoerig getest, maar de optie is er wel en werkt.
Netwerk media map, uitzending- en rtl-gemist snelkoppelingen op bureablad gezet, spotify erop en gaan.

Verhalen over een irritante fan was het enige minpuntje wat ik op internetfora vond over dit apparaat, maar omdat je deze kunt vervangen en ook de support wel eens gratis vervanging toestuurde heb ik hem toch gekocht. Gelukkig maar, want ik heb of geen fijn gehoor of eentje met de goede type fan. Ik hoor het apparaat niet behalve bij het opstarten even (zal de standaard 320gb harde schijf wel zijn).

Gebruikservaring anno nu
Alles wat ik er op afgespeeld werkt zonder haperingen en stream ik over het netwerk. Maar de Anime series zijn 720p en weet niet zeker of ik 1024p al afgespeeld heb. Maar de andere recensies zijn ook nog geen afspeelbeperkingen tegengekomen, dus zal dat wel goed zitten. De Asrock 330 is dus met de kabel met de router verbonden, maar mijn hoofd PC met media erop is wel draadloos met de router verbonden via 802.11n. Je moet wel misschien 2 seconden wachten voordat een serie begint met afspelen, maar dat ligt misschien meer aan mijn netwerk, tijdens het afspelen hapert die iig niet. Met media player classic en codec pack (CCCP bijvoorbeeld) kun je natuurlijk alle formats afspelen, net als elke andere pc. Blue-ray nog niet getest. Waarschijnlijk hebben we al lang en breed streaming films via internet voordat blue-ray goed en wel door is en ben ik gek om mijn dvd collectie met blue-ray uit te breiden, maar het is toch fijn dat de optie er is mocht iemand met een blue-ray schijfje aankomen zetten.

Voor de bediening heb ik een Logitech Cordless MediaBoard Pro gekocht die eigenlijk voor de ps3 is, maar toch mijn beste keuze was. Omdat er per se een trackball of of touchpad op moest zitten, zodat je zonder muis vanaf de bank alles kan doen; de prijs goed is en over Trust keyboards teveel negatieve reviews gelezen. Je moet er dan voor 9 euro alleen ook nog wel een bluetooth USB insteekadapter bij kopen, omdat Bluetooth niet standaard is in de 330HT (maar die adapters zijn supermini en nauwelijks groter dan de usb plug zelf). Nadeel is dat de playstation mediaknoppen niet werken, maar voor de rest goed keyboard. Het liefste had ik zo een gave boxee remote gehad met qwerty toetsenboard op de achterkant, maar die verkochten ze helaas niet los. En het allerliefst nog had ik een universal remote met qwerty én mousepointer maar zo mooi is het nog niet (al kwam phillips en logitech hier wel mee aanzetten of zijn deze er al). Voorlopig doen we het hier mee.

Kijk nog steeds vaak anime via mijn pc. Soms omdat de tv bezet is, maar ook regelmatig omdat de pc al aanstaat en ik geen zin heb om de tv en ASRock aan te zetten. Maar ik ben tevreden over de aankoop. Ik en mijn vriendin kijken er regelmatig uitzending gemist of rtl-gemist op, lekker onder een kleedje op de bank. Soms een mooie serie reeks als Mad Man en vaak muziek via Spotify, wat op een feestje ideaal is. Iedereen kan alle muziek in de wereld uitzoeken, te beluisteren op je goede boxen in de huiskamer. Vaak zet ik een show via de muis nog aan en gebruik ik het keyboard om te pauzeren, door te spoelen etc. Want surfen vanaf de bank is niet praktisch omdat de sites moeilijk leesbaar zijn op mijn 23'. Je kunt met ctrl+plus of min makkelijk in en uitzoomen in Firefox maar dan moet je weer lastig scrollen. In de andere review lees ik over goede XBMC ervaringen met de bijgeleverde afstandsbediening, en wellicht hebben ze ook goede uitzending gemist apps daarvoor tegenwoordig, dat binnenkort maar eens gaan proberen.

5 sterren lijkt veel, ook omdat ik niet overal zeer goed invul. Maar vind de goede prijs/kwaliteit verhouding en hoe lang ik er nog mee vooruit kan gewoon een goede deal.

Heb jij ook een ASRock ION 330HT Zwart?

Iets meer plaatjes graag. Voor de rest TOP review _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_