AMD Athlon II X3 450 Boxed Review

anatolia 10 maart 2011, laatste update op 11 maart 2011, 3.344 views

AMD Athlon II X3 450 Boxed

Pluspunten

• lage prijs
  • door het unlocken van de derde core erg goed overclockbaar

Minpunten

• ontbrekende Level3-cache

Ik heb deze processor voor de gewone, lage prijs kunnen kopen. Omdat ik een Biostar TA785GE moederbord heb, kon ik proberen om de vierde core te unlocken. Dat lukte zonder enig probleem. De vierde core draait stabiel op de standaard-clockfrequentie van 3.2 GHz mee, ook als ik alle vier cores zwaar belast.. Zodoende heb ik voor de prijs van een triple-core een quad-core gekocht.
Ik heb eerder al geprobeerd om een AMD Athlon II X2 7750 BE te unlocken. Dat is niet gelukt. De 3e en 4e core kreeg ik niet stabiel. Ik moet er wel bij zeggen, dat het een van de eerste AMD Athlon II X2 7750 's was.
Ik ben erg tevreden dat de AMD Athlon II X3 450 nu zo stabiel en betrouwbaar draait. Het is bekend, dat deze processoren vanwege de ontbrekende Level3-cache niet optimaal zijn om te gamen. Maar bij die prijs-prestatie-verhouding en de unlockbaarheid van de vierde core vind ik dat niet meer doorslaggevend. (Iemand anders misschien wel)

Ik zet er ook een screenshot van het taakbeheer bij, terwijl ik de computer met fotobewerking vrij zwaar belast. Je ziet dat de processor de taken goed over de 4 cores verdeelt en bij verre niet voor de volle 100% belast is Ik zet er ook nog de CPU_Z screenschot bij, waarop goed te zien is dat deze processor na he tunlocken opeens Phenom X4 B50 heet. Dat verbaasd me toch zeer, want ik heb deze processor als Athlon gekocht, en je ziet ook dat deze processor geen Level 3 - cache heeft.

Heb jij ook een AMD Athlon II X3 450 Boxed?

Hoe zit het met gamen, 3 tegen 4 cores?

kan je eens een screenshot maken van de taskmanager, of het een praktische nut heeft om de core te unlocken?
Heb ik inmiddels gedaan, zoals je boven ziet. Je ziet ook dat andere onderdelen in mijn computer, bijv. mijn (langzaam) geheugen wel de bottleneck zijn, waarom de vier processors niet in alle soorten berekeningen snelheidswinst opleveren.
Heb zowel gisteren en vandaag drietal games zitten benchmarken om te kijken of het nut heeft die vierde core.
Een voorzichtige nee dus.
Zowel Metro, AvP en Resident Evil 5 hebben die vierde core niet nodig.
Ik heb ook zo'n cpu en nee, het maakt niet zoveel uit.
Hoe kan ontbrekende L3 cache nu een negatieve eigenschap zijn? Als je L3 cache wil, moet je een Phenom II kopen.

Je bestelt toch ook geen cola zonder ijs om dan te klagen dat er geen ijs in zit...
Niet iedereen weet wat een L3 cache is en waar het nuttig voor is. Ook kan iemand hete even over het hoofd hebben gezien het afwezig is, ook voor hun is het handig. De vermelding is dus voor heel veel mensen wel degelijk handig.
Ik heb zelf ook een Athlon II X3 maar games draaien er wel gewoon goed op al kan het inderdaad wel soms een hele boel schelen, tot wel 20 fps soms t.o.v. Phenom II. Ik heb nog geen games meegemaakt die het er niet goed op deden though.
Ik denk dat je het verschil pas zal merken bij de wat nieuwere games die multicore ondersteunen.