Logitech Z-5500 Digital Review
De Logitech Z-5500, 505 watt van genot! Ik heb hem een paar dagen geleden op een zondag besteld op Azerty, de volgende dag kreeg ik bevestiging dat hij was opgestuurd, en de volgende dag had ik hem in huis. Goeie en snelle levering! alhoewel was het gele tape waar de doos mee dicht zat wat los, zat vuil onder, waardoor het tape minder goed plakte. Maar de doos was nog dicht, en alles was goed over gekomen. Het uitpakken, en eerste reactie De Logitech Z-5500 zat in een vrij grote doos met de tekst 'Logitech' erop, daarin zat de doos van het product zelf. Doos opgehaald, en gelijk een papiertje met dik gedrukt in het engels dat je de subwoofer 60cm van je apparatuur af moet zetten, omdat de subwoofer een groot magnetisch veld...
Pluspunten
Erg goed geluid. Mooi uiterlijk. Veel instelmogelijkheden in de control center. Een afstandsbediening!
Minpunten
Knoppen op control center voelen wat cheap aan. Speakers kunnen maar naar 1 kant gedraaid worden. Grill kan niet van subwoofer af zonder gereedschap. Handleiding had duidelijker gekund voor de mensen die het nodig hebben.
Eindoordeel
Ik heb hem een paar dagen geleden op een zondag besteld op Azerty, de volgende dag kreeg ik bevestiging dat hij was opgestuurd, en de volgende dag had ik hem in huis.
Goeie en snelle levering! alhoewel was het gele tape waar de doos mee dicht zat wat los, zat vuil onder, waardoor het tape minder goed plakte. Maar de doos was nog dicht, en alles was goed over gekomen.
Het uitpakken, en eerste reactie
De Logitech Z-5500 zat in een vrij grote doos met de tekst 'Logitech' erop, daarin zat de doos van het product zelf.
Doos opgehaald, en gelijk een papiertje met dik gedrukt in het engels dat je de subwoofer 60cm van je apparatuur af moet zetten, omdat de subwoofer een groot magnetisch veld bevat.
Verder bij het doorsnuffelen van de doos viel al gelijk opl op dat het meeste ruimte werd gebruikt door de subwoofer, hij was veel groter dan verwacht! wat mij eigenlijk al vrij enthousiast maakte, omdat dat juist meestal andersom is.
De subwoofer was verpakt in plastic, met daar omheen piepschuim.
Daarnaast zat een wat middelgrote doos, waar de satelliet-speakers in zaten, de afstandsbediening + batterijen, kabels, en de mooie control center, allemaal netjes verpakt in plastic.
Dadelijk meer over het uiterlijk van het geluidssyteem...
Het aansluiten, en daarbij gebruiksvriendelijkheid
Het aansluiten ben ik toch nog wel een tijdje mee bezig geweest, ondanks het weer een hoop kabelwerk is, en vooral in mijn kamer waar achter het bureau de boel zwart ligt van de kabels.
Het aansluiten ging overigens wel een keer wat anders dan ik gewend ben van mijn vorige geluidssystemen.
De kabels moet je zelf aan de speakers bevestigen, het zijn geen stekkertjes, maar je moet de kabel tussen een klemmetje doen, wat ook erg duidelijk word aangegeven op een papier met een aantal instructies en wat informatie.
Zodra bijna alle kabels bevestigd waren, kwam de laatste kabel, de 3.5mm audio jack, maar niet alleen dat, er zat ook nog een oranje en een zwarte aansluiting aan, voor de surround sound, en de subwoofer als ik me het goed herinner.
Ik begon eerlijk gezegd licht in paniek te raken, omdat ik niet meer aansluitingen had op de PC waar ik het geluidssysteem op wou aansluiten.
Ik de gebruikershandleiding doorspitten, en vond uiteindelijk wel iets, maar daar werd het vooralsnog niet echt duidelijk uitgelegd.
Nu ik als ICT'er probeer allerlei dingen met computers, dus ik heb alleen de groene 3.5mm audio jack aangesloten op mijn Siberia USB Soundcard. (Die gebruik ik omdat ingebouwde geluidskaart niet zo heel geweldig is).
Ik heb vervolgens het systeem aangedrukt, en PC aangedaan.
De control center ging uit zichzelf de aansluiting detecten, dus ik ging snel de 2 rear speakers testen of die wel werken, en ja hoor, ze werkten perfect! gelukkig! alles werkte gewoon op één 3.5mm audio jack.
Ik ben gelijk het geluidssysteem gaan testen, en het klonk erg goed!
Het aansluiten ging al met al vrij goed, alleen het mocht wel duidelijker aangegeven worden qua aansluiten op een PC, maar met een beetje goed lezen, en proberen... kom je er wel!
Functionaliteit, en daarbij gebruiksvriendelijkheid
Bij dit geluidssysteem draait bijna alles om de control center, het is erg uitgebreid, en het werkt goed!
Toch staat er niet heel veel in de handleiding over hoe de control center werkt, en wat alle functies doen, maar dit kan ook aan mij liggen omdat ik als ICT'er snel de handleidingen het raam uit gooi
De afstandsbediening is overigens ook een geweldige toevoeging.
Het is een vrij standaard afstandsbediening, maar meer is ook zeker niet nodig, alle functies van de subwoofer kan ik vanaf de afstandsbediening bereiken, ik kom niet eens meer met me handen aan de control center, wat ik toch wel een groot pluspunt vind aan de gebruiksvriendelijkheid. Hoef je lekker niet aldoor naar voren te buigen en op de knopjes te drukken of te draaien, lang leve de luiheid!
Wat mij wel opmerkte aan de control center is dat je vanaf de control center ok het systeem op standby kon zetten, dit gaat met het knopje met een koptelefoon erop.
Het lampje gaat dan van kleur veranderen in oranje, en de backlight van het LCD schermpje in de control center gaat uit, wat mij opviel was dat het scherm echter wel aan blijft, en de control center zelfs nog te gebruiken is, zelfs met de afstandsbediening.
Ook viel het mij op dat e een heel licht geluid uit de subwoofer kwam zodra hij op standby kwam, niet echt heel storend, ik kan er namelijk makkelijk doorheen slapen, want je hoort het bijna niet, maar ik vraag me toch wel af of dit wel zo 'energiesparend' is?
Nu zit er aan de achterkant van de subwoofer wel een aan/uit knop, maar ik heb een reactie gelezen van een Logitech medewerker op hun forum dat het beste is om alleen de control center op standby te zetten, het verlengt het levensduur van het geluidssysteem, en omdat het sowieso niet goed was om dit te doen met een hoog ampere systeem.
Dus ik zet hem alleen op standby, maar toch blijf ik het wat vaag vinden, maar het zijt zo.
Uiterlijk van de Z-5500
Het design van de Z-5500 ziet er erg mooi uit, en ziet er ook zeker niet goedkoop uit!
De speakers zijn mooi vormgegeven, en je kunt het stof wat voor de satelliet speakers zit eraf halen, maar dit vind ik een wat te overdreven look geven, dus ik hou het er mooi op!
De poten van de speakers kunnen gedraaid worden, zodat je ze aan de wand op kunt hangen.
Het ophangen van de rear speakers aan de muur ging wat lastig, aan de rechter kant van de speaker kon ik namelijk moeilijk een schroef erin draaien, omdat de speaker maar 1 kant op kan draaien, en dan niet meer verder kan, dus de speaker zat voor de schroef, maar met een beetje handigheid is dit toch gelukt, en de speakers zitten goed stevig aan de muur.
Zoals ik al zei, de subwoofer is groot, en ziet er zeer goed uit.
Het komt duur en professioneel over, en hij is groter dan ik had verwacht, dus een mooie pluspunt, alhoewel heb ik minder beenruimte onder m'n bureau nu, maar dat heb ik er wel voor over
Aan de achterkant van de subwoofer zit een grote heatsink, deze doet zeker zijn werk, want hij word wel degelijk warm bij gebruik, maar niet extreem warm.
Aan de voorkant zit te grote 'woofer' van de subwoofer, deze is beschermt door een soort ijzeren(?) grill, en kun je er niet afhalen zoals je kan bij de satelliet speakers.
Voor mij is het geen minpunt, omdat ik de grill erop hou om de woofer te beschermen tegen het prongelijk schoppen, omdat hij onder me bureau staat, maar voor andere mensen kan dit wel een minpunt zijn.
De grill valt er overigens nog wel af te halen met een platkop schroevendraaier, hier zijn ook filmpjes van te zien op YouTube.
De control center ziet er erg mooi uit, met een mooie zilveren draaiknop!
Ik vind overigens de draaiknop wel een beetje vaag draaien, en de zwarte knoppen vind ik wat 'cheap' klinken zodra je ze indrukt, maar ook is dit voor mij geen groot minpuntje, omdat ik alleen de afstandsbediening gebruik, maar voor mensen die wel graag het control center willen gebruiken, kan het vooralsnog een minpunt zijn.
De afstandsbediening zelf... heb ik hierboven al verteld, is een vrij basic zwarte afstandsbediening, maar het doet wat het moet doen, en dat is het belangrijkst.
Het geluid
Het geluid, kan ik vrij kort over zijn.
Het geluid klinkt er goed, er zijn ook veel mogelijkheden om de center, subwoofer, en rear speakers apart van volume te veranderen, ook vallen er nog een aantal andere instellingen te veranderen.
Ik kan de subwoofer niet volop draaien in me kamer in een rijtjeshuis, dit zal namelijk voor flink wat overlast zorgen denk ik.
Het geluid is verder erg zuiver, maar dit hangt natuurlijk ook af van hoe je de boel heb ingesteld.
Zo heb ik het gevoel dat hij bij de Music effect wat doffer klinkt, met meer bass, en bij Movie wat lichter, en minder bass.
Conclusie
Al met al een geweldig setje, ik heb er in totaal + verzendkosten z'n €277 voor betaald, en heb er zeker geen spijt van.
Het geluid is super, en het setje zelf ziet er professioneel en duur uit.
Alhoewel zijn er een aantal minpuntjes, zoals de knoppen op de control center die wat cheap aanvoelen, maar dit is vrij logisch, want er zal wel een bepaald budget opgesteld zijn bij het maken van dit systeem om het zo goedkoop mogelijk te houden, en dat is vrijwel goed gelukt, met een goed kwaliteit van geluid!
Zeker een aanrader!
Update - 5-3-2011
Ik heb een Sweex 7.1 USB Soundcard besteld, en vandaag binnen gekregen.
Gelijk aangesloten, geïnstalleerd, filmpje opgezet, en de surround sound is nu merkbaar beter geworden! hier voor had ik het setje via één 3.5mm audio jack aangesloten, maar deze 7.1 soundcard zorgt wel voor een betere geluidservaring.
Reacties (61)
Het zal zeker een meerwaarde hebben als je overstapt naar een echte 5.1 - 7.1 geluidskaart waarbij je alle 3 de stekkertjes aansluit om vervolgens de z-5500 op 6CH Direct te hebben. Met een goede geluidskaart levert dit een veel mooier geluid op en in films heb je tenminste ook echt serround sound.
Tevens maak ik gebruik van een USB geluidskaart van sweex. Het is een 7.1 geluidskaartje maar ook met optisch in en uit. Dus optisch uit gebruik ik voor films zodat ik ook mooi echt Dolby digital heb of DTS. Klinkt echt TOP!
mooie review verder:)
Ik heb trouwens wel een PC waar wel z'n 6 geluidsaansluitingen in kan, maar helaas is dat een vrij oude PC, en gebruik ik niet voor films en games, nog beter gezegd... hij kan daar niet voor gebruikt worden
Als ik een keer een goeie kwaliteits USB geluidskaart kan krijgen voor een goedkope prijs, ga ik dat zeker doen. Misschien heb je daarvoor nog iets voor mij?
Maar ik heb al een Sweex 7.1 USB soundcard besteld.
Ben het wel met die maat van je eens, USB = makkelijker
Anyways, de reacties op de Sweex soundcard zijn overigens rondom het internet niet zo heel erg slecht, hij is tenminste al een stuk beter dan onboard geluidskaarten, en daar heb ik eigenlijk ook nooit problemen mee gehad.
Ik heb namelijk een groene aansluiting nodig, voor de stereo geluid.|
Een soort oranje/geel aansluiting voor subwoofer.
En een zwarte aansluiting voor de surround rear speakers.
http://www.alternate.nl/h...WARE&l1=Geluid&l2=Kaarten
Ga ik bestellen zodra ik thuis ben!
kwam zelf bij deze uit;
http://www.takeitnow.nl/product/4417871/?c_id=1012
Maar die van jou ziet er iets professioneler uit
Waar deze set wel erg geschikt voor is zijn films en games! Mijn minpunten:
- zoem subwoofer als de set op standby staat. erg hinderlijk 's avonds.
-verlichting control pod niet uit te schakelen, kan erg hinderlijk zijn tijdens gamen en film kijken.
-geluid niet gedetailleerd genoeg
De zoem heb ik ook als hij uit staat, zoals ik al beschreef in me review, maar het is niet zo hard dat ik me eraan stoor als ik in bed lig, (zn 3 meter van de subwoofer af), maar toch misschien iets om binnenkort te gaan opzoeken op Google, ik neem aan dat dit niet een defect is, zou vrij eigenaardig zijn.
Verplichting is een persoonlijke smaak, ik vind het opzich wel vet
En geluid niet gedetailleerd genoeg ben ik het soms mee eens, bij instellingen valt het één en ander wel te fixen.
En ben nog geen enkele logitech set tegengekomen dat geen last had van het wel bekende plopjes probleem. (wanneer je de set hebt aangesloten op de zelfde groep waar je licht op zit, dan hoor je een plop wanneer je het licht aan/uit doet)
Die zijn vergeleken met deze set eigenlijk niet veel bijzonders.
Het geluid vind ik na mijn mening vrij goed, alleen als ik zo op het internet lees, en hier in de reacties, zie ik dat de meesten wel zeggen dat je hem het best op een 5.1 geluidskaart moet aansluiten, dit ga ik overigens ook doen. Ik ga zo snel mogelijk een 5.1/7.1 USB geluidskaart erbij kopen.
Het plopjesgeluid had ik bij me kleinere logitech set niet, alleen als ik het stroom eraf hield maakte de subwoofer een apart geluid.
Ook heb ik met de Z-5500 nog geen plopjes meegemaakt, maar misschien kan ik dit binnenkort eens beter gaan testen.
Scheldheid. Ja duh het zijn nogsteeds geen B&W speakers
Mijn broer had de plopjes ook en een nieuwe gekregen (z-5500), mijn setje heeft er helemaal geen last van.
Het is en blijft een computerspeakerset, dus detail is helaas iets dat je moet missen.
Verder super set!!
Zolang hij maar niet explodeert stoor ik me er niet aan whahahah
misschien dat er een plugje bij je set niet ergens helemaal goed inzit.
De set is verder inderdaad goed voor muziek en gamen! ik heb die set wel optisch aangesloten, want dan heb je bij films meteen het echte Dolby of DTS geluid.
Goede review, ik kan me er wel in vinden.
(ps: niet teveel bier drinken bij het ophangen van je "rear" speakers
Zoniet... vreemd allemaal
1010 totale Piekvermogen
RMS = De waarde die een versterker gedurende lange tijd kan weergeven.
PIEK = De maximumwaarde die een versterker gedurende korte tijd kan weergeven (meestal met een grote harmonische vervorming)
En nog over de RMS en PIEK.
Dat piek kan hij dan niet volhouden ofso? gaat hij dan zachter worden op den duur, of presteert hij dat alleen bij bijv luide kicks/basses.
Sorry, ben een beetje nieuw met dit soort geavanceerdere systemen, ik produce mijn muziek al jaren op een simpel 2.1 setje, dus vandaar die vragen.
Dat je setje dus bij extreme vervormingen voor zéér korte tijd (denk milliseconden) een dubbel vermogen kan leveren, zegt dus helemaal niets. De Z5500 heeft 505w vermogen, punt.
En om eerlijk te zijn, vind ik de subwoover van de z-2300 en de z-680 beter klinken dan die van de Z-5500.
Ik heb de Z-5500 ook , ik gebruik hem via toslink(optisch) onboard op de Ramgage 2 Gene en ik moet toegeven vergeleken met de Logitech X-540 is het echt een wereld van verschil M
Mijn buren klagen al als ie op 1/8 staat en de sub mooi op de helft. Alleen 1010 watt op een kamer van 2m bij 4m blijft echt door dreunen
Ik denk dat die ruis overigens komt omdat je Jacks gebruikt.. ik heb zelf 1 optisch naar mijn TV en 1 COAX naar mijn PC. En dat werkt best lekker allemaal
Die ruis... tsja ik weet niet, ik heb het niet met andere geluidssystemen gehad, alleen bij de Z-5500.
Als de Z-5500 aanstaat, en ik speel geen geluid af... dan hoor ik wel lichte ruis, maar ik stoor me er niet aan, en als je geluid afspeeld hoor ik het zelfs niet meer.
Misschien is het wel anders als ik straks me geluidskaart heb, maar dat laat ik dan wel weten in een update in de review!
Mocht je interesse hebben, ik heb nog een aantal (ultra) high end kabels voor je, die voor weinig weg mogen
Dat zou overigens niemand moeten doen:P Maar voor die discussie hebben we een prachtig topic
Tsja, ultra high-end kabels bedoel ik mee: zuiver gedeoxideerd koper, in een speciaal geïsoleerd 'jasje'.
Waarom zou je geen dure kabel aan je Z5500 knopen? Denk je dat dat de kwaliteit niet ten goede kan komen? Dan begrijp je het belang van kabels in een goede setup niet. Geloof mij maar, het verschil tussen mediamarkt €1,50/meter kabel en high-end kabel is héél groot. Natuurlijk heeft het geen zin om een kabel van €2.500 aan een Sweex 2.1 setje te hangen. Maar de Z5500 is van dusdanige kwaliteit dat het zonde is dat ze er zulke dunne flutkabels bijleveren.
Als je me niet gelooft, wil ik je de kabels ook wel zo opsturen, dan kun je ze proberen. Bevallen ze niet, dan stuur je ze terug. Bevallen ze wel, dan koop je ze over...
Ik vraag me af of niet de gammele aansluiting de boosdoener is bij die set dan.
Maar waar praten we over als we het hebben over zuiver gedeoxideerd koper, in een speciaal geïsoleerd 'jasje'. (Prijs)?
Leuke prijs, laten we zeggen, €50,- voor 2x 1,5 meter?
En ja, ik geloof dat dat zo veel effect heeft. Natuurlijk hoor je het verschil nog beter bij een losse versterker/receiver met goede speakers (NAD versterker met B&W speakers, dat idee) maar ook op een Z5500 kun je het verschil horen, zonder meer!
Kun je makkelijk met de balans van de speakers spelen via het control panel? Dan kun je 1 kant aansluiten met een goede kabel en de andere zonder en kijken wat het verschil is.
[Reactie gewijzigd door musje83 op 27 juli 2024 04:31]
zit ik stiekem toch weer beetje te lezen
[Reactie gewijzigd door Clifdon op 27 juli 2024 04:31]
Het lijkt erop als de grill eraf is dat de subwoofer veel meer 'woofed', want op die volume gaat hij bij mij nog niet zo heen en weer, of is het verbeelding
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_icc():strip_exif()/u/368941/crop57e1154261a15_cropped.jpeg?f=community)
/u/343789/60x60.png?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/294823/0161.jpg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/354494/crop62213d801028d_cropped.jpg?f=community)
:strip_exif()/u/267104/crop68df846c7e46c.gif?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/281517/winn.jpg?f=community)