Apple MacBook Pro 15" 2.2GHz (voorjaar 2011) - Reviews

Specificaties 15,4" • 1440x900 • 750GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

Apple MacBook Pro 15" 2.2GHz (voorjaar 2011) Review

Zegato 17 maart 2011, laatste update op 17 maart 2011, 24.943 views

Apple MacBook Pro 15" 2.2GHz (voorjaar 2011)

Pluspunten

• Prestaties CPU
  • Prestaties GPU
  • Behuizing
  • ThunderBolt

Minpunten

• Trage HDD, SSD-upgrade is een must
  • Lage resolutie scherm

Apple heeft op donderdag 24 februari hun nieuwste generatie MacBook Pro's aangekondigd. De gehele lijn, 13, 15 en 17-inch, heeft een update gekregen. Het meest in het oog springende verschil is de overstap van het Nehalem- naar het Sandy Bridge-platform van Intel. Daarnaast zijn de GPU's vervangen door chips van AMD in plaats van Intel en heeft de MacBook Pro een ThunderBolt-poort gekregen. In deze review neem ik het zwaardere standaardconfiguratie van het 15-inch model onder handen. Met behulp van benchmarks zal ik met name focussen op de veranderingen ten opzichte van de oudere modellen. Mocht je meer willen lezen over zaken die hetzelfde zijn gebleven, zoals de behuizing, dan is de review van de vorige generatie door Olaf van Miltenburg een goede start. De software laat ik ook buiten beschouwing.

Specificaties

• Gewicht: 2,54 kg
Poorten
  • MagSafe power poort
  • Gigabit Ethernet poort
  • FireWire 800 poort (tot 800Mbps)
  • Twee USB 2.0 poorten (tot 480Mbps)
  • Thunderbolt port (up to 10Gbps)
  • Audio line in
  • Audio line uit
  • SDXC card slot
  • Kensington lock slot
Communicatie
  • 802.11a/b/g/n wifi
  • Bluetooth 2.1 + EDR
  • 10/100/1000mbit ethernet (RJ45)
Audio
  • Stereo speakers met subwoofers
  • Omnidirectionele microfoon
  • 3,5mm mini-jack lijn in (analoog/digitaal (SPDIF)
  • 3,5mm mini-jack lijn uit (analoog/digitaal (SPDIF)
Tech specs
  • 2,2GHz Intel Core i7
  • 4GB (2x2) 1333MHz DDR3
  • AMD Radeon HD6750M, 1GB DDR5
  • Intel HD Graphics 3000 384MB (shared)
  • 750GB 5400RPM HDD
Prijzen

Sandy Bridge

De nieuwe MacBook Pro's zijn de eerste laptops die zijn voorzien van Intel's Sandy Bridge-processoren. Dit heeft een enorme performanceboost gegeven aan de MacBooks. Eerder bleek al uit GeekBench-benchmarks van Primate Labs dat het 13-inch instapmodel (2,3GHz i5-2415M) de prestaties van het zware 15-inch model (2,8GHz i7M 640) uit de vorige generatie vrijwel evenaarde.

Hoog tijd dus om de 2,2GHz i7 2720QM het vuur aan de schenen te leggen. Hieronder de resultaten:

GeekBench (64-bit)
Geekbench 64-bit
Ter vergelijking: het huidige instapmodel Mac Pro met een quad-core Xeon 2,8GHz scoort 8360 punten. De variant met de optionele 3,2GHz Xeon weet 9968 neer te zetten.

CineBench 11.5

iBench
Score 15" 2,4GHz i5 (early 2010): 3,83
Score 13" 2,66GHz Core2Duo (early 2010): 3,64

AMD Radeon HD6750M

Ook de GPU is niet met rust gelaten. De GT330 met 256MB (512MB in de zware MC373) is vervangen door een AMD Radeon HD6750M 1GB DDR5. Dat resulteert in flinke prestatieverbeteringen.

Portal logo
Portal draait op de zwaarste instellingen (incl 16x 16AF en 8xAA) uitstekend: framerates kwamen niet onder de 80 en liepen op tot 129 per seconde. Het oude model haalde gemiddeld 22 frames per seconde.
Portal settings
Wat overigens misschien het vermelden waard is bij de benchmarks van Portal: de game maakt 'maar' gebruik van 4 van de 8 beschikbare cpu-threads.

In CineBench 10 haalde het oude model in de OpenGL-test een score van 5060; in CineBench 11.5 15,64. Bij het nieuwe model is dat respectievelijk 7807 en 34,78.

XBench laat soortgelijke verbeteringen zien:
XBench

Harddisk

De standaard harde schijf die meegeleverd wordt, 5400rpm 750GB, profileert zich meteen als d bottleneck in dit systeem. Ondanks de gigantische verbeteringen op elk front ten opzichte van mijn oude 15" MacBook Pro (mid'07, 2,4GHz C2D), voelt het nieuwe systeem een stuk trager aan. Oorzaak: de HDD. Het oude werkpaard was voorzien van een OCZ Vertex 2 SSD.

750GB, 5400rpm
750GB HDD xBench

60GB OCZ Vertex 2
SSD OCZ Vertex 60GB benchmark

Het is te betreuren dat Apple -zoals bij de MacBook Air-systemen) geen geheugenchips op het moederbord heeft gesoldeerd. Wil je gebruik kunnen maken van alle kracht die dit systeem met zich meebrengt, dan is een SSD echt een must. Je kan de portemonnee dus helaas niet sluiten na aanschaf van deze laptop.

ThunderBolt

Het probleem van de trage interne hdd kan in de toekomst ondervangen worden door een externe hdd aan te sluiten op de ThunderBolt-poort. Met 10gbit/s full-duplex bandbreedte is het voor het eerst (voor zover ik me kan herinneren) dat externe hdd's beter kunnen presteren dan interne. Tevens biedt de poort de mogelijkheid om twee 27" Cinema Displays aan te sturen: vooral voor professionals is dat een enorme verbetering ten opzichte van de oude. Het is alleen wachten op apparatuur die aangesloten kan worden. Lacie en Promise hebben al producten aangekondigd die voorzien zijn van de poort. Voor een demonstratie van de mogelijkheden, zie deze video van Engadget. De vraag is alleen of het betaalbaar zal zijn voor een normale sterveling.
ThunderBolt

Scherm

Het scherm is het meest teleurstellende onderdeel van de laptop. De resolutie van 1440x900 past domweg niet bij een mobiel workstation als deze. Zelfs de optionele 1680x1050-resolutie is te laag. Mobiel video-editen zou een stuk prettiger werken op een full-hd-scherm of een 16:10-variant met 1200 pixels 'hoogte'. De kleurweergave is wel erg goed.

Prijs/kwaliteit- en prijs/prestatieverhouding

Het is een enorme bak geld voor een laptop, maar anderzijds zijn de prestaties er wel naar. Nu Apple als een van de weinigen de Sandy Bridge-cpu's gebruikt, is de prijs-prestatieverhouding erg goed. Ook kent de afwerking van de laptop zijn weerga niet. De aluminium unibody-behuizing is tot op heden niet benaderd door andere fabrikanten.

De nieuwe 15" MacBook Pro geeft prestaties waarbij de oude modellen verbleken. Als je als veeleisende gebruiker op zoek bent naar de krachtigste laptop van dit moment, dan is de keuze voor de nieuwe 15- en 17-inch MacBook Pro's een no-brainer. Het ontbreken van een degelijk scherm en een SSD zijn grote minpunten.

Tot slot

Wil je meer benchmarks? Of andere suggesties om de review te verbeteren? Laat even een berichtje achter en ik zal proberen om het zo snel mogelijk toe te voegen :)

Update 9 maart 2011

Inmiddels ben ik al aan de tweede MacBook Pro begonnen. Het eerste model dat ik had gekocht 'bevroor' met regelmaat en de accu vertoonde kuren.

Portal (via Steam) zorgde standaard voor een totale system lockup en met Handbrake kwam het ook nog wel eens voor. De temperaturen bleven redelijk normaal (cpu ca 90 graden bij lange volledige load). Tevens was de accu nog maar 95% na 6 cycles.

Op het forum van Apple zijn meer mensen die deze problemen ervaren. Zie onder andere dit en dit draadje. Met dank aan Samplex

Het nieuwe model zal ik asap ook het vuur aan de schenen gaan leggen om te kijken of de problemen blijven.

Update 17 maart 2011

De nieuwe MacBook Pro doet het gelukkig een heel stuk beter dan de vorige die ik had; geen last meer van complete system lockups.

Het ziet er echter naar uit dat ik deze wederom ga inruilen voor een nieuw model. De rechter ventilator maakt significant meer lawaai dan de linker. Bij logere toeren geeft dit een hoge pieptoon; 'huilen'. Bij het spelen van games komt dit geluid zelfs boven de ingebouwde speakers uit.

Om het te illustreren, heb ik een amateuristische geluidsopname gemaakt, zodat je bij aankoop kunt controleren of je er ook last van hebt. De setup:
Setup audio-opname MBP

Het audiobestand kun je hier vinden.
Met behulp van smcFanControl pas ik gedurende de opname de ventilatoren aan:

0:00-0:10 Beide ventilatoren idle rond 2000rpm (nauwelijks hoorbaar)
0:10-0:20 De rechter ventilator op ca. 6200rpm, de linker op ca. 2000rpm
0:20-0:30 De linker ventilator op ca. 6200rpm, de rechter op ca. 2000rpm
0:30-0:40 Beide ventilatoren op maximale toeren (6200rpm)

Op z'n zachts gezegd baal ik als een stekker dat ik nu weer een derde model moet gaan halen. En dan is het nog maar de vraag of deze geen last heeft van lockups of brakke ventilatoren...

Overigens stellen deze foto's van een teardown (uitgevoerd door iFixit) ook niet echt gerust:
Koeling MacBook Pro 15" '11
Ventilatoren MBPVerwijderde heatsinkSchoongemaakte CPU & GPU

Zo'n belachelijke hoeveelheid koelpasta kan nooit goed zijn voor de hittegeleiding.

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 15" 2.2GHz (voorjaar 2011)?

Ik ben het met Bezer eens.
Een hogere resolutie zorgt er wel voor dat je meer kan zien op een scherm maar qua leesbaarheid gaat alles er op achteruit. Je ziet het tegenwoordig steeds meer vooral in windows laptops die op een 15 inch scherm een full HD resolutie gooien....
Het wordt minder goed leesbaar maar de schermen van Apple zijn zo goed m.b.t. weergave en beeldkwaliteit dat de resolutie van 1440x900 prima is.

Eigenlijk moet je niet eens hoger willen...
Ik heb zelf ook een MBP 15 inch (model 2009), zelfde scherm, zelfde resolutie en ik vind het perfect voor al mijn doeleinden.
Alles is goed leesbaar en foto's en video's (zelfs Full HD materiaal) ziet er gewoon spatzuiver uit.

De prestaties zijn gewoon ongelofelijk goed en ook al komen er straks windows laptops uit met sandy bridges die werken gewoon minder snel omdat er goedkopere hardware voor de rest in zit en windows gewoon een bagger besturingssysteem is....
Windows wordt niet gemaakt voor de hardware dus het moet maar zien te werken...terwijl Apple het besturingssysteem maken om te werken met de hardware en de hardware zelf in elkaar zet, voila betere prestaties :D

En @ syltheboy, de 27 inch cinema display is echt geweldig, grote uitgave maar de resolutie is 60% hoger dan die van de 24inch waardoor je gewoon echt meer ziet op het scherm en meer programma's naast elkaar kan draaien zonder de leesgrootte op te offeren.
Dit soort onzin trek ik maar matig, ten eerste is het moeilijk om goedkopere hardware te vinden dan apple gebruikt en als ik de scorelijst van cinebench 11.5 er bij pak zit er nagenoeg geen verschil tussen windows en mac, meestal 1% a 2% verschil op dualboot systemen.
tja daar zeg je wat. dualboot systemen. bedoel je dan windows op de mac? in dat geval klopt dat ook wel, want zelfs windows is sneller op een mac dan op een "gewone" pc. (artikel van PCM dacht ik). puur omdaqt hardware ook op elkaar is afgestemd (dus niet zoals bij windows PC's pci express werkt met driehonderd verschillende kaarten met verschillende snelheden.) ieder stukje hardware kan het maximale uit zichzelf halen door goede communicatie. ook is het logicboard erg klein. wat ook ten goede komt voor de communicatie.

je vergelijking met een dualboot systeem is dus niet goed. Een zelfbouw systeem met precies dezelfde configuratie, maar uiteraard met een ander moederbord, zal trager zijn doordat de communicatie tussen de hardware via het mobo niet goed geregeld is.
asus gigabyte en msi weten echt wel hoe ze een moederbord in elkaar moeten solderen hoor. Apple gebruikt dezelfde satacontrollers als iedereen want intel levert die met de chipset mee. De memorycontroller en pci-e controller zitten in de cpu. Qua IO/cpu/memory/grafische kaart is er dus al geen verschil. Wat gaat dan voor een prestatieverschil zorgen? de geluidschip? de netwerkchip? echt niet.

Geldige redenen om een macbook aan te bevelen zijn: goeie touchpad, goed scherm, mooie en sterke behuizing, mac-specifieke software, heel erg gewend zijn aan osx. etc.

Voor prestaties kan je beter naar andere merken gaan, asus levert een notebook met de prestaties van de 15" apple voor een veel lagere prijs dan de 13" macbook. Ook nog met een jaar langer garantie.
Goede review, ik overweeg dezelfde configuratie, maar dan met het hi res anti glare scherm aan te schaffen.

Zou je benchmarks van de harde schijf kunnen nemen? Ik wil het systeem gaan gebruiken vooe HD-videobewerking, en ik twijfel nog over de opslag. Op het moment denk ik er aan om de standaard 750 GB te nemen, zien hoe goed dat gaat en dan eventueel later nog een SSD in de optibay of een externe harde schijf via Thunderbolt of Firewire gebruiken.
Bedankt voor je feedback: bij deze zijn de benchmarks toegevoegd :)
Ik heb zelf de High Resolution mt Anti Glare, maar 1920x1200 op een 15" scherm zou voor een groot gedeelte van de mensen moeilijk leesbaar worden denk ik. Ik werk zelf in een APR en merk dat veel mensen de letters bij een 1680 scherm al klein vinden. Dus ik snap je punt, maar ik denk dat ze ook kijken naar de functionaliteit voor een groot scala aan gebruikers.

Wel interessant is natuurlijk de optie die in het nieuwe besturingssysteem (10.7 Lion) is toegevoegd voor wat ze "retina displays" noemen, een verdubbeling van het aantal pixels. Er zou in theorie op een 15" Macbook Pro een (in plaats van 1440 x 900) 2880 x 1800 kunnen zitten waarbij alles even groot blijft. Ben benieuwd of dit natuurlijk ook in hogere resolutie schermen zoals een 1920x1200 scherm toegepast kan worden :)
De huidige externe poorten van de MacBooks kunnen in ieder geval maximaal een retina versie van een 1280x800 scherm aan. Iemand zou de performance eens kunnen testen met de grootste Apple Cinema displays, evt. met Lion in pixel doubling modus :P. Is toch vaak vrij lastig om een redelijke framerate met zo'n hoeveelheid pixels te behouden.
Mee eens. Ik heb zelf de 15" met de hoge resolutie en ik vind het scherm maar net leesbaar. Websites moet ik nu al 2 stappen zoomen. Ng hogere resolutie heeft voor mij absoluut geen meerwaarde.
Holy fuck, dat audiobestand met het fan-geluid schrikt wel af! Lijkt wel een stofzuiger. Hadden voorgaande generaties hier geen last van?

Mooie review verder!
Houd er wel rekening mee dat de fan rechtstreeks in de microfoon blaast; in de praktijk valt het dus wel mee :) Het viel me op dat de rechter fan een stuk meer lawaai maakt dan de linker. Het idle-geluid en de linker fan op volle toeren is gelijk aan de vorige generatie.

Zojuist heb ik nog enkele foto's toegevoegd van iFixit; volgens mij zijn de linker en de rechter ventilator gelijk aan elkaar; zo zou de geluidsproductie ook moeten zijn...
Naar mijn mening: koop een pc, installeer mac os. En tadaa :)
heb je alsnog niet de snelheid die je op een mac heb. puur omdat bepaalde dingen als EFI nog maar mondjesmaat worden ondersteund. uiteindelijk ben je met een mac ook goedkoper uit als je hem later weer verkoopt.
dan zit je hetzelfde te doen als in windows: kloten om het aan de praat te krijgen/te houden.
Ik ben het echt wel eens met musje83. Voor de helft van het geld die asus kopen lijkt me toch ook een beter plan. Minstens even snel en een full hd scherm enz. Wat je ook niet moet vergeten is dat er op die apple 1 jaar garantie zit. Op de asus 2 jaar.

Ik kan het mezelf iig niet verkopen om dan 1100 euro meer uit te geven voor die unibody en OSX.
Ik was ook aan het twijfelen, uiteindelijk voor de Asus gegaan. Ik heb wat problemen met de HDMI uitgang gehad, maar die zijn nu verholpen en verder ben ik erg tevreden. Zeker als ik de problemen zie van de reviewer, die Asus laptop heb ik met maximaal belasten (furmark+prime) op 70 graden weten te krijgen, maar dat was het dan ook wel. Verder is de laptop dan wel wat herrie aan het maken, maar idle hoor je 'm bijna niet.

[Reactie gewijzigd door Bastard op 17 maart 2011 19:02]

Jammer dat deze laptop geen hardware ondersteuning voor Flash heeft.

Alleen appels waar een nvidia GPU in zit hebben hardware ondersteuning voor Flash en nee dat is niet de schuld van adobe.

Het video decode acceleration framework van apple ondersteunt maar een beperkt aantal GPU's te weten GeForce 9400M, GeForce 320M en GeForce GT 330M
Ach ja, jammer is het wel, maar Flash is hard op z'n retour. De hardwareondersteuning ervan speelde bij mij in ieder geval geen rol bij het kiezen van een laptop. Mijn vermoeden was dat dat maar bij weinig mensen het geval is, vandaar dat ik er geen aandacht aan heb besteed in deze review :)
Flash op z'n retour?

Internet bankieren van de ING maakt sinds kort voor het onderdeel beleggen volgens
mij gebruik van Flash.

Als belegger bij de ING koop je dus geen nieuwe macbook of je gaat beleggen bij een andere bank ;-)
Bij nader inzien was 'Flash is hard op z'n retour' te stellig; ik wilde geen discussie starten. :)

Maar goed, ING is nou niet bepaald een bedrijf dat een voortrekkersrol speelt op webdev-gebied, maar eerder op zoek gaat naar compatibiliteit. Die keuze vind ik -los van de discussie welke standaard het 'best' is- opvallend; het brengt een extra veiligheidsrisico met zich mee.
Ik zie eerder een verslechtering tov het vorige model dan een verbetering.

In de review van anandtech lees ik dat het nieuwe model 13 graden warmer wordt dan het vorige model bij het spelen van Halflife 2. Ook dat de tijd dat je op de accu kunt werken bij intensief gebruik is korter dan bij model 2010.

Ik zou niemand het model 2011 aanraden volgens mij kun je beter wachten op de opvolger van Sandybridge die door intel op een kleiner proces wordt gebakken en waarschijnlijk veel zuiniger zal zijn waardoor de volgende macbook koeler zal zijn en langer op de accu kan werken.
tsja maar voor de rest kan de 13" macbook pro zich nu perfect matchen met de 2e versie 15" van vorig jaar. dat is dus echt een major verschil en ik vind het dan ook logisch dat de batterijduur en de temperatuur iets omhoog zijn. zolang het de levensduur, maar niet ernstig aantast maakt het niet zoveel uit. mensen die nu een nieuwe 2010 kopen zijn dieven van hun portemonee omdat het maar 100 euro verschilt in de meeste gevallen en de prestaties zijn veel beter. overigens is flash gewoon te downloaden hoor. dat het niet hardware matig ondersteund word betekent niets. zo heel erg intensief zijn de meeste flash apps nou ook weer niet.
Zal vast wel veranderd worden met de komst van 10.6.7 of 10.7 van de zomer :+.
Dat van de behuizing laten we even in het midden (ben het niet met je eens, maar dat is een andere discussie), maar de Sandy Bridge is even snel gemplementeerd door bijvoorbeeld Asus. Die levert een 15,6" met B&O speakers, 6GB geheugen, i7 2630QM, GT540M, Full HD, HDMI + USB 3.0 (vs. Thunderbolt) en komt uiteindelijk zelfs uit dezelfde fabriek. OSX en Unibody moet je dan 'missen' maar de prijs is met €965,- ook wel hl erg veel lager. Statistisch bekeken is Asus zelfs betrouwbaarder dan Apple.

Puur ter onderbouwing dit overigens :)
[3/7/2011 8:18:21 PM] Artur Madej: $1199 for refurb. Great price
[3/7/2011 8:18:23 PM] Artur Madej: y
[3/7/2011 8:18:42 PM] Artur Madej: u cannot tell from new
[3/7/2011 8:18:50 PM] Artur Madej: Only exterior packaging is brown box
[3/7/2011 8:19:19 PM] Artur Madej: Refurbished MacBook Pro 2.4GHz Intel Core i5
Originally released April 2010
15.4-inch LED-backlit glossy widescreen display (1440 x 900 pixel)
4GB (2 x 2GB) of 1066MHz DDR3 SDRAM
320GB Serial ATA @ 5400 rpm
8x double-layer SuperDrive (DVDR DL/DVDRW/CD-RW)
NVIDIA GeForce GT 330M graphics processor with 256MB of GDDR3 memory
$1,269.00
Save $530.00
29% off
[3/7/2011 8:19:57 PM] Martin Stam: nice
[3/7/2011 8:20:04 PM] Artur Madej: y buying it now
[3/7/2011 8:20:26 PM] Artur Madej: don't need anything faster
[3/7/2011 8:20:35 PM] Artur Madej: sold my old MBP for $1100 ;)
[3/7/2011 8:20:48 PM] Martin Stam: wow, how old?
[3/7/2011 8:21:00 PM] Artur Madej: 27 months

Een 27 maanden oude Asus van 965 euro brengt nog geen 200-300 euro op.

Een MBP van $1700 kost je effectief minder dan een paar honderd dollar als je 'm na 2 jaar verkoopt.

De initiele aanschafprijs ligt dus hoog bij Apple, de inruilwaarde en gebruiksgemak zijn echter ook erg hoog. Bij die Asus zou je ook Windows tot de duurste versie moeten upgraden om redelijk op nivo van OS X te komen wat out-of-the-box completer geleverd wordt.

En in de US is de Apple service subliem. Je loopt daar gewoon een Apple Store binnen met je vragen of problemen. Dat is bij Asus volledig anders spreek ik uit ervaring. In Europa zijn er wel service stations, weinig Apple Stores helaas.

[Reactie gewijzigd door mstam op 10 maart 2011 15:13]

Ja, dat klopt; Macbooks hebben over het algemeen een hogere inruilwaarde. Als je langer dan 2 jaar wacht duiken zij ook in prijs, een MBP met een 2,2Ghz C2D en 2GB geheugen zijn ongeveer 500-575 euro waard terwijl 'ie (zonder de vaak meegeleverde office/snow leopard/geheugen enz) €1999,- kostte, terwijl veel 2008 modellen al vanaf 600 euro te koop staan. Da's een kwart van de nieuwwaarde in 4 jaar tijd, even grof gerekend.
(Bron: Marktplaats)

Asus, Toshiba en zelfs Acer laptops met een Core 2 Duo, 2GB geheugen uit 2007 leveren nog zo'n 300-375 euro op tegen een aanschafprijs van om en nabij de 1000 euro.
Da's dus grofweg 30-35% van de nieuwwaarde.
(Bron: Marktplaats)

Je vergelijkt nu dan ook een merk dat enkel high-end modellen maakt met een merk dat zowel de budget-, midrange- als high-end markt bedient en dat is hardly fair.
Een 27 maanden oude Asus van 965 euro brengt nog geen 200-300 euro op.
Dat is natuurlijk schromelijk overdreven en totale nonsens. Zie hierboven.
En de discussie dat enkel Windows Ultimate zich met OSX kan meten gaan we hier maar niet aan.
En in de US is de Apple service subliem.
Totaal irrelevant. Als de service van Asus in Japan beter is dan die van Apple in Japan, maakt dat van Asus nog niet het beste merk aangezien wij toch echt in Europa leven.
(Bron: Marktplaats)
Een degelijke 2 jaar oude 15" MBP van 1700 euro in goede conditie brengt in euros nog makkelijk 900 euro op.

Jij veronderstelt, ik spreek uit ervaring omdat ik al een aantal jaartjes op Apple spul werk en vrienden heb die Apple gebruiken. Net zoals Artur dus die altijd refurbished exemplaren koopt en z'n 2 jaar oude MBP waar hij ook $1200 voor heeft betaald voor $1100 heeft verkocht.

Nu is dat een extremer geval, maar al zou hij $1700 hebben betaald en de laptop voor $1000 hebben verkocht, is hij nog steeds goedkoper uit dan een $1000 krakende plastic laptop met Windows die na 2 jaar echt niet meer dan 200-300 opbrengt. $700 voor beide dus over een periode van 2 jaar. Je zou dus gek zijn om zo'n Asus met low-res scherm te kopen terwijl je ook voor perfectie kan gaan en naast OS X zonder problemen Windows en Linux kan draaien.
is de accu alweer zelf te vervangen? benieuwd of de hoge tweedehandsprijs namelijk blijft bij de books die onvervangbare accus hebben.
Ik ben ook aan een nieuwe laptop toe maar vind de upgrade een beetje teleurstellend. Had toch graag gezien dat ze de combi drive eruit hadden gehaald voor een lichtere en dunnere laptop en dat ze dezelfde SSD als in de MBA hadden gecombineerd met een HD. 40GB oid SSD voor het OS en programma's zou perfect geweest zijn. De HD is snel genoeg voor HD video-editing.
Heb zelf het basis model 15 inch met hoge resolutie besteld, vriend van me heeft precies dezelfde setup 15 inch basis met high res, maar dan van 2010 volgende week maar is vergelijken kwa prestaties :), nette review btw, ik hoop dat de 6490m ook een beetje lekker presteerd