Nexus VCT-9000 Review

JeroentjeB 2 maart 2011, laatste update op 20 maart 2011, 405 views

Nexus VCT-9000

Pluspunten

• Stil
  • (persoonlijk) Blauwe leds

Minpunten

• Aardig aan de maat
  • AMD bevestiging vergt meer werk
  • Beschrijving is onduidelijk

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 4
Introductie
Heb deze koeler gekocht omdat de standaard koeler die bij mijn AMD zat mij te luidruchtig was.
Gekocht bij m'n lokale pc boer waar hij net zo duur was als de goedkoopste in de pricewatch 8-)

Inhoud
  • De koeler
  • Pootjes voor Intel (pushpins)
  • Bevestiging voor AMD
  • Gebrekkig vertaalde beschrijving(engels)
  • Nexus koelpasta
  • 2 sleuteltjes om alles me aan te draaien
Instalatie
Om de koeler te bevestigen worden bevestings "pootjes" meegeleverd die door middel van 4 schroefjes moeten worden bevestigd. Ik denk dat het bij Intel gemakkelijker gaat dan bij een AMD omdat bij een Intel alleen de pushpins in het moederbord moeten worden gedrukt.

Zelf heb ik hem op een AMD Phenom2 X4 945 gezet , wat niet bijzonder soepel ging :P
Na de koelpasta , de 2 klemmetjes aan het koelblok gemonteerd.
Daarna maar op de cpu gezet en geprobeerd het vast te zetten met bijgeleverd imbus sleuteltje
Na wat te proberen toch maar de beschrijving erbij gepakt, daar werd ik ook al niets wijzer van behalve dat er 2 manieren waren om de klemmen vast te krijgen. Door het sleuteltje er recht op te zetten en op de normale manier door hem gewoon aan te draaien . 1 kant lukt omdat je daar het sleuteltje door de fan kunt steken en zo bij de schroef kan, echter bij de andere kant kan dat niet. Hier moet het met slagen worden gedaan, jammer genoeg is de ruimte te klein om een slag te maken die groot genoeg is zodat het sleuteltje er weer in kan.
Ik heb er uiteindelijk de fan maar vanaf geschroefd waardoor ik wel direct bij de schroefjes kon en hij vast zat. Het klinkt misschien een beetje vaag, maar het is wat moeilijk te verwoorden :X

Geluidsproductie
De PWM 12mm blue led fan die er op zit is lekker stil , m'n voeding overstemt hem.
Ook is het nauwelijks te horen wanneer de fan op volle toeren draait.
Doet dus waarvoor ik hem gekocht heb.

Koelprestatie

Had van te voren even de idle en stess temperaturen gemeten (stressed = 16 M Pi met HyperPI)
Standaard was het 31 graden idle en 52 stressed
Met deze koeler 40 :? graden idle en 48 stressed
Na enkele malen te hebben gestressed en lijkt het er op iets te verbeteren maar dat ligt waarschijnlijk aan de koelpasta.

Het valt mij een beetje (lees: best wel) tegen dat de idle temperatuur hoger is geworden, al kan het liggen aan mijn koelpasta aanbrengkunsten :P

Dit is m'n eerste review dus op en/of aanmerkingen zijn welkom.
Spel en formuleringsfouten mogelijk ook nog aanwezig :9

- 20-3-2011- Foto toegevoegd , koelprestaties

Heb jij ook een Nexus VCT-9000?

Reviews door de redactie