Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 3.600dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Sharkoon FireGlider Rood / Zwart Review

Liveshort 25 februari 2011, laatste update op 27 februari 2011, 1.959 views

Sharkoon FireGlider Rood / Zwart

Pluspunten

• Precisie
  • Drivers en software
  • Extra knoppen (met name de extra linkermuisknop)
  • Gewicht instelbaar
  • Gripranden
  • Extra glij-strips
  • Geheugen voor macro's
  • 1.8 meter kabel
  • DPI switch met kleurindicator
  • Vergulde connector

Minpunten

• Handleiding voor macro-editor
  • Extra knoppen aan de zijkant voelen goedkoop aan

Goed, om te beginnen wil ik even zeggen dat deze muis ronduit geweldig is. Verder zal deze review ingedeeld worden in korte stukjes over de verschillende aspecten van de muis. Ik gebruik het ding inmiddels al een paar weken. Ik heb hem aangeschaft voor 29,- bij de groene comptershop in Gouda. Ik weet het, ik had 2 kunnen besparen door hem te bestellen, maar in de winkel krijg je ook de mogelijkheid om hem even te testen e.d. Ik was eigenlijk gelijk om.

Allereerst de reden van aankoop. Ik heb deze muis gekocht, omdat het wel eens tijd werd dat ik mijn oude Logitech v220 (In feite dezelfde als de welbekende logitech m305, maar dan met mega ontvanger) te vervangen. Ik werk op een desktop, en de muis was simpelweg te klein. Ik game ook nog aardig wat en dan kun je gewoon beter een wat grotere, eventueel bedrade muis nemen.

Ergonomie
De muis ligt lekker in de hand, de rubberen ribbels aan de linkerkant zorgen goed voor de grip. Het is een rechtshandige muis. Ik heb niet al te grote handen, maar ik kan me voorstellen dat iemand met grotere handen de muis minder lekker in de hand zal vinden liggen. De extra knoppen zitten op de goede plek. Je kunt er makkelijk bij en ze zijn goed in te stellen, daarover zometeen meer.

Functionaliteit
De muis klikt geweldig, hij biedt een beetje weerstand in de knoppen, zodat je niet per ongeluk knoppen indrukt. Verder is alles instelbaar, daarover zo meer bij de drivers en support. De lichtgevende knop die de dpi-stand aangeeft is een hele mooie extra. De kabel is met 1.8 meter aan de lange kant, ook dat is een pluspunt. Het gewicht van de muis is veranderbaar met behulp van de gewichtjes in de muis. Deze kan hiermee 19 gram lichter gemaakt worden. Ook zit er geheugen in de muis voor de macro's die je ervoor maakt. Dat houdt in dat die macro's het dus ook doen als je je muis in andere pc steekt die de drivers niet heeft. De knop net naast de linkermuisknop valt ook op, die zie je nergens, maar ik moet zeggen dat dat 1 van de betere posities is voor en extra knop. De knoppen zitten zo dat je ze nooit per ongeluk indrukt.

Precisie
Hierover niet veel meer dan 1 woord: GEWELDIG! 3600 dpi, mooier krijg je niet voor dit geld. Je kunt 6 standen instellen die je op ieder willekeurig moment kunt wijzigen met een druk op de knop. De X en Y zijn afzonderlijk van elkaar in te stellen en hebben beide het volle bereik van 100-3600 dpi, vrij instelbaar in de stappen 100-400-600-800-1200-1600-2000-2500-3600. Voor de echte gamers kan de vernieuwingsfrequentie (responsetijd) op 1000 hz (oftewel 1 ms) gezet worden. Dit moet je wel zelf doen, want standaard staat hij op 500 hz (2 ms).
UPDATE: (02/25/11 10:00) (nav reactie Propheticus)
De muis heeft een sensor van 2000 dpi. Alle dpi's die daar boven liggen (2500 en 3600 dpi) worden berijkt doormiddel van een techniek die interpolatie heet. Het komt erop neer dat als je in 2 minuten van A (0) naar B (40) gaat je ervan uit kan gaan dat halverwege langs punt X (20) bent gekomen. Dit is dan een lineair voorbeeld van interpolatie. Dat is bij een muis niet zo. Dat vormt een punt van bedenking. Een upscaling van 2000 dpi naar 3600 dpi is een aardige stap. Het betekent dat er per 5 dots die jij aflegt met je muis er 9 worden gerekent. (3600/2000=1.8, 1.8*5=9) Is dit wel precies genoeg? Als het aan mij ligt wel. Ik merk geen merkbare afdoening aan de precisie van de muis als ik naar 3600 dpi schakel, ik raak nog steeds elke pixel op mijn scherm (windows gevoeligheid op half, precisie verbeteren uit), hoewel me dat veel moeite kost (zo weinig kan ik mijn hand niet bewegen). Het verschil is wel te merken als ik de muis op 2000 dpi zet en vervolgens mijn windows gevoeligheid aanpas naar dezelfde snelheid als de muis was op 3600 dpi. De softwarematige manier van de muis is dus beter dan de softwarematige manier van windows. Ik heb geen idee of de muis bij het uitrekenen van de coordinaten ook gebruik maakt van de vesnelling, maar dat zou de goede precisie kunnen verklaren.

Vormgeving
De muis ziet er goed en snel uit. Het enige jammere is dat de vlammen er op de foto's beter uit zien dan in het echt. Ze zijn iets te rood, desalniettemin doet dat niet veel af aan de muis, het ziet er nog steeds goed uit.

Bouwkwaliteit
Het voelt allemaal wel aardig stevig aan. Er rammelt niks als je ermee schudt, en volgens mij moet het prima lukken als je het ding niet gebruikt als stuiterbal of voor kogelslingeren. Het materiaal is stevig plastic. De extra knoppen aan de zijkant voelen wel wat goedkoop aan, alsof ze met een paar keer klikken al klikmoe zijn, dit lijkt in de praktijk niet zo te zijn. Dit houdt in dat je verwacht dat de knoppen op een andere manier weerstand bieden of zich anders laten indrukken dan dat je gewend bent van de knoppen op de rest van de muis, die voelen namelijk precies goed. Verder houden ze het wel prima uit.

Drivers en ondersteuning
Om te beginnen de drivers. Als je deze muis koopt installeer dan de drivers, deze zijn ronduit geweldig! Elke knop is instelbaar op elke mogelijke manier. Er zit een macro-editor bijgeleverd, waarin je zo goed als alles kunt laten doen door je muis. Ik mis alleen de if-functie voor toetsen en de mogelijkheid om met een druk op een van de exrta knoppen naar een ander profiel over te schakelen. Zo goed als de drivers waren, zo slecht is de handleiding bij de software (met name de macro-editor, die nu sowieso niet bruikbaar is voor de mensen die wat minder verstand hebben van 'programmeren'). Ronduit bagger. De basis is er alleen op de disc. Wat verder wel netjes is dat er een zakje met extra glij-strips (die dingen aan de onderkant van de muis) wordt meegeleverd. 2 paar van elke strip. Ze gaan er dus van uit de je muis lang heel blijft, want ze slijten ook nog eens bijna niet, terwijl ik ze vrij intensief gebruik.

Zoals aan het begin al te zien was, vind ik de prijs zeer goed voor de kwaliteit die je ontvangt. In dit segment denk ik een van de betere muizen die beschikbaar is.

Overig
De muis wordt netjes geleverd in een doos. In de doos bevinden zich: de muis, de drivers, de extra strips en een opbergzakje voor als je hem mee moet nemen.

UPDATE: (02/25/11 19:00)
Heb wat plaatjes toegevoegd en wat fouten verbeterd.

UPDATE: (02/27/11 15:30)
Wat spellingsfoutjes verbeterd.

Heb jij ook een Sharkoon FireGlider Rood / Zwart?

Ik snap niet zo wat de winkel waar je hem kocht en dat je daar voor je 'game-shit' terecht kan er in een productreview toe doet? Die rubberen ribbels zitten bij mij trouwens links op de muis, niet rechts. Voor zover ik weet is er geen linkshandige versie ;).
Verder ben ik het redelijk met je bevindingen eens, alleen vind ik de extra knoppen niet goedkoop voelen.
Misschien trouwens leuk te vermelden dat de sensor die in de muis zit (Agilent ADNS-6010) zelf een max DPI van 2000 heeft. De 3600dpi die ze opgeven behaalt hij door interpolatie. Zie spec sheet. Quotes "Its high-performance architecture is capable of sensing high-speed mouse motion – with resolution up to 2000 counts per inch, velocities up to 45 inches per second (ips) and accelerations up to 20G." en "400, 800, 1600 or 2000 cpi selectable resolution"

[Reactie gewijzigd door Propheticus op 25 februari 2011 13:00]

Is het niet toevallig extrapolatie? Interpolatie is binnen het bereik van een sensor, en 3600 ligt toch echt buiten 2000..
Scherp! Aangepast :P. Bah, voortaan meer vertrouwen in mn eigen gut-feeling.

[Reactie gewijzigd door Propheticus op 25 februari 2011 13:00]

Het is toch interpolatie :P
Hij "verzint" er namelijk punten bij tussen de punten die hij wel meet.
Dus Propheticus, je mag nog een edit maken xD
In ieder geval bedankt voor het aanstrepen van de ribbels, die zitten inderdaad aan de linkerkant, typefoutje. De winkel doet er inderdaad verder niet toe, heb ik nu weggehaald. Ik zag net op de forums dat er ook shopreviews zijn... :X
Iig bedantk voor de reactie.

[Reactie gewijzigd door Liveshort op 25 februari 2011 10:53]

ik denk niet dat het een fijne muis is, beetje rare "bobbel". ook vind ik het jammer dat hij niet wireless is, want ik vind draadloos toch echt wel een must tegenwoordig.
Het nadeel van wireless is dat je hogere latency's hebt, dus meer vertraging. tenslotte moet het signaal gecodeerd worden, weer gecodeerd naar bluetooth, teruggecodeerd in de receiver, coderen naar USB of PS/2, en dan moet het moederbord het nog aanpassen naar bruikbaar signaal. Een kabel heeft die bluetooth codering niet, en de USB niet.
Bovendien is de kans op dataverlies veel lager: het is nog steeds een straling, dus een plakje aluminiumfolie en je kunt al geen muis gebruiken. Zo kan het ook dat signalen gewoonweg de receiver niet bereiken, wat resulteert in geen reactie van de muis. Door kabel heb je enkel last van de weerstand in het koper, wat relatief laag is. Zo is kabel nog steeds veel betrouwbaarder dan wireless.

Over de review:
Nette review, mis wel de plaatjes, want beelden zeggen veel meer dan woorden. Met woorden vorm je een beeld, bij een plaatje krijg je een beeld van de realiteit. Maak wat foto's en zet ze op photobucket of Flickr en zet ze in de review, dan is hij 3 sterren waard.

Dan ga ik toch even leraar spelen, [zeikmodus]
want ze slijten ook nog is bijna niet, terwijl ik ze vrij intensief gebruik.
Ik weet dat het niet de bedoeling ervan is, maar het is "want ze slijten ook nog eens bijna niet." Heel veel mensen maken deze fout, maar mensen zoals ik ergeren zich er aan, dat platte taalgebruik in een review. Maar goed, [/zeikmodus]

je zegt iets over de goedkope knoppen, dat ze al snel klikmoe aanvoelen, maar dat niet zo is, hoe moet ik me dit voorstellen, want de knoppen zien en op het plaatje relatief solide uit. Als je klikmoe kunt omschrijven, want dit vind ik persoonlijk een interessante muis (voor een mod ;) ) dus graag meer info. Misschien lastig, maar biedt wel waarde.

Dan de ondersteuning voor de macro-editor, bedoel je handleidingloos? want ondersteuning zie ik meer als helpdesk, maar dat kan ik fout zien.

Verder heel netjes, het zijn een paar kleine puntjes. Kijk eens af van andere reviewers, want tenslotte beter goed gejat dan slecht bedacht. En je bedenken is overigens heel goed gegaan, vergis je niet. Maar fotoś zijn toch wel cruciaal voor extra sterren weet ik uit ervaring.
Bedankt voor de aandachtspunten. _/-\o_ Dit is mijn eerste review dus ik moet nog wat leren. Heb inmiddels een update geplaatst met foto's en een verbetering van de door jou aangekruiste punten.

[Reactie gewijzigd door Liveshort op 25 februari 2011 19:47]

wel redelijk nutteloos vind eerlijk gezegd dat zakje, dat is echt weer zoon ding wat je ergens op je kamer neer legt binnen 2 weken kwijt bent en een muis van 20 euro ga je echt niet overal mee naar toe sleuren. en als je dat doet .. stop je hem in je laptop tas of iets dergelijks. Het is wel goed dat producen ten zich tegenwoordig bezighouden met "ergonomie" . dit was een aantal jaar geleden wel anders ! toen moest je er mee kunnen klikken meer niet ..

[Reactie gewijzigd door FoNnEke op 25 februari 2011 11:10]

Ik heb de muis ook, maar ik kan de 7e knop (die naast het muiswiel) niet instellen?

Bij de knoppen op de muis, zijn alle knoppen er op knop 7 na... Of gebruik ik te oude drivers?

Daarnaast laten die strips bij mij ook af op de het hout waar ik het op gebruik? Heb jij hier iets van gemerkt?

[Reactie gewijzigd door Gropah op 25 februari 2011 19:54]

Ik stel voor dat je je drivers eens update. Verder laten de strips bij mij niet los. Ik heb hem dan ook nog niet zo lang in gebruik. Ik zou je aanraden een fatsoenlijke muismat te kopen, dit helpt ook slijtage te voorkomen. Ik heb zelf een muismat van 10 euro liggen, en die was elke cent waard.