Intel Pentium D 930 Boxed Review

Digital-Punk 22 november 2006, 1.699 views

Intel Pentium D 930 Boxed

Pluspunten

• Goed overklokbaar.
  • veel prestaties voor het geld.
  • Weinig warmteproductie.

Minpunten

• Energieverbruik.

Algemeen:
Vlak voor de zomervakantie besloot ik dat ik nodig aan een upgrade moest beginnen.
Ik heb een hele tijd op een Pentium 3 1.0GHz gewerkt, maar dat werd op een gegeven moment toch ECHT te langzaam.
Mijn oog viel eerst op de Pentium D 830 vanwege de prijs en de specs.
Ik had de ontwikkeling van de Dual-Core reeks van Intel al een tijdje in de gaten gehouden en ik zat toch echt te azen op de 930.
Die bleef echter een hele tijd vrij duur en net buiten mijn budget.
Tot mijn grote verbazing bleek (onder andere) de 930 ineens drastisch in prijs gedaald te zijn, zodanig dat hij nu wel binnen mijn budget viel
en ook gelijk op het verlanglijstje terecht kwam.
Ik betaalde 199,- voor de Boxed versie van de 930 wat ik een respectabele prijs vond voor een nieuwe processor.

Ik kocht diezelfde dag ook een nieuw moederbord (Asus P5P800 SE) en nieuw geheugen (1GB (2x 512MB) PC3200 Dual-Channel Kit van TwinMos).
Ik had al een videokaart, mijn trouwe Asus N6200TD (256MB 350/500MHz) die onderdeel van de configuratie bleef.
Een 160GB S-ATA schijf van Maxtor (DiamondMax Plus 10 8MB cache) was al onderdeel van mijn oude configuratie en promoveerde van backupschijf naar
hoofdschijf.

Ik ben altijd tevreden geweest met producten van Intel en van de 930 verwachtte ik niets anders.

Prestaties:
Omdat ik een vrij langzaam systeem gewend was, leek de 930 echt supersnel en bleef hij ook supersnel.
Nadat ik alles had genstalleerd (XP 64-bit met alle drivers en programmatuur) bleef hij lekker vlot draaien.
Call Of Duty 2 en Far Cry waren eigenlijk de enige spellen die ik speelde en zelden speelde ik een uurtje Need For Speed: Underground 2.
Dit alles draaide prima (in combinatie met de N6200) op 1280x1024 en hoge grafische instellingen.

Het in- en uitpakken van grote RAR/ZIP-bestanden verloopt zeer snel.
Ook Quickpar draait als een speer.

Ik had ook ergens de resultaten van SuperPI, die ga ik nog opzoeken want ik ben nu op school.
Ik heb ze op standaard kloksnelheid, op 10% Overclock en 20% Overclock (ga ik nog uitleggen).

Featureset:
Een 64-bit, Dual-Core processor was iets waar ik naar op zoek was, vooral omdat Windows Vista op komst was en ik gelijk wou gaan upgraden zodra deze gereleased werd.
Ook Enhanced Speedstep Technology is een handigheidje, vooral om het stroomverbruik en warmteproductie binnen de perken te houden.
Verder is de 930 in het bezit van Intel Extended Memory 64 Technology en Execute Disable Bit (wat dat ook mag zijn).
Als laatste beschikt de 930 over Intel Virtualization Technology en dankzij dit alles heb ik 'm toch maar gehaald.

Stabiliteit en betrouwbaarheid:
Tot nu toe heeft hij me nog nooit in de steek gelaten en de kleine probleempjes die ik ben tegengekomen waren niet aan de processor te wijten.
Vanaf het moment dat ik 'm op het moederbord aansloot tot vandaag heeft hij perfect gewerkt, zelfs na ik ben wezen hobbyen met overklokken.

Overklokbaarheid:
In combinatie met mijn moederbord (Asus P5P800 SE) is de 930 heel gemakkelijk te overklokken.
In het BIOS kan ik kiezen voor 5 opties wat overklokken betreft.
Eerst kan ik Standard kiezen
Daarna heb ik Manual, waarbij ik alle frequenties, multipliers en voltages handmatig in kan stellen.
Vervolgens komen 10, 20 en 30% Overclock.
Ik heb de processor al getest op 10 en 20% Overclock.
Met 10% Overclock krijg ik een kloksnelheid van 3300MHz en een FSB van 880MHz. Het geheugen draait dan op 440MHz met dual-channel.
Deze instelling gebruik ik op dit moment ook nog, omdat het zorgt voor een klein beetje overclocking met toch een zekere prestatiewinst.

Ik kan ook nog kiezen voor 20% Overclock (3600MHz CPU, 960MHz FSB, 480MHz RAM dual-channel).
En als laatste nog 30% Overclock (3900MHz CPU, 1040MHz FSB, 520MHz dual-channel).

Op deze standaardinstellingen werkt alles perfect, alleen de warmteproductie bij 20 en 30% is mij teveel.
Ook het stroomverbruik van de processor op 3600MHz en 3900MHz is behoorlijk hoog, daarom houd ik 'm maar op 10%.

Warmteproductie:
Ik heb nog geen last gehad van de warmteproductie van de 930.
Met 10% Overclock merk ik eigenlijk niets van een merkbare stijging van de temperaturen:

Standaard:

Full Load: 40C

30% Overclock:
Idle: 40C
Full Load: 43C

De standaardkoeler van Intel doet zijn werk prima.
De voeding (Coolermaster RS430 430W) heeft het wel wat moeilijker bij 20 en 30% Overclock, maar de temperaturen blijven nog binnen de acceptabele waarden.

Prijs:
Ik vond 199,- voor de Pentium D 930 een zeer acceptabele prijs, alleen een paar weken later bleek dat de Core2Duo processoren ook in dezelfde klassen vielen.

Heb jij ook een Intel Pentium D 930 Boxed?

\[mierenn**k]
... wat ik een respectabele prijs vond voor een nieuwe processor.
Een beetje twijfelachtige formulering (vergelijk: een respectabele leeftijd :P )
Je zult 'aanvaardbare prijs' of zoiets bedoelen, lijkt me.
\[/mierenn**k]
;)
edit: nu lees ik pas het eind
Dan valt de warmteontwikkeling met jouw 930 wel heel goed mee... hierover kan ik alleen maar klagen met mn 830. Die wordt achter in de 60C op full load (=omzetten van video).

Nochtans staat er een Zalman 7700 op de blazen...

Wel hele propere review! Ik wist niet dat je zoveel kon schrijven over een CPU zonder vervelend te worden :+