Asus A52DR-EX063V Review

.Sjoerd 4 maart 2011, laatste update op 19 april 2011, 2.480 views

Asus A52DR-EX063V

Pluspunten

• Scherp geprijst
  • Erg fijn om teksten mee te schrijven
  • Touch/mouse padwerkt fijn.
  • Processor en GPU presteren prima

Minpunten

• Power4Gear hybrid is gewoon niet goed uitgevoerd
  • Standaard scherm instellingen (op één na) zuigen.
  • Harde schijf wordt vrij warm
  • Harde schijf mist 14 gigabyte

Sinds 19 februari ben ik in het bezit van deze Asus A52DR-EX063V. Eigenlijk was ik voor andere redenen bij de Mediamarkt, maar toch heb ik er een gekocht. Ik had immers een Laptop nodig voor mijn opleiding.
Nu zal deze laptop vooral gebruikt gaan worden voor het maken van verslagen, aantekeningen en presentaties dus in deze review zul je tevergeefs gaan zoeken naar prestatie benchmarks.

Waarom de Asus A52DR-EX063V
Ik was op zoek naar een 15.6" laptop met een redelijk zuinige processor en een niet geïntegreerde grafische kaart. Tevens wil ik naast saaie school dingen ook af en toe is een spelletje kunnen spelen waarbij je echt geen intel onboard prut video chip wil. Deze Asus heeft een ATI Mobility Radeon HD5470. Daarmee is het bepaalt geen gaming laptop, maar een potje need for speed undercover gaat probleemloos.
Tevens wilde ik ook perse een apart numeriek gedeelte op het toetsenbord wat deze ook heeft.
Daarnaast speelde de prijs van ¤499 uiteraard een grote rol.

Wat krijg je voor dat geld?
- 2x 2.1Ghz AMD Athlon II P320
- DVD brander
- Multitouch touchpad
- Cardreader en slechts 3x USB2.0
- VGA & HDMI out
- Altec Lansing Speakers met SRS tru-surround.
- En zoals bij elke laptop; een hele sloot entertainment/veligheid/multimediasoftware die je nooit gaat gebruiken en meteen wegflikkerd.

De verpakking
De Asus zit in een kartonnen doos die je kan dragen als een koffertje. De handgreep zit stevig bevestigd, hierdoor zal ie niet vallen. Mocht je 'm zelf laten vallen kan ik je garanderen dat de doos zelf totaal geen bescherming van de laptop biedt. Piepschuim, luchzakjes of bubbeltjes plastic ontbreekt. De laptop zelf zit in een zacht plastic zak ding waar alle laptops in verpakt zitten.
Verder treft men aan in de doos:
-Oplader
-Batterij (met aanwijzingen dat je 'm absoluut niet in de fik moet zetten 8)7 )
-Handleidingen en quickstartguide's die je toch niet leest
-de laptop zelf
-twee kartonnen stukjes die verdacht veel op eierdoosjes lijken en piepschuim zouden moeten vervangen.

Prestaties
Zoals gezegd, het is absoluut geen gaming laptop, maar er kan wel een spelletje op gedraaid worden. Need for Speed Undercover gaat prima, maar veel zwaarder moet het denk ik niet worden om op hoogste resolutie met enigszins aangename kwaliteit op >30fps te houden. Hier zal ik over een week oid. meer over kunnen zeggen. De processor voldoet ook prima, maar ook hier geldt: super snel is het niet, maar het voldoet.
Wel moet ik zeggen dat het booten zelf niet langzaam gaat, maar zodra je bij windows bent aangemeld het scherm een seconde of 5 op zwart gaat en daarna na 5 seconden alle icoontjes en de taskbar één voor één in beeld komen. Het processor verbruik zit de eerste 5 minuten dan ook constant op ~50%. Dit vanwege een aantal vooraf geïnstalleerde programma's.
De laptop wordt namelijk geleverd met echt een Shitload aan vooraf geïnstalleerde programma's die je niet nodig hebt. Ik heb heel wat gezien met PB easynote's en fujitsu siemens' maar dit slaat werkelijk alles. Je probeert zoveel mogelijk weg te gooien, maar van sommige dingen weet je echt niet of het weg kan. Het is wel zeker dat dit de prestaties van de PC de eerste 5 minuten ernstig beïnvloed.
Het opstarten is hier te zien. Is overigens zelf gemaakt boot screen in ASUS fancy start.

Het beeldscherm
Hoewel mijn voorkeur uit blijft gaan naar een mat scherm heeft de Asus A52DR-EX063V een glossy 15.6" LED TFT scherm. Het scherm zelf is prima. Maar... Door de briljante ingevingen van ASUS is het in de meeste instellingen zwaar waardeloos afgesteld. De reden: Het milieu.
Voor de Hele laptop zijn er vier modi:
-High performance
-Multimedia
-Quiet office
-Energy saving.

En er zijn dan ook nog 6 beeldscherm instellingen die dan om een vage reden weer per prestatie modi verschillen. Het komt er op neer dat alleen de Normal beeld instelling goed is in Prestatie modus multimedia.
Bij voorkeur aan de stroom want op de batterij wordt dan de brightness omlaag gegooid. Deze kun je wel zelf omhoog doen, maar dat moet dan elke keer weer opnieuw.
De brightness is helaas het enige wat je verder zelf kan instellen, naar een contrast aanpassing zul je (net als ik) tevergeefs zoeken. Dit is best jammer want in alle standen behalve Normal/multimedia is het contrast namelijk domweg bagger. Daarnaast worden in Performance mode alle scherm instellingen bruinig en onder alle modi zijn de scherm instellingen behalve normal ook niet goed te noemen.
Voor de duidelijkheid:

Scherm instellingen:
-Gamma correction: bruinig en wat contrastloos
-Vivid: Zelfde als hier boven maar dan met hogere brightness
-Theater: Paars en contrastloos
-Soft: beetje groenig en te lage brightness
-Normal: ietwat blauwig maar by far het meest kleur getrouw

In normal beoordeel ik de schermkwaliteit ruim voldoende/goed. In de rest eigenlijk gewoon slecht.
Overigens heeft het scherm een niet al te beste kijkhoek. Maar dit neem ik niet mee in de beoordeling omdat je 99% van de tijd toch alleen er voor zit.

Ergonomie en gebruiksgemak
Het toetsenbord heeft een erg fijne aanslag een een goede layout. Het blijft een laptop dus er zit geen ruimte tussen het numerieke deel en het letter gedeelte. Ook de enterknop is kleiner dan op m'n desktop toetsenbord waardoor ik soms in plaats van de enter de \ of het pijltje omhoog aansla. Gewoon een kwestie van wennen.
Ook zitten er een groot aantal functie knoppen op het toetsenbord welke ik zelf erg fijn vind. De functietoets die je eerst moet indrukken alvorens je een functie kan selecteren is naar mijn gevoel ietwat onhandig geplaatst, ik druk om vaak onbewust in ipv de control. Wederom een kwestie van even wennen.

En dan komen die Performance/Batterij modi weer om de hoek kijken. want in de Energy saving stand is de taskbar namelijk verdwenen en komt omhoog wanneer je de muis onderin het beeld hebt. Vind ik persoonlijk hoogst irritant. En daarna moet je het in de andere modi weer handmatig aanpassen. Ook de achtergrond wordt dan veranderd en guess what? ook die moet vervolgens in de andere modi opnieuw worden aangepast. Tevens snap ik de keuze voor de betreffende achtergrond niet. Deze is namelijk wit met een asuslogotje, en naar mijn weten is dit de meest energie verbruikende kleur. Dit heeft als gevolg dat de asus in de Quiet office mode energie zuiniger is dan in Energy saving mode. :X
Mijn advies: vermijd die Battery saving mode.

Dan het touchpad. Deze is multitouch, en voor dat je denkt over het verhaaltje wat hierna komt: "duh, is overal zo", ik heb er nog nooit mee gewerkt en voor mij was het dan ook een openbaring. Want ik heb altijd een afkeer gehad tegen touchpads. Ze deden nooit wat je wilden en reageerden traag. Daarnaast zaten er altijd scroll functies op die zich altijd op het verkeerde moment voordeden en ook niet lekker werkten. Daarom ben ik zo verbaast over de touchpad op de Asus A52DR. Hij voel goed aan, niet te glad, niet te ruw. Hij doet gewoon precies wat je wil en de respons is redelijk snel. Bovendien reageert ie niet op handpalmen wat erg handig is als je aan het tikken bent. En door de multi-touch is de scroll functie dit keer wel bruikbaar. Voor gewoon navigeren gebruik je namelijk gewoon één vinger en voor scrollen doe je dit met twee. Er schijnen nog meer handige short commmands in te zitten, deze moet ik nog gaan ontdekken.

Ergonomie vind ik dus zeer goed, al heb ik geen ervaring met de concurrentie.

Installatie gemak
Uit plastic halen batterij er in en de voeding er aan. De batterij word namelijk 5% vol geleverd. Echter begint dan het feest. Windows installeren is één vervolgens komt asus langs en is een half uur bezig om troep te installeren zonder dat er een cancel knop bij zit. Troep die je er daarna toch weer afhaalt waardoor je anderhalf uur compleet nutteloos van je leven kwijt bent.

Daarna gaat het allemaal gewoon soepeltjes en snel.
Wel wil ik hier even melden dat De harde schijf af-fabriek in 3 partities is verdeeld. een OS partitie van 90 Gig een partitie van 14 Gig en de rest (360-365) op een andere partitie. De ~365 Gigabyte is los te maken en bij de partitie van 90 te zetten. In de Harddisk management window van windows zul je er achter komen dat die partitie van 14 Gigabyte helemaal links zit en je daar dus niks anders mee kan doen dan een losse partitie laten. Opzich geen probleem, afgezien van het feit dat dit in "mijn computer" niet toegankelijk is en ook niet zichtbaar. Waardoor je gewoon 14 Gigabyte kwijt bent. En dat heeft dus niks te maken met de 1000B= 1KB die de fabrikanten handhaven ipv de 1024. Ook is de HDD niet bepaald snel te noemen. SSD's zijn te duur en 7200rpm's vragen te veel energie, maar ook voor een 5400 presteert deze niet bijster goed.

Bouwkwaliteit
Zoals hierboven vermeld zijn het toetsenbord en het touch/mouse-pad er fijn om te gebruiken en voelen goed aan. De bovenkant van de onderkant van de laptop is verder uitgevoerd in glanzend zwart plastic met een leuk strak patroon er op. Dit voelt vrij goedkoop maar toch stevig aan. Dat zelfde geldt voor de onderkant al ontbeert hier de glans en het patroontje, vrij saai maar who cares. De cover boven het scherm is in hetzelfde glanzende zwart met patroon. Hier is een verzonken verchroomd asus logo in aangebracht. Strak met een kleine frivole "touch". Persoonlijk houd ik hier wel van.
De vraag is alleen hoe dit plastic de interne componenten en het scherm beschermt bij een val. En hoe het er dan zelf uit komt te zien. De scharnieren voelen in ieder geval goed stevig aan. Al halen ze het natuurlijk niet bij de aluminium sharnieren.

Omdat ik veel bestanden wilde overzetten zonder daar veel tijd aan te besteden heb ik meteen de hardeschijf er uit gehaald en in de X-Dock van m'n CM690II heb geplaatst. Hierbij zag ik dat de laptop ook onderhuids prima in elkaar is gezet. Netjes met plastic kabel gootjes en de heatsinks goed gemonteerd. Dat heb ik wel eens anders gezien. Beetje offtopic, maar uit ervaring kan ik vertellen dat fujitsu de kabels altijd met tape aan het moederbord vast plakte...

Warmte en geluidsproductie
De fan is PWM en past zichzelf dus aan aan de warmte. Dit in combinatie met een fan die volgens mij van zichzelf al redelijk stil is levert een muisstille laptop op. Mits je er geen CD/DVD in stopt, de drive maakt namelijk een takke herrie. Net als alle andere DVD drives. Ik wacht nog steeds op de opvolger van de compact disc in deze hoedanigheid.

Ondanks dat hij erg stil is heb ik het kopje geluid en warmteproductie helaas met slechts een voldoende moeten beoordelen. Omdat de fan zich regelt naar de warmteproductie is de uitlaat lucht altijd even warm. En naar mijn smaak net effe te warm. Dit is helaas niet de enige hitte veroorzakende factor, anders zou 'ie nog een goed krijgen. De uitlaat lucht is namelijk uitsluitend van de CPU en GPU welke allebei niet echte energie veel verbruikers zijn. Nee, het is namelijk de hardeschijf die voor deze magere beoordeling zorgt. Deze krijgt namelijk 0,0 koeling. Nu ben ik altijd van mening geweest dat een HDD ook niet echt koeling nodig heeft, maar een beetje airflow is wel een vereiste. En die is natuurlijk in een Laptop niet aan wezig. Mijn oude PackardBell Easynote en Fujitsu Amilo hadden allebei een luchtgat bij de HDD. Bij deze ASUS ontbreekt dat niet alleen, de afdek klep is namelijk ook nog eens volledig bedekt met een soort van aluminium folie. :/
Begrijp me goed, hij wordt echt niet gloeiend heet, maar wel een stuk warmer dan je mag verwachten.

Accuduur en mobiliteit
Hier kan ik vooralsnog vrij weinig over zeggen.
De accu meter in windows is volledig irrelevant en verspringt met gigantische sprongen. Gisteren ging een volle lading 1,5 uur mee. Vandaag 2,5. Na verloop van tijd zal dit wel verlengen en stabiliseren. 3,5 uur is wel wat ik verwacht. Het is overigens een 6cells 4400mAh batterij mocht je 't willen weten.

Mobiliteit: Hij is net zo groot als de meeste 15.6 laptops en ook qua gewicht maakt 't niet veel uit. Asus vermeld deze laptop niet op de site en mijn keukenweegschaal is kapot en kan ik dus even geen cijfer geven. Volgens de doos weegt ie 3.65Kg, maar dat geloof ik niet. Hij is echt een stuk lichter dan dat, 2.5 is wat ik denk.

Op het moment van schrijven kost de Asus A52DR-EX063V online 525 tot 586 euro. Zelf heb ik 'm voor 499 bij de Mediamarkt gekocht. En ik zag 'm in het expert foldertje van volgende week ook voor 499 staan. Vind ik zelf een dikke prima prijs.

Asus heeft met de A52DR-EX063V een nette laptop met prima speficaties voor een zachte prijs. Technisch en theoretisch gezien is het gewoon een goede laptop. Prima value for money. En hij werkt echt heel fijn door het lekkere toetsenbord en de Echter heeft de producent het op een aantal punten flink laten liggen. De performance/energy modi (asus noemt het Power4Gear hybrid) zijn gewoon domweg slecht uitgewerkt en het ontbreken van de mogelijkheid om het schermcontrast aan te passen is ook een gemis. Hier valt uit eindelijk mee te leven. Gewoon één keer de instelling pakken die jij fijn vind en verder er gewoon vanaf blijven. De harde schijf maak ik me wat meer zorgen om. Die warmte baart me toch wat zorgen. En het verlies van 14Gigabyte is natuurlijk gewoon doodzonde.

Update 21-02-2011: foto's en opstart filmpje toegevoegd

Update 04-03-2011: Batterij duur kan ik nu wel wat zinnigs over zeggen:
In Quiet office en battery saving mode met office programma's gaat 'ie makkelijk 3 uur mee.
In performance mode met gamen en videotjes kijken mag je blij zijn met 1 uur
In multimedia mode met allerlei programma's gaat hij ongeveer 2-2.5 uur mee.

Wat overigens frappant is is dat gamen aan de AC veel soepeler gaat dan op de batterij...

Update 19-04-2011:
De laptop is niet meer in mijn bezit, is naar m'n broertje gegaan. M'n iPad neemt de laptop taken over.

Heb jij ook een Asus A52DR-EX063V?

Die 14 GB is de recovery partitie. Als je iets verziekt kun je vanaf daar (zonder eerst een DVD te moeten maken, wat je toch vergeet om er bij nood spijt van te krijgen) je pc herstellen.

Hoewel 14 GB wel vrij veel is. Mijn HP had een recovery partitie van 4-6 Gb geloof ik. Is ook zat voor een windows-installatie. (niks anders dan een image die uitgepakt wordt als je herstel kiest).

[Reactie gewijzigd door Pixeltje op 21 februari 2011 16:00]

Je linkje van het opstarten werkt hier niet. Verder een nette review.
Ah thanks, is nu aangepast ;)
Wat is de WEI voor deze laptop?
:) de Windows Experience Index (Computer -> System Properties).

Heb zelf een iets oudere variant van dit systeem. De energy saving schema's zijn inderdaad nogal brak, maar het lijkt erop dat je er meer problemen mee had dan ik.
't is prima zolang je de engery/battery modus vermijdt

de WEI heb ik even toegevoegd in de review
Je moet wel even rechter muistoets -> afbeelding bekijken om de resultaten te zien, net als bij alle andere afbeeldingen :X

[Reactie gewijzigd door .Sjoerd op 21 februari 2011 14:43]

Die scores zijn ok volgens mij, net iets hoger dan bij mijn K50AD (M300 en een 4570 radeon). Het merkwaardige is dat Windows mijn harddisk een 7.0 geeft, en voor zover ik weet is dat ook gewoon een 5400 RPM 500GB schijf, dus waarschijnlijk dezelfde als die van jou.
Nvm, had het stukje hdd niet gelezen :P
Is die 14gb niet bedoeld als recovery-partitie?

[Reactie gewijzigd door Frietjemet op 21 februari 2011 13:55]

Volgens mij wel (heb ook een asus) - bij mij draait op die 14 gb nu windows xp :)