Synology Audio Remote Review

rpd 23 april 2011, laatste update op 23 april 2011, 6.418 views

Synology Audio Remote

Pluspunten

• Eenvoudig te bedienen
  • Goede kwaliteit

Minpunten

• Redelijk prijzig t.o.v. simpele USB geluidskaarten

Dit apparaat is perfect om te gebruiken als geluidskaart voor een Synology Diskstation.
Ik gebruik hem nu bijna een maand 2 maanden een aantal jaar.

Na meer als een jaar met veel plezier een Synology DS107+ te hebben gebruikt is deze mooie/handige toevoeging op de markt gekomen. Ik was al enige tijd op zoek naar een USB geluidskaart die compatible met mijn Diskstation is en nu is er dan ook één van Synology zelf (nouja, de controller schijnt van C-media te zijn).

Nu een aantal jaar later de DS107+ aan vervanging toe is heb ik hem ook kunnen gebruiken met de DS214play. Synology gaf aan dat het alleen kon werken met de USB 2 poort aan de voorkant, maar hij blijkt ook gewoon op de USB 3 poorten aan de achterkant te werken.

Uit de verpakking
Het is een kleine verpakking, precies groot genoeg om de afstandbediening en de dock in te krijgen. Verder ook netjes vormgegeven. De meegeleverde USB kanbel is wel erg kort maar dat hoeft geen probleem te zijn.

Aansluiten
Gewoon USB kabel tussen de Diskstation en de dock, optische(of jack plug) kabel tussen de dock en de versterker en klaar. iPhone heb ik niet maar die kan ook worden aangesloten.

Bediening
Het afspelen van muziek kan worden gedaan via de web interface van de Diskstation, met de afstandsbediening of met je smartphone (iPhone of Android) met de DS Audio App van Synology.
Met de web interface kan je heel eenvoudig kiezen voor USB modus om de muziek via de dock af te spelen, de playlist vullen en luisteren maar.
Met de afstandbediening kunnen een aantal voorkeuze playlists worden afgespeeld of een random 100 playlist die elke keer 100 willekeurige nummers uit je gehele muziek collectie in een nieuwe playlist zet en deze vervolgens af speelt. de bediening werkt goed en vrij direct (bij mij nogal afhankelijk van de DS activiteit).
Met de DS Audio app voor Andorid is het gebruik van dit apparaat helemaal makkelijk, na het inloggen met de remote functie werkt dit nagenoeg het zelfde als alle andere (mobiele) mediaspelers met bibliotheek. Je ziet tijdens het afspelen de albumart en track info op het scherm van je mobiel en je kunt op alle gangbare manieren door je muziek en playlists browsen. Enige minpunt aan de DS Audio app is dat er geen zoekfuncite in zit.

Geluidskwaliteit
Voorlopig heb ik het apparaat enkel aangesloten met de optische kabel op mijn Denon versterker. De Diskstation is in staat is om FLAC af te spelen en dit klinkt dan ook als een CD. MP3 files klinken uiteraard minder maar dat ligt maar mijn inzicht niet aan het apparaat maar aan het feit dat mp3 files nou eenmaal minder van kwaliteit zijn als cd's of FLAC files.
Sinds DSM versie 3.1 zit er een Equalizer functie op de DS en kan je het geluid geheel naar eigen wens afstellen.

Problemen
Ik kan nog geen problemen van het apparaat zelf melden maar in combinatie met de DS107+ wil de muziek zo af en toe haperen. Dit is echter alleen als er veel activiteit van de download station applicatie op de DS107+ is. Het vreemde daaran is wel dat de cpu en geheugen belasting op dat moment niet boven de 30% uit komen.
De DS214play heeft hier uiteraard geen problemen mee, ik kan makkelijk downloaden, files verhuizen en muziek luisteren hikken of stoten.

Voor mij een perfecte aankoop omdat ik nu niet steeds mijn laptop op mijn versterker hoef aan te sluiten wanneer ik muziek wil luisteren. Nu kan ik gewoon via mijn telefoon een goeie cd op zetten!

Tip!
Aangezien de controller van C-Media is kan je ook proberen een andere USB geluidskaart aan te sluiten, in de synology wiki of op het synology forum is daar meer over te vinden. Bij veel USB geluidskaarten werkt de optische uitgang niet dus daarom heb ik dit niet geprobeerd. Nu blijkt echter dat dit een c-media controller betreft en is het goed mogelijk dat andere USB kaarten met deze controller ook goed functioneren. Type volgens DSM: CM102-A+/102S+ Audio Controller - C-Media Electronics, Inc.

Ik probeer af en toe wat meet informatie aan deze review toe te voegen.

22-04-2011 Review bijgewerkt.
27-11-2013 Review bijgewerkt met DS214play ervaringen.

Heb jij ook een Synology Audio Remote?

Sorry voor de late reactie.

Bij mij staat hij juist beneden.
Heb dus even geprobeerd om boven te zappen en dit werkt niet.
Ik heb een betonnen vloer.

Ontvangst is verder goed, en de remote werkt altijd "gelijk". Je moet nadat je hem lang niet gebruikt hebt even 2x op een knop drukken ipv 1x om een actie gedaan te krijgen, vervolgens werkt het weer met 1x drukken.
Ik heb zelf een simpel USB-geluidskaartje van Speedlink (model SL-8850), kost ongeveer 12-13 euro bij de Mediamarkt. Werkt ook prima in een DS107+, maar uiteraard heb ik geen afstandsbediening en heb ik alleen een mini-jack uitgang (en microfoon-ingang, al gebruik ik die niet). Wellicht een alternatief voor anderen die met hun Synology iets af willen spelen.
Ik heb ook zo'n speedlink gekocht. Maar het werkt niet op de een of andere manier. Moet je nog wat instellen op de NAS voordat deze het geluid via de Speedlink naar je versterker stuurt?
Dank je voor deze review. Had nog nooit gehoord van deze mogelijkheid.

Ik denk dat ik ook zo'n apparaatje ga aanschaffen. Prijs vind ik nog wel meevallen. Zeker bij Komplett.
Hoe is het bereik van de remote? Kun je bijvoorbeeld de ontvanger + NAS op de 1e verdieping zetten en in de huiskamer zappen?
Ik kan hem zeker aanraden.
In mijn omgeving hebben meer mensen een Synology ds en zijn allemaal erg tevreden.
Gewoon erg compleet!

Geluidskaarten staan trouwens op de user reported list op de wiki van Synology.
Late reactie maar hoe werkt zoiets in combinatie met een J-model van Synology. Bijvoorbeeld een 212J?
Ik denk dat het gewoon moet werken.
Enige probleem wat je kunt hebben (en wat ik ook heb) is dat als je ook download station flink aan hebt staan er wat haperingen in de audio kunnen voorkomen.
Maar dat kan natuurlijk met alle activiteiten die zware belasting op de DS veroorzaken voorkomen.
Bij mij gaat hij bij gebruik van de audio via USB al snel naar de 50% CPU belasting.
Maar die van mij stamt dan ook nog uit het jaar 2007!
Ja maar jij hebt wel een plus model en dat is een groot verschil volgens mij. In mijn J model zit niet zo'n zware processor dus ik vrees dat bij mij alles stil komt te staan. Dank voor de reactie!
Wellicht een late reactie, maar verkijk je er niet op, de 212J is 'velen' malen sneller dan de 107+, wel of geen plus, de vergelijking gaat volledig mank daar de 212 nieuwer is.

De 212J heeft een nieuwere processor, 1,2 GHz tegen 500 Mhz en het dubbel geheugen, 256 vs 128 MB, kortom, de 212J eet de 107+ rauw voor het ontbijt als het moet ;)
Dat denk ik ook.
Er zit gewoon teveel tijd tussen de twee modellen.
Die plus zegt alleen iets over de modellen op de moment, natuurlijk niets over de verhouding tot modellen in de toekomst.

En wellicht niet heel belangrijk, maar de DS107+ heeft 700MHz.
Inderdaad, maar ik denk dat je er toch naast zit;)

Er zit een Marvell 5281 in de 107+ en deze tikt toch echt op 500 Mhz.

Zolang die van de Synology het braaf blijft doen is er geen reden tot paniek ;)