Specificaties Small form factor, 2 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Lian Li PC-Q07B Review

Taru Anne 19 februari 2011, laatste update op 20 februari 2011, 8.047 views

Lian Li PC-Q07B

Pluspunten

• mooi vormgegeven
  • betaalbaar
  • veel inbouw mogelijkheden

Minpunten

• om de inbouw mogelijkheden te benutten is veel pas en meetwerk nodig

Ik had voor deze kast gekozen om zijn uiterlijk, prijs en inbouw mogelijkheden (pci-slot, atx-psu). Bij beide punten liep ik bij het in elkaar zetten tegen wat problemen aan.

Betreffende het uiterlijk kwam ik tegen dat de kast stukken minder mooi is met een DVD speler erin. De kleur van het plastic steekt af tegen de mooie zwarte lak, de bay is iets te groot waardoor je een kier om de speler hebt en de mooie strakke lijn wordt gebroken. Tevens is de lak naar mijn mening wat gevoelig, maar ik moet toegeven dat door de kleur en strakke afwerking ook elk krasje meer opvalt.

Ik heb eerder genoemd probleem opgelost door de afdekplaat die op de plek van de bay zat van zijn klemmen ze ontdoen en deze met overgebleven rubbers van de HDD bracket en superlijm op de DVD speler te bevestigen. De DVD speler is eenvoudig te openen door op het klepje te de drukken, de rubbers geven genoeg speling om hiermee de knop in te drukken.

Betreffende het inbouwen voldeed de Lian-li niet aan de geschepte verwachtingen. Ze zeggen op de website "maximum video card size", maar dit betreft de lengte. De kaart mag niet dikker zijn dan 15mm. Is hij dit wel, dan moet je de HDD bracket en de usb aansluiting in de frontplate eruit halen om genoeg ruimte te hebben.

De HDD bracket heb ik in zijn geheel met superlijm aan de frontplate geplakt (aan de binnenkant uiteraard). Er is net genoeg ruimte om de HDD nog uit de bracket te kunnen pakken. Een SDD zou misschien nog net op de bodem naast de videokaart kunnen liggen.

Naast dit alles is er ook niet echt meer van een air flow te spreken als de kast zo vol zit als bij mij. Bij het spelen van SCII werd de kast na 1 uur spelen aan de kant van het moederbord zo warm dat je nauwelijks je hand erop kon houden. Nadat ik de voeding had omgekeerd zodat deze zijn lucht uit de kast haalt en dus de airflow beter op gang komt, was dit probleem opgelost en bleef de kast mooi koel. Wel is er genoeg ruimte om nog een Scythe Big Shuriken te plaatsen.

Heb jij ook een Lian Li PC-Q07B?

Deze behuizing heb ook ik als HTPC staan. De DVD speler is inderdaad een minpunt op het uiterlijk van de kast en kan ook bevestigen dat het 5.25" slot iets te groot is.

Deze behuizingen verkoop ik via mijn bedrijf en ik heb er al heel wat voorbij zien komen. Echter kan ik de krasgevoeligheid niet bevestigen. Zelfs mijn uitleen/preview systeem ziet er nog perfect uit en lang niet alle klanten zijn zuinig op geleende spullen!

Dat er geen ruimte is voor een echte videokaart is natuurlijk logisch. Dat blijkt al uit alle foto's die er op het net staan en dat is ook niet waar deze behuizing op gericht is. Desalniettemin past er een single-slot 180mm videokaart in. De SSD zit letterlijk op de bodem geschroefd en zit geen enkel onderdeel in de weg.
Wil je een mITX behuizing waar wel een full-size videokaart in past dan zal je de PC-Q08 moeten nemen. Daar passen dual-slot videokaarten in van 300mm en heeft ook 2 fans (120mm en 140mm) i.t.t. de Q07 welke passief is.
Heb deze kast ook, echter geen dvd ingezet, en geen atx voeding (Pico PSU 150W).
Dan past er mooi een mugen II in. Maar geen plek meer voor videokaart. Enige wat mij tegenviel was dat de 3,5 harde schijf beneden veel herrie maakt, dus verplaatst naar de bovenkant, en beneden een 2,5 ingezet
Verder mooie kast voor in de woonkamer. Prima HTPC met core i3 erin
Had je de HDD met de rubber ringetjes vastgezet? Mijn F4EG is niet te horen.
Nou ja, alleen het opspinnen hoor je (als het heel stil is in huis).
Ja , ik had de rubbertjes gebruikt (kan volgens mij niet eens zonder). Hoorde de HD enorm tikken. M.a.w. het werd een enorme klankkast. De kast staat ook op een houten meubel, die misschien de boel akoustisch versterkte. Zodra ik de kast optilde was het geluid normaal. Maargoed ben nu ernom tevreden. Enige minpuntje zijn de felle LED's. Uitzetten kan natuurlijk altijd, zou ze liever iets willen dimmen zonder met stiften in de weer te gaan.
Je kan ook gewoon een weerstand ertussen solderen? Moet je ff kijken watvoor weerstand het beste uitkomt, zodat je niet onder de grensspanning komt...
Deze behuizing gebruik ik ook voor mijn home-server (http://sites.google.com/site/klaasdc/atom-d510-linux-server). Ik gebruik wel een PicoPSU en heb op de plaats van de normale PSU twee HDD's geplaatst. Met een gewone PSU is het echt een warboel vanbinnen.

Dat bakje voor de HDD onderaan heeft ook het nadeel dat het nogal dicht bij de rand geplaatst is waardoor het moeilijk is om er nog een SATA kabel op aan te sluiten wanneer de kast gesloten is. Met een haakse SATA connector lukte het net.

De kast is anders wel mooi vormgegeven en tamelijk krasbestendig. Als je echter begint met een "zwaar" mini-ITX systeem dan loop je zowiezo tegen problemen met de airflow. Zelfs met de Atom D510 die er nu in zit kan het snel 35 worden vanbinnen.
Al bij al zou ik deze behuizing een voldoende geven, zeker gezien de prijs voor zon klein kastje (toen 80 euro, zonder PSU).
Even een kleine reactie op de review:

De kast is niet gelakt, maar geanodiseerd. Dit is een chemisch proces waardoor er een hardere buitenlaag om het normale aluminium ontstaat.

Het afbreken van de "lak" lijkt mij daarom ook wel erg stug, aangezien dit vast zit aan het materiaal zelf en niet erop is gespoten. Als je dit voor elkaar hebt gekregen, is er iets meer mee gebeurd dan een klein tiktje er tegenaan :).

De zwarte anodisering van Lian-Li is vaak dusdanig goed dat het nauwelijks beschadigd bij normaal gebruik. "Krassen" zijn vaak geen krassen maar een beetje residu van hetgene wat er tegenaan is gekomen :). Met een vochtig doekje met de "nerf" mee schoonmaken en het is er meestal weer af. Misschien een tip om je kast weer netter te maken :). Om te begrijpen wat ik bedoel: ga maar eens met de bovenkant van je nagel over de kast: Witte "krassen".
Voor de dvd speler heeft Lian Li een apart verkrijgbaar frontje C-02B.

Kwa koeling, ik denk dat je wat zwaardere hardware gebruikt dan waar dit kastje voor bedoeld is dus het valt me mee dat je nog redelijke temps hebt. Voeding wordt ook aangeraden met de fan aan de binnenkant, dus waarom had je hem andersom?
Dat frontje is niet compatible met de Q07.

Model: C-02 A / B / R

For CD/DVD ROM & 3.5" Floppy

Only compatible with Lian-Li case
PC-33/C34F/C37/C39/A10/A03/A05/A05N/A06/A06F/A07/A17/A59/P60/60F/60FW/60FN
/60FNW/7F/7FW/7FN/7FNW/8/8N/9/B25/B25F/P80/P80R/A70/A6010/A70F//B70/A7010/
A7110/888/V1000Z/V1200PII/V2010/X1000
- de voeding had ik andersom omdat ik deze wou ontzien en niet verwachte dat de kast te
warm zou worden |:( . Heb inderdaad wel het uiterste van de kast gevraagd qua inbouw.

- heb na de reacties over de lak deze nog eens bekeken. Wat bij vooral het probleem was,
dat het op sommige hoekjes (zoals bij de DVD bay) er af kan springen. De reden dat de
krassen mij meer opvielen dan anders komt ook door de kleur waardoor deze
meer afsteken. En de kast staat op mijn bureau ipv eronder. Moet toegeven dat je de
'krassen' alleen vind als je ervan weet :) . Review aangepast
Is het mogelijk om in deze kast naast een dvd speler ook 2x 3.5 inch hardeschijven te instaleren?
Er is ruimte voor een HDD en SDD.

Het is ook mogelijk een 2e HDD te plaatsen (als je geen videokaart plaatst, want die zit op de plek van de 1e HDD) door een bracket aan de verticale wand te lijmen.

Ik heb er zelf een SSD in geplaatst. De kast raakte zijn warmte niet kwijt bij zware belasting doordat de airflow teveel beperkt werd door de HDD aan de wand.

[Reactie gewijzigd door Taru Anne op 18 april 2012 19:40]

Bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik dan toch ga voor het grotere broertje met ruimte voor 2 HDD's.
Heb deze kast nu ook. Had eerst de SG05 van Silverstone, maar vond de SFX voeding van die kast toch teveel lawaai maken. Voor mij was de reden om deze kast te nemen dan ook de mogelijkheid een full ATX voeding in te bouwen. Verder alleen een SSD erin. En een Scythe Big Shuriken. Heerlijk stil en ik vind kast er erg goed uit zien. Ben er dus erg blij mee. Kan me wel voorstellen dat als je er ook nog een videokaart er in wil hebben, je wel in de problemen kunt komen. Het is erg krap allemaal.