Specificaties 10,2" (1024x600), 160GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Samsung NC10-KA04 Review

abandoned 13 februari 2011, laatste update op 13 februari 2011, 580 views

Samsung NC10-KA04

Pluspunten

• Batterijduur
  • Afmetingen & gewicht
  • Linux-compatibility

Minpunten

• Niet krachtig genoeg om Win7 soepel te draaien
  • Ontwerpfoutje ribbon cable beeldscherm

Aangezien deze netbook al enkele erg uitgebreide reviews heeft gekregen zal ik mijn verhaal beperken tot enkele belangrijke punten die me zijn opgevallen na ongeveer anderhalf jaar gebruik.
Daarnaast moet ik opmerken dat ik altijd Gentoo heb gedraaid, hetgeen de prestaties zeker ten goede komt i.v.m. Windows XP/7.

Featureset: De grootste doorn in het oog is de Atom N270. Deze verbruikt welliswaar erg weinig stroom, maar is niet in staat Flash/WebM-content af te spelen in 720p. Daarintegen worden 720p Matroska-bestanden wel zonder haperingen afgespeeld, zelfs met VLC.
Alle hardware werkt vrijwel direct onder Gentoo, alleen de wlan-chip werd niet direct gedetecteerd. Dit is een Atheros AR5001 rev 01, waarvoor gewoon een kernel-module beschikbaar is. Ook monitor mode werkt zonder protesteren op deze chip.

Prestaties: Hierover kan ik kort zijn; als je een lichtgewicht OS installeert (in mijn geval Gentoo+Openbox) zul je je niet vaak ergeren aan de beperkingen van de processor. Als je er Win7 op gaat draaien ben ik bang dat er toch wat irritaties zullen optreden bij de gebruiker.

Beeldkwaliteit: Over de beeldkwaliteit kan ik niet klagen; de resolutie is ruim voldoende voor het kleine netbook-scherm.

Bouwkwaliteit: Ook hier heb ik weinig te klagen, alles zit erg solide in elkaar. Er is wel één bekend zwak punt; de ribbon cable die het scherm verbindt met het moederbord kan na verloop van tijd wat slijtage-verschijnselen gaan vertonen. Het scherm wordt dan tijdelijk helemaal wit, dit wordt opgelost door het in een andere hoek te zetten. Dit probleem doet zich echter alleen voor bij een hoge brightness.

Ergonomie: Het blijft een netbook, dus alles zit nogal op elkaar gepakt. Dat gezegd zijnde heb ik me hieraan nooit gestoord.

Warmte/geluidsproductie: De NC10 is passief gekoeld, waardoor temperaturen nog wel eens aardig kunnen oplopen. Meestal schommelt de temperatuur tussen de 50 en 65°, maar bij cpu-intensieve processen (compilen) kan dat makkelijk oplopen tot boven de 75°.

Mobiliteit/accuduur: De grote specialiteit van deze netbook (en netbooks in het algemeen). Zelfs na anderhalf jaar intensief gebruik gaat de batterij nog makkelijk 3 uur mee, als de brightness op het minimum staat zelfs nog langer.

Prijs: Toen ik hem kocht kostte hij rond de ¤360,-. Kunnen we niet moeilijk over doen :+

Heb jij ook een Samsung NC10-KA04?