Specificaties 13,3" (1366x768), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus P31F-RO090X Review

Topsecret 14 februari 2011, laatste update op 14 februari 2011, 1.538 views

Asus P31F-RO090X

Pluspunten

• Licht
  • 15% overclock (FSB)
  • Mat scherm
  • Normaal tikkende chiclet toetsenbord
  • Prima touchpad
  • Seashell body (geharde plastic met gewoven textuur)
  • Weinig tot geen bodyflex
  • Prima battery life
  • Windows 7 x64 Professional

Minpunten

• Bouw kwaliteit kan beter voor de prijs
  • Te veel plastic gebruikt
  • Geen Intel Centrino Platform (alleen de Wifi Module is niet van Intel)

Bestelproces
Op woensdag 9 februari 2011 heb ik de asus bij 0900-laptops.nl besteld om 17:11. Na het bestellen kreeg ik later in de avond twee e-mails dat de bestelling goed is aangekomen en de betaling ook (ideal).
De volgende dag werd de laptop van het magazijn verstuurd naar 0900-laptops en vrijdag 11 februari 2011 kreeg ik de laptop binnen met TNT (om 12 uur 's middags).
Je krijgt geen track and trace nummer tijdens het bestelproces maar door een mailtje te sturen naar 0900-laptops krijg je die direct.

Verpakking
De laptop en alle toebehoren kwam in een een slanke asus laptop doos die vergelijkbaar is als de doos van een macbook air. Slank en zonder alle toeters en bellen. De laptopdoos bevat:
  • Asus P31F-RO090X
  • Voeding en netsnoer
  • 8-cells accu
  • Handleidingen, cable wrapper en een lcd cleaning cloth
Al met al een sombere blik vergeleken t.o.v. een macbook air. Je krijgt niet het gevoel dat je iets speciaals aan het uitpakken bent.

De laptop doos kwam binnen in een grotere doos gevuld met airpockets. Er waren genoeg airpockets aawezig om de laptopdoos te beschermen tegen stoten e.d.

Voeding en netsnoer
De voeding die er bij wordt geleverd is ongelovelijk klein en licht. Het is bijna dezelfde voeding als die van een Asus EEEpc (netbook).
Het is een Delta voeding met de volgende specificaties:
Model: ADP-65JH
Input: 100-240V ~ 1.5A, 50-60Hz
Output: 19V - 3.42A
Het snoer is 0.8 meter lang en er is niks bijzonders om aan te merken

Accu
Dit is waar alles om draait. De befaamde Asus accu die de P en U-series laptops van voldoende prik voorziet.
De accu is geschikt (universeel) voor de volgende type laptops: U31xxxx, U41xxxx, U35xxxx, X4lxxxx, P31xxxx, P41xxxx, PRO35XXXX, PRO4lxxxx

Het is een Li-Ion Battery Pack, model A42-U31 en met de volgende specificaties:
Rating +14.4V 5800mAh, 83Wh

De batterij is licht, heeft aan de onderkant een rubberen strip zodat de laptop niet van de tafel kan glijden. Wat ook belangrijk is om aan te kaarten is dat de batterij niet aan de achterkant uitsteekt. De batterij en de laptop behuizing zijn dan in een lijn met elkaar. Lekker strak dus.

De accutijden ben ik jullie nog schuldig omdat ik de laptop in het echt wil testen in verschillende scenarios (alleen browsen, alleen tekstverwerken, 50% browsen en 50% tekstverwerken, HD-film afspelen met helderheid 100%).

Toetsenbord
Het toetsenbord is van het chiclet type en ik kan niks negatiefs van zeggen. Na een korte aanpassingsmoment van mijn kant, ben ik dit review zonder problemen aan het typen met dit soort toetsenbord. Het midden van het toetsenbord heeft wel last van flex (tussen de g en de h) maar het is niet storend.
Je hebt genoeg ruimte tussen de toetsen zodat je zonder problemen snel kan typen. Het typen gaat accuraat om snel een word document of een review in elkaar te zetten. De enter en de linkse shift toets zijn normaal van afmeting. Niet zoals andere laptopfabrikanten die besluiten om de linker shift toets klein van afmeting te maken.

De fysieke functietoetsen ontbreken echter op de laptop. Je kunt verschillende functies aanroepen door de "Fn'' + F1, F2, F5, F6, F7, F8, F9, F10, F11 of de F12 knop in te drukken.
Je krijgt de bekende functies: Slaapstand activeren, draadloze verbindingen aan/uit zetten, Helderheid verhogen/verlagen, scherm aan/uit zetten, beeld naar een externe monitor redirecten, touchpad aan/uit zetten, geluid dempen, geluid zachter zetten en geluid harder zetten.

Boven het toetsenbord heb je twee knoppen (eentje link en de andere rechts). De linkse knop is om ExpressGate te gebruiken, zodat je zonder dat je windows moet starten even snel kan een filmpje via youtube kan bekijken, even op het net kan surfen of muziek wilt afspelen. Ik heb het kort getest en het is een leuke gizmo, maar niet echt iets voor mij.
Als windows is opgestart kan je dezeflde expressgate gebruiken om de Power-mode van de laptop aan te passen (High Perfomance, Entertaintment, Office, Max Battery).
De knop aan de rechterkant is de aan/uit knopt. Naast deze knop heb je ook een led die een felle witte kleur afgeeft. Overdag is het niet irritant, maar in een donkere kamer (tijdens het afspelen van een film) kan het irritant zijn. Met een zwarte marker of tape kan je het verbergen.

Touchpad
De touchpad wordt door Synaptics drivers aangestuurd en het is goed om mee te werken. Je vinger glijdt goed en hij is accuraat. De oppervlakte van de touchpad is van plastic maar heeft een aluminium kleur en gevoel. Hier moet ik Asus wel mijn complimenten geven voor een touchpad die goed de hele dag te gebruiken is zonder dat ik mijn muis uit de tas moet halen.
Onder de touchpad heb je een zilverkleurige balk waarmee je de linker en de rechtermuisknop kan gebruiken. Dit is van plastic en maakt een goedkoop geluid wanneer je het klikt.
Onder de balk bevinden zich 6 kleine lampjes om het volgende aan te geven: laptop is aan, batterij wordt opgeladen, hardeschijf activiteit, wlan/bluetooth is aan, caps lock is aan of uit en numlock is aan of uit. De kleine lampjes zijn in het donker niet storend.

Behuizing
De behuizing, daar zijn de meningen er over verdeeld. Alleen de buitenkant is van geborsteld aluminium en de onderkant is van geharde plastic met een gewoven textuur. De onderkant heeft dezelfde textuur als de seashell netbooks van Asus.
De palmresten zijn van plastic gemaakt maar hebben een aluminium finish en voelen goed aan. Je zweet niet gezien de laptop lekker koel blijft.
Waar de twee knoppen zijn (expressgate en de aan/uit knop) is er gebruik gemaakt van zwarte glimmende plastic met een gewoven textuur. Dit stukje heeft flex tussen de hele breedte.
Al met al een prima behuizing om onder weg te kunnen werken. Het is geen unibody behuizing maar voor het geld dat je betaald voor een 13,3 inch laptop met voldoende performance om kantoortaken te kunnen doen, vind ik het niet slecht.

Alleen schijnt de U36jc en de gehele U-series een betere behuizing te hebben.
Ik heb wel één kritiekpunt en dat is de klep die de hardeschijf en geheugen beschermd. Deze klep sluit niet goed met behuizing omdat er een foam support mist aan de linkerkant. Het effect is dat je bij het beetpakken van de laptop aan de rechterkant je een knarrend geluid hoort. Dit komt ook voor wanneer je je rechterpols te hard op de palmrest neerlegt.
Dit kan je oplossen door kleine stukjes plakband aan elkaar te rollen zodat je een veer effect krijgt. Eenmaal geplakt, dan ben je van het geluid af en hoor je geen gekraakt meer.

De buitenkant is wordt snel vies door de vingerafdrukken. Helaas krijg je geen poetsdoekje mee maar je kunt wel de poetsdoek gebruiken die eigenlijk voor het scherm is bedoeld.

Hardware
Wat krijg je allemaal in zo'n Asus P31F-RO090X mee?
Naast een I3-380 processor en 4GB DDR3 PC10666 geheugen krijg je de volgende hardware mee.
  • BT-270 Bluetooth module van Broadcom
  • AzureWave Wifi kaart (model:AW-NE107H, Realtek 8191SE wifi chipset)
  • Seagate Momentus 5400.6 320GB 5400RPM
  • Realtek ACL 262 geluidskaart
  • Realtek RTL8167/RTL8168C 1Gbit LAN
  • Chicony/Sonix 0.3MP webcam
Je krijgt geen interne of externe dvd-drive mee. Daarom is het mogelijk om de laptop zo slank mogelijk te maken. Wie heeft onderweg een dvd-drive nog nodig ;) ?

Kanttekening:
De AzureWave Wifi kaart heeft alleen 1 antenne aansluiting. Naast de kaart zie je ook nog een witte antennekabel die ongebruikt is. Ik ga een Intel Wifilink kaart regelen om de twee antenne kabel aan te sluiten zodat ik mijn bereik op kan krikken en wellicht ook mijn wireless snelheid.

Geluid
Over het geluid kan ik kort zijn: Het is genoeg voor muziek en films maar de speakers die in de laptop zitten zijn gewoon de normale laptopspeakers die we al jaren kennen. Je kunt het volume maximaal zetten en er treed geen geluidsvervorming (kraakjes e.d.)
Wel is het zo dat de linker speaker alleen hoge tonen (treble) geeft en de rechter speaker geeft de lage tonen (bass) door. Op youtube is er een filmpje gemaakt door SimP waar dit ''probleem'' wordt beschreven.
Wanneer je de balance slider in het midden laat zitten, dan heeft het geluid genoeg treble en bass.
Ik denk dat dit het ontwerp is van Altec Lansing om elke speaker voor een specifieke taak in te zetten en samen geven zij een geluid waar genoeg treble en bass in zit.
IMHO dit is by design en geen productiefout van Asus.
Verwacht geen concertgeluid maar het geluid is ok om onderweg muziek te luisteren via de speakers.

Het is aan te raden om je earphones of headphones te gebruiken als je films in de trein of in het vliegtuig wilt zien. Het geluid is vele malen beter meer een goeie set van ear- of headphones.

Graphics
Over de graphics kan ook kort zijn: Het is een Intel HD Graphics die moeiteloos 720p en 1080p video's kan decoderen en laten zien op de 1366 * 766 led scherm.
Oude games spelen zal ook geen probleem moeten zijn. Ik heb helaas geen games getest omdat ik de xbox 360 heb als gameconsole.

Met alle kleine probleempjes, ben ik nog blij met deze laptop. Het is mijn vierde laptop in 6 jaar tijd (voorheen had ik een HP dv1000, MSI M677 Crystal Collection, Asus V1Sn) en ik ben blij dat Asus nog steeds goede laptops maakt. Ik weet dat de behuizing niet helemaal van aluminium is gemaakt, maar dat heb ik niet nodig, gezien ik om de twee jaar mijn laptops vervang. De behuzing is sterk genoeg om het leven onderweg te overleven.
De performance van de I3-380M met 2 cores en 4 threads is rap genoeg voor mijn taken (scriptie schrijven, fb'en, photoshop, virtualisatie). Het mooie van deze laptop vind ik persoonlijk dat ik later nog 4 GB bij kan prikken voor een totaal van 8GB aan geheugen. Helaas moet ik wel de 2x 2GB DDR3 SODIMM modules eruit halen en verkopen om later 2x 4GB DDR3 modules in te doen. Voorlopig heb ik genoeg aan 4GB DDR3 geheugen.
De Super Hybrid Engine is heel erg leuk om mee te pronken gezien je I3 op 2,8Ghz gaat werken. Heeft het toegevoegde waarde? Niet voor mij, maar wel voor iemand die lekker aan het compileren is of matlab code aan het schrijven is.
De led scherm is goed, je hebt geen bleeding. Alleen zijn de kijkhoeken wel heel erg krap tijdens het kijken van een film. Je kan niet alles hebben in zo'n 13inch notebook, maar dit is juist een 13 inch notebook waar alles in balans is.

Vergelijking met andere laptops
Ik zat voor de keuze tussen een Samsung QX310, Asus U31Jc of een Macbook Air.
De Macbook Air is mooi, lekker dun en licht, maar wordt nog voorzien van een Core2Duo processor. Helaas was 1600 euro te veel van het goeie om met een Core2Duo 2.13Ghz processor te lopen, 4GB DDR3 en 256GB SSD.
De Samsung QX310 heb ik niet genomen omdat het een Samsung is en Samsung nog geen naam heeft gemaakt in de laptop wereld. Naast het feit dat het een Samsung is, vind ik de glasplaat voor de scherm een spiegel. Onder veel licht kan je amper iets zien. De performance is wel goed, dat moet ik wel toekennen. Waarom ik uiteindelijk niet voor de Samsung ben gegaan is omdat de batterij a la macbook air is, niet verwijderbaar. Dat vind ik juist link als de accu het begeeft.

Gezien de U31jc moeilijk in Nederland te krijgen is en de U36jc nog niet in Nederland te koop is, ben ik op blij dat ik de Asus P31F heb mogen vinden. De U36jc zou een nog betere laptop voor mij zijn geweest maar de hitte problemen waar veel amerikanen er over klagen heb ik liever niet.

Tips
Benchmarks heb ik niet gedraaid omdat deze laptop vergelijkbaar is met de Samsung SF310. Op T.net is er een review van de SF310 en de QX310.
Benchmark van de seagate hardeschijf heb ik ook niet gedraaid omdat die elders te vinden is. Het is een fijne hardeschijf die lekker stil zijn werk doet.

Wel ben ik bereid om Matlab code erop te draaien. Ik kan aan Matlab R2010b komen maar ik heb geen code om benchmarks te draaien. Je mag mij persoonlijk dm'en met matlab code en ik zal het op de asus P31F draaien en je krijgt de resultaten terug. Voor andere simulaties/rendering ben ik ook bereid om te testen.

Foto gallerij

Heb jij ook een Asus P31F-RO090X?

Hier en daar nog wat spelfouten, maar ik had even haast om dit review te schrijven
Mijn excuses hiervoor. Ik zal later in de week de review spelfouten vrij maken.
Stevie-P,

Mobiliteit en accuduur heeft bij mij ook 5 sterren gekregen. De beeldkwaliteit is bovengemiddeld en de resolutie is prima.
Het geluid wat uit de laptop komt wordt heel apparte geproduceerd. Als je in de realtek control panel het geluid naar de linker speaker redirect krijg je alleen de lage tonen (bass) te horen. Als je het geluid naar de rechter speaker redirect dan krijg je de hoge tonen te horen.
Wanneer je de slider in het midden laat dan vereffenen beide speakers het geluid waardoor je normaal geluid krijgt (met treble en bass). Ik heb een sterk vermoeden dat dit by design is. Dat het zo moet van Altec Lansing, voordat Asus hun logo op elke laptop mag plakken.

Voor de rest is het een prima 13 inch laptop die beter is dan een netbook en heel erg portable is. Accuduur is ook fenomenaal. Ik moet wel mijn accu een paar keer opladen voordat ik op volle sterkte zit. Ik zal zeker de 10 uur bereiken.

Voor het geld is het een prima laptop met prima specs.
Het klopt dat links de lage tonen produceert en rechts de hoge tonen, maar deze tonen worden niet opnieuw gemixt. Hierdoor zijn de stereokanalen niet in balans, het linker kanaal produceert meer bass, en het rechter kanaal meer hoge tonen. Hierdoor kunnen films en muziek raar klinken. Probeer maar. De linker toon klinkt flink anders dan de rechtertoon. Beluister het nu nog eens met een koptelefoon op.

Ik denk dat het inderdaad ook by design is, het is tenslotte een business notebook, en wie kijkt daar nou films op! :+
Ik heb dezelfde laptop en moet toch zeggen dat ik op een paar punten van mening verschil. De mobiliteit en accuduur, kan ik niets anders dan 5 van de 5 sterren geven, hierin blinkt deze laptop gewoon enorm in uit, 13,3", 1,8kg en 10 uur op een acculading! :9~
Ook snap ik niet dat je de beeldkwaliteit als 'voldoende' beoordeeld, alleen al omdat het een mat scherm betreft, vind ik dit een bovengemiddeld scherm.
Ook over de bouwkwaliteit ben ik positiever, maar ik moet dan ook vermelden dat mijn exemplaar niet kraakt wanneer ik hem beetpak of hard op een van de panelen duw.
Over de review zelf, prima verhaal, een paar typfoutjes, maar dat gaf je zelf al aan. Wellicht dat je nog iets duidelijker kan zijn over het geluidsprobleem, want nu is niet duidelijk dat zonder geknutsel je de lage tonen van een van de stereokanalen mist.
Als ik binnenkort eens tijd heb zal ik wellicht ook een review typen over mijn ervaringen met deze laptop. Veel plezier nog met je aankoop :)
Juist!. Jij hebt het probleem goed beschreven.
Ik gebruik liever mijn JBL earphones voor muziek en films :*)
Ik heb vandaag ook de Asus aangeschaft. Hij is nu aan het opladen. Zijn de grote Asus stickers makkelijk te verwijderen zonder lijmresten achter te laten?
Ik heb alle stickers van mijn P31f gehaald, zonder lijmresten. De enige sticker die lastig was, is degene onder het scherm, linksboven het toetsenbord, omdat de ondergrond niet vlak is, waar de resten in willen blijven zitten.
Deze video bedoelt Topsecret: http://www.youtube.com/watch?v=qeqKMG6EHqM (hij is private, dus ik link hem even)

En @rrozijn, nadat ik alle stickers had verwijderd, bleef er alleen een beetje lijm over waar die sticker zat met 8+ hr battery life. Door het relief daar is dat ook moeilijk schoon te maken, dus als je die eraf haalt doe dat extra voorzichtig. Alle stickers op de palm rests gingen iig erg gemakkelijk eraf.. (en ook weer erop :\)

[Reactie gewijzigd door Priy op 15 februari 2011 23:03]

@Priy: Bedankt, ik laat die 8+ sticker in eerste instantie maar zitten.
@Priy: Bedankt, ik laat die 8+ sticker in eerste instantie maar zitten.
Maar dat is juist een van de grootste!! ;)
I.v.m. de 'mooie' extra software die Asus weer heeft toegevoegd ga ik een clean install doen. Zijn er buiten de drivers nog utilities van Asus die aanbevolen worden
Ik heb al die utilities doorgekeken, enige eventuele grappige is misschien die ene dat je je BIOS startscherm kan wijzigen :P Maarja de rest van de utilities is echt zinloos.. (wat moet je nou bijv. met een prullenbak... die heb ik al van windows!! pfff) Clean install doe ik ook direct weer zodra ik een nieuw exemplaar binnenheb.