Apple iPod Touch V4 32GB Zwart Review

sanderev66 12 februari 2011, 2.271 views

Apple iPod Touch V4 32GB Zwart

Pluspunten

• Prachtig scherm
  • Uitgebreide App store
  • Goede kwaliteit van geluid
  • Heel uitgebreid qua features

Minpunten

• Kleine krasjes op de achterkant
  • Lage resolutie van de camera's

Geluidskwaliteit Score: 5
Ik heb de iPod Touch 4G 32GB met de launch van het apparaat gekocht. En heb er geen seconde spijt van gehad!
Het apparaat is klein en licht, heeft twee camera's en een prachtig scherm.

De Camera's
Het enige 'minpuntje' aan de iPod touch is de resolutie van de camera's. Die is gewoon laag. Maar ja, de iPod Touch is door Apple dan ook niet als een fotocamera gepositioneerd. Je kan er redelijke 720p filmpjes mee schieten en facetime werkt ook goed. Voor foto's gebruik ik echter mijn goede oude Canon IXUS. Voor mij persoonlijk is dit helemaal geen gemis.

Draadloos netwerk / bluetooth
Het draadloze netwerk van mn iPod touch werkt gewoon super goed, verbind snel en ik heb geen last van wegvallende verbindingen gehad. Ook is het lekker snel downloaden van Apps en surfen. Sinds 4.2 gebruik ik mn iPod ook in combinatie met mijn AirPort Express, om muziek te streamen. Dit gaat echter wat minder omdat er wat vertraging door de buffer is. Op de PC heb je hier minder last van, en op de iPod is het vooral lastig bij games.

Hierdoor heb ik een Bluetooth adapter (http://tweakers.net/produ...tooth-music-receiver.html) gekocht welke gewoon perfect werkt. Zelfs in games.
Ook het Apple Wireless Keyboard werkt heel goed icm de iPod. Alleen is het een beetje vreemd om een klein apparaat met zo een groot toetsenbord te besturen.

App Store
De App Store is gigantisch uitgebreid met vele duizenden leuke apps en games, maar helaas zijn er nog te weinig Apps die het Retina scherm goed ondersteunen. Waardoor deze apps er minder goed uitzien.
Verder zijn er vele apps en kan je voor al je wensen wel wat vinden en met een gemiddelde prijs van 79 cent zijn de apps niet duur.
Mijn favoriete App is de iTunes Remote (gratis) waarmee je met je iPod/iPhone/iPad je iTunes installatie kan besturen. Erg handig als je bv een HTPC hebt of wanneer je even niet in de buurt van je PC/Mac bent.

Games
De besturing van games valt op sommige gevallen erg tegen, dit omdat er geen fysieke knoppen op de iPod zitten die voor spelbesturing te gebruiken zijn. Misschien moeten er eens goede cases komen met daarin een gamepad verwerkt.
Spellen die speciaal voor de iPod / iPhone gemaakt zijn, zoals bv Angry Birds, Trainyard, Push Panic, Tiki Totems, etc. werken wel erg goed en zijn een genot om te spelen. Maar voorlopig zie ik nog geen grote (langdurige) games voor iOS verschijnen. Gelukkig hebben we nog een Nintendo DS :+

Het scherm
In de applicaties die Retina ondersteunen (waaronder de ingebouwde) is het scherm van de iPod Touch 4G gewoon een waar genot. Alles ziet er heel helder en duidelijk uit, en het is vrijwel onmogelijk om pixels te tellen. Wat met mijn oude 2G iPod touch wel kon.

Overige hardware
Ondanks ik heel voorzichtig met de iPod omga zijn er toch kleine krasjes op de achterkant ontstaan. Maar ik vind dit niet echt een ramp (hij zit toch in zn hoesje), de accuduur is goed, ik speel dagelijks muziek en af en toe een game en ik hoef de iPod ongeveer eens per week op te laden. Het opladen voorloopt snel en probleemloos.

Geluidskwaliteit
De geluidskwaliteit van de bijgeleverde koptelefoon is tragisch slecht, maar die heb ik direct aan de kant gegooid ;) Sindsdien gebruik ik Apple's in-ear koptelefoon waarmee het geluid een stuk beter is. Wel is het jammer dat je zelf geen Equalizer in kan stellen en je dus vast zit aan de voorgeprogrammeerde.

Al met al is de iPod Touch een geslaagd apparaat. Echt perfect is hij niet, maar perfectie bestaat niet. Ik vermaak me heerlijk met het spelen van bovengenoemde games, youtube filmpjes kijken, browsen, muziek luisteren, etc. De iPod touch is een zeer goede muziek speler, mediaplayer, handheld console en mobile internet device in één, en is daarom zeer zeker 5 sterren waard.

Heb jij ook een Apple iPod Touch V4 32GB Zwart?

1 ding waar ik me kapot aan erger aan de iPod Touch, geen verstelbare equalizer in de standaard mp3 speler echt enkel presets.

Achterkant mag volgend jaar wel van geborsteld aluminium zijn, als ik dat gepolijste staal maar niet meer komt. Ik leg mijn iPod 1x op de tafel zonder hoesje, meteen al krassen.
Ik koop nooit meer een iPod, totdat ze met betere materialen komen.

Maar snelle goede review, zou idd beter zijn geweest als je hem langer kon maken.
Ik heb de review wat uitgebreid, als je nog wat suggesties hebt.. laat het vooral even weten :)
Om even in te gaan over equalizers: Een goede reden om geen equalizer te gebruiken is omdat ze vaak niet goed worden gebruikt door de consument. Veel mensen gebruiken een equalizer om bepaalde dingen te boosten (meestal het 'laag') terwijl daar een equalizer niet voor is bedoeld.

Een equalizer is namelijk bedoeld om verschillen weg te werken in volumes bij bepaalde frequenties. Stel je voor dat je een signaal verstuurt wat altijd even hard is (zeg: 100 dB bij concerten) en dan verschillende frequenties probeert; als die overal even hard is (wat doordat speakers vaak niet goed presteren bij bepaalde frequenties, bijvoorbeeld onder de 100Hz) is het goed, zo niet, dan trek je de rest omlaag totdat alles even hard is.

Waarom omlaag? Omdat als je frequenties gaat boosten je ook ruis, echo's, pops, whatever gaat boosten. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot die irritante pieptoon die soms bij concerten te horen zijn, al zijn de muzikanten zelf daar vaker de schuldige van.

Ook een equalizer gebruiken voor een bepaald genre is absolute onzin. Ook daar ga je er bij van uit dat je wilt dat 1 frequentie harder is dan de andere, wat niet de bedoeling is. De bedoeling en het doel van een equalizer is om alle frequenties even hard te maken.

Goed, genoeg gerant. Met betrekking tot de stalen achterkant heeft iPodKiller (uh, ja...) gelijk. Een brushed alu backing zou op de Touch naar mijn mening ook mooi staan.
@iPodKiller: probeer eens een skin, dat maakt je iPod nog geen millimeter dikker, maar neemt wel je enige (of belangrijkste) klacht weg!
Goed idee, maar ik wil gewoon mijn apparaten zonder bescherming bedienen.
Maar ik zal het eens proberen.
kort maar duidelijk. Misschien als je de mogelijkheid hebt je review uit te breiden.