Logitech Wireless Marathon Mouse M705 Review

luappul 4 oktober 2012, 9.073 views

Logitech Wireless Marathon Mouse M705

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit
  • Ergonomische vormgeving
  • mooi design
  • Zuinig

Minpunten

• Knop onder duim zit iets te kort bij
  • Asymmetrisch geplaatste laser kan wennen zijn
  • Oude software meegeleverd

Reden van aankoop
Ik heb bij mijn laptop ongeveer een jaar gebruik gemaakt van de Trust MI-8700Rp. Deze muis begon echter al snel gebreken te vertonen (na een paar maanden kon alleen een flinke klodder lijm hem nog bij elkaar houden, nog een paar maanden later deed hij het nog maar een paar minuten op nieuwe batterijen |:( ). Na een tijdje met wat oude bedrade muizen te hebben aangeknoeid ben ik toch maar weer op zoek gegaan naar een nieuwe draadloze muis, voornamelijk omdat ik vanuit bed nog wel eens op mijn op de tv aangesloten laptop wil internetten / filmpjes kijken kijken.
Deze nieuwe muis moest aan een aantal eisen voldoen:
  • niet te klein (en een goede ergonomische vorm)
  • draadloos
  • geen (grote) usb-stick
  • minimaal een forward- en back- knop (bij voorkeur meerdere instelbare knoppen)
  • Degelijk (na eerdere ervaringen dus geen Trust meer)
  • maximaal ¤50,-
Op basis van deze eisen ben ik wat gaan rondsnuffelen in de pricewatch, met in eerste instantie nog een bluetooth-muis in mijn hoofd. Hier zat echter niets tussen, en ik had de nano-receivers van Logitech al eens gezien wat mij een mooi compromis leek. Na veel klikken in de pricewatch (niet alle Logitechs hebben nog een nano-receiver) ben ik uiteindelijk uitgekomen bij de Logitech Marathon Mouse M705. Naast dat hij aan mijn eisen voldeed sprak ook de lange batterijduur mij aan, en de extra knop onder de duim die zelf is in te stellen. Deze heb ik op 20 december 2010 besteld bij één van de Coolblue shops, waarna ik er sinds 22 december ervaringen mee heb opgedaan.

Algemene beoordeling
Over het algemeen bevalt deze muis mij zeer goed. Hij ligt lekker in de hand, is stevig, precies, heeft een goed scrollwiel en de ontvangst is goed. De software is duidelijk en ook het feit dat de nano-receiver meerdere logitech-apparaten tegelijkertijd kan ontvangen, kan voor mij in de toekomst goed van pas komen. Het is voor mij de duurste muis die ik tot nu toe heb gekocht (¤39,-), maar zeker ook de beste en hij is het geld dan ook waard!

Verpakking
In de verpakking was het volgende aanwezig:
  • Natuurlijk de Logitech Marathon Mouse M705
  • Een unifying receiver
  • Twee duracell AA-batterijen
  • Een CD met (verouderde) software
  • Een Quick start guide
  • Een boekje met belangrijke informatie
De inhoud
De inhoud

De muis was verpakt in het welbekende doorzichtige plastic waar een schaar aan te pas moet komen om bij de inhoud te komen. Het kan voor frustratie zorgen als je geen schaar / mes bij de hand heb, maar als je eenmaal bij de inhoud ben aangekomen is alles aanwezig om direct met de muis aan de slag te gaan (je hoeft gelukkig niet onder elke bank / in elke kast op zoek te gaan naar batterijen ;) ).

Ergonomie
De muis ligt lekker in de hand. Ik heb handen die (denk ik) iets groter dan gemiddeld zijn, en vind dat de muis groot genoeg is om lang mee te werken. Ik gebruik hem ongeveer 40 uur per week, en heb nog geen moment last van kramp of een muisarm gekregen. Twee kleine puntjes die naar mijn mening beter hadden gekund zijn de extra knop onder de duim die iets te kort bij zit, en dat aan de andere kant de pink wel erg ver onder de ringvinger valt. Hier had de muis wat mij betreft dus iets dikker mogen zijn. Wat betreft het gewicht: het is geen hele lichte muis, wat mij wel bevalt. Ik heb er twee AA-batterijen inzitten, maar als de muis naar jou mening te zwaar is kan je hem ook gebruiken met slechts één batterij waardoor hij lichter is.

Als je twijfelt of deze muis wel de juiste is voor jou, is het natuurlijk altijd verstandig te kijken of je hem ergens in een winkel kan uitproberen voordat je hem koopt. Ik geloof echter niet dat de ergonomische eigenschappen voor veel mensen een probleem kunnen zijn.

De grootte van de muis vergeleken met een pen
De grootte van de muis

Functionaliteit
De functionaliteiten van de muis zijn wat mij betreft prima in orde. Naaste de standaard functionaliteiten van een muis zijn er nog wat extras die wat mij betreft meerwaarde hebben. Dit zijn de unifying receiver, de extra knop onder de duim en het vrij scrollen.

Het vrij scrollen werkt doormiddel van de knop die zich voor het scrollwiel bevindt. Als hier op gedrukt wordt gaat het scrollwiel niet meer met de welbekende 'klikjes'; aan het werk, maar zal deze blijven doorscrollen als je er een slinger aan geeft. Ik vind dit vooral handig in lange pdf-documenten.

De knop onder de duim is doormiddel van de Setpoint-software zelf in te stellen (net als de overige knoppen trouwens, maar die heb ik de standaardfuncties laten behouden). Ik heb ervoor gekozen hier de toetscombinatie CTRL+TAB aan toe te kennen, wat het erg makkelijk maakt om tijdens het browsen tussen verschillende tabbladen te wisselen. Zeker in combinatie met het indrukken van het scrollwiel (link in een nieuw tabblad openen) maakt dit het browsen een stuk aangenamer.

De ontvangst van de receiver is prima (geprobeerd over 5 meter met een muur ertussen), en nog een voordeel is dat er een zogenaamde unifying receiver wordt meegeleverd. Het voordeel van deze receiver ten opzichte van de oude nano-receiver is dat er tot 6 Logitech apparaten op kunnen worden aangesloten. Ik heb er nog geen gebruik van gemaakt omdat mijn oude Logitech toetsenbord het nog niet ondersteund, maar zal hier in de toekomst wel op letten bij nieuwe aankopen (slimme zet dus van Logitech). Als je de muis meeneemt kan je de receiver onder het batterijklepje in de muis doen, zodat je deze niet kwijtraakt.

De unifying receiver
De grootte van de receiver

Precisie
Op de precisie van de muis valt niets aan te merken. Ik gebruik de muis voornamelijk voor het browsen, office-applicaties, en af en toe een spelletje. Ik speel maar weinig shooters, maar heb tijdens deze spelletjes nooit hinder ondervonden van de muis. Aangezien ik hier niet echt goed in ben, denk ik echter niet dat ik de juiste persoon ben om de muis hierop te beoordelen. Wel kan ik melden dat de muis op diverse ondergronden goed werkt, ook als ik vanuit mijn bed de laptop aanstuur met deze muis doet hij het prima :z .

Wat wel wennen was aan deze muis is dat de laser niet centraal onder de muis zit, maar meer in de richting van de pink. Hierdoor kan het zijn dat er even gewend moet worden aan hoe de cursor reageert op bewegingen, maar bij mij heeft dat niet meer dan een uurtje geduurd.

Een andere opmerking op deze muis die ik hier en daar op internet ben tegengekomen is dat muis als hij langere tijd stil ligt in een soort slaapstand wordt gezet, waardoor hij de eerste seconde kan haperen. Ik heb dit geprobeerd te simuleren (het mocht allemaal wat tijd kosten ;) ), en moet eerlijk bekennen dat ik het nauwelijks tot niet kan waarnemen. Ik denk dan ook niet dat veel mensen hier last van zullen hebben.

Vormgeving & Bouwkwaliteit
De materialen die zijn gebruikt voor deze muis zijn stevig, en de muis maakt dan ook een degelijke indruk. Hij kraakt niet als je er in knijpt, en na bijna 2 maanden ziet hij er eigenlijk nog als nieuw uit. De twee zijkanten zijn van een soort rubber gemaakt, en de blauw/grijze bovenkant is van hard plastic (niet helemaal glad, precies goed). Het scrollwiel heeft een rubberachtig geribbeld bandje. Hij kan naar links en rechts geduwd worden om in deze richtingen te scrollen en voelt stevig aan, maar er zit iets speling op voordat het scrollen begint. De knoppen voelen verder allemaal degelijk aan, al voel je de knop onder de duim niet echt 'klikken'.

Batterijduur
De naam Marathon Mouse heeft een reden: volgens Logitech moet de muis tot wel 3 jaar meegaan op een setje batterijen. Ik heb op dit moment bijna 2 maanden redelijk intensief gebruik gemaakt van deze muis (ik schat gemiddeld 50 uur per week), en zet hem eigenlijk nooit uit (wat kan met een schuifknopje aan de onderkant). Volgens de Setpoint software heb ik nog 80% of 853 dagen aan batterijcapaciteit over. Afgaande op het percentage haal ik niet eens het jaar, en afgaande op het aantal dagen heb ik nog wat jaartjes te gaan 8)7 . Dat ik de beloofde drie jaar niet ga halen lijkt me wel duidelijk, maar als ik een jaar met een setje batterijen doe ben ik tevreden (zeker na ervaringen met mijn vorige muis).

Update batterijduur: op dit moment (10-4-2011) geeft de setpoint software aan dat nog 90% van de batterijcapaciteit over is / dat de batterijen nog 892 dagen vooruit kunnen... De software lijkt dus niet heel erg exact, maar ik kan denk gerust zeggen dat de batterijen inderdaad erg lang mee gaan!

Update batterijduur (2-8-2011): nog steeds geeft de software 90% aan. De muis wordt nog steeds dagelijks intensief gebruikt, en op basis van het feit dat slechts 10% van de batterijen in 8 maanden is verbruikt lijkt de claim dat de muis 3 jaar zonder nieuwe batterijen kan niet overdreven.

Update batterijduur (4-10-2012): de ontvangst van de batterij nam af, en het rode lampje en de setpoint software gaven aan dat het tijd wordt de batterijen te vervangen. Ik heb er vanaf december 2010 dus 22 maanden mee gewerkt, en dan ook elke dag gedurende lange tijd (gemiddeld denk ik toch 10 uur per dag). Hij doet zijn naam marathon dan ook zeker eer aan!

Drivers & Ondersteuning
Wat betreft de CD met de software (Logitech Setpoint 4.80H): deze softwareversie bleek flink verouderd te zijn (augustus 2009). Ik heb deze dan ook helemaal niet geïnstalleerd, maar heb gelijk via de Meuktrackerde meest recente versie (6.20) gedownload en geïnstalleerd. Deze software heeft voor mij perfect gewerkt. Er zijn genoeg mogelijkheden om dingen in te stellen (functies voor knoppen, cursor-snelheid, scrollsnelheid, etc.), en ook de resterende batterijduur wordt weergegeven.
Een minpuntje was wel dat het aanvinken van 'soepel scrollen inschakelen' ertoe leidde dat ik dacht dat mijn scrollwiel defect was. Als dit staat aangevinkt is het bijvoorbeeld in powerpoint presentaties onmogelijk één pagina verder te scrollen, hij slipt altijd 2 of meer slides door. Ik had mijn muis al bijna retour gezonden toen ik erachter kwam dat het aan deze 'soepel scrollen' functie lag.

De Setpoint software: klik om meer vensters te zien

Wat betreft de prijs kan ik kort zijn. Voor mij is deze muis zijn centjes zeker waard (ervan uitgaande dat hij voorlopig nog wel even meegaat). Ik heb er ¤39,- voor betaald , en zou dit er zo weer voor neerleggen als ik nog een muis nodig had.

Ik hoor graag in de comments wat er nog verbeterd zou kunnen worden / aanvulling nodig heeft!

Heb jij ook een Logitech Wireless Marathon Mouse M705?

Heb net zelf deze ook gekocht, en inderdaad je kunt kiezen of je 1 of 2 batterijen wilt gebruiken. Het lijkt me dat je in ieder geval op de foto 1 batterij verkeerd geplaatst heb, ze zijn in ieder geval bij mij parallel geschakeld.... :)
Haha je hebt helemaal gelijk, grappig dat jou dat opvalt! Ze zitten er nu wel goed in, tijdens het foto's maken zijn ze er een aantal keren uit geweest meen ik me te herinneren :)

Hopelijk bevalt je nieuwe marathon mouse (en heeft mijn review je geholpen bij je besluit :P )!
Prima review, voor mij voldoende basis om deze muis te kopen. _/-\o_
topreview trouwens!
kom ik met mijn zwamverhaaltje :)

maar een trust muis? what where you thinking :)
Thnx :)
En wat betreft die trust muis.... Hele goeie vraag, het moge duidelijk zijn dat ik niet genoeg heb nagedacht voordat ik die kocht ;)
Ik ga hem denk ik ook aanschaffen, voor 30 euro kun je op dit moment niets beters krijgen lijkt mij.

Ik zal erover nadenken(al zal dat niet zo heel erg lang duren). Bedankt voor de review!

edit: Heb hem net gekocht. Eerste indruk : Wow! Waarom heb ik deze muis niet eerder gehaald? Erg fijne muis zeg.

[Reactie gewijzigd door iPodKiller op 2 februari 2012 18:12]

Voor mij is deze review de reden geweest om te besluiten deze muis aan te schaffen. Chapeau!
Dat is altijd leuk om te horen, nu hopen dat hij bij jou ook bevalt! :)

[Reactie gewijzigd door luappul op 4 oktober 2012 18:10]

Hoe zit het met de optilhoogte? Moet je hem hoog optillen als je hem wilt verplaatsen, of kun je met een kleine lift volstaan? Ik heb een keer een muis gehad die tot op zo'n 3.5mm hoogte bleef tracken, en dat was verschrikkelijk.
Mijn reactie is een beetje aan de late kant, maar beter laat dan nooit zullen we maar zeggen ;)
Ik heb er zelf nooit last van gehad, maar als ik hem iets van mijn bureau optil werkt de sensor inderdaad nog. Het is moeilijk inschatten hoeveel dit is, maar ik denk toch zeker 2 mm.... Zoals ik al zei, ik heb er nooit problemen mee gehad, en ik denk dat dit er ook mede voor zorgt dat de muis ook op minder egale ondergronden goed werkt!

Hoop dat je er (nog) wat aan hebt!

Gelijk maar even een update wat betreft energieverbruik: toen ik de review 2 maanden geleden schreef gaf de setpoint software aan nog 80 % / 853 dagen vooruit te kunnen op zijn batterijen. Nu zegt dezelfde software dat er nog voor 90% / 892 dagen in de batterijen zit. LIjkt er dus op dat de batterijen voorlopig nog wel mee gaan!

[Reactie gewijzigd door luappul op 10 april 2011 20:12]

Ik heb deze muis nu ook in gebruik op mijn werk. Vind het een prima muis, ligt goed in de hand en de knop bij de duim vind ik ook wel handig met de standaard Setpoint instelling.

Vind alleen die button om te switchen tussen soepel scrollen nogal zwaar om in te drukken. En als ik smooth scrolling aanzet dan blijft het wieltje vaak nog nadraaien zodat mijn pagina nog even naar beneden gaat.
Naar aanleiding van deze positieve review deze muis gekocht en ik heb toch wel een paar aanmerkingen.

De laser zit niet in het midden van de muis wat er voor zorgt dat hij net iets anders doet dan je bedoelt had wanneer je deze vanuit de pols bestuurd, dit is voor mij echt heel storend en ik kan er ook niet aan wennen. Nog nooit ben ik zo on-precies geweest met een muis.

Ik ben er van op de hoogte dat dit een laptop muis is, echter is hij mij toch wat te klein waardoor hij net niet lekker in de hand ligt, dit terwijl mijn handen toch niet zo erg groot zijn.

Na eigenlijk altijd logitech muizen gehad te hebben, waaronder een mx1000, is dit toch wel mijn slechtste logitech aankoop geweest en zal hem, voor dagelijks gebruik, niemand aanraden.
Hoelang gebruik je de muis al? Zoals ik in de review al aangaf, was ik er heel snel aan gewend dat de laser niet exact in het midden zit. Ik heb er hierna nooit meer last van gehad, dus in mijn geval is dit zeker geen storingsfactor meer en heeft het ook geen effect op de precisie. Het verbaast mij dat het voor jou zo'n grote invloed op de precisie heeft, is natuurlijk flink balen!

Wat betreft de grootte van de muis: dit is natuurlijk een persoonlijke voorkeur. Hopelijk kan je hem nog retour zenden, want hij is toch ff iets te duur om ongebruikt in de kast te laten liggen .

Hoe dan ook ben ik na meer dan een jaar nog steeds blij met deze muis, en durf hem nog steeds aan iedereen aan te raden.
Ik gebruik hem nu bijna een week, gekocht uit de pricewatch voor ¤30 inclusief verzenden dus dat viel wel mee.

Misschien moet ik hem nog wat meer tijd geven maar eigenlijk is dat van den zotte en zou ik er niet eens aan moeten wennen. Momenteel ben ik zelfs preciezer met de trackpad.

Ik laat over een week nog wel wat horen, wellicht is het dan beter.

edit: Misschien nog de moeite om te melden, er zit tegenwoordig geen cd-rom meer bij.

[Reactie gewijzigd door Altijdgriep op 26 januari 2012 20:54]

Na een paar weken de muis uitvoerig gebruikt te hebben ben ik er wel wat meer aan gewend, alleen het is nog steeds niet fijn.

Puur een kwestie van smaak, de muis functioneert verder wel uitstekend echter is mij te klein.