Gigabyte GZ-M1 Review

deblaauwn 11 februari 2011, laatste update op 24 december 2014, 1.158 views

Gigabyte GZ-M1

Prima kast voor een prima prijs. Niet al te ruim, maar zeker meer dan groot genoeg voor een basissysteem.

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Stille fan

Minpunten

• Inbouwgemak
  • HDD-ruimte overlapt met intakefan
  • Geen gesloten zijpaneel
  • Luchtverplaatsing fan

Reden van aanschaf
Voor dagelijks internetgebruik was ik bezig een wat zuiniger PC samen te stellen dan mijn game-systeem. Een deel van de onderdelen was al in mijn bezit of voor andere doeleinden gekocht. Wat er nu in zit aan componenten had ik eigenlijk bedoeld om door te schuiven naar de familie maar die wilden liever mijn Athlon 3200+ systeem overnemen omdat dat goedkoper was.

Bovengenoemde onderdelen had ik ingebouwd in een Fujitsu Siemens-kast, best mooi maar wat onpraktisch, niet heel stil, en niet heel goed qua airflow. Als ik een forum zit te lezen, wil ik dat graag in relatieve stilte doen. Om die reden had ik al eens een stille(re) CPU-koeler aangeschaft, maar de kast werd toch een beperking.

Ik wilde niet teveel geld uitgeven. De GZ-M1 was te koop voor ongeveer 35 euro, en dat is eigenlijk geen geld. Bovendien stond er al een review van deze kast online, met een goede beoordeling. Het is dan wel een echte budgetkast, maar ik heb er weinig gezien in deze prijsklasse die ook qua uiterlijk nog enigszins in mijn smaak vielen. Dat doet deze kast dus wel.

Eerste indruk, uiterlijk, featureset
Toen ik de kast uitpakte viel ik zo'n beetje achterover, want ik ben ze veel zwaarder gewend. De kast is gemaakt van kunststof en extreem dun plaatstaal, en weegt helemaal niks. Dat zegt overigens niets over de bouwkwaliteit, want die lijkt heel behoorlijk.

Het eerste wat me opviel was dat het rechterzijpaneel net als de bovenkant is vastgezet met popnagels. Alleen het linker paneel kan dus open, maar dat is geen ramp want bij zo'n kast verwacht je geen kabelmanagement achter het moederbord. Verder zitten de front-I/O aansluitingen achter een klepje, en dat kan mijn goedkeuring ook wel wegdragen. Er is voorzien in twee USB-aansluitingen, audio (in- en uitgang) en ook is er voorzien in ruimte voor een Firewire-aansluiting, maar die is niet aangesloten. De voorkant is van een kleur zwart die goed overeenkomt met wat de meeste fabrikanten van optische drives 'zwart' noemen, dus dat is ook een pluspunt. Dat is wel afhankelijk van je lichtval of lichtbron, want in bepaalde gevallen lijkt het wel zwart versus grijs te zijn; het verschil is op onderstaande plaatjes ook al zichtbaar.

Front dichtFront open
Vooraanzicht van de kast. Klik voor groter. Deze foto's zijn niet helemaal onbewogen, mijn excuses ;)

De kast is voorzien van een HDD-LED bovenin de kast, dit is net te zien als een inkeping op de foto's. De kleur hiervan is blauw, net als dat van de schakelaar. Voor mensen die de PC niet uitschakelen en ernaast willen slapen: het licht van de schakelaar is tamelijk diffuus en wat mij betreft niet storend in een donkere kamer. Het HDD-licht is feller, maar die brandt niet continu. Natuurlijk kun je er altijd voor kiezen de LED's niet aan te sluiten.

Bij het openmaken van het zijpaneel blijkt dat Gigabyte thumbscrews erin heeft gedraaid. Goed dat ze aan deze kleinigheid gedacht hebben want het maakt het werken met de kast, als je hem af en toe los wilt halen, veel eenvoudiger. De meegeleverde 92 mm fan is al gemonteerd achterin de kast; er is voorin ruimte voor nog een 92 mm intakefan.

Een nadeel vind ik dat het zijpaneel niet gesloten is. Er zit een ventilatierooster in met luchtpijp, maar die komt natuurlijk niet recht voor mijn CPU uit. Deze luchtpijp heb ik verwijderd, maar dan blijf je nog wel zitten met dat rooster. Het is bovendien niet vlak, maar bol. Ook is er nog een rooster aan de onderkant van het paneel, ter hoogte van de PCI(e)-slots.

Inbouwgemak en kabelmanagement
Wat betreft het inbouwen ben ik veel minder te spreken over de kast. Hier wordt wat pijnlijk duidelijk dat het écht een kleine mATX-kast is. Bij mijn Antec had ik al hetzelfde idee over die kast, maar een ATX-PC inbouwen in genoemde Antec is vele malen eenvoudiger dan een mATX-PC inbouwen in deze kast.

Om te beginnen zit de HDD-tray in de weg van het moederbord. Omdat de kast zo klein is, heeft men besloten deze in de lengterichting te monteren; bij de meeste kasten (alle die ik ken) zitten de harde schijven in de breedte gemonteerd. Het tray is verwijderbaar, maar vervolgens kon ik er met mijn hoofd niet bij hoe hij nou gezeten had. Uiteindelijk is hij wel weer geplaatst, maar het is niet zo dat je in één oogopslag ziet in welke richting hij hoort te hangen; hij ziet eruit alsof hij net zo goed op de kop achterstevoren had kunnen zitten. Tip: mocht je dit rekje verwijderen, doe het dan rechtstandig en zet hem ook zo weg, zodat je bij het terugbouwen niet eerst een Rubiks kubus aan mogelijkheden hoeft na te lopen.

Het daarop volgende punt betreft de inbouw van de intake-ventilator. Hiervoor heb ik een Nexus Real Silent aangeschaft, deze wordt geleverd met ophangrubbers in plaats van schroeven voor extra stilte. Om deze dingen vast te maken moet het front van de PC af; dat geldt natuurlijk net zo goed als je een fan vast moet schroeven. De voorzijde heeft/is geen deur en dat is niet erg, maar een front moet wel te verwijderen zijn. Echter, dit paneel zit aan beide zijden met drie pluggen/pushpins vast. De linkerkant heb je zo los: je knijpt een plug in, duwt het front wat naar buiten zodat hij niet weer vastklikt, en werkt zo alle pluggen af. Omdat het rechter paneel niet los kan, is het vrijwel onmogelijk deze techniek toe te passen. Voor deze kant heb je pianovingers of een lange schroevendraaier nodig om bij de pushpins te komen, zeker de bovenste. Het meest ergerlijk is nog wel dat de pinnen links vervolgens een voor een weer vastschieten. Uiteindelijk is het gelukt, met behulp van wat brute kracht. Gelukkig zijn ze nog allemaal heel.

Wat dan opvalt is dat de HDD-tray deels overlapt met de ruimte die voor de intakefan is gereserveerd, zie ook de foto hieronder. In de tray is ruimte voor twee schijven, maar de onderste moet verder naar voren worden ingebouwd als je ook een ventilator plaatst. Dat had ik niet meteen door, met als gevolg dat door het duw- en trekwerk de rubbertjes van mijn fan zijn geknapt. Het frontpaneel mocht er dus nog een keer af, waarna de ventilator conventioneel vastgeschroefd werd. Het is niet mijn bedoeling permanent twee schijven te plaatsen, maar aanvankelijk wel omdat ik een Seagate omruil voor een Western Digital. Plaats je ze beide, dan moet je ze beide naar voren plaatsen omdat anders de bekabeling niet past. Het volgende probleem is dan dat de schijven inclusief een uitstekende connector in de verdrukking komen met de voedingskabel van het moederbord. Uiteindelijk heb ik één schijf ingebouwd en de andere op de bodem gelegd tijdens het kopiëren van mijn gegevens.

Intakefan
Close-up van de intakefan. Te zien is (als je het weet) dat de HDD-tray overlapt met de fan.

De inbouw van het optisch station verloopt redelijk vlotjes en zonder problemen. Dat geldt weer niet voor de voeding, en dan met name het ontbreken van enig management. Voor de PSU is er een plateautje achterin de kast. Bij mijn andere kasten loopt er dan nog een verstevigingsbalk parallel aan de bovenkant van de kast, waar je heel eenvoudig met een tie-wrap overtollige kabels aan kunt ophangen. Hier ontbreekt deze balk, en ik heb mijn kabels dus wat samengebonden en in het gat tussen optisch station en harde schijf gepropt. Mocht je van plan zijn beide 5,25" en een 3,5" bay te gebruiken, dan weet ik niet waar de kabels moeten blijven. Je kunt ze los laten hangen, maar dat is niet netjes en minder goed voor de airflow.

Binnenkant
Het gehele systeem ingebouwd

Koeling en temperatuur
De kast is door Gigabyte al voorzien van een 92 mm fan. Handig: er zijn ook gaten voorgeboord voor 80 mm fans. Je bent dus niet gebonden aan één formaat. De standaard fan is aardig stil, maar als mijn omgeving heel stil is hoor ik wel een zachte brom. De keerzijde van de stilte is dat de luchtverplaatsing vrij klein is. Je moet moeite doen om de luchtstroom te voelen, maar dat geldt ook wel voor de Nexus die ik heb ingebouwd.

Nadat ik enige tijd de PC had gebruikt was ik wel benieuwd naar de temperatuurontwikkeling van het geheel. Zoals te zien bestaat het systeem uit een Athlon II en een HD5450 (passief), met nog wat qua temperatuur minder relevante onderdelen. De koeling wordt verzorgd door twee 92 mm casefans (Nexus in, Gigabyte uit), en de koeler van de voeding. De processor wordt verder gekoeld door een Arctic Cooling Alpine 64, een top-down model vergelijkbaar met een stockkoeler, maar voorzien van een 92 mm fan (de standaard AMD-koeler is bij mijn weten 70 mm groot en voorzien van een dunne ventilator). Verder is de gehele achterzijde van de kast in principe gesloten, met alle PCI-slotplaatjes in positie.

Voor de verwarming wordt gekozen voor OCCT, waarbij ik het PSU-programma laat lopen. Dit is een combinatie van de programma's OCCT CPU en GPU. Instellingen in het programma zijn niet gewijzigd. Temperaturen worden gemeten door OCCT (CPU) en GPU-z (grafische kaart). Beide programma's exporteren naar een logfile. Tijdens de temperatuurmetingen wordt het stroomverbruik in de gaten gehouden met een Cresta energiemeter. De volgende koelprogramma's heb ik getest:

• Passief - geen casefans, geen CPU-fan aangesloten. Alleen de voeding is gekoeld.
• Actief - alle fans draaien
• Actief met gesloten paneel - voor deze test heb ik de gaten in het zijpaneel afgeplakt
• Gesloten paneel zonder casefans - alleen de CPU-koeler is aangesloten

Deze laatste optie (zonder casefans) heb ik geprobeerd omdat het me was opgevallen dat de voeding voelbaar meer warmte naar buiten werkte dan de casefan. Het resultaat is te zien in de grafiek hieronder. Deze setup is niet geschikt om passief te draaien, maar dat is niet zo vreemd en ook niet nodig. Na 5 minuten houdt het programma ermee op omdat de temperatuurlimiet is bereikt.

Interessant is de vergelijking tussen een open en een gesloten paneel. Hier is een duidelijk effect zichtbaar: na het afplakken van het zijpaneel wordt de temperatuur 5 graden hoger. De CPU-fan (de snelheid hiervan is niet gelogd) gaat dan wat harder draaien. In principe een teken van een slechte airflow, omdat er 'valse lucht' wordt aangezogen. Wat ik eigenlijk belangrijker vind, is het ontbreken van een temperatuurstijging na het uitschakelen van de casefans. Dit toont duidelijk aan dat de voeding verantwoordelijk is voor het grootste deel van de warmte-afvoer.

Temperatuurgrafiek
Temperatuur CPU vs. tijd (OCCT PSU)

Wat nog wel enig effect heeft op de temperatuur is het openen van een PCI-cover; dit laat de temperatuur van de videokaart met 5 graden dalen.

Geluidsproductie
Het is al iets eerder aangestipt, maar er is ook nog wel wat te zeggen over de geluidsproductie. De geleverde casefan is stil genoeg. Ik hoor net een zachte brom, maar alleen als het heel stil is. De harde schijf geeft meer geluid door aan de kast; deze hoor ik dan ook boven de processorkoeling uit. Als er een stresstest loopt gaat de koeling van de voeding overheersen, maar dit is natuurlijk niet gerelateerd aan de kast. Over het algemeen is de geluidsproductie redelijk laag, maar verwacht geen hoogwaardige (HDD-)isolatie.

Als je bovenstaande tekst hebt gelezen denk je dat ik deze kast heel hard ga afraden. Dat is niet het geval, want het blijft staan dat het een mooi goedkoop, strak kastje is. Hij is niet geschikt voor tweakers die regelmatig hardware vervangen, maar voor een systeem dat nooit uit elkaar gaat is het een prima ding.

Ik ben van mening dat de prijs/kwaliteitsverhouding uitstekend is. De kast heeft mij ¤ 35,- gekost maar nu is hij alweer goedkoper, zie ik. In ieder geval is het geen bedrag om je een buil aan te vallen.

Er zijn nog wel verbeterpunten, zo zou ik een gesloten paneel willen voorstellen. Ook zou ik er geen bezwaar tegen hebben als het front makkelijker te verwijderen was en de ruimte voor 2 HDD's ook daadwerkelijk benut kon worden. Qua koeling is het aardig dat aan een fan is gedacht, maar waarschijnlijk verplaatst je voeding meer lucht - en in mijn geval ook nog temperatuurgeregeld. Mocht je de kast vullen met wat zwaardere componenten, dan is het een goed idee wat krachtiger fans mee te bestellen.

Desktop

Heb jij ook een Gigabyte GZ-M1?

Mooie review. Naar mijn mening gewoon 5*. :)

Heb deze zelf ook besteld, voor een thuisservertje met weinig HDD's, waar deze kast volgens mij uiterst geschikt voor is als ik het zo lees. :Y)
Ik heb deze behuizing nu ook een aantal dagen en mij valt de stilte juist op. Ik hoor mijn PC echt bijna helemaal niet, ondanks een stock koeler op mijn CPU. Enkel de HDD hoor ik nog een beetje.

Wel handig om je beschrijving te zien van de front fan, aangezien ik deze morgen wilde plaatsen :) Was al wel benieuwd hoeveel nut het zou hebben, omdat de voorkant verder dicht is en er dus weinig koele lucht aangezogen kan worden.