Specificaties Behuizing, 3 interne bays - Bekijk alle specificaties

Antec Sonata Plus 550 Zilver Review

deblaauwn 29 mei 2009, laatste update op 29 mei 2009, 726 views

Antec Sonata Plus 550 Zilver

Pluspunten

• Vormgeving
  • Geluidsniveau
  • Stoffilter (zou ik zelf niet hebben bedacht)

Minpunten

• Goedkope 120 mm fan
  • Had iets langer mogen zijn

Kwaliteit voeding Score: 5
Deze review is meer vanuit esthetisch oogpunt dan als 'tweaker' geschreven, m.a.w. 'design' staat boven 'modbaarheid' (overigens niet uitgeprobeerd). Op het moment dat ik de review wilde opsturen was T.net opeens plat dus hij wordt misschien nog wel herzien, want het huidige verhaal is een iets oudere kopie (gelukkig had ik hem in NP++ geschreven en niet alleen in de browser).

Update 29-5 22:50: foto's (sorry dat ze plat liggen maar anders accepteert hij ze niet |:( )
Update 29-5 23:15: stijlfouten opgezocht en aangepast

Algemeen
Ik ben nog steeds zeer tevreden met deze kast en ik vind dat hij een goede plek in de Pricewatch verdient. Deze hoge beoordeling heeft hij wel verdiend. Voor mij wegen zijn voordelen ruimschoots op tegen de nadelen. Om er wat te noemen: de strakke afwerking, een gecentreerde 3,5" bay en zijn (mijns inziens) bovengemiddeld lage geluidsniveau. De paar minpuntjes worden hiermee eenvoudig van tafel geveegd in de algemene beoordeling.

Bouwkwaliteit en afwerking
Over de bouwkwaliteit ben ik tevreden. Het is een stevige kast, maar als je een zijpaneel laat vallen kan het zijn dat je een hoekje terugbuigen ;). Een heel klein puntje van kritiek is dat de aan/uit-schakelaar de gewoonte had mee te trillen als mijn CD-speler op volle toeren draaide. Dit doet hij de laatste tijd gelukkig niet meer.

Onderdeel van de bouwkwaliteit is de onhoorbaarheid. De kast is voorzien van rubber voeten en een kunststof afwerking aan de binnenzijde van de panelen. HDD-laden zijn voorzien van trillingsdempende siliconen ringen, en al deze maatregelen doen hun werk perfect. Voor mij is het mogelijk de kast vrijwel onhoorbaar te gebruiken. De harde schijf hoor ik helemaal niet, en het geluid van mijn toetsenbord bij 'kantoorwerk' komt met gemak boven de 1000 RPM draaiende fan uit. Als je meer van de apparatuur vraagt (gaming) moet de fan hoger, maar gewoonlijk heb je dan ook spelgeluiden die de luidste fan in mijn systeem wel overstemmen [1].

De afwerking zou ik bijna zeer goed noemen. Toch moet er wat te verbeteren over blijven. Een puntje van kritiek is dat het deurtje van de HDD-bay niet goed sluit, waardoor de bijbehorende thumbscews moeilijk goed vast te draaien zijn (na het vastschroeven sluit hij wel maar omdat je een schroevendraaier moet gebruiken verliezen de thumscrews hun waarde). Ook maakt de onderste thumbscrew van het zijpaneel een schurend geluid, net of hij geen vet heeft. Ondanks dit krijgt de kast voor bouwkwaliteit/afwerking een zeer goed, dat is in het algemeen wel verdiend.

Inbouwmogelijkheden
In deze kast past in ieder geval ATX en mATX. Daarmee heb je waarschijnlijk de belangrijkste maten wel gehad. De inbouwmogelijkheden zijn wel in orde met 4 externe bays (3x 5,25" plus 1x 3,5" of 5,25"). Intern heb je er nog eens 5 voor je harde schijven. Als je het innovatieve elastieken-ophangsysteem voor de schijven gebruikt kun je er drie kwijt [2]. Ook is er voorzien in kabelmanagement (foto) waar je verassend veel kwijt kunt ondanks de krapte van deze ruimte. Hier is niets op aan te merken dus ook hier maar een zeer goede beoordeling.

Koeling
Hoewel ik denk dat deze kast niet echt voor harde-kern overklokkers bestemd is kan ik de koeling toch als goed bestempelen. De kast is voorzien van een 120 mm fan aan de achterzijde, helaas is dit een goedkoop ding (TriCool, maar dan zonder RPM-kabel, en ook geen kogellagering). Aan de voorzijde is ruimte voor 2 fans van 92 mm met stoffilter (foto). Deze fans heb ik later erbij gekocht (Enermax), en nog wat later heb ik de 120 mm fan ook vervangen door een Enermax, tegelijkertijd heb ik de Kaze Master aangeschaft om mijn fans op aan te sluiten en dat is een geweldige combinatie.

De score is toch niet zeer goed. Exotische koelers (de Accelero, bijvoorbeeld) kunnen wel geplaast worden, maar ik ben ban dat voor ultiem overklokken de luchtstroom in de kast al gauw ontoereikend is. De airflow heeft volgens mij een tamelijk hoge restrictie, veroorzaakt door twee dingen. Een is het stoffilter, dat wel beter is tegen vervuiling maar anderzijds ook een grote weerstand meebrengt. Het andere punt is dat de luchtstroom de hoek om moet omdat alleen lucht van de zijkant is aan te zuigen.

Vormgeving
De hoofdreden om voor deze kast te kiezen was zijn vormgeving. Daar kan ik dus niet anders dan 'zeer goed' op antwoorden. Een van de redenen om deze kast te kiezen was het front panel met een gecentreerde [3] 3,5" bay - niet dat ik 'm nu gebruik maar handig voor een cardreader in de toekomst. Verder is de combinatie pianozwart, echt aluminium en een beetje oranje perfect. Vrijwel alle 'verstoringen' van het front zitten op een lijn (schakelaars en poorten). Jammer dat de HDD-led hier niet bij inbegrepen is, maar dat zij zo.

Installatiegemak
Deels dankzij de 'featurset' is de installatie goed te doen. Voor harde schijven zit er een ladensysteem in, en voor de overige front bays zijn rails meegeleverd. Optische drives kun je daardoor makkelijk voorzien van twee rails en dan eenvoudig in de kast schuiven tot hij vastgeklikt zit. De rails raak je niet kwijt want op de bodem van de kast zit een klemsysteem om ongebruikte rails in te schuiven (zichtbaar in een van de foto's).

Ook een belangrijk punt voor het installatiegemak is dat er in 'thumbscrews' is voorzien. Het linker zijpaneel, dat er bij een Tweaker regelmatig uit gaat, is hiervan voorzien. Ook voor het deurtje voor de HDD-bay heeft thumbscrews, maar deze zijn moeilijk vast te draaien zonder schroevendraaier.

Er zijn twee redenen om niet een zeer goede beoordeling te geven. Ik vond het een vreselijk karwei om de intake-fans te plaatsen, omdat de HDD-led in het deurtje zit. Daarom kan deze deur (eigenlijk) niet los van de kast, en als je hem plat legt is het alsnog geen stabiel ding waar je makkelijk schroeven doorheen draait, want je moet hem dan over je fans leggen. Het tweede onderdeel waar de beoordeling lager van wordt is dat de kast eigenlijk 2 cm langer had moeten zijn [4]. Het moederbord bijvoorbeeld heeft richting de voorzijde van de kast erg weinig ruimte over (voor je vingers bijvoorbeeld). Voor het inbouwen moet je het moederbord dus scheef houden, je I/O-panel niet afbreken en het bord niet laten vallen in de kast. Dit is best eng als je voor het eerst een computer bouwt, zeker als de koeler al gemonteerd is. Hetzelfde horizontale ruimtetekort kwam ik tegen toen ik mijn videokaart had voorzien van de Accelero; deze was toen ook opeens net zo lang als het moederbord en moeilijker te plaatsen.

Begrijp me niet verkeerd, het is een bijna-perfecte kast, maar soms zou je net iets meer ruimte willen. Hier geldt dan ook dat wie mooi wil zijn pijn moet lijden.

Kwaliteit voeding
Niet geheel onbelangrijk is de kwaliteit van een voeding. Ik noem mijn PC high-end, en ik laat het aan de lezer om daar eventueel anders over te denken. Volgens mij voorziet 550 W ruimschoots in mijn behoefte. Dat hij 80plus-gecertificeerd was is ook positief, en eigenlijk kun je het ook niet maken om nu nog niet-gecertificeerde voedingen aan te bieden. Ook belangrijk voor de kwaliteit is dat hij modulair is. In mijn geval heb ik daar niets aan want ik gebruik alle aansluitingen, maar voor een low-end PC is dat natuurlijk ideaal; je kunt dan zo met 3 stekkers minder af (2x PCIe voor mijn 4870, 1x molex voor de fancontroller). De stabiliteit is ook prima, met slechts kleine spanningsvariaties bij OCCT-tests.

In de Pricewatch staat deze kast momenteel voor ca. 150,- te koop. Dit is een mooi bedrag. Reken dat de voeding alleen al 70,- kost; dan blijft er nog 80,- over voor de losse kast. Enerzijds heb je ook al geschikte kasten voor 40 euro; anderzijds denk ik dat hij zich met deze prijs goed kan meten in het hogere segment. Een beoordeling 'goed' is dan ook wel op zijn plaats.

Voetnoten
1. Dit was niet het geval bij het OCCT-testen van mijn videokaart toen deze nog de standaard koeler had, maar dat is een onderwerp voor een andere review
2. Dit laatste getal is gespiekt bij Bardirella
3. 8-)
4. Deze review is in verschillende stappen geschreven. De volgorde is niet chronologisch maar volgt het beoordelingsformulier; dit onderdeel hier lijkt overgenomen van Bardirella, maar dat had ik zelf ook bedacht

Heb jij ook een Antec Sonata Plus 550 Zilver?

Als je sterren geeft zou je die dan van commentaar willen voorzien? BVD ;)