Specificaties Behuizing, 3 interne bays - Bekijk alle specificaties

Antec Sonata Plus 550 Zilver Review

Bardirella 3 december 2008, laatste update op 5 december 2008, 1.404 views

Antec Sonata Plus 550 Zilver

Pluspunten

• ophangingssysteem HD's
  • stoffilters (wasbaar)
  • vormgeving
  • goede, krachtige en modulaire voeding

Minpunten

• kabelmanagement kan nog beter

Kwaliteit voeding Score: 4
Algemene beoordeling

Reeds lange tijd was ik van plan om eens een eigen systeem op poten te zetten. Ondertussen heb ik dit reeds gedaan. Zie hiervoor bij "Mijn systeem". De keuze van een kast vormde hierbij een belangrijke onderdeel. Dit waren voor mij de belangrijkste eisen:

- verzorgde afwerking & uiterlijk
- stilte
- behoorlijke inbouwruimte
- stoffilters

Via het "Sonata Plus 550-topic op het forum kwam ik bij deze kast terecht, die op papier eigenlijk aan al m'n wensen voldeed. Hoe draaide het in de praktijk uit? Dat probeer ik hierna aan jullie duidelijk te maken....

Bouwkwaliteit en afwerking

De kast gekocht bij de plaatselijke PC-boer. Ze werd geleverd in een stevige kartonnen doos en zit zorgvuldig verpakt en beschermd in een soort witte vezeldoek. Bij het uitnemen van de kast merk je direct welk vlees je in de kuip hebt, of liever welke kast... want ze zet wel enige kilootjes op de weegschaal... Géén kast om even mee te nemen op een lan-party, al is het in principe géén probleem, als je van wat fysieke arbeid houdt... ;)

Stevig plaatstaal vormt de basis van de kast. De zijpanelen zijn aan de binnenkant voorzien van een geluiddempende zwarte laag (ongeveer 1 mm. dik). Alles zit stevig in elkaar geschroeft en nergens zijn scherpe randen binnenin te vinden.

De kast staat op vier stevige rubberen poten, die trillingen tegengaan.

Het pakket is voorzien aan een hoop wijsjes ed. Een duidelijke handleiding ontbreekt niet.

conclusie: stevige kast met puike afwerking

Inbouwmogelijkheden

Eén zijde kan via 2 duimschroeven geopend worden. Voor de andere zijde (kant moederbord) heb je gereedschap nodig. Ook de moederbord-plaat zit vast, dus voor de montage van een andere koeler wordt het meestal klussen (voor Tweakers toch géén probleem, toch?).

Praktisch is wel dat het gehele frontpaneel eenvoudigweg kan afgehaakt worden. Terugplaatsen gaat ook heel eenvoudig: gewoon de twee scharnierpunten in hun "uitsparing" klikken en klaar!

De voorste fans (optioneel) worden gemonteerd op een soort sub-frame, waarop ook de filter (zie verder) gemonteerd zit. Ook dat kan volledig eraf genomen worden. Dit vergemakkelijkt de inbouw van de harde schijven.

En nu we toch bij de inbouw van de HD's komen: ofwel doe je 't op de traditionele manier via inbouwrails die je met schroeven bevestigd aan de HD (of optisch station) en in de slede schuift of... via elastieken! In dat laaste geval heb je twee elastieken per HD (één voor vooraan en één voor achteraan). Je draait iedere elastiek in een "acht-vorm" en schuif de HD er gewoon in en je je hebt geen last meer van trillingen. Heel efficiënt!

Toch twee opmerkingen hierover:

- ten eerste kan je via de elastieken "slechts" 3 HD's plaatsen (via rails kunnen er 5 in de kast)
- ten tweede moet je opletten bij het verplaatsen van de kast dat de schijven niet uit hun elastieken
schuiven...met mogelijk gevolgen vandien!

Maar verder best een goed idee om HD's via elastieken te bevestigen.

conclusie: voldoende inbouwmogelijkheden, de elastieken voor de HD's zijn wel een leuk extra

Koelingsmogelijkheden

Standaard wordt de kast geleverd met één outtake-fan van 120 mm. Optioneel kunnen nog twee 92 mm. fans voorin gemonteerd worden. De lucht voor de voorste fans wordt vooraan via de zijkant naar binnen gezogen.

Zelf heb ik er één Antec intake-fan van 92 mm. gemonteerd, voor een iets betere airflow in de kast. De outtake wordt wel geleverd met een Molex-aansluiting. Modders onder ons kunnen dit wel omtoveren naar een 3-pin aansluiting voor een rechtstreekse aansluiting op het moederbord, maar ik ben ervan gebleven en de zaak gewoonweg op m'n voeding aangesloten.

Aan de outtake-fan zit een kort kabeltje die je via een gaatje in de achterkant van de kast naar buiten kan laten leiden. Hiermee kun je manueel de snelheid van de fan regelen in 3 standen. Let wel: op de hoogste stand wordt ie wel behoorlijk lawaaiierig.

De voorste fan doet z'n werk werk stil (toerentalregeling).

Nog een leuk detail: voor de voorste fans zit een stoffilter (zie foto) die bovendien wasbaar is (nog niet zelf geprobeerd). Maar het moet gezegd: ik gebruik de kast nu enkele maanden en veel stof is er nog niet in gekomen. Daarbij moet ik er wel eerlijk bijzeggen dat m'n kast niet op de grond staat... dat speelt natuurlijk ook een rol.

De koelingsmogelijkheden zijn (voor mij) voldoende, al denk ik dat voor tweakers die écht willen gaan overklokken wellicht beter af zijn met bv. een Cooler Master CM690 of een groter broertje van deze Sonata 550 (bv. P180).

Stillere fans dan die van Antec zelf zijn er uiteraard ook, denk maar aan Noctua bv. maar algemeen ben ik over het geluidsniveau best te spreken. Hoewel ik geen geluidsmeter heb - en dit dus louter subjectief is - hoor je doorgaans niet veel meer dan een zacht gezoem. De zaak wordt echter nooit lawaaierig, tenzij de achterste fan z'n tanden laat zien...

Conclusie: stille en voldoende koeling voor doorsnee-gebruiker

Vormgeving

Smaken verschillen natuurlijk, maar ik vind deze kast wel mooi. De zijkanten en bovenkant zijn uitgevoerd in zwarte, blinkende lak. Heel mooi maar je ziet er wel iedere vinger op en ieder stofdeeltje. Poetsen dus...

De voorkant bestaat deels uit geborsteld aluminium (onderste deel). De drive-bays zijn in zwarte matte plastic en daarrond loopt een oranje biesje. Ook de luchtinlaten vooraan zijn in die kleur.

Een beetje een vreemde kleur op het eerste gezicht, maar het past wel goed bij elkaar.

Geen overbodige franjes vooraan: enkel een HD-led, 2 x USB, 1 x firewire 400, reset- en powerknop. That's it, maar het zorgt voor een strakke en nette indruk (zeker dat alu)... Meer moet dat niet zijn...

Conslusie: nette, strakke vormgeving, zonder poespas

Installatiegemak

Het was de eerste keer dat ik zelf een systeem in elkaar zette en hoewel de kast er vanbuiten best groot uitziet, is de ruimte binnenin niet overbemeten. Begrijp me niet verkeerd: een normaal ATX-bord past er vlot in maar mijn indruk is dat de ruimte tussen het (ATX-) moederbord en de inbouw-bays net iets ruimer mocht zijn. 2 à 3 cm. zou beter zijn. Nu zit alles nogal strak bij elkaar (zeker wat de kabels betreft). Langere videokaarten maken het inbouwen van extra HD's moeilijk, zoniet onmogelijk... Gelukkig kan je wel een behoorlijk aantal HD's monteren (zie hiervoor)...

De Mugen heeft ongeveer nog 1 cm. ruimte over... Net gepast dus.

Achter het moederbord is er nog een beetje ruimte overgelaten om kabels weg te bergen ( +/- 2 cm.) en vooraan (achter de HD-inbouwruimte) zijn er nog een zestal "haken" voorzien om de kabels rond te draaien en weg te bergen. Heb hiervan ook een fotootje toegevoegd zodat je het duidelijjker kunt zien. Meer ruimte had hier wenselijk geweest. De zaak is nu aan de krappe kant.

Conslusie: voldoende installatieruimte. Kabelmanagement kan nog stuk beter

Modbaarheid

Tot nu toe heb ik niks aan de kast gemod en ... ik ben ook niet van plan om dat te gaan doen, aangezien dit volgens mij nadelige gevolgen zou hebben voor de stille werking van de kast. Misschien heeft iemand anders hier ervaringen mee? Laat maar horen dan!

Kwaliteit van voeding

Nog een voordeel van de Sonata Plus 550 is dat er een modulaire voeding voorgemonteerd is. Geen warboel aan kabels meer in je systeem. De voeding levert een continue vermogen van 550 watt en dat is meer dan voldoende voor de meeste tweakers... Tenzij je van plan bent meerdere grafische kaarten al dan niet gecombineerd met meerdere HD's in je systeem te bouwen. Maar voor een doorsnee (lees multimedia-) systeem of instapgame-systeem is dit ruimschoots voldoende. Trouwens alle voedingskabels zijn gesleeved (in zwart).

Het rendement van de voeding is ook behoorlijk met telkens 18 ampère op de 3 12V rails.

Conclusie: uitstekende modulaire voeding

Met prijzen vanaf 125,00 EUR excl. 21 % , zit je zeker niet verkeerd, rekening houdende met de geleverde kwaliteit van de kast en dito voeding.

Conclusie: prijs/kwaliteit/mogelijkheden zit hier snor. Alternatief is bv. de Antec Performance One Mini P180

Heb jij ook een Antec Sonata Plus 550 Zilver?

Is deze kast beter geschikt voor Intel Sandy Bridge configuratie dan Antec Sonata 3/4?
Voor- en nadelen?

[Reactie gewijzigd door Conroe op 14 mei 2011 10:31]

Wat maakt de kast uit voor het platform? Het is niet alsof je voor een Sandy Bridge ineens een andere kast nodig hebt ofzo.
Keurige review.

Ben in het bezit van dezelfde kast, en kan me volledig aansluiten bij jouw bevindingen.

Er zit een perfekte voeding in, die inmiddels zijn sporen heeft verdiend bij diverse configs,
ja,ja ik wissel regelmatig, persoonlijk vind ik het enige minpunt van deze kast, de 12 cm fan, deze kun je eigenlijk alleen maar op de stand low gebruiken, anders begint hij vervelend lawaaierig te worden.
Maar goed dit schijnt bij vele Antec's voor te komen, vind eigenlijk dan ook, dat Antec hier wat meer zorg aan had mogen besteden.
aansluiting van de voeding van de outtake-fan rechtstreeks op het moederbord kan dit verhelpen