Specificaties 27" @ 2560x1440 (H-IPS, 6ms) - Bekijk alle specificaties

Dell Ultrasharp U2711 Zwart Review

Bjornmeijer935 8 februari 2011, laatste update op 8 februari 2011, 6.539 views

Dell Ultrasharp U2711 Zwart

Pluspunten

• Hoge resolutie
  • USB hub
  • Card reader
  • In hoogt verstelbaar
  • Veel kleur profielen

Minpunten

• Scherm niet kantelbaar
  • Powerknop past niet bij het ontwerp

Introductie:
Ik was op zoek naar een groter scherm met een hoge resolutie, helaas waren de meeste toch wel aardig boven budget. Zodoende kwam ik dus op de Dell Ultrasharp 2711, niet te zeggen dat dit scherm bepaald goedkoop was maar wel een van de goedkoopste in zijn klasse. De andere optie was een Fujitsu Siemens P27T-6, scheelt wel weer een stukje in de portemonnee maar de kleur beviel me niet en dat was dan ook de doorslag. De eerst volgende is die van Apple maar die is ook gelijk weer 300 euro duurder wat voor mij geen optie was.

Specificaties:
  • Dynamisch Contrast: 80000:1
  • Reactie tijd GtG: 6ms
  • Reactie tijd GtC: ~17ms
  • Kijkhoek: 178
  • Verstelbaarheid: In hoogte, kantelbaar(naar voor en achter)
  • Aansluitingen: 4x USB, 2x DVI-D, HDMI, VGA(D-Sub), Component, Composite, Displayport
  • Card-reader: xD/SD/MS/MMC
Accessoires:
Bij de monitor worden een aantal kabels meegeleverd, zo wordt er een DVI-D, HDMI, Displayport en VGA kabel geleverd. Voor de ingebouwde USB hub is ook een kabel meegeleverd. Standaard zit de vga kabel al aan de monitor als je hem uit de doos haalt. Echter zou deze de hoogste resolutie van de U2711 niet aan kunnen. Naar mijn mening hadden ze de vga aansluitng in zijn geheel weg mogen laten, DVI lijkt me tegenwoordig toch wel de standaard voor ieder systeem.

Eerste indruk:
Toen ik deze monitor aan het uitpakken was had ik even een wow(nee geen world of warcraft...) moment. Gewoon het formaat alleen al is erg indrukwekkend, ten opzichte van mijn 22 inch Iiyama Prolite E2208HDD was het dus wel een aardig verschil. De monitor is dan ook zeker geen lichtgewicht.

Uiterlijk:
De monitor oogt zeer strak het enige wat ik echt een dood zonde vind is die lelijke powerknop. de knoppen om het OSD te bedienen zijn touch gevoelig en bevinden zich boven de powerknop. Aan de achterkant van de monitor bevinden zich al aansluitingen, vooral de USB hub vind ik zeer makkelijk het enige wat jammer is, is dat de USB poorten alleen maar werken als de monitor aan staat. De cardreader is ook zeker leuk meegenomen maar aangezien ik al een cardreader heb zal ik deze ook niet zo snel gebruiken.

Calibratie:
Het scherm is door dell gecalibreerd, bij elke monitor zit dus ook een rapport van de calibratie. Deze waardes(Delta E) geven de kleur afwijkingen aan hoe hoger hoe slechter, bij 4.0 is het schijnbaar al te zien. Bij 5.0 zou het ook echt goed merkbaar zijn.

Kleur Profielen:
Het scherm beschikt over een rits profiel waar men uit kan kiezen, zo heb ik cool gekozen.
Het standaard profiel vind ik eerlijk gezegd niet zo fijn, wit ziet er practisch als beige uit wat natuurlijk niet de bedoeling kan zijn. Ik heb ook de brightness wat omlaag gedaan aangezien het voelde als of mijn ogen aan het wegschroeien waren toen ik naar het scherm keek. Voor de photoshoppers onder ons is wat ik heb gedaan natuurlijk niet handig aangezien je hiermee de kleur echtheid veranderd, voor mij is dit echter geen issue aangezien ik hem meer voor allerdaagse dingen gebruik zoals films kijken, gamen en browsen.

Gaming:
Gamen op zo'n groot formaat scherm is uiteraard al indrukwekkend. De kleur weergaven in games vond ik dan ook echt geweldig zeker als je het cool profiel gebruik in combinatie met een donker horror game, ik had ook geen last van ghosting. Ik heb ook niet echt veel last gehad van input lag. Het enige wat enigsinds vervelend kan zijn is dat bij het wijzigen van de resolutie of het aanzetten van de monitor het aardig lang duurt voordat het beeld er is, hoewel dit per resolutie verschil kan het op den duur wel irritant worden.

Conclusie:
Zelf ben ik heel erg tevreden met mijn aankoop, ik heb niet de mogelijkheid om de helderheid, kleur-echtheid e.d. te meten. Echter zijn er genoeg reviews die dit uitgebreid bespreken. Het scherm is zeer geschikt voor normale doeleinden zoals ik boven genoemd heb. Uiteraard ook voor de semi-professionele beeld bewerkers. De monitor is zeer scherp geprijsd voor de mogelijkheden die het biedt. Het aantal beschikbare aansluitingen is ook zeer compleet, zo kun je hem op zowat elk apparaat aansluiten.

Heb jij ook een Dell Ultrasharp U2711 Zwart?

Hi,
Ik twijfel tussen de u2711 en de p27t-6 van fujitsu..

Jij zegt dat de kleuren je niet bevielen van de laatste, hoe precies? en waar heb je dit scherm in levende lijve gezien (kan ik ook es gaan kijken).

gr,
klaasjan
Nee ik bedoelde niet de kleur weergave van het paneel maar de frame kleur zelf.
Kan je wat meer vertellen over het gamen op dit scherm? Welke games doe je bijvoorbeeld?

Ik vind dit zelf ook een erg mooi scherm maar ben erg bang voor input lag bij het spelen van online shooters.
Als ik deze pagina goed ontcijfer:
...mogen er 5 kapotte donkere (sub)pixels zijn, en _geen enkele_ heldere (sub)pixel.
Kan je aangeven wat het doet me de performance van je PC als je op die hoge resolutie draait?

Ik zit zelf te denken aan deze monitor. Maar weet niet in hoeverre het een negatief effect heeft met gaming.

Q6600 Quad core
4gig mem
Sapphire 5850 toxic 1gb graffix card
24" 1900x1200
Als je mijn review van de R6950 Twin Frozr II leest dan weet je het. ;)
Hier de link: http://tweakers.net/produ...950-twin-frozr-ii-oc.html

Dit zou wel een idee moeten geven van de performance impact.
Hmm als ik even zo kijk betekent dat dus een FPS-reductie van ongeveer 15%.

Dat is nog wel te overzien. Thanks.
Het moet wel een duivels goeie monitor zijn als hij 666 euro kost :o
Kun je met dit scherm goed met twee vensters naast elkaar werken zonder dat het onleesbaar of onoverzichtelijk wordt?
Ik zit er namelijk over te twijfelen om mijn twee 22inch schermen te vervangen voor deze. 2x 27inch gaat niet op mn bureau passen.
Met een 27inch iMac (ook met 2560x1440) gaat het prima en dit Dell scherm met dezelfde resolutie zal dat hetzelfde zijn.