Specificaties 13,3" (1366x768), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Samsung Q330 JS01 Review

tomvld 7 februari 2011, laatste update op 7 februari 2011, 660 views

Samsung Q330 JS01

Pluspunten

• redelijke prijs

Minpunten

• goedkoop plastic
  • slechte configuratie Nvidia Optimus
  • lawaai

Gisteren kreeg ik een Samsung Q330, besteld bij TakeitNow: prima service en snel. De man van DHL had wat last met de sneeuw op de oprit van ons huis, maar anders dan dat liep alles voorspoedig:) Het installeren van het OS ging bijzonder snel, Windows vinden we niet prettig, dus... binnen 15 minuten vanuit een "Bootable live-USB" stond Ubuntu 10.10 op het scherm. In eerste instantie zag het er goed uit, totdat we door Nvidia geadviseerde driver activeerden en we een 'black screen' kregen. Na een melding vna "Battery status ~[ok]", hangt de PC. We hebben lunix ervaring, echter, na veel zoeken op forums, discussie met Nvidia etc.,, in totaal 8 uur stoeien, blijkt de Samsung een probleem te hebben...

Zoals bekend heeft deze laptop een Nvidia Optimus 350M, hybrid, grafische kaart. Echter, als je de Nvidia driver activeert, dan komt toch eerst de Intel grafische kaart op en die verslikt zich natuurlijk in de Nvidia aansturing. In veel laptops kun je in de Bios aangeven welke van de 2 grafische kaarten geactiveerd moet worden: voor Windows 7: auto-hybrid en voor Linux, discrete (Nvidia), althans zolang Nvidia geen hybrid ondersteunt op lunix (sick).

Echter, je begrijpt, de Q330 heeft geen Bios setting voor de keuze van een kaart ! :(

Toen maar gekozen om geen Nvidia driver te installeren, jammer voor het geld van de Nvidia, maar het is niet anders. Geen 3D, da's jammer, maar we doen er geen games op. Leuk bedacht...maar...helaas, dit gaat ook niet: ... je hoort dat de fan overuren maakt en de Samsung geen lap-top maar lap-hot blijkt te zijn. Na lang puzzelen: *beide* kaarten blijven geactiveerd en vreten stroom. Waarom Samsung geen eenvoudige Bios kaart selectie heeft toegevoegd is me een raadsel. Ze hebben toch eerder van Linux gehoord???

Effin, de laptop gaat terug en we gaan voor een HP DM4. Deze is iets duurder, maar heeft een snellere processor, iets groter scherm, maar bovenal: Intel graphics: dus geen 2 grafische kaarten die met elkaar vechten...

Heb jij ook een Samsung Q330 JS01?

Reviews door de redactie

Ik vind dit meer een lament over de keuzes die Samsung maken dan over de laptop zelf. Je meldt nergens iets over de accu duur, het beeldkwaliteit, draagbaarheid, hoe het toetsenbord aanvoelt, etc etc.

Ik vind dit niet tweakers-waardig.
Klasse review! Waarschuw me even als je negatieve sterren kan geven!
Laptop beoordelen of ie wel of niet die ubuntu rommel van je draait. Schrijf dan liever niks
Daaaaggg