Specificaties 18,4" (1920x1080), 1,28TB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire 8943G-726G1.28TBN Review

Shootingstar 5 februari 2011, 821 views

Acer Aspire 8943G-726G1.28TBN

Pluspunten

• Groot beeldscherm, robuust toetsenbord.
  • Redelijk geluid.
  • Veel interfaces o.m. Esata.
  • Makkelijke plaatsing van de card reader.
  • Goed tempo, ook als er eens meer dan een programma tegelijk loopt.
  • Opvallend koel bij gemiddelde belasting.

Minpunten

• Boot en bios niet aangegeven op toetsenbord.
  • Usb herkenning van sticks niet altijd goed.
  • Beeldscherm richting gevoelig.
  • Card reader kan maar een beperkt aantal kaarten aan.
  • Back-up programma matig.
  • Ad-on software afgrijselijk.

De laptop ziet er prima uit. Het toetsenbord is erg strak, maar reageert voldoende. De kans dat er rommel langs de toetsen in de behuizing komt is erg klein. Het toetsenbord is voldoende groot. De opdruk is goed, met name de functietoetsen. Ik vraag me echter nog steeds af waarom Acer niet de BOOT en BIOS toets aangeeft.

Het beeldscherm is met name bij afbeeldingen afhankelijk van de stand. In het algemeen werkt het voldoende.

Het geluid is redelijk, maar eerlijkheidshalve kan je van een laptop niet veel meer verwachten.

Het touchpad is handig en handig uit te schakelen. De bedieningsknop voor muziek en film is een aardige vondst.

De betrouwbaarheid van de harde schijven trek ik in twijfel. Ik heb in de beginfase enkel meldingen gehad. Ik heb daar verder niet al te veel aandacht aan besteed omdat ik van plan was de opstart schijf te vervangen door een 256g SSD het geen een geweldige verbetering (start 15 sec) geeft. Met de 2e harde schijf heb ik nooit geen problemen ervaren. De eerste harde schij zit in een behuizing en heeft na de switch geen problemen meer veroorzaakt. Het is jammer dat de bays alleen maar 9mm disk kunnen bevatten en geen 12 want dat houdt in dat op dit moment maximaal 750G disks gebruikt kunnen worden.

Wat mij bevalt zijn een flink aantal interfaces. USB, HDMI, Esata, enz.

Ik heb het geheugen van 6GB uitgebreid naar 8GB. Volgens het technische manual is het uitbreidbaar tot 16GB en kan er nog een snellere processor in.

Het netwerk werkt uitstekend. Ik gebruik deze laptop om onderhoud te doen op diverse andere machines, die veelal over twee 1980*1050 beeldschermen beschikken. Een groot beeldscherm is dan een must.

Verder heb ik VMplayer erop zitten met diverse Linux en Windows versies, waarmee ik nog wel eens wat experimenteer.

De card reader vindt ik matig, omdat hij alleen maar SD en kleiner kan opnemen.

Sommige USB sticks (drives zijn geen probleem) doen er erg lang over om herkend te worden. Ik ben er nog niet uit waar dat aan ligt. het gekke is, dat bij mijn XP en Vista machines die herkenning helemaal geen probleem is.

De door Acer erbij geleverde software (en software van derden) vindt ik maar matig. Het video afspeel programma is prima, maar de back-up software, die een schitterende interface heeft werkt niet altijd goed. (Als bv een back-up naar blue ray gemaakt wordt, is het programma na 12 uur nog niet klaar met formateren!!)

Ik gebruik gewoonlijk diverse HP printers en een Fujitsu scanner(met invoer). dat werkt allemaal probleemloos.

Ik had deze machine waarschijnlijk niet gekocht (ik vond hem te prijzig) als ik hem niet behoorlijk onder de gebruikelijke marktprijs had kunnen kopen.

In zijn totaliteit ben ik best tevreden met deze laptop, zeker na de modificaties.

Heb jij ook een Acer Aspire 8943G-726G1.28TBN?

goede review! Ik heb deze laptop ook. Ben het helemaal eens met je bevindingen.
Alleen zit met het volgende probleem. Ik heb ook de standaard 6GB geheugen en wilde hem ook uitbreiden naar 8GB. Echter in windows krijg ik alleen maar BSOD. Dacht dat het 2 GB geheugenstickje niet goed was. Toen maar een ander merk geprobeerd. Echter precies het zelde. MEMTEST geeft ook fouten. Heb toen alle stickjes los van elkaar getest en geen probleem. Kan dit komen doordat het het geheugen dual channel werkt. En de latop hier niet goed mee overweg kan? Wat voor geheugen heb jij er extra in gedaan?
Beetje late reactie, want ik heb hem door allerlei drukke activiteiten over het hoofd gezien.

Om e.e.a. na te gaan moest de behuizing open...

Ik heb de volgende chips er in zitten :
2 x Buffalo Select 3DN 1066-B2GBJ
2x Hynix 29B HMT 125S6BFR8C

Ik weet niet meer wat er als eerste in zat, maar denk dat ik de Buffalo heb bij geplaatst.

Ik heb gewoon in het technisch manual gekeken en toen bij besteld.

In het manual staat 4 sockets, per socket maximaal 4GB, maximaal 16GB geheugen,
Type DIMM DDR3 speed 800/1066 MT/s

Gegevens komen letterlijk uit het manual.
Gewoonlijk bestel ik die dingen bij Alternate, maar ik ben er net helemaal zeker van, want
het is al enige tijd geleden.

Hoop dat je hier toch nog wat aan hebt.
Goede review. De betrouwbaarheid van de originele schijven valt inderdaad te betreuren, ik moest namelijk na paar maanden na de aankoop de C-schijf laten vervangen omdat deze ermee gestopt was. Gelukkig is de Acer service wel goed, de laptop werd netjes opgehaald en weer teruggebracht.

Het probleem dat ik heb is dat hij nogal warm word als ik game op 1920x1080. Weet iemand de oplossing hiervoor?

Ook werkt mijn touchpad niet fijn, heeft iemand daar ook last van? Op de andere laptops waar ik hem geprobeerd heb, werkt hij een stuk fijner (Samsung, Medion).