MS-Tech LC-01 Review

KaptKoek 6 februari 2011, laatste update op 8 augustus 2012, 6.889 views

MS-Tech LC-01

Pluspunten

• Zeer redelijke prijs voor kast en voeding
  • Goed overklokbaar
  • Compact design
  • Je kan wel makkelijk demonteren
  • Eurokabel met hoek
  • Blauwe LED die aangeeft dat PC aanstaat
  • Kast is lekker licht

Minpunten

• Voeding is slecht
  • Lawaaierige voeding
  • Voeding is niet efficient
  • Voetjes blijven niet goed vast zitten
  • Er is geen plaats om SSD vast te zetten
  • Geheugen past niet meer wanneer koelert is geplaatst
  • Geen low-profile bracket meegeleverd
  • De ATX powerkabel zit niet in de buurt van schroeven
  • Er is geen kabelwegwerk opties

Kwaliteit voeding Score: 1
Beste Tweakers,

Ik ben een vriend van Wiethoofd. Ik lees altijd zijn blog en ik wil dat zelf ook wel. Dus ik vraag hem: Guido, ik wil ook zo'n twiekblog. Hoe maak ik dat aan? Hij heeft me toen uitgelegd dat ik dan een account aan moet maken op tweakers.net en karma moet farmen. Ik vraag eerst wat dat inhoudt en daarna hoe ik het het beste aan kan pakken. Hij zei taggen maar ik weet niet dat is dus ik ga een review schrijven om een twiekblog te openen. Als ik dan zo'n tweakblog heb, dan schrijf ik daar elke dag op. Nu, om een review te kunnen schrijven, heb je eerst een product nodig. Toen ben ik maar een nieuw project gestart. Dat kwam opzich wel goed uit, want ik had opzich al wel een project in gedachten. Ik heb namelijk een website en die host ik met apache2 op mijn eigen computer. Dat werkt wel goed, want ik heb een snelle PC (AMD) en ook goed internet. Ik woon namelijk in een studentenflat en daar is het internet erg snel. Niet zo zeer hoge bandbreedte, maar vooral een lage ping. Ik heb eens gelezen dat vooral een lage latency belangrijk is voor de gebruikservaring op het internet. Dus daar was ik wel tevreden over. Punt was enkel dat ik altijd mijn PC aan moest laten staan zodat iedereen altijd mijn website kon zien. Dat was niet zo erg opzich, maar toch lastig. Want kijk er zit zo'n blauwe LED voorin mijn PC die aangeeft dat de PC aanstaat. Dus elke keer als ik ging slapen moet ik mijn muismat boven op mijn PC leggen, waarbij hij half voor de PC hangt en het licht van de LED blokkeert. Het gebeurde echter nog al eens dat hij eraf viel en dan wordt ik wakker van het licht. Dus ik moet altijd een gewicht bovenop de muismat leggen. Maar mijn toetsenbord heeft ook een LED, dus daar moet ook een papier opgelegd worden. Bovendien maakt mijn PC lawaai en daardoor val ik later in slaap. Mijn project was dus om een server te bouwen die mijn website host. Dan kan mijn computer uit en dan kan ik slapen.

Ik heb daarom onderdelen gekocht: AMD, een kast, een netwerkkaart en een SSD. De AMD omdat AMD geld nodig heeft om Intel te kunnen battlen, de kast om de spullen in te stoppen en ook omdat ik de voeding nodig had om deze spullen van stroom te voorzien en de SSD om de website op te stoppen. Ik koos voor een SSD omdat deze niet veel geluid maakt, volgens mij minder dan -10 DB. Hij is niet groot, maar wel groot genoeg voor mijn website. Bovendien maakt deze de latency nog lager en is het gebruiksplezier van de website nog groter. Ik kocht de netwerkkaart ook. Er zit een netwerkaansluiting op het moederbord, maar deze heb ik nodig om de server zelf aan te sluiten. De netwerkkaart heb ik gekocht om mijn PC aan te sluiten tot het internet. De server is dus ook een router geworden. Voordat ik het vergeet: ik heb ook een koeler gekocht. Deze is stiller dan de AMD stok koelert.

Nu vertel ik vanaf het moment dat ik alle spullen binnen heb gekregen. Ik heb alles in elkaar gezet. Het deed het volgens mij wel goed. Ik ging Linux installeren want ik ben een fan en aanhanger van Linux. Het kost geen geld. Windows kost wel geld en ik vind Microsoft maar een beetje een verzameling klojo's. Ik snap niet echt dat hun software zo populair is, weet je? Als iets geld kost en je ook nog eens geen rechten hebt het zelf aan te passen, hoe kan dat dan te overwegen zijn tov gratis FOSS software? Maar goed, dat is een ander verhaal natuurlijk. Ik draai op mijn desktop Ubuntu dus ik ging dit ook op de nieuwe computer installeren, maar dan de server editie. Ik heb al jaren geen cd- of dvdspeler meer, dus ik zet die installatie op een USB. Ik doe die USB erin en start de installatie. Na een tijdje vraagt het installatieprogramma echter om de installatiecd. Maar er is geen cd. Zonder de cd kan ik de installatie afmaken. Ik kies daarom om Debian te installeren, dat verschilt niet veel van Ubuntu. Je zou zelfs kunnen beargumenteren van Ubuntu en Debian hetzelfde zijn. Ubuntu is namelijk op Debian gebouwd. Omdat ik toch enkel de commandline wil gebruiken, lijkt het me niet zo'n 'big deal'. Ik kies voor de NetInstall versie. Dat is een versie waarbij je enkel de installer op de USB zet, en hij de rest van het internet download. Dat werkte al een stuk beter. Er was toch een probleem. Hij zag de USB zelf als een disk, als de primary disk zelfs. Dat maakte de install lastiger omdat de installer op een gegeven moment vraagt: er is nog geen bootloader, wil je deze op je primary disk zetten? De primary disk was zoals gezegd de USB, dus nee, dat wil ik niet. Alternatief is dat je zelf een schijf en partitie opgeeft voor de bootloader. Ik weet niet hoe dat werkt enzo, dus ik liep vast. Ik heb lang naar oplossingen gezocht. Ik probeerde eerst de primary disk drive in te stellen op de SSD en daarna te booten door middel van het bootmenu te openen. Dit doe je door op F8 te drukken net nadat de computer opstart. Dit werkte helaas niet. Uit frustratie trok ik de USB er een keer uit tijdens de install. Ik verwachte dat het hierdoor zou vastlopen, maar dat maakte me niet zoveel uit omdat ik emotioneel was. Dat gebeurde echter niet! Sterker nog, hij zag de hele schijf van de USB niet meer. Daardoor was de SSD gepromoveerd tot primary disk. Daarom kon ik gewoon ja zeggen op de vraag of ik een bootloader (GRUB) wilde installeren op de primary disk. De rest van de installatie ging daarna goed. Ik kon gewoon booten en alles deed het en ik was tevreden.

Ik start even een nieuwe alinea zodat het lijkt alsof dit verhaal een beetje gestructureerd is en misschien is het fijner voor je ogen enzo. Misschien kan dit je helpen om te stoppen bij een alinea en later verder te lezen. Als bladwijzer in een boek, zeg maar. Om de server als router dienst te laten doen heb ik ook nog flink moeten stoeien. Ik heb een laptop een daarop kan ik webpagina's lezen. Deze stop ik in de muur en dan werkt alles. Ik wil echter de laptop in de server stoppen en de server in de muur. Er staan een aantal mooie guides online van hoe je een router opzet in Ubuntu en deze hielpen erg. Maar als ik dan wilde testen, dan moest ik dus de laptop uit de muur halen, de server in de muur doen en de laptop in de server. Als het dan niet werkte, moet ik weer online kijken. Maar het internet op de laptop doet het niet!! Dus dan moest ik weer de server uit de muur halen, de laptop uit de server halen en de laptop in de muur stoppen. Ik kan je vertellen, deze processen hebben zich niet slechts eenmaal voorgedaan. Dit was erg vervelend. Uiteindelijk was het toch een beetje gaan werken. Dat was een moment van euforie. Helaas wel erg kort. Is niet echt rechtvaardig zoiets. Een uur of vier van frustratie en tranen voor enkel zoveel minuten van plezier. Maar goed, dat is nu achter me.

Ik installeer daarna apache, mysql en alle andere 'usual suspects'. Dat ging beter, omdat ik dat al best vaak heb gedaan. En dat is ook gewoon een stuk gemakkelijker. Het was opzich wel fijn dat het zo gemakkelijk ging, maar ik kreeg ook niet echt een gevoel van voldoening toen het klaar was. Ik zet de website over en ik wil naar bed. Mijn computer gaat voor het eerst in 82 dagen (ik heb gecontroleerd met uptime) uit. Ik stap in bed en het valt me op dat de server pokkieherrie maakt! Het is nog erger dan mijn PC. Ik blijf toch liggen omdat ik hoop dat het went. Dat duurt erg lang voor mijn gevoel en ik voel me als een volhouder als ik op de klok wil kijken. Het heeft maar een kwartier geduurd terwijl voor me gevoel ik wel een uur heb gelegen. Toch maar mijn server uitgedaan. Die nacht was mijn website niet bereikbaar. Omdat ik de volgende nachten eigenlijk wel wilde dat mijn website bereikbaar was, heb ik besloten om de bron van de herrie op te sporen. Dit bleek de voeding te zijn. Ik heb deze de volgende dag opgemaakt, waarbij de garantiesticker wel kapot moest. Ik heb toen de fan daaruit losgemaakt en alles weer in elkaar gezet. Toen was hij lekker stil. Ik ging daarna naar school toe. Toen ik weer thuis kwam, was mijn server echter uitgeschakeld en rook het in mijn kamer naar elecrofrituur. Ik weet niet echt hoe ik het kan uitleggen, maar het rook gewoon naar elektronika. Ik denk dat het kwam doordat de voeding te heet was geworden. Ik heb om die reden de fan in de voeding weer aangesloten. Hij maakte daardoor wel weer veel lawaai. Omdat ik en een stille server wilde, maar ook een server die aan blijft staan, heb ik een nieuwe voeding besteld. Deze heet Be-Quiet SFX 300. Als er een 150 watt versie was, had ik die gehaald, maar die was er niet. Mag ik tussendoor even een opmerking maken? Ik vind uberhaubt dat voedingen tegenwoordig veel te sterk zijn. De minst krachtige ATX voedingen die je kunt krijgen van een A-merk zijn 300 watt en dit kan oplopen tot wel 1000 watt! Dat is absurd, vind ik. Dit zou moeten beginnen bij 100 watt en misschien eindigen bij 450 watt. Er zijn echt geen computers die meer dan 450 watt trekken. Je zou kunnen zeggen: maar het kan toch geen kwaad om een krachtige voeding te hebben? Ik zou je naief noemen. Een sterkere voeding heeft grotere componenten nodig. Groter betekent duurder. Te sterk betekent te groot betekent te duur. Daarnaast is een voeding die te sterk is voor het systeem ook niet efficient! Als een voeding minder dan 50% van zijn maximale vermogen levert, dan is dit slecht voor je efficientie. Ik heb me hier boos over gemaakt, maar ik wist niet echt tot wie me te richten. Ik heb wel eens in zo'n bui gebeld naar de klantenservice van een bedrijf zoals BeQuiet, maar vaak bleek na een paar zinnen van de belcentrummedewerker dat ik helemaal niet zo'n goed punt had. Dan voel ik me achteraf nog slechter dan voor het bellen. Dus ik heb maar niets gedaan.

Toen ik de voeding binnenkreeg, heb ik de hele server maar weer opnieuw inelkaar gezet. Ik heb zo ook de CPU koeler vervangen. Deze was ook stiller dan de stokkoeler van AMD, maar er was wel een nieuw probleem. Het geheugen pastte niet meer in beide slots. Daarom draai ik nu de server op 1 reepje. Gevolg is dat ik het ook niet meer in dual channel kan draaien. Dat betekent niet enkel dat de server de helft van het totale bruikbare geheugen heeft, maar ook dat de snelheid waarmee het geheugen beschreven en uitgelezen kan worden lager ligt. Ik wil in de toekomst kijken of ik mijn geheugen kan ruilen met iemand anders, van wie het geheugen minder hoog is. Misschien past het dan wel, dat zou mooi zijn. Ik kom er net achter dat ik de 32bit versie van Debian heb geinstaleerd. Stom! Ik heb namelijk wel een 64bit CPU. Dat zal ik wel corrigeren de volgende keer dat ik de server herinstalleer.

Ik heb vandaag een aantal foto's gemaakt en aan de hand hiervan zal ik mijn verhaal afmaken. Ten eerste, dit ben ik. De foto is gemaakt door mijn moeder.

Eerst heb ik de oude voeding eruit gehaald. Een onding is het. Hij is grijs, lelijk, lawaaierig en inefficient. Er zit ook geen hoes om de kabels heen. Slechte voeding! Deze krijgt maar 1 van de vijf sterren.

Daarna heb ik geprobeerd de nieuwe voeding erin te zetten, maar deze pastte niet. Dit komt omdat uit de nieuwe voeding, de kabels iets hoger uitkomen dan uit de slechte voeding. Ik moest daarom de drivebay eruit schroeven. Dit ging erg gemakkelijk. Daarom krijgt de modbaarheid vier van de vijf sterren. De drivebay kon ik ook goed missen omdat ik optische drives haat en ik geen hardeschijf heb.

Zonder de drivebay pastte de voeding wel, erg goed zelfs. Het is helaas geen modulaire voeding. Ik had wel een aantal kabels kunnen missen. Ik wilde eigenlijk eerst deze voeding ook openmaken en deze kabels lossolderen, maar mijn pa raadde dit af omdat ik dan garantie verlies en dit het niet waard is. Omdat de server toch dicht zit en er ruimte genoeg is voor alle kabels. Ik heb maar naar hem geluisterd, maar ik had het net zo goed niet kunnen doen want het is mijn project en dus mag ik zelf kiezen. Ik ben wat dat betreft wel zelfstandig. Dit is een foto van de nieuwe voeding in de PC.

Toen heb ik de stokkoeler losgemaakt. Hier beneden is een foto van mij met de stokkoeler in mijn hand. De foto is niet helemaal gelukt omdat de lens en het scherm van de camera niet aan dezelfde kant zitten. Daarom kan ik niet goed zien wat voor een foto ik maak als ik een foto maak van mijn eigen gezicht.

De volgende foto is beter gelukt.

Ik heb de nieuwe koeler gemonteerd. Dit ging erg gemakkelijk, maar er past nu dus maar 1 reepje. Hiervan een foto.

Ik was lekker bezig, dus ik ging gewoon door. Er was nog een probleem met mijn server. De netwerkkaart die ik besteld had, had een bracket voor een grote PC. Maar ik heb een kleine PC! Daarom heb ik geprobeerd van de grote bracket een kleine bracket te maken. Dit heb ik gedaan door de bracket eerst in stukjes te zagen. Maar we hebben geen ijzerzaag. Ik ben naar de Hubo gefietst en heb daar 1 gekocht voor 5 euro en 20 cent. Ik had een briefje van 10 en een briefje van 5 bij me toen ik moest afrekenen. Ik gaf het briefje van 10, waarop de medewerker zei: is het niet handiger dat je me die van 5 geeft met 20 eurocentmunt? Maar die laatste had ik niet dus ik heb betaald met 10. Hieronder een foto van de soldeeropstelling.

Het ging niet in een keer goed, zoals veel dingen bij mij! Ik had te veel afgezaagd en daardoor pastte de nieuwe bracket niet meer in de kast. Hieronder een foto van een stukje bracket wat ik er weer vanaf heb gehaald met bruut geweld.

Gelukkig had ik nog van de kast zelf een bracket met niets erop en ook nog op de goede grote, voor kleine PCs dus. Ik heb deze ook weer in delen opgezaagd en weer vastgesoldeerd aan het bracket van de netwerkkaart. Deze keer was het wel gelukt. Hiervan werd ik wel blij want ik ben niet zo handig in solderen en was trots dat het toch was gelukt. Ik moest alleen nog de SSD vastzetten. Dat kan niet in deze kast! Niet alleen omdat ik de drivebay eruit heb gehaald, want daar kon je ook al geen SSD op monteren. Ik heb maar gewoon een dikke rol tape gehaald en de SSD aan de de bodem vastgeplakt. Dat is goed genoeg, want SSDs kunnen niet kapot door fysieke schade. Op de foto kun je de SSD onder de kabels zien.

Nu ben ik bijna klaar. De complete PC kun je zien in onderstaande foto.

Ik heb de kast dichtgedaan. Dat ging echter niet zo gemakkelijk als dat het lijkt door de vorige zin. Hij ging namelijk helemaal niet dicht! De klep ging er niet op, zeg maar. Ik heb wel een kwartier staan rammen en beuken, maar het lukte gewoon niet. Ik heb een beetje gekeken en het bleek uiteindelijk te komen door een verbogen stukje metaal op de klep. Zeer vervelend, want ik dacht dat het mijn schuld was. Daarom maar twee uit de vijf sterren voor afwerking. Wat ik wel erg mooi vind, is de stekker die meegeleverd is bij de kast. Hij hoort te werken bij de originele voeding en de nieuwe voeding heeft ook zijn eigen stekker, maar ik gebruik gewoon de stekker van de kast op de nieuwe voeding. Het werkt perfect. Hieronder een foto van de geniale stekkert.

Toen heb de pootjes eronder gezet. Nouja, nadat ik de pootjes getweakt had natuurlijk. Dit moest omdat de pootjes niet meer goed pastten nadat ik de voeding vervangen had. De aansluiting van de kabel zat namelijk op een nieuwe plek. Het voorste pootje moet nu achter de voeding in plaats van ervoor, zoals het hoort. Daardoor gaat de kabel er nu onderdoor, maar normaal kan dat niet. Ik heb hier speciaal ruimte voor gemaakt. Zie maar.

En daarna konden eindelijk de pootjes eronder en was de server na lang zweten, veel frustratie en opgeefmomenten eindelijk af! Hier is de server ondersteboven, zodat ik de pootjes eronder kan zetten.

En hij doet het ook nog! Volgens mij was dit het eerste deel van de project waar alles het in 1 keer deed en er niet eerst nog een uur gekloot moest worden! Hier een shot van hoe de server er inclusief toetsenbord en beeldscherm uitziet.

Om te bewijzen dat de computer het doet, heb ik even tweakers.net gedownload. Ik kan het alleen niet bekijken op de commandline natuurlijk.

En wat ik zelf wel interessant vind, is het verbruik van de server. Ik heb deze kunnen meten door de voeding aan een meetinstrument aan te sluiten. Wat deze uitsloeg kun je hieronder zien.

Ik ben zelf wel tevreden over het gebruik. Het was sinds dat ik een nieuwe voeding heb gebruikt een stuk lager geworden. Met de oude voeding lag het verbruik iets lager dan 60 watt. Dit geeft wel aan dat de efficientie van de standaardvoeding echt laag licht. Ik neem ook in ogenschouw het geluid van de oude voeding, deze was juist erg hoog. Daarom geef ik de voeding maar 1 van de vijf sterren. De nieuwe voeding is veel stiller. Deze vind ik juist erg goed.

Nu is mijn project eindelijk af! De server is best wel stil geworden en hij geeft het internet aan mijn computer ook lekker snel door. Ik heb gemeten het verschil tussen latency met en zonder tussenkomst van de server en ik heb geen verschil kunnen meten. Ik heb dit getest door google.com te pingen. De server is lekker vlot, want je merkt niet dat deze ertussen zit. Als het mag, wil ik ook nog een goed woord over de SSD zeggen. De wachttijd tussen het aanvragen van een webpagina en het leveren ervan is een stuk lager dan op mijn desktop. In mijn desktop zit een harde schijf. Ik heb ook de leessnelheden gemeten, maar hier is de SSD juist weer wat minder goed. Toch vind ik het niet slecht. Deze is ongeveer 125 megabytes per seconde. Mijn broertje zei wel dat ik beter een Vertex 2 60gb had kunnen kopen. Deze kost maar 30 euro meer, maar heeft wel twee keer zoveel opslag, twee keer zo hoge doorvoersnelheden en ook nog eens TRIM. Misschien heeft hij wel gelijk, maar aan de andere kant is deze SSD gewoon prima. Ik heb niet meer opslag nodig, dus ik denk niet dat ik er iets aan gehad zou hebben. Als ik eerlijk ben zeg ik dat ook een beetje om dat spijtgevoel te onderdrukken.

Dit is het einde van mijn productreview. Ik hoop dat dit genoeg is om karma te krijgen voor een tweakblog. Ik heb nog wel een paar dingen waar ik wat over wil zeggen namelijk. Als je commentaar hebt, of vragen, dan spoor ik je aan een reactie te plaatsen. Ik vind het altijd leuk om een discussie te starten om vragen te beantwoorden, maar van die hele lange discussies niet zo want hoe langer het duurt hoe minder sterk ik kom te staan vaak. Ik weet niet echt hoe dat werkt, er zijn van die mensen die weten gewoon altijd overal wel wat op te verzinnen -- daartegen is niet op de boxen natuurlijk. Bedankt voor het lezen!

• AMD Athlon II X2 240
  • DDR2 geheugen 1 reepje
  • mATX mobo
  • Be-Quiet SFX 300 watt
  • OCZ Onyx 32GB

Heb jij ook een MS-Tech LC-01?

gave review, geinig op gezet met een duidelijke lijn. Be Quiet zijn wel hele mooie stille voedingen.
Geniaal geschreven stukje, heb af en toe zowaar zitten lachen hier en hoop dat je snel je twiekblog krijgt. Vroeger had ik ook een snelle pc (van AMD).
Mooie review, erg duidelijk met foto's allemaal. Je zou zo schrijver kunnen worden.
Misschien een idee om van de andere onderdelen ook nog een review te schrijven zodat je sneller een twiekblog kunt starten.
Zouden er alinea's tussen kunnen? Dan kan ik makkelijker lezen :P Tekst is briljant! Heerlijk om te lezen.

[Reactie gewijzigd door Cyleo op 6 februari 2011 01:15]

Unibrow!!!! :+

j/k goede review!
Wat werd hier nu echt gereviewd? Volgens mij de schrijver zelf. Zeer leuk stuk, met veel plezier gelezen.
Haha koning! Leuke review :D
Leuke review, ernstig anders van opzet, maar 8)7 LOL. Heb het zelfde kastje en de voeding is inderdaad zeer lawaaiig. Voor die prijs voor kast + voeding kan dat ook bijna niet anders.
Ik heb de fan van de voeding en de casefan vervangen, waardoor deze zeer stil is geworden op een goedkopere manier. Efficientie qua verbruik neem ik (nog) even voor lief.
Met deze stijl voor een review wordt het tijd voor een eigen twiekblog, ga je volgen. Succes.
Het lijkt meer op een bouwblog dan een echte review van de kast. Verder een heel leuk stukje om te lezen. Met veel plaatjes en informatie (ik moest wel lachen om die foto van jezelf met die koeler ^^) Voor mij 4 sterren, want het is een leuk stukje text, maar ik mis eigenlijk de echte "review" een beetje.