AMD Phenom II X4 955 Black Edition Review

spil 5 februari 2011, laatste update op 5 februari 2011, 1.686 views

AMD Phenom II X4 955 Black Edition

Pluspunten

• Overklokbaarheid
  • Prijs/prestatie

Minpunten

• Energieverbruik hoger dan de Intel tegenhangers

Naar aanleiding van de Best Buy Guide van Januari 2011 een budget gamesysteempje voor mijn neefje in elkaar gezet (vooral voor GTA IV). Ondanks dat er al zat reviews van deze processor zijn toch nog even mijn duit in het zakje.

Ik ben zeer positief verrast door dit produkt. In combinatie met een goedkope Cooler Master Hyper TX3 en Asrock 870 Extreme3 een eenvoudige overklok van 25%. Zelfs nog zonder de voltages aan te passen. Ik begon domweg met het aanpassen van de simpele 'load optimized defaults +5%' en heb die opgehoogd naar +20% (bus-speed van 200 naar 240MHz). Vervolgens maar even wat conservatiever de multiplier op 20x gezet en de bus-speed op 200MHz gelaten en dat draaide prima.

Hyper-PI bleek minder hitte te genereren dan Core2MaxPerf dus ben ik de load-tests maar met Core2MaxPerf gaan uitvoeren om te kijken of de koeler het bij kon houden. Uiteindelijk moet er een punt komen dat de koeler de hoeveelheid warmte niet meer kan afvoeren en de temperatuur blijft stijgen. De temperatuur heb ik in de gaten gehouden met SpeedFan. De temperatuur in de kast was bij idle 30C en onder load nooit hoger dan 32C.
Op 3.2Ghz was de idle temperatuur 30C en onder load na een overshoot tot 54C stabiel op 51C.
Op 3.52GHz was de idle temperatuur nog steeds 30C en onder load 56C.
Op 4.0GHz was de idle temperatuur ook nog steeds 30C wat niet zo verwonderlijk is, de bus-speed was de normale 200MHz en de multiplier zakt idle terug naar 4x net zoals onder standaard instellingen. Dit bleek ook het maximaal haalbare met de Cooler Master Hyper TX3, na een aantal minuten was de temperatuur redelijk stabiel op 62C maar na een minuut of 10 kroop de temperatuur langzaam op tot 65C en vermoedde ik dat ik de grens had bereikt. Onder normale omstandigheden is het nagenoeg onmogelijk om een processor zo maximaal te belasten en zou het systeem naar alle waarschijnlijkheid prima stabiel draaien.

Screenshotjes van de load-test op 4GHz staan hieronder.

Mijn plan om een nieuw systeem voor mijzelf te bouwen met een H67/i5 2500 combi zou zo maar eens kunnen veranderen naar aanleiding van deze ervaring!

Zie voor overige reviews van de componenten van dit systeem ook

Heb jij ook een AMD Phenom II X4 955 Black Edition?

Ik heb dezelfde processor, en heb met de standaard koeler de speed al omhoog gekrgen naar 4.0 Ghz. Alleen door de multiplier te verhogen. Volgende week krijg ik een budget aftermarket koelertje binnen (Cooler Master Hyper 101, met 2x 80mm erop ipv 1x), en zal dan nog een keer gaan overclocken :).

Nice review!
Kijk ook even bij mijn review van de Cooler Master Hyper TX3...... En de opmerkingen die ik kreeg....