Cooler Master Hyper TX3 Review

spil 5 februari 2011, laatste update op 5 februari 2011, 713 views

Cooler Master Hyper TX3

Pluspunten

• Goedkoop
  • Voldoet prima als je niet overklokt

Minpunten

• Base slecht grof afgewerkt en heeft gleuven
  • Niet genoeg koelvermogen voor overklokken

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 3
Naar aanleiding van de Best Buy Guide van Januari 2011 een budget gamesysteempje voor mijn neefje in elkaar gezet (vooral voor GTA IV). Heb hier gekozen voor de goedkopere TX3 uit de vorige Best Buys en niet voor de 212 uit die van Januari en achteraf was dat niet zo'n goede keus.

Waarschuwing vooraf: Deze koeler is niet geschikt om een AMD quad-core te overklokken!

Zoals ik van tevoren al gelezen had, de base van deze koeler is niet spiegelglad en lijkt met te grof schuurpapier te zijn afgewerkt. Een uurtje lappen zou dat echter maar deels oplossen. Tussen de metalen base en de direct-contact heat-pipes zit behoorlijk wat ruimte. Vanwege de niet zo gladde base en de ruimtes naast de heat-pipes moest ik wat meer koelpasta dan anders gebruiken. Het is lastig inschatten hoeveel je dan moet gebruiken dus waren er aan een kant na montage wat kleine bolletjes pasta tussen de base en de heat-pipes uitgeperst wat lastig te verwijderen is.

Na montage maar eens aan het testen gegaan met de AMD Phenom II 955 Black Edition.

Testen
Hyper-PI bleek minder hitte te genereren dan Core2MaxPerf dus ben ik de load-tests maar met Core2MaxPerf gaan uitvoeren om te kijken of de koeler het bij kon houden. Uiteindelijk moet er een punt komen dat de koeler de hoeveelheid warmte niet meer kan afvoeren en de temperatuur blijft stijgen. De temperatuur heb ik in de gaten gehouden met SpeedFan. De temperatuur in de kast was bij idle 30C en onder load nooit hoger dan 32C.
Stock speed
Op 3.2Ghz was de idle temperatuur 30C en onder full load na een overshoot tot 54C stabiel op 51C.
Met Hyper-PI met 4 threads blijft de CPU onder de 50C en blijft de fan dus op z'n laagste snelheid draaien.
Lichte overklok
Op 3.52GHz was de idle temperatuur nog steeds 30C en onder full load 56C.
De grenzen opzoeken
Met een multiplier van 20x en standaard bus speed op 4.0GHz was de idle temperatuur ook nog steeds 30C wat niet zo verwonderlijk is, de multiplier zakt idle terug naar 4x net zoals onder standaard instellingen en de CPU draait dan op 800MHz.
4.0GHz bleek het maximaal haalbare met de Cooler Master Hyper TX3, na een aantal minuten was de temperatuur redelijk stabiel op 62C maar na een minuut of 10 was de temperatuur toch langzaam opgelopen tot 65C wat ruim boven de maximaal toegestane 62C is en dus concludeerde ik dat ik de grens had bereikt en heb ik de test gestopt. Met een koeler die meer warmte kan afvoeren had deze processor nog wel wat meer gekund!

De ventilator was idle nauwelijks hoorbaar (ingesteld op min 1000rpm maar kan vanaf 800rpm op dit moederbord), maar bij volle belasting op 2800rpm zeer duidelijk hoorbaar. Ik had met het moederbord niet veel ruimte voor de fan (92mm) in push-configuratie naar boven blazend, de koeler op de chipset zat wat in de weg. Een grotere fan installeren zal niet makkelijk zijn door gebrek aan ruimte en bevestigingspunten.
Het bevestigingsmechanisme voor de AM3 was een beetje prutsen maar was niet heel lastig.

Voor normaal gebruik voldoet deze koeler prima! Maar gebruik deze koeler niet als je een dergelijke Quad-Core wilt overklokken!

Screenshotjes van de load-test op 4GHz staan hieronder.

Zie voor overige reviews van de componenten van dit systeem ook

Heb jij ook een Cooler Master Hyper TX3?

Kan me voorstellen dat deze koeler niet voldoet voor oc'en. Daar is hij dan ook helemaal niet voor ontworpen. Dit is een gewone huis. tuin en keuken koeler voor normaal gebruik. Dat had je uit iedere (eerdere) test met deze koeler al kunnen halen.
Even een opmerking, 65 graden is niet goed en zal ongetwijfeld degradatie hebben opgetreden, Phenom II mag maar max 62 graden worden boven dat is er veel maal verhoogt kans op beschadiging van de CPU.

daarnaast zoals Banath had gezegt, een quadcore op een inimini prul van een cooler is natuurlijk niet zo slim en had je natuurlijk kunnen zien aankomen dat ie geen max overclock aan kan, daarnaast hij zou het perfect moeten doen hoor met fabriek waarden, 3ghz is snel genoeg voor alle games / programma's .

als laatste, hou rekening met de delta ( Full load temp - Kamer temp ) want een warme zomer kan zomaar je temps met 10 graden omhoog gaan.
Sluit me eigenlijk met bovenstaande reacties aan:
Net als ja ik heb nou een Opel Astra 1.6 gekocht en ik verwachte dat die wel net zo hard kon als een Ferrari die 350Km/u ging.. maarja dat ging die dus eigenlijk toch niet ..

Wat ik wel vaag vind is dit:

Dus het oppervlak wat normaal zonder 'bijschaven zullen we maar zeggen' gebruikt word voor direct contact met de CPU en dus de hittegeleiding is niet egaal ? Hoe moet ik dat precies zien? heb je daar een foto van ?
Tsja was wel te verwachten dat je ''slechte'' resultaten zou halen. Deze koeler is vrij goedkoop en bedoeld om low-end processors te koelen. Veel moet je er niet van verwachten al is het een grote stap vooruit ten opzichte van een ''boxed'' koeler.

Kortom : Prima voor 45nm dual core CPU's. minder geschikt voor quad cores die een hoog TDP hebben.
Dank voor de reacties!

Heb deze review voornamelijk geschreven omdat ik positief verrast was over de mogelijkheden met zo'n simpel koelertje. Ik wilde gewoon weten hoe ver ik kon gaan met zo'n goedkope setup. Deze bak gaat gewoon lekker stock speed draaien en komt dan dus ook zeker niet boven de 60C uit!

Mensen die deze review en de comments lezen worden er dan dus ook meteen gewezen op dat deze setup niet voldoet voor meer dan de stock speeds!

[edit] De review licht aangepast om bovenstaande wat beter uit te laten komen.

[Reactie gewijzigd door spil op 5 februari 2011 17:11]