Specificaties Tower, 5 interne + 5 externe bays - Bekijk alle specificaties

Xigmatek Asgard II Review

spil 5 februari 2011, laatste update op 5 februari 2011, 2.080 views

Xigmatek Asgard II

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Ruimte voor totaal vier 12cm fans

Minpunten

• Documentatie mag duidelijker
  • Kwaliteit van meegeleverde schroeven
  • Stabiliteit van screw-less bevestigingen

Naar aanleiding van de Best Buy Guide van Januari 2011 een budget gamesysteempje voor mijn neefje in elkaar gezet (vooral voor GTA IV).

Uiterlijk
  • Algemeen: De Xigmatec Asgard lijkt te zijn opgevolgd door de Asgard II "Pure Black Edition" die op z'n minst een ander front heeft. Het gaas aan de voorkant is hier kunststof met een brushed black alu look waardoor een mooie felle blue-LED front-fan niet zichtbaar zal zijn. De zijwanden zijn grotendeels open.
  • Kleurstelling: Zo'n beetje alles is in het zwart uitgevoerd, dus ook alle schroeven tot en met de moederbord-mounts.
  • Design: Zelf ben ik fan van ingetogen design, deze past helemaal in dat straatje. Jammer voor m'n neefje die had wellicht veel meer bells-and-whistles willen hebben :9. Voor de liefhebbers is er ook een model met een raam.
Mogelijkheden
  • Algemeen: Voor bijna alle soorten gebruik is dit een prima kast. Genoeg ruimte, veel plaats voor disks en drives (4x 5.25 extern, 1x 3.5 extern, 5x3.5 intern). Voor bijvoorbeeld waterkoeling kun je beter naar een andere kast gaan kijken.
  • Koeling: De linker-zijwand heeft ruimte voor 2 fans (8, 9.2 of 12cm) en er is ruimte voor een 12cm fan aan de voorkant.
  • Extern: Er zijn geen front-aansluitingen voor USB3 of eSATA, alleen 2x USB2 en koptelefoon en microfoon.
  • Storage: Er zijn alleen 5.25 en 3.5" drive-bays dus voor een 2.5" SSD moet je brackets gebruiken.
Kwaliteit en afwerking
  • Materiaal: Het was prettig inbouwen, voldoende ruimte, geen scherpe randen en (net niet) voldoende schroeven zijn meegeleverd. Het is niet de kwaliteit en dikte staal die ik gewend ben van mijn Chieftec Dragon DX-01B maar het is vele malen beter dan het blik van echt goedkope kasten.
  • Moederbordplaatsing: Minpuntje is wel dat een aantal van de moederbord-standoffs verkeerd getapt lijken, daar moest toch echt een grotere maat schroef in. Verder zijn 9 moederbord-standoffs niet afdoende voor alle bevestigingspunten van een ATX moederbord en je krijgt daar maar 8 volgens de handleiding bijbehorende schroeven bij. Door de zwarte verf op de standoffs en in de gaten in de kast maakt het lastig om ze in te schroeven, ik moest er een punt-tang bij pakken.
  • Storage: Er zitten klem-bevestigingen in voor disks, drives en uitbreidingskaarten met oranje accenten. De bevestiging voor disks en drives is weliswaar makkelijk maar daar zitten ze niet echt heel goed mee vast. Het rechter zijpaneel is net zo makkelijk te verwijderen als het linker (thumb-screws) en disks en drives zijn dus ook zo vast gezet met 4 schroeven. De klem-bevestigingen voor de uitbreidingskaarten zouden kunnen rammelen als er geen kaart in dat slot zit, deze heb ik dus verwijderd en de video-kaart met (zwarte) schroeven vastgezet.
  • Documentatie: De documentatie is één tweezijdig bedrukt vel papier waarop de zwart-wit foto's niet allemaal even duidelijk zijn. Als je al eerder een PC zelf gebouwd hebt kom je er toch makkelijk uit.
Koelingsmogelijkheden
Een 12cm fan is voorgemonteerd aan da achterkant, deze draait op 1000rpm. Verder kun je zoals eerder vermeld totaal nog drie 12cm fans bij plaatsen. Er zijn geen doorvoergaten voor waterkoeling voorbereid.

Installatiegemak
  • Toegankelijkheid: De rechter en linker zijwanden zijn met thumb-screws te verwijderen, daarachter vind je een uitsparing zodat je zonder het moederbord te hoeven verwijderen een backplate van een koeler kunt monteren.
  • Gemak: De "Screw-less Tooling" voor disks, drives en uitbreidingskaarten kan mij niet overtuigen, de disks en drives zitten dan slechts aan een kant vast, en dan nog niet zo heel strak zodat een en ander kan gaan rammelen/vibreren/resoneren.
  • Aanpassingen: De rear-fan heb ik een halve slag gedraaid, de aansluiting zat nu tegen de buitenkant aan de onderzijde maar in de verre hoek bij de voeding is makkelijker met het routen van de kabels.
  • Cable-routing: Met de rechter-zijde open is het eenvoudig de kabels goed weg te werken. Buiten de ATX-aansluitingen (24- en 8-pins) zijn de kabels nu prima weggewerkt, alleen het hoogst noodzakelijke kabel is nog zichtbaar.
Kast wordt geleverd zonder voeding dus die is hier niet te beoordelen, ik heb er een Antec VP450P in gezet.

Voor zijn prijs (32¤) een prima product met uitstekende mogelijkheden

Heb jij ook een Xigmatek Asgard II?

Ik heb laatst met deze kast ook een computer gebouwd maar bij mij was de voorkant meer plastic. Jij zegt namelijk aluminium maar volgens mij lijkt het daar meer op. Maar correct me if i'm wrong
*kuch* inderdaad kunststof met brushed alu finish :D

[edit] En dat nu ook duidelijk in de review verwerkt

[Reactie gewijzigd door spil op 5 februari 2011 17:01]

Ik heb met zowel de eerste als de tweede versie gewerkt, en ik kan je vertellen: een fan aan de voorkant werkt bij de asgard 2 voor spek en bonen. De asgard 1 (en straks 3) hebben gaas en een stoffilter en daar stroomt veel lucht doorheen, bij de asgard 2 komt het alleen door een klein kiertje aan de onderkant. De asgard 2 is dus veel minder bruikbaar voor computers met zware videokaarten omdat die een stevige airflow nodig hebben om koel te blijven. De asgard 1 (en straks 3) kan veel zwaardere videokaarten koelhouden dan de asgard 2, al zal je bij high-end videokaarten een ander type kast moeten kopen omdat het simpelweg niet past.
Prima review, ik heb zelf ook laatst een computer met deze kast gebouwd en had grotendeels dezelfde ervaringen. Vooral de gaten in de kast voor de moederbord standoffs, die waren bij mij erg strak en ik moest met een tang een aantal van de standoffs erin draaien. Daarna zaten ze wel prima.
Review er op aangepast. Volgens mij is het de verf om de standoffs en in de gaten die het wat lastiger maakt. Heb voor een stuk of 3 er een tang bijgepakt.

[edit1]: Net even de cable-routing opgekuisd en daar dus ook maar even wat over opgemerkt in de review. Ook dat mijn trusty Chieftec Dragon DX-01B toch wel van een dikkere kwaliteit staal is maar die is dan ook wel loodzwaar :X

[edit2]: Lists en kopjes gebruikt om het hopelijk wat makkelijker leesbaar te maken

[Reactie gewijzigd door spil op 5 februari 2011 16:03]

Zou het mogelijk zijn om het brushed front-paneeltje los te halen en te vervangen door een plankje hout?
ik weet het klinkt raar maar dat het lijkt me wel mooi.
Daar moet ik je het antwoord op schuldig blijven. Heb het front-panel wel los gehad bij de installatie maar niet gekeken naar de constructie. Aangezien die bak hier niet meer staat zal het wel even duren voordat ik er op terug kom.