Specificaties Tower, 4 interne + 5 externe bays - Bekijk alle specificaties

Lancool Dragon Lord PC-K62 Review

Alucid 4 februari 2011, laatste update op 6 februari 2011, 772 views

Lancool Dragon Lord PC-K62

Pluspunten

• Mooi ontwerp
  • Voldoende koeling
  • Betaalbaar
  • Netjes afgewerkt

Minpunten

• Tool-less valt tegen
  • Naden waar licht doorheen komt
  • Kan stiller

Ik heb de kast nu een paar dagen en heb de boel net lekker draaien. Ik heb de kast gekocht, omdat ik alles nog in een 30 kastje van Norrod had zitten. De koeling hierin was met veel moeite net goed genoeg. In deze kast heb ik nog geen hoge temperaturen gemeten, dus het is al een hele verbetering.

Met de blauw verlichte fans ziet de kast er stoer uit, maar de licht verdeling is niet geweldig. Het meeste licht blijft achter de 3,5" houders en het koelblok hangen. De kabels kunnen netjes weggewerkt worden achter de (hoe noem je dat) plaat waar het moederbord op zit. Maar als een paar kabels elkaar kruisen heb je al snel dat de zijkant niet meer op de kast past. je moet dus even puzzelen om de boel er in te krijgen. Verder is de kast lekker ruim opgezet. Doordat de kappen en de bovenste ventilatoren er makkelijk af gaan is het eenvoudig om in die moeilijk bereikbare plekjes te bereiken.

Naast dat de bovenste ventilatoren er makkelijk af gaan, zijn andere componenten ook 'makkelijk' te bevestigen. Dit zeg ik tussen aanhalingstekens omdat de tool-less design het eenvoudig maakt, maar de handleiding zegt dat je beter schroefjes kunt gebruiken omdat het dan beter vast zit. Lekker systeem dus.
De hardeschijven heb ik zonder de schroefjes gemonteerd, maar de dvd-brander heb ik toch maar met schroefjes vast gezet omdat er wel erg veel speling op zat. De voeding kan met een mooie beugel vast, maar er wordt aangeraden om hem met schroefjes vast te zetten als je van plan bent om je computer soms te verplaatsen.
Voor de bevestiging van het moederbord zijn een aantal thumb-screws meegeleverd. De eerste twee slagen zijn hierdoor makkelijk te maken, maar om de schroefjes vast te zetten heb je toch een schroevendraaier nodig. De componenten vlak naast de schroefjes zijn namelijk even hoog als de schroefjes en het is hierdoor bijna niet mogelijk om ze met je handen aan te draaien.
De achterste ventilator heeft ook het mooie loskliksysteem, maar twee van de schroefjes kunnen omhoog geschoven worden en de andere twee naar beneden, wat niet wil als ze alle vier aan een ventilator vast zitten. Ontwerpfoutje of een reden die ik niet zie.
De bevestiging voor de uitbreidingskaarten werkt wel goed, ook heerlijk dat je daar niet met schroefjes hoeft te prutsen. Een nadeeltje ervan is, dat als ik mijn iets grotere videokaart wil monteren, ik deze niet van bovenaf in kan steken, maar dat ik om het bevestigingssysteem heen moet. Dit was nog even een gepruts om hem er tussen te krijgen. De iets kleinere videokaart ging er eenvoudig in.

Achter in de kast zitten acht uitbreidingslots, waardoor de videokaarten niet tegen elkaar aan gemonteerd hoeven te worden en ze beter gekoeld.

Met een viertal grote ventilatoren hoort de kast redelijk stil opereren, maar ik vind dit een beetje tegenvallen, ik moet nog even uitzoeken hoe ik hem nog iets stiller krijg. Misschien zijn het de videokaarten of de processorkoeling die het lawaai veroorzaken. De ventilatoren zijn allemaal voorzien van drie pins connector en kunnen allemaal op het moederbord aangesloten worden. Er wordt voor allemaal ook een verloopstekker naar molex geleverd. Ze hoeven dus niet beslist op het moederbord.

Tenslotte de kwaliteit. Ik heb weinig ervaring met wat duurdere kasten, ik ken alleen de standaard (goedkope) kasten. Deze kast voelt een stuk degelijker aan. Hij is ook netjes gespoten en ik heb me nergens aan open gehaald, dus ik ben geen scherpe randjes tegen gekomen. wel valt me een beetje tegen dat de kappen niet netjes aansluiten, de bovenste bijvoorbeeld laat redelijk wat licht door bij de randen.

Al met al ben ik tevreden met de kast, maar het tool-less idee is meer een gadget dan een goed doordacht systeem. Vandaar dat ik de een lage score voor installatiegemak heb gegeven. Het was redelijk makkelijk, maar niet zo makkelijk als verwacht.

Heb jij ook een Lancool Dragon Lord PC-K62?

Misschien een paar foto's ;) .
De kabels kunnen netjes weggewerkt worden achter de (hoe noem je dat)
Kabel management :P .

Voor de rest leuke review.
Ja, dat woord ken ik, het is de naam van die metalen plaat die ik niet weet. :D
Fotos ga ik bijvoegen zodra ik tijd en daglicht op het zelfde moment heb.
Verder bedankt.

[Reactie gewijzigd door Alucid op 4 februari 2011 21:39]

Backplate dan misschien? :?
Dat zou het inderdaad wel eens kunnen zijn.
Wat is het zo enorm vervelend dat ze iemand zijn eerste review altijd zo afkraken,geef die mensen een break,bende kleuters..ipv opbouwende kritiek neuh,ff snel 1 ster en doei.
Dankje, ik dacht laat ik vertellen wat ik in de andere reviews (hier en op andere sites) mis. Overige info is in die reviews wel te vinden.
Dat klopt ook maar als je dan toch een review schrijft zet dan alles wat je er zelf bij zou willen hebben. Zodat jij zelf kan zeggen dat het een goede review is. :)
En wat voegt jouw commentaar dan toe aan de review??

En afkraken doe ik niet. Ik geef gewoon wat tips voor zijn volgende review.

Ik heb 2 sterren gegeven. Geef je mening dan een over mijn review productreview: Sapphire HD5970 2GB GDDR5 PCI-E review door Hc-Gamer

EDIT: typo's

[Reactie gewijzigd door Hc-Gamer op 4 februari 2011 21:28]

Ik had het niet over jou .Ik had het over andere personen waarvan ik de naam niet weet.
Mijn commentaar voegt niks toe,enkel mijn gedacht dat ik het niet mooi vind dat mensen dat doen :) Raar dat je je voelt aangesproken dan .Deze persoon heeft zich al de moeite gedaan voor een verhaaltje te schrijven en dan zo een acties,dat is jammer dat is alles wat ik wilde zeggen :) :p

niks persoonlijks hoor ,dont worry :)
Was ook niet persoonlijk bedoelt :) . Ik word ook gek }> van (tweakers) die dat inderdaad doen. Even 1 ster geven en dan weer pleite. Mijn review werd ook flink afgekraakt door sommige :P
Modbaarheid slechts 3 sterren? Deze vond ik anders wel aardig gedaan: http://arstechnica.com/civis/viewtopic.php?f=7&t=1126658

En toolless is overrated, denk dat je daar gewoon iets teveel van had verwacht. Hoewel het harde schijven systeem wel goed is.
Ik heb drie sterren gekozen, omdat de kast redelijk beperkt is in het aantal onderdelen die aan te passen zijn in mijn ogen. Als ik jou voorbeeld zie, zie ik makkelijk gezegd drie kapjes er op en een mooi stukje spuit/verf werk. Ziet er goed uit, maar dat kun je met elke kast doen.
Doordat (bijna) de hele bovenkant bestaat uit ruimte voor de fans, ben je daar al gelimiteerd tot een variatie op een fan grill. De ene zijkant is een grote window, dus je kan graveren oid, maar het blijft een window. De andere zijkant is om je kabeltjes te verstoppen, ook vrij beperkend. De voorkant is een lading frames met gaas om lucht invoer in je kast te krijgen (1 fan in en 3 fans uit). Hier kan je ook niet veel aan aanpassen.
Al met al een kast waar je niet meer dan details aan kunt aanpassen omdat alle kanten een vaste functie hebben.

Over het tool less lees je overal dat het een "geweldig systeem" is en je "geen enkel stuk gereedschap nodig hebt", dit is gewoon niet waar. Ze hebben er misschien in 2009 een prijs mee gewonnen, maar het is gewoon niet waar. Dat wil ik even heel duidelijk maken. Als bijv een cd speler op twee kleine plastic palletjes vast zit, ook nog eens aan een kant, dan kan je er van uit gaan dat na een paar keer je tray dicht te duwen de boel vervormd is.