Specificaties Rad. HD5970 (725MHz), 2GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Sapphire HD5970 2GB GDDR5 PCI-E Review

Hc-Gamer 26 september 2010, laatste update op 6 oktober 2010, 1.297 views

Sapphire HD5970 2GB GDDR5 PCI-E

Pluspunten

• Zeer goede prestaties (in dx9, 10 en dx11)
  • lage temp na aftermarket koeler(Arctic Cooling Xtreme5970)

Minpunten

• de prijs (is tog wel een rib uit je lijf)
  • geluid standaard koeler
  • de drivers waren wat rommelig

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Dit is mijn eerste review (so please be gentle)

voorwoord: ik zal zoveel mogelijk benchmarks proberen te draaien. En er volgen er nog meer ;) .
Ik test de kaart met:
Windows 7 Home Premium x64
Corsiar HX 1000w (1KW)
i7920 @ 4.20GHz
Asus Rampagae II Gene
6GB Corsair XMS 3 (@1203MHz)
Corsair Performance SSD P64
320 GB HDD voor alle games en data
En dat zit in mij Antec P180 White

DE REVIEW

Nadat ik mijn had oude systeem verkocht. Heb ik dit systeem gebouwd.
Mijn oude systeem was:
Thermartake Soprano
Q6600 @ 3.2
Asus P5Q se
Zotac GTX 260 Synergy
4 GB Corsair Dominator (ddr2)
320 GB HDD voor win7 x64, games en data

Ik heb daar alleen de 3dMark Vantage nog van.
dus een vergelijking kan ik niet echt maken.

DE VERPAKKING

Ik heb de kaart bij cd-rom-land online besteld en de dag daarna had ik hem al in huis.
De inhoud:
1 keer 2 molex naar 8-pin PCI-e
1 keer 1 molex naar 6pin PCI-e
en de gebruikaanwijzing.

WAAROM DE ATI HD5970

Ik heb eerst altijd nVidia gebruikt, maar na heel veel na denken en de review van millman _/-\o_ http://tweakers.net/produ...s-engtx480-2di-15gd5.html
Ben ik toch voor ATI(nu AMD) gegaan. En waarom, omdat AMD ook wel eens wou uit proberen. En omdat de kaart toen de snelste was. En een goede verhouding tussen prijs/prestatie ( zuiniger dan de GTX 480 ).

Ik heb tevens een Arctic Cooling Xtreme 5970 erop gezet. Ik zelf vond de temperaturen wat aan de hoge kant 8)7 met de stock koeler idle(in windows) tussen de 60 en 65 graden en load tussen de 70 en de 85 graden (fan speed op auto). Nu met met de Arctic Cooling Xtreme 5970 zit ik idle op 35 graden en onder load tussen de 60 en 70 graden een hele verbetering dus :*) .

DE PRESTATIES

Ik gebruik mijn PC het meest om te gamen (daar heb ik hem ook voor gebouwd ).

In vergelijking met mijn oude GTX260 is de ATI5970 een hele (gróte) verbetering.

meerdere benchmarks volgen nog.

3Dmarkvantage
3dmark vantage EntryLevel:E50398
3dmark vantage Performance: 27281
3dmark vantage High Level: 18879

Maffia 2
Settings: reso 1920*1080 16xAA MSAA=on PhysX high
Ingame zijn de FPS continu 60FPS (hoe dat kan weet ik ook nie :P)

Min: 8.8

settings: 1920*1080 8x MSAA VSync on alles max

Total frames: 5412
AVG: 61.7
Min: 59.2

Heb jij ook een Sapphire HD5970 2GB GDDR5 PCI-E?

En wat voor games speel je dan :P .
En ik denk dat mijn kaart warmer wordt omdat mijn airflow niet echt optimaal is ik heb maar 1 12cm intake dus dat wil ik ook nog gaan verbeteren
ik speel bf bc2 op 1920x1080 op high met 8 x msaa 8x antroscopic en vsync aan en ik heb maar 1 low rpm 140mm intake fan met een fan filter ervoor. btw ik draai ook niet op stock voltage ik draai nu op 1,17 volt als ik de kaart standaard maak zijn mijn temps rond de 40 graden ingame

tevens krijg ik overmorgen me 2de kaartje binnen die naast zijn broertje gaat werken:P

btw even een vraagje heb jij ook problemen met je drivers? ik heb namelijk in bf bc2 dat me beeld wel eens gaat flikkeren en heel soms sluit me spel ineens af en dat gebeurt random soms speel ik 3 uur niks aan de hand en soms maar 15 minuten en dit is sinds de nieuwe ccc driver

kan je trouwens is je bios instelling naar me dmen van je overclock op je processor

[Reactie gewijzigd door Ragdoll op 28 september 2010 20:03]

ja dat probleem met de drivers heb ik ook ik dacht eerst dat het aan mijn overclock lag maar dat is jammer genoeg niet zo ;( . Ik heb zelf ook geen idee waar het aan ligt |:( .

En ik zal ff een foto maken van mij bios instellingen aangezien jij de broer van mij board hebt :P

mijn noordbrige word ook rond de 90 graden dat zal dek ik ook niet gezond zijn :?
das niet best, zou maar even wat aan je airflow gaan doen 90 graden is niet echt gezond. mijne doet 48 graden op me nb, dat ook dat het aan me overclock lag toen heb ik hem weer terug gezet en er gebeurde precies het zelfde.

[Reactie gewijzigd door Ragdoll op 28 september 2010 09:52]

Voor een eerste review absoluut niet slecht, het kan altijd nog wat uitgebreider.

Ik denk dat Mafia II een FPS cap heeft van 60 FPS. Er zijn meerdere spellen, en 60 FPS is voor het menselijk ook meer dan genoeg :?
ik ben druk bezig om een mooie overclock te halen.

en mij hoor je zeker niet klagen over de FPS 8)7

ik zal morgen nog meer foto's neer zetten via een link

[Reactie gewijzigd door Hc-Gamer op 26 september 2010 15:30]

Hey man, eindelijk :) Probeer de opmaak nog wat af te werken en hij mag van mij wel wat uitgebreider nog. Voor een aantal benchmarks hoef je de game niet te kopen, die kan je zo downloaden als los pakket.. Bijvoorbeeld crysis. Heb je nog wat temperatuur benches zoals een furmark? En heb je nog overclock resultaten? Verder wel een aardige review.
En waar kan ik die dan eventueel downloaden????

met de overclock ben ik nog druk bezig
hey,
gek dat je zoveel last hebt van de stock koeler en bij is die tot 40% on hoorbaar en daarboven begin je hem pas te horen moet wel toegeven op 100% is het net een vliegtuig maar dat draait hij toch nooit, echter een lawaaige koeler maar ook een goede want mijn kaart komt niet boven de 54 graden uit ingame op 900/1200mhz.
Een vriend van mij heeft het zelfde met zij 4870 x2. Het gebeurt bij eigenlijk alleen in met dx11.

En mijn airflow krijgt een upgrade aangezien mijn Corsair H50 het heeft begeven, ga ik een Scythe Mugen 2 rev B.
Ik ben nu nog aan het wachten op mijn Arctic Cooling Xtreme 5970 en dan rond ik mijn review af.

Mvg,
Frank
Je ingame FPS zijn continue 60 omdat je V-Sync hebt aanstaan. De maximale refreshrate van je monitor is 60.

Voer maar eens een FRAPS run uit met v-sync off. Je zal dan zien dat je FPS variabel wordt.
Met V-Sync off zal ik later deze avond even uitproberen de resultaten zal ik in de review toevoegen.

Ik heb FRAPS altijd aan staan O-)

[Reactie gewijzigd door Hc-Gamer op 3 november 2010 17:01]