Asus ENGTX480/2DI/15GD5 Review

millman 11 augustus 2010, laatste update op 11 augustus 2010, 7.567 views

Asus ENGTX480/2DI/15GD5

Pluspunten

• snelste singlecore kaart op aarde
  • toch redelijk overclockbaar
  • physx, cuda en 3d gaming
  • Had ik al gezegt dat ie snel was?

Minpunten

• hoge aanschafprijs
  • behoorlijk warm
  • zeker niet de stilste kaart op aarde
  • flink verbruik
  • problemen met multiple scherm opstelling

Drivers en compatibiliteit Score: 4
**UITGEBREIDE BENCHMARK MAFIA 2 TOEGEVOEGD!!

Voorwoord: Ik zal zo uitgebreid mogelijk de kaart proberen te testen. Aangezien ik niet alle tijd van de wereld heb, zal ik (game-) benchmarks stukje bij beetje toevoegen. Los van 3dmark vantage heb ik geen vergelijkend materiaal met mijn eerder aangeschafte HD5870. Als je vragen of tips heb betreffende de games die je getest wil zien, voeg dan hieronder je reactie toe.
Je hebt al kunnen lezen met welke hardware er getest is, maar het leek mij ook handig te vertellen dat alle tests uitgevoert worden met de i7 920 op 4,2Ghz. Hierdoor kunnen de resultaten nogal verschillen met de resultaten op stocksnelheden.

DE REVIEW

Na het sneuvelen van mijn HD5870 was ik weer toe aan iets nieuws. Met behulp van de zeer klantvriendelijke mensen bij Alternate liep ik met bijbetaling van het verschil zo met mijn Asus gtx480 de deur uit. Waarvoor alvast hulde voor Alternate, waar ik al jaren met plezier en zonder garantiegezeik mijn hardware koop. Gezien er alleen referentie kaarten waren, ben ik maar voor de goedkoopste gegaan van dat moment, de Asus dus..

Het eerste wat mij opviel was de extreem grote doos waarin de kaart verpakt was, bijna 2x zo groot als de hd5870 verpakking van club3d. Hoewel je bij het kopen van deze kaart niet als eerste denkt aan het milieu, vond ik de doos toch wel erg overdreven.
Natuurlijk kon ik niet wachten met openmaken, dus in de trein het pakket maar ontmanteld. Komen we meteen aan bij het eerste punt:

De feature set.

Waar de meeste highend kaarten nogal wat software bundelen en een game erbij doen, moet ik dat hier toch wel missen. Een molex splitkabel voor de pci-e aansluiting (6x en 8x), een boekje met installatie instructies, een dvi naar D-sub converter en een cd met drivers en Asus oc software was alles wat de grote doos bevatte, niet te vergeten de kaart uiteraard. Verder is de kaart zelf wel compleet uitgerust:
2x dvi-i (dual link voor grote reso's), 1x mini HDMI, True HD audio ondersteuning via HDMI, en ook voltage tweak niet te vergeten, maar daar ga ik later op in.

Physx en Cuda

Zoals we inmiddels gewend zijn bij Nvidia, heeft de kaart ook ondersteuning voor Physx en Cuda. Volgens velen overrated, en zelf moet ik zeggen dat ik t niet een pre vind dat dat op deze kaart zit, ik zou er niet eerder een GTX480 voor halen, maar het is zogezegd een extraatje.
Inmiddels zijn zo'n 40 tot 50 games uitgerust met Physx, waaronder Metro 2033, Batman, Ghost recon Advanced warfighter 1&2 en anderen. Op de site van Nvidia staat een flinke lijst: http://developer.nvidia.com/object/physx_good_company.html. Je kan met physx een performancewinst behalen en wat extra (de naam zegt t al) physics, die zich voornamelijk uiten in wat realistischere water-, plant-, en kleding bewegingen. Op enkele uitzonderingen na, niet heel spectaculair, maar het voegt wel iets toe.

Cuda daarintegen heb ik zelf niets mee, maar er is inmiddels een hele comunity ontstaan rondom het maken van applicaties die versneld worden door de GPU. Inmiddels al zon 1000 applicaties zijn er voor gemaakt: programmeer tools, video en audio conversie programma's, raytracing en medische programma's. Hier kan je kijken of er voor jouw iets bij zit: http://www.nvidia.com/obj...flash_new.html#state=home

3d gaming

Als laatste extraatje kan je met deze kaart in 3d gamen. Vanwege de aanschafkosten van een 3d scherm en de Nvidia bril heb ik dit alleen kunnen ervaren op een gtx285 SLI systeem elders. Ik vond het een leuke toevoeging voor het gamen. De game ervaring word een stuk intenser, zolang de game dit goed ondersteund... En daar zit nou net het probleem: Vaak moet je schaduwen uitzetten en een game tweaken omdat er dingen niet helemaal kloppen, het blijft lastig om een ventje te raken die je dubbel ziet.
Ook kreeg ik na een langere tijd gamen last van wat hoofdpijn, alsof je de hele tijd flink scheel hebt gekeken. Als laatste zeg ik er over dat de framedrop vaak dicht tegen de 50% zit, en je dus niet alle games meer voluit kan spelen. Het is maar wat je wil. Ik wacht persoonlijk nog betere en goedkopere technieken af, voordat ik aan het 3d gamen sla. Je hebt in SLI ook de mogelijkheid op stereo 3d te gamen met 2 beeldschermen, gezien de kosten voor de hardware ben ik dit nergens tegen gekomen. Ik kan dit dus niet beoordelen.

Prestaties

Laat ik hier beginnen met de opsomming van de specs:

Videochip snelheid....700MHz
Shader clock.............1,401GHz
Geheugengrootte......1,5GB GDDR5
Geheugen Snelheid ...3,696GHz
mem controller...........384 bit

Ik gebruik de kaart op een resolutie van 1920x1080 en probeer dat in de meeste games zo te houden. Ik moet zeggen dat ik niet ontevreden ben met de prestaties van deze kaart: Met een aantal games heb ik een benchmark gedraaid in zo realistisch mogelijke instellingen rondom de 30 fps of meer. Alle driver instellingen heb ik gelaten voor wat ze waren, alleen ingame heb ik de mogelijke grafishe instellingen veranderd, maar dat lees je zometeen. Ook heb ik inmiddels een aantal benches met overclock toegevoegd.

Laat ik beginnen met de bekende 3dmark Vantage benchmark. Dit pakket behoeft volgens mij geen verdere uitleg. Helaas kon ik door de resolutiebeperking van mijn scherm (1920x1080) geen extreme settings draaien, er wordt dan namelijk 1900x1200 gevraagd. Dus alleen de Entry, Performance en High settings waren mogelijk. Bedenk wel dat ik bench met de i7 920 op 4,2ghz, dus dat de uitkomst kan verschillen met uw eigen resultaten. Uiteraard staat physx uit .

3dmark vantage Entry level: E 50301
3dmark Vantage Performance: P 19975
3dmark vantage High level: H14104

3dmark Vantage met GTX @ 860/1720/1900m. Max 87% fan

3dmark vantage Entry level:
3dmark Vantage Performance: P 22840
3dmark vantage High level:

Voor de liefhebbers heb ik nog een 3dmark 06 gedraaid. Wat opvalt is hoe weinig 3dmark 06 profiteert van de overclock op de GTX480. Ik heb alleen 3d marks standaard instellingen gebruikt:

3dmark06 @ stock GTX480:

26876pt

3dmark 06 met GTX @ 860/1720/1900m. Max 87% fan

27562pt

MAFIA 2 is nog niet uit, maar je kan inmiddels wel de DEMO downloaden en er zit een ingebouwde benchmark in. Met de nieuwe APEX Physx engine zal menig nVidia kaart het lastig krijgen, Zo ook de GTX480. Ik heb met verschillende instellingen getest om een zo duidelijk mogelijk beeld te geven wat de mogelijkheden zijn. Laten we beginnen met de instellingen die ook ATI bezitters kunnen draaien: zonder physx dus, verdere instellingen: 1920x1080 16x AF en MSAA=on Deze instelling is geheel speelbaar zonder problemen.

Min:14.6fps
Max:248,3fps
AVG:92,3fps

Mafia 2 met APEX Physx op Medium. Hier moet nog een kanttekening geplaatst worden. De meeste prestatie gaat verloren aan de kleding/cloth physx. In een bestand kan je de kleding uitzetten, zodat je de Particals wel op maximaal physx kan zetten zonder teveel performance verlies. Dit heb ik in deze benchmark achterwege gelaten, maar dit is dus een leuke mogelijkheid. Verdere instellingen: 1920x1080 16xAA MSAA=on Ondanks een enkele framedrop is deze instelling prima speelbaar en na overclock kan je nog een aantal FPS erbij optellen..

Min:8,1fps
Max:125,0fps
AVG:29,2fps

Mafia 2 met APEX Physx op High Verdere instellingen:1920x1080 16x AF MSAA=on

Min:4,1fps
Max:112,0fps
AVG:15,6fps

Alien VS Predator is de volgende in de reeks benchmarks, deze game maakt goed gebruik van tesselation, een feature van DX11. standaard benchmark settings: 1920x1080, high (max), dx11, 16x AF, 2x MSAA:

Min: 30fps

Min: 35fps
Max : 110fps
Average:60fps
Totaal: 6146frames

Crysis,kreeg menig highend kaart op de knieen. Ook voor een 2 en een half jaar oud spel is het een uitdaging voor menig pc. Helaas kreeg ik op 64bit de benchmark niet voor elkaar, dus op 32bit gedraaid. Verdere settings: 1920x1080,Very High (max), 8x MSAA. Assault harbour map. Verbruik videogeheugen: 1016mb

Min: 27fps
Max : 46fps
Average:36fps

Crysis met GTX480 @ 860/1720/1900m. Max 87% fan (luid!)

Min: 29fps
Max : 50fps
Average:40fps

Dirt 2 is het volgende spel dat door de gehaktmolen gaat. Het eerste speelbare spel met (minimale) dx11 ondersteuning. Ook hier alles op maximale instelingen gezet. Settings: 1920x1080, Ultra setting, 8xMSAA, 16xAF, DX11.

Min: 66fps
Average: 86fps
Total frames: 7303

Dirt 2 met GTX480 @ 860/1720/1900m. Max 87% fan

Min: 75fps
Average:99fps
Total frames: 8527

Volgende benchmark is GTA 4 Lost & damned. Ook hier weer alle instellingen op maximaal gezet. Instellingen: 1920x1080, very high (max) 16x AF, grafisch mem gebruik: 1203mb

Min:29fps
Max:68fps
Average:46fps

GTA4 Lost & damned met GTX480 @ 860/1720/1900m. Max 87% fan

Min:32fps
Max:73fps
Average:50fps

Metro 2033 Is zo'n spel waarvan je denkt: hoe is het in hemelsnaam mogelijk om dit spel maximaal met dx11 te draaien. Zonder meer een van de zwaarste games van het moment. Deze game krijgt zelfs een sli gtx480 of HD 5970 nog op de knieen. Ik ben op zoek gegaan naar een beetje redelijke instellingen en kwam tot de conclusie dat die lastig te vinden zijn. Zo af en toe blijf je framedrops houden net rond de 20fps, ondanks de verdere speelbaarheid verder in de game.
Wegens het niet hebben van een benchmark, heb ik maar een stuk gespeeld en gekeken naar min en max fps Dit is niet erg precies gemeten dus.Verdere test instellingen: 1680x1050, very high, 4xmsaa, dx 11 tesselation aan, Advanced DOF uitgeschakeld.

Min:22fps
Max:52fps
Average:rond de 32-33 met dus een aantal flinke pieken en dalen.

Metro 2033 met GTX480 @ 860/1720/1900m. Max 87% fan

Min:24fps
Max:57fps
Average:rond de 36-37 fps

Battlefield BC 2: Deze mooie first person shooter verdiend uiteraard ook een plekje in mijn review. Heeft geen ingame benchmark, dus wederom gewoon het eerste level gespeeld en tot de volgende conclusie gekomen: 1920x1080, max, 16af, 8xAA. maxed out geheel speelbaar!

Min: 43 fps
Max:90fps
Avg:55fps

De voorlopig laatste game die ik in deze review behandel is ARMA 2. Zeker bijna net zo zwaar als Metro 2033, maar dan exclusief op dx9, dat lijkt me bijna een lintje waard. Op verzoek met nieuwe instellingen gedaan Instellingen: 1920x1080, Very high, 16x AF, 2xAA, zicht op max 2988 meter beide benchmarks:

benchmark 1:

Avg:49fps

benchmark 2

Min:18fps
Avg:21fps

Al met al zijn de prestaties niet gering, maar dat mag ook wel voor de 3miljard transistoren op die immens grote chip. Jammer dat er nogsteeds games zijn die je niet op maximaal kan spelen met zo'n stuk hardware. Toch ziet elke game er uit als een plaatje, ook op 1680x1050. 5 sterren voor de prestaties op stock snelheden.

Komen we meteen bij het volgende punt:

Overklokbaarheid

**disclaimer: Overclocken kan schadelijk zijn voor voor uw hardware, begin er niet aan als u niet zeker weet wat u doet. Aan hier behaalde resultaten kunnen geen garanties worden ontleend en kunnen verschillen met uw resultaten. Betreden op eigen risico**

Volgens de vele reviews zou deze kaart stock al zo warm worden dat overklokken zonder waterkoeling niet zou kunnen. Ik ben gelukkig heel eigenwijs en moet dat zelf ondervinden. Allereerst wil ik iets kwijt over de gebruikte voeding: 650 watt lijkt veel te weinig voor zo'n systeem, maar dat is een flink misverstand! Ik heb een digitale wattmeter tussen de stekker en het stopcontact gedaan om in combinatie met prime95 en vantage tegelijk het maximale verbruik te meten. Dit uiteraard met een flinke overclock op zowel CPU als GPU (4,2ghz & 800mhz). Uiteindelijk trok ik maximaal 640w uit de muur wat na een efficientie-omrekening uitkomt op zo'n 520Watt. Een A-merk 650w voeding is dus ruim voldoende voor een stevige overcklock.

Het overklokken zelf: Met de nieuwste versie van het OC programma MSI afterburner kon ik meteen de Voltagetweak eens flink aan de tand voelen en een mooi Fanprofiel aanmaken. Na het fanprofiel aangemaakt te hebben, nagenoeg 1 op 1 met de temperatuur (85oC is 85% fan snelheid) kwam de temperatuur niet meer boven de 90 met het voltage naar de max van 1,138v. Dit overigens alleen gemeten in een game of gewone Vantage test. In een test zoals furmark kan je er niet van uit gaan dat je de temperatuur met zo'n OC en overvoltage onder de 90c blijft, maar daar zometeen meer over.
Wat mij opviel is dat het geluidsprofiel van de koeler zo anders was dat ik mij er minder aan stoorde dan mijn HD5870. Alleen luchtstroming was flink hoorbaar, de fan zelf eigenlijk nauwelijks. Op 90% is de fan wel heel luid, niet gewenst met gamen, maar met een 5870 heb je toch met overclocken het zelfde verhaal, 1 bak herrie. Deze overclock laat wel zien wat er mogelijk is met een goede en stillere aftermarket koeler.

De resultaten: Na uitgebreid testen kwam ik uit op een maximale 'Vantage' overclock op de gpu van 860Mhz wat resulteerd in een vantage score van P22831, uiteraard zonder Physx. Het geheugen wilde niet echt meewerken en kwam maar 50Mhz hoger op 1900Mhz. Wellicht zijn er hogere clocks mogelijk met Aftermarket koeling, maar die zijn nog niet volop verkrijgbaar. Al met al geen slechte OC voor stock koeling. Ook op deze clocks heb ik met benchen en gamen geen artifacts gezien.
De hoogste temperatuur gezien in Dirt 2 op 89c. Ik kan mij voorstellen dat in langere gamesessies de temperatuur nog wat zal oplopen.

Furmark stability test: Je kunt lang en kort discussieren over de zin of onzin van een torturetest zoals Furmark. Ik persoonlijk vind het niet echt een representatieve load test omdat de meeste games de kaart niet zo belasten. Toch heb ik voor de liefhebber op deze manier een goede maximum clock gevonden die ook na langere tijd stabiel blijft. Is wel zo eerlijk. Uiteindelijk ben ik met Furmark tot een zeer nette 830Mhz gekomen met het geheugen op 1900Mhz op een voltage van 1,113v. Dit resulteerde wel in een flinke 100c.
Aangezien zo'n stabilty test een behoorlijke tijd duurt ben ik voorlopig nog niet verder gekomen dan de 830Mhz. Ik heb tot op heden nog geen enkele artifact of lockup gehad, dus wellicht zit er nog meer in. Wordt zeker nog vervolgd!

De beeldkwaliteit:

Ik kan niet anders zeggen dan dat alles er schitterend uit ziet, heldere kleuren, mooi beeld. Valt verder niet veel over te zeggen. Top! 5 sterren..

De modbaarheid:

Er staan op het moment van schrijven een aantal Aftermarket koelers in de pijplijn, echter zijn deze nog niet allemaal verkrijgbaar. Wat er aan zit te komen: De Coolit OMNI (gesloten waterkoel systeem vergelijkbaar met Corsair H50), De Thermalright Spitfire en de Zalman VF3000F Ik ga er van uit binnen een aantal maanden ook een van deze koelers getest te hebben, wordt dus nog vervolgd! Ik moet wel zeggen dat het de moeite loond om de thermal paste te vervangen met AS5 of OCZ freeze, dit kan nogal in temperatuur schelen, zo'n 5-7 graden. Dit voornamelijk omdat de pasta stock erg overdreven is opgebracht.

Driverondersteuning en compatibiliteit:

Ik draai de kaart op win7 x64 ultimate en de nieuwste drivers werken prima. Ik draai nu de 257.21 drivers en ga ook nog testen met de 258 beta's. Als je nog met een 197.XX driver werkt valt er zeker nog een performance winst te halen met de nieuwe drivers.

Warmte en geluidproductie:

Als je de resultaten van ingame testing en een furmark torturetest zo bekijkt, kan je maar tot een conclusie komen: de kaart is behoorlijk aan de warme kant. Op stockspeed is de kaart wel aardig rond de 80c te houden, echt koel kunnen we dit niet noemen natuurlijk. Toch is er ruimte voor een stabiele overclock en voltageverhoging en dat valt mij zeker niet tegen. Met een maximale overclock voor vantage van 860Mhz zie ik temperaturen tegen de 90c ingame en soms iets er overheen. Natuurlijk hoort bij zo'n overclock ook een behoorlijke fanspeed. Die is op 90% behoorlijk aan de luide kant, echter je hoord vrijwel alleen het geruis van luchtverplaatsing. En die is flink kan ik je vertellen. Als we dan kijken naar de Furmark burntest, met 100c+ (en fan ook op 100%) weet je dat aftermarket koeling gewenst is bij het overklokken, zeker als je nog van geluid door je speakers wilt genieten. Ondanks deze temperatuur bleef de kaart ook met hoge overclock prima stabiel.
Wel zijn er problemen bekend met een multiple scherm upstelling. Helaas blijkt de kaart niet goed terug te schakelen naar het 2d profiel, met hogere clocks dan gebruikelijk in idle stand. Dit levert helaas en extra verbruik op van 70 watt met een bijbehorende verhoogte temperatuur. Nvidia werkt aan een oplossing. Al met al 3 sterren voor de koeler, de temperatuur en het fangeluid.

De prijs:

Natuurlijk is de 450 euro die ik voor deze kaart heb moeten neertellen geen kleine investering, gelukkig gaan de prijzen al omlaag naar een meer acceptabele 400 euro. Het is een flinke investering, maar dat neemt niet weg dat je toch aardig wat voor terug krijgt. Een snelle kaart die de meeste games (op metro en Arma2 na) toch wel max kan spelen met behoorlijke frame rates. Omdat ik geen zin heb in geklooi met Sli profielen, is voor mij een snelle singlecore kaart de enige oplossing om op flinke FPS games te spelen. Als je Sli profielen geen probleem vind, zijn er zeker goedkopere middelen om een flinke performancewinst te halen. Als voorbeeld noem ik dan de GTX460 in SLI. Die is zo'n 15% sneller voor ongeveer de zelfde prijs. Voor elk wat wils dus.

Heb jij ook een Asus ENGTX480/2DI/15GD5?

Goede review...

Ik heb het beestje ook.. Presteerd zeker niet verkeerd. Maar toch had ik een puntje waar ik tegenaan liep met deze kaart. Dit gebeurd alleen met een dual (of meer) screen setup. Dus logish dat het niet in je review staat.

Punt is dat bij gebruik van 2 monitoren de kaart zichzelf niet terug klokt in 2d mode.. Met als directe gevolg dat dit beestje continu 70 Watt - ja je leest het goed - 70 Watt meer verstookt in idle stand. Dat vind ik toch echt een tegenvaller..

En hier geld ook, its not a bug, but a feature.. ;( nVidia doet dit tegen flikkeringen die optreden bij het terugklokken met meer dan 2 schermen..

Ik kwam erachter door een bug in het fanspeed profiel.. De kaart klokte niet terug, maar de fanspeed zakte wel in 2d stand. Daardoor werd de kaart 90 gr in idle.. eeek...

nVidia heeft daarvoor wel een fix uitgebracht. Maar helaas werkt het terugklokken nog steeds niet. De fix bevat alleen een aangepast fan profiel..

Ik heb het uiteindelijk opgelost door een GT210 erbij in mijn pc te steken, Met mijn 2de scherm daarop. Kost me 13w meer op full load. Maar veel belangrijker, het scheelt me 70 w in idle..

Bron: GTX480 klokt niet terug, en de daarbij horende energie vebruik. Zie tabel.. 8)7

Wellicht is dit toch misschien een puntje welke je erbij in je review moet zeggen. Zeker aangezien meerdere schermen mainstream gaan worden..

[Reactie gewijzigd door NL_Gadget op 17 juli 2010 16:08]

bedankt voor de tip, ik zal dit punt ook zeker nog verwerken in mn reviw!
Het is een flinke investering, maar de Nvidia kaarten blijken uiteindelijk een stuk waardevaster bij doorverkoop dan z'n ATI tegenhanger. Als voorbeeld noem ik de 4870 die voor zo'n 80-90 euro de V&A toonbank over gaat en z'n GTX280 concurrent verwisseld nogsteeds voor zo'n 150 euro van eigenaar. Niet onbelangrijk om dat mee te laten wegen bij aanschaf! Al met al 3 sterren voor de prijs.
Heel leuk allemaal, maar je vergelijking klopt niet helemaal. De HD4870 moest concurreren met de GTX260 (al dan niet 192 of 216 cores) en niet met de GTX280. De HD4870X2 is GTX280/GTX285 gebied.
hd4870 = €300 - €80= €220 verlies
gtx280 = €390 - €150= €240 verlies.
Tja, volgens mij heeft een HD4870 nooit €300 euro gekost.
Volgens de reviewers presteert de HD4870 op zijn beurt beter dan de komende Geforce 9800GTX+ en kan de kaart zelfs de GTX260 bijbenen en bij sommige benchmarks inhalen. In Crossfire-opstelling zijn twee HD4870-kaarten zelfs sneller dan de Geforce GTX280, terwijl hier toch 50 dollar minder dan voor de GTX280 voor op tafel gelegd hoeft te worden, volgens Anandtech. De conclusie luidt dan ook dat AMD niet de snelste single-gpu-kaart van dit moment biedt, maar met de HD4850 en de HD4870 wel een zeer aantrekkelijke aanbod heeft in het prijssegment tussen grofweg 145 en 250 euro.
bron

Voor de rest wel een degelijke review, 3 sterretjes. Uitbreiding zorgt misschien voor een 4e ster. ;)
Daar heb je 100% gelijk, ik heb mijn hd4870 (club3d) voor 220 euro gekocht toendertijd, puntje voor de reviewer om aan te passen. je bron is een beetje oud, deze is nog van voor de prijsverlagingen van de gtx2xx serie.

Ik vind de prijs van de gtx480 op het moment heel aardig, vanaf 440 euro al, de hd5870 is er al vanaf 360 euro, maar millman is niet de eerste die met een kapotte hd58xx kaart zit. Voor de iets betere performance (dx11 (tesselation) aardig verschil) en betere componenten kwaliteit is het prijsverschil niet al te gek.
De bron is ongeveer van de release datum van de HD48xx series (de X2 uitgesloten). Misschien had ik ook wel een meer recentere bron moeten gebruiken, maar het ging me vooral om het feit dat een HD4870 nooit 300 euro heeft gekost. HD48xx series waren(/zijn) bang-for-the-buck.

Ik ben in september voor de HD4870X2 gegaan vanwege de lagere prijs en de prestaties. Komt nog prima mee. Als nVidia nu ook wat meer prijs/prestatie-gerichter word dan zal ik mij daar zeker voor interesseren. De GTX460 bijv. is zo een naar mijn mening, maar voor mij geen rede om up te graden vanaf een HD4870X2.
natuurlijk is de gtx460 geen goede upgrade, hij is een stuk trager dan de hd4870x2, mijn gtx295 en jouw hd4870x2 kunnen nog prima mee met de high-end single gpu kaarten, enkel de hd5970 (en de asus ares) moeten ze voorlaten, natuurlijk ook sli en cf opstellingen van kaarten rond het niveau van een gtx275/hd4890.

Ik zat er ook over te denken een gtx460 te halen, maar voor een paar tientjes meer heb ik meer performance (ook meer verbruik natuurlijk), maar dx11 performance van de huidige dx11 generatie weet me nog niet te overtuigen, volgend jaar rond deze tijd doe ik een upgrade naar een dx11 kaart van de volgende generatie.
Net Dirt2 lopen spelen en tot de conclusie gekomen dat de HD4870X2 na al die tijd een grondige opfrisbeurt nodig heeft. Fan gaat spontaan op 100% draaien en dat resulteert nog steeds op 98 graden. Ik wacht nog wel eventjes met gamen.
Wordt tijd om hem eens uit te stoffen, nieuwe koelpasta erop maakt ook veel verschil, al is dat verschil bij nvidia kaarten groter als je ziet wat voor een dikke grijze massa die op hun gpu's smeren :P
Had bij mijn gtx260 al veel effect, bij de gtx295 ook een groot verschil, op een van die extreem hete dagen gta IV zitten spelen en hij topte op 88 graden, best netjes imo.
nvm

[Reactie gewijzigd door millman op 17 juli 2010 07:02]

8)7

Ook niet gek, de aanschaf prijs van een GTX 285 was ook een stuk hoger dan de HD4870, % schiet je er dus geen klap mee op. Sorry dat ik het zeg hoor, maar ik vind het een groene bril review.
De GTX 260 kun je beter zien als de concurrent van de 4870, de GTX280 is een stapje hoger. Geen wonder dat die duurder is
Ik snap je redenering wel, maar als je die hogere aanschafprijs en wat je er aan over houd van elkaar af trekt houd je toch een mooi sommetje over:

hd4870 = €300 - €80= €220 verlies
gtx280 = €390 - €150= €240 verlies.

Dan valt de aanschafprijs toch enigsinds mee als je daar naar kijkt?

Edit: stomme conclusie en ongefundeert, Absoluut stom van mijn kant!

Verder heb ik mijn 5870 niet meer, die is gesneuveld, maar ook die overklokte prima. 1000/1200 was het maximaal bereikbare helaas, met een uiteindelijke max score van P21430.
toch 1500pt lager dan de max bij mijn gtx480. Ik zal dat ook nog in de review verwerken, lijkt mij wel slim.
En waardevast is natuurlijk wat kort door de bocht maar ik wist het even niet anders te verwoorden.

Maar volgens mij kan je er niet zo goed tegen dat ik tevreden ben met mijn gtx480 (meer dan mijn 5870) Als ik cuda, 3dgaming en physx opnoem als positieve punten kan je wel zeggen dat het overrated is, maar het zijn de extraatjes. Ik zie dat wel degelijk als positief.

basta

Verder ben ik zeker nog niet klaar met de review, er komen nog een heleboel benches enzo bij.

[Reactie gewijzigd door millman op 16 juli 2010 23:43]

Jammer dat er meteen weer mensen nvidia beginnen te bashen, hulde voor jou dat je dan toch de moeite wil nemen een review neer te zetten, ik kijk uit naar de benchmarks!

Prijs is aardig hoog maar je krijgt er wel een geweldige kaart voor, geluid kan ik me ook helemaal in vinden, de gtx295 die ik een week geleden heb overgenomen van een tweaker is idle onhoorbaar, en onder load hoor je enkel luchtverplaatsing, toch heel netjes voor kaarten met bijbehorend verbruik. Mijn ati hd4870 was ook een top kaart en zeker voor de prijs, de stock koeling was echter een ramp, echt een stofzuigergeluid! Als je het geluid van een nvidia kaart wou evenaren zat je al gauw op aftermarket cooling, en dan was je iets duurder uit als de concurrerende gtx260, al was het verschil niet al te groot.
Al met al zijn de dagen van de fx5900 'dustbuster' niet in herhaling gevallen, toch wel zo fijn 8-)
blaat allemaal. Ik bespeur geen fanboyisme of ongefundeerd pro-Nvidia gedrag, je benoemt de plus en minpunten allemaal goed en beoordeelt die dan ook als dusdanig.

Ik snap ook niet dat je word afgekeurd op het positief uitlaten over een pluspunt, dit doet namelijk niks af aan de objectiviteit. PhysX geeft ook wel degelijk een meerwaarde en is de moeite waard om het te noemen en zelfs hierin meld je het met gepaste bescheidenheid.

Ik kan me wel ergeren aan de toon waarop hier gesproken wordt, irrelevant uitweiden over iemands sociale vaardighheden, wie wiens vriend is,enz voegt helemaal niks toe aan de review en is 0,0 constructief. Positief of negatief uitlaten over een produkteigenschap is dat wel.

maar dus...nettte review Millman, het is namelijk voor mij zeer zinvolle informatie om mijn eventuele aankoop op te baseren.
Ik heb in het "features gedeelte' een en ander toegevoegd over Physx, Cuda en 3d gaming.
eventuele taalfouten? Laat het even weten via DM... bedankt alvast!
Dan moet je je DM functie wel aanzetten ;)

schoonheidsfoutje: Een 150 mb raptor.

Enneh vwb de CUDA cores, die zijn retehandig voor het crunchen (folding e.d.), daarbij wordt gebruik gemaakt van die CUDA cores.

Hou voor de lol een 9800GT en die gtx480 naast elkaar en draai daar hetzelfde crunchprogramma op.
De 9800GT is 1 uur bezig met een opdracht, de 480 5 minuten :+ (bij wijze van)
voorderest nette review, hoewel ik het verhaaltje met de voeding toch een beetje te veralgemeniserend vind. (iets met verschillen tussen systemen enz). Maar das mijn mening :+
ik ben druk aan het zoeken voor een waterkoelblock maar ik heb nog niks gevonden.

ik zal mijn review zo snel mogelijk online zetten
Wat, een waterblock voor de 5970? Ik raad je aan een accellero extreme te nemen voor je kaart. Maar dat is mijn bescheiden mening,

Binnen een maand komt ook de Arctic oplossing voor de GTX480, heb ik via een mail van Arctic zelf begrepen... Nog even geduld dus.. Lekker!

Ik ben overigens zeer benieuwd naar je review, succes!

[Reactie gewijzigd door millman op 3 augustus 2010 16:53]

Ik heb een ATI 5970 van Sapphire en ik wou ook eerst een GTX 480 halen maar van die 101 graden schrik ik toch wel.

Mijn 5970 komt niet boven de 85 graden uit fan @52%(automatisch geregeld).

Maar dan met een reso 1920x1080. Is gewoon ff voor de vergelijking.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Hc-Gamer op 31 juli 2010 19:51]

Beste man,

Laat ik zeggen dat die 101 graden met een dikke overclock en maximum voltage is, dus in hoever we kunnen vergelijken weet ik in dit geval niet. Zonder overclock kom ik in games niet boven de 80c uit, een furmark is imo een redelijk zinloze test verder. Er valt dus niet veel te schrikken. Als jij nu ook een 'in-depth' review maakt van jou kaart, kunnen mensen eens goed vergelijken. (als je je "e-ego" toch eens echt wil strelen O-) ) Je post voegt dus in dit geval niet zo heel veel toe en klonk mij meer als een "ik heb lekker deze kaart" reactie. (is niet de eerste keer overigens). Neem de moeite, ik ben er inmiddels wel een 10 uur aan kwijt geweest.

Schrijf die review, gewoon ff voor de vergelijking :+

[Reactie gewijzigd door millman op 31 juli 2010 23:30]

het is niet zo van "ik heb lekker deze kaart"

ik heb erg getwijfeld tussen de GTX480 en de ATI 5970 (het zijn natuurlijk wel de top kaarten van nVidia en ATI).

Ik ben ook bezig om een review te schrijven, en jou review help mij daarbij

(Het wordt mijn eerste review dus die wil ik ook meteen zo goed mogelijk maken).

[Reactie gewijzigd door Hc-Gamer op 1 augustus 2010 01:10]

sorry dan, ik had het idee dat ik wederom mijn aankoop moest verdedigen, vooralsnog zie ik geen problemen met de temperatuur, al mag er wel eindelijk eens een Accellero Xtreme GTX480 uitkomen ofzo.. Zo'n spitfire vind ik maar niets
Wellicht begeef je je met een mogelijke doorverkoop-waarde op een wat hellend vlak. In ieder geval nodigt het uit (zoals je aan de reacties wel kon zien) tot een hoop nutteloze speculatie, wat je review niet ten goede komt.

Ik vond het overigens een prima review. Alles stond erin wat ik wilde weten: hoe veel geluid maakt ie? Hoe warm wordt ie? Levert ie goede prestaties? Etc. Specifieke overklok benches zijn leuk, maar hoeven m.i. niet per se in een review van dit type. Ik zie dit toch meer als 'koper reviews ter orientatie,' en niet zo zeer als een volledig in-depth overklok bench-lab rapport. In die zin volstaat jouw review ruimschoots.
prijsconclusie aangepast, bedankt voor de tip!
Nette revieuw.
Goed te lezen dat het warmte probleem gemakkelijk aan te pakken is.
Is de laatste tijd dus flink overdreven.
Wel ben ik beniewd naar je game benchmarks.

Ik ben het wel met je eens over de doorverkoop waarde.
Een GTX260 kan je nog 100,-E voor beuren, dat beur je niet voor de HD4870.
Zelf heb ik aleen maar gedonder gehad met ATI, maar dat is persoonlijk.
Een GTX260 was ook duurder. Dus % is het dan nog steeds gelijk. Daarbij kan je voor een HD4870 1GB, de directe concurrent van de GTX 260 216, ook gewoon 100 euro beuren.
zeer nette review wel enigszinds kort maar er staat inpreciepe in wat er mot staan xd,

iig gtx480 1 dikke kaart jammer dat ik nooit zo'n investering kan doen of wil doen, volgende word voor mij msi gtx260 cyclone met max Vcore en core clock van wss rond de 900mhz

iig mooie review