Acer Aspire 5750G-2634G75BN Review

TranceTrouble 2 februari 2011, laatste update op 3 februari 2011, 2.236 views

Acer Aspire 5750G-2634G75BN

Pluspunten

• i7-2630QM
  • nVidiaGT540M videokaart
  • Bluray-speler
  • 750gb opslag capaciteit
  • Zeer mooi dun en goed uitziende laptop.

Minpunten

• slechts een 720p scherm
  • DVD-bluray speler maakt veel lawaai.
  • aan/uit knop heel ver links aan de rand.

Features:
Aan de processor kan het zeker niet liggen met een i7-2630QM aanwezig tot een Max Turbo Frequency van 2 tot 2.9 GHz is geen toepassing te gek. Programmeren, simuleren en beelverwerkings programma's werken super snel.

Het standaard geheugen 4GB DDR-1333 (SODIMM) is afkomstig van de Samsung M471B5273ch0-ch9 deze kaart neemt maar slecht 1 slot in beslag, en er is nog een 2de slot beschikbaar. Wat een pluspuntje is voor de fanatieke pc gebruikers die nog wat willen uitbreiden.

Door de Toshiba MK7559GSXP - 750gb 2,5 inch SATA hardeschijf is er genoeg ruimte voor een collectie muziek en films. Een klein nadeel is de 8mb Cache en slechts 5400RPM.

Helaas een feature die ik anders had willen zien het HD LED LCD 15.6 inch beeldscherm, dat maar een 1366x768 resolutie ondersteund, echter de helderheid is absoluut verbazingwekkend. De grootte van het scherm was voor mij een van de belangrijkste criteria van de laptop, voor het redelijk makkelijk meenemen in een standaard laptop/studenten tas bleek de 15.6inch altijd perfect te passen.

Een mooie feature is tevens de Bluray speler, helaas komt deze echter alleen goed tot zijn recht op een 1080p scherm.
verdere features die nog aanwezig zijn:
2x USB 2.0, 1x USB 3.0, 1x HDMI, 1x VGA(dsub), WirelessLAN 802.11b, 802.11g, 802.11n, Bluetooth 3.0, Ethernet 1Gbps(RJ45), Cardreader, Webcam, 3.5mm headphone Stereo Jack, 3,5mm microphone jack. Dolby Virtual Surround Sound technology.
Mijn beoordeling van de features valt uit op 4 sterren, wegens slechts 1 USB 3.0 poort en de ontbreking van een Full HD scherm.

Prestaties:
Door de rekenkracht van de i7-2630QM in combinatie met de standaard 4GB ram geheugen en de nVidia GT540M (2gb uitvoering) kan de laptop perfect de laatste games draaien, maar ook meest geavanceerde simulatieprogramma's voor 3D ontwerpen en software design.

Bouwkwaliteit.
Door de mooie vorming van vooral de rug van het scherm is dit een zeer mooi en aantrekkelijk uitziende laptop, de scharnieren zien er goed en degelijk uit maar ze moeten zich omdat ik deze laptop pas een week in bezit heb nog bewijzen. verder zitten de aansluitingen voor voeding, HDMI, VGA, 1x USB2.0, microfoon en hoofdtelefoon aan de linkerkant van de laptop. Rechts in de laptop zitten de bluray speler, en de overige 2 USB poorten.

Ergonomie:
Het enige nadeel van deze laptop is dat de aan/uit knop helemaal links aan de rand zit, ik heb al meerder keren gehad dat ik deze per ongeluk indrukte waardoor de laptop zichzelf uitzette. Software matig is dit te verhelpen door de functie uit te schakelen maar ik had de knop liever verder naar het midden gezien.

Warmte- en geluidsproductie
De warmte en geluidsproductie viel me ontzettend mee, hij is heel stil maar zodra je meer rekenkracht vereist van de GPU of CPU begint de ventilator iets meer op toeren te komen en de warmte uitvoer links in de laptop voert uitstekend de warmte af, maar daar wil je niet lang je hand naast hebben liggen. Tijdens de vraag naar meer rekenkracht bleef de hele laptop behuizing op het warmteafvoer rooster na uitstekend koel geen warme of hete plekken ook de voedingadapter die bijgeleverd wordt werd niet heet!
bij het gebruik van de dvd-blurayspeler maakt deze speler heel veel lawaai vandaar dat ik zeg dat deze lawaai en warmte productie slechts acceptabel is.

Mobiliteit en accuduur
Bij het gebruik van enkel tekstdocumenten en programma's als word/excel doet de CPU het lekker rustig aan en word er energie bespaard waardoor de accu langer mee gaat. Na 4 uur werken in Word en het browsen op internet, bij het beeldscherm op de minimale helderheid, was de accu pas bijna leeg(10%). Bij het gebruik van games op de laptop zonder netspanning ging de laptop circa 1,5 uur mee.

De prijs voor al deze features is in combinatie met de bluray speler ok.

Heb jij ook een Acer Aspire 5750G-2634G75BN?

Ik ben zelf ook in het bezit van de 5750G, mijn versie was zonder bluetooth 3.0, met een dvd brander en met een 640GB harde schijf. De 5400 rpm schijf lag er hier ook binnen een paar dagen uit en nu zit er een vertex 2 SSD in, inderdaad moet je 2 plastieken "uitsteeksels" afvijlen of afbreken vooraleer een 'standaard' 2.5" schijf erin past.

Het valt me tevens op dat het aantal winkels die volgens tweakers de laptop in hun aanbod hebben zitten sterk is gedaald sinds de release, voor de hand liggend zal dit komen vanwege het gekende probleem met het P65 moederbord. Het probleem is hier van toepassing op de optical drive. De harde schijf is wťl aangesloten op een sata 3 (600) poort maar de optical drive niet.
Hey MINIke, waar heb je die informatie over de sata poort vandaan?? ik heb het nergens kunnen vinden en zelfs acer NL wist er niets over te vertellen... zou dan ook betekenen dat je kunt upgraden naar een sata600 SSD en dan ook werkelijk een sata 600 connectie hebben??
Je kan nakijken welke poorten op het moederbord gebruikt worden door de software van Intel te openen die voorgeÔnstalleerd is op de laptops. De software heet "Intel Rapid Storage Technologie".
Daar wordt aangegeven dat voor de harde schijf poort 0 gebruikt wordt en voor de optical drive wordt poort 2 gebruikt.
Poorten 0 en 1 zijn normaal gezien de Sata 3 (600) poorten.
Voorts hoorde ik dat dit bij de meeste sandybridge-laptops het geval zou zijn.
Nog even wachten tot ACER vandaag of morgen nog naar buiten komt met een officiŽle bevestiging van de producten die de chipfout bevatten. Het lijkt mij inderdaad dat deze laptop de desbetreffende chipset bevat, eens kijken wat voor oplossing ACER te bieden heeft.
Acer NL zou voor woensdag met een link op de NL site komen waarop je reparatie aan kunt melden. Inzenden zou vanaf eind maart mogelijk zijn.

Bron: redcoon shop.

[Reactie gewijzigd door peter.baarlo op 11 februari 2011 22:15]

Dat is intressant Peter want de standaard Toshiba hdd beschikt maar over een sata 300 interface. Heb een mailtje gestuurd naar Acer met verzoek om informatie over een mogelijke terug roep actie en aansluitingen van de HDD en BR/DVD-speler ik zal jullie op de hoogte houden.
ik heb deze laptop ook (uitvoering zonder blu-ray) en ben dik tevreden, echter zit er een toshiba HDD in deze laptop en geen Hitachi zoals je in de review aangeeft (zie foto?)Ik heb de Toshiba schijf al vervangen door een 120 GB SSD wat de performance zeker ten goede komt, een systeem als dit schreeuwt echt om een SSD..
Het plaatsen van de SSD vroeg wel wat mod werk omdat de toshiba schijf een paar mm dunner is dan de SSD. Om de dikkere schijf te kunnen plaatsen moeten er 2 nokjes boven de sata connector half weggevijld worden anders past de hdd bracket niet.
Op extern scherm haal ik ook makkelijk 4,5 u accutijd in office, met screen brigtness of 50% haal ik 3,5 tot 4 uur.

[Reactie gewijzigd door peter.baarlo op 3 februari 2011 08:10]

idd er zit een toshiba in, was blijkbaar niet meer helemaal wakker toen ik dat typte inmiddels aangepast bedankt. ;) _/-\o_
in 3Dmark 06 draai ik stock 9000 punten en met een oc (725 core 850 mem) 9600 punten. met de oc loopt de temperatuur al snel op naar 70-75 gpu temp onder volle belasting terwijl stock temp onder volle belasting niet boven de 60 -65 graden uitkomt, een hoge temperatuur toename voor minder dan 10% performance winst.
Maar spellen als two worlds II, nfs Hot Persuit en COD black ops draaien prima op medium setting en native resolutie.

Overigens doet de i7-2630qm niet veel onder voor de duurdere i7-2720qm.
performance van de i7-720qm blijft ver achter. Zie plaatje:

ik heb met een gigabyte tooltje de poortbezetting kunnen controleren, de dvd drive zit inderdaad op een brakke sata300 poort, de hdd op de sata 600 poort.

overigens is er zowel bij acer NL en redcoon waar ik de laptop vandaan heb nog niets bekend over de reparatie actie.