Netgear WNDR37AV Review

deepbass909 31 januari 2011, laatste update op 31 januari 2011, 3.054 views

Netgear WNDR37AV

Pluspunten

• Erg uitgebreide configuratiemogelijkheden
  • Snel
  • Goede beveiliging
  • Kan alternatieve firmwares draaien
  • WAN bijzonder makkelijk in te stellen

Minpunten

• 2.4GHz wifi werkte op het eerste exemplaar niet
  • lijkt een WNDR3700 te zijn in een nieuw doosje (en prijs)
  • slechts ondersteuning voor 1 DDNS-service
  • Alleen keuze tussen geen gebruikersnamen voor USB-shares, of de gebruikersnaam en wachtwoord van de admin.

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
Mijn eerste review van een aankoop, want mijn ervaringen wil ik toch even delen.

Afgelopen zaterdag heb ik deze router aangeschaft ter vervanging van mijn oude 3Com officeconnect, die op een aantal punten toch wat achterhaalt was. Ik wou graag gigabit netwerkondersteuning hebben en een betere wifi ontvangst door het huis. Na wat wikken en wegen tussen de Linksys E-3000, Netgear WNDR3700 en deze, is de keuze op de laatste gevallen.
De Netgear's scoorden op internet erg goed als krachtige en flexibele routers, dus die keuze was vrij snel gemaakt. De keuze tussen de WNDR3700 en WNDR37AV was een stuk lastiger, aangezien ik geen verschil tussen beiden kon ontdekken. Omdat ze bij Informatique beiden §109 waren en de WNDR37AV als multimedia router wordt aangeprezen, heb ik de keuze daarop laten vallen.

Tot zover de keuze. Thuis aangekomen dacht ik dat er een foute gemaakt was bij Netgear. Bij het uitpakken kwam namelijk een cd-rom tevoorschijn voor de WNDR3700. Een inspectie van de router leerde vervolgens dat ook hierop het typenummer WNDR3700 prijkt :? Zouden ze de verkeerde router in de doos gestopt hebben?

Omdat ze qua specs en prijs niets verschilden, liet ik het daarbij en heb alles aangesloten. De eerste indruk, indrukwekkend hoeveel deze router kan. Instellen van je WAN gaat bijna helemaal automatisch, het enige wat ik hoefde te doen was het opgeven van m'n gebruikersnaam en wachtwoord voor m'n provider (Caiway over de kabel). Ik ben nog nooit zo snel online gekomen als met deze router.
De interface is naar keuze instelbaar op Nederlands, erg prettig als je niet zo thuis bent in netwerken. Daarnaast is de opbouw vrij duidelijk, met links een uitgebreid menu, in het midden de instellingen en rechts een online help-functie met goede uitleg over de functies. Nadeel is wel dat deze opbouw veel ruimte op je scherm kost en je voor beheer eigenlijk wel verplicht bent om een monitor te gebruiken die minimaal 768 pixels breed is, maar het liefst nog breder. Een netbook kan dus een net te klein scherm hebben om de router prettig te kunnen configureren.

Tijdens het instellen kwam natuurlijk de vraag of wifi werkte, en hier ging het helaas mis... Het eerste exemplaar dat ik in huis had, bleek een niet-werkende 2.4GHz wifi ontvanger te hebben. Wat ik ook probeerde, het netwerk werd niet zichtbaar en de status-LED op de router bleef uit. Een kleine zoektocht op internet leerde al vrij snel dat dit een bekend euvel zou zijn voor de WNDR3700 en daarmee mogelijk ook gelijk de verklaring waarom de op het eerste gezicht zelfde router nu verkocht wordt als WNDR37AV. De WNDR3700 heeft teveel imago-schade opgelopen, dus wordt dezelfde router nu in de markt gezet onder een iets andere naam. Helaas is deze dus ook niet geheel vrij van de problemen die de WNDR3700 had, getuige mijn exemplaar. Dit is ook gelijk de reden waarom betrouwbaarheid en stabiliteit maar een voldoende scoren.

In allerhaast de router weer omgeruild (het was half 5 en ik moest van Gouda naar Bergschenhoek, een rit van 25 minuten). Na een test bij Informatique werd inderdaad mijn bevindingen bevestigd en heb ik een nieuw exemplaar meegekregen. Wat huiverig na mijn eerste ervaring, heb ik deze weer aangesloten. Gelukkig, de 2.4GHz wifi ontvanger van deze werkt wel (LEDje brand, mijn gsm en laptop maken zonder problemen verbinding).

Ik ga er op het moment vanuit dat ik gewoon domme pech heb gehad met de wifi-ontvanger in mijn eerste router. Dit exemplaar werkt uitstekend.
Qua prestaties ben ik over de wifi-verbinding goed te spreken. In de woonkamer haal ik eigenlijk permanent 54Mb/s (sneller kan mijn huidige wifi-kaartje niet), bedraad lijkt de router ook netjes de te verwachten snelheden te halen. Ik zit nog met een prestatie-probleem met de onboard controller op m'n moederbord, dat zich voordoet onder Linux met SMB-shares, waardoor ik nog niet heel betrouwbaar de snelheid heb kunnen testen, maar over FTP kopiŽren (waar geen prestatieproblemen mee zijn) vanaf m'n NAS liet snelheden zien die ruim boven de snelheden lagen die ik in reviews over m'n NAS heb gezien. Ook een op de USB-poort aangesloten 2,5" harddisk liet snelheden zien die tegen het maximale van deze schijf aan liggen.

USB-shares zijn zowel op het interne netwerk als extern beschikbaar te maken. Je hebt hiervoor de keuze om iedereen toegang te geven, of alleen voor de admin. Dit laatste vind ik persoonlijk erg beperkt. Ik had graag een extra gebruiker aangemaakt voor de USB-shares, zodat de gebruikersnaam en wachtwoord voor het beheer niet gelijk zijn aan die van de USB-shares.
Daarnaast biedt de router ondersteuning voor DDNS, maar helaas alleen voor de service van DynDNS. Ik had ook hier graag meer keuzes gezien (zoals no-ip.com, waar ik al gebruik van maakte)

Een pluspunt is dat deze router uitstekend geschikt is voor open-source routersoftware, zoals DD-WRT. Ik heb er nog geen ervaring mee (binnenkort gaat het er zeker wel op), maar wil je het maximale uit de router halen, dan is dat met deze alternatieve firmware zeker mogelijk.

Zou de wifi-ontvanger bij mijn eerste exemplaar gewerkt hebben, zou ik deze router zeker aanraden en zou hij een zeer-goed van mij krijgen. Helaas drukken de ervaringen van het eerste exemplaar de score...

Heb jij ook een Netgear WNDR37AV?

WNDR3700 v1 en WNDR37AV zijn inderdaad precies hetzelfde. Er schijnt inmiddels ook een WNDR3700 v2 te zijn, die gebruikt een andere firmware, omdat ook de hardware is gewijzigd.
Naar mijn weten is de WNDR37AV hetzelfde als de WNDR3700, maar zonder de hardware bugs die WNDR3700 heeft.

Op het Netgear forum is hier een hele discussie over. Een gebruiker postte daar het volgende:
No, WNDR37AV is not a new name of WNDR3700 (credit goes to some other original author who noticed many discrepancy of specification). First of all, WNDR3700 is N300, where the author claimed that a max 2 spatial stream is supported, while WNDR37AV support 4. Second, they will have different motherboard. And third, WNDR3700 is N300 while WNDR37AV is N600. I don't know what N300 and N600 mean, but the original author claimed that the first will be firmware restricted to 300Mbps, while the new one would enable 600Mbps. Don't know whether they are true. But it seems that author knows quite much.
Link

Als dit waar is, zou ik toch maar even terug gaan om het in te laten ruilen door een WNDR37AV.
Weet iemand of deze router ook te gebruiken is met een mac? Neem aan van wel toch?
leuke review maar vind het wel matig dat je meteen 3 sterren geeft voor betrouwbaardheid.. toekomstige gebruikers die alleen naar de rating kijken en niet je review lezen zien dan niet dat je een DOA exemplaar hebt gehad waar jij dus deze score aan toekent. het gaat tenslotte om de werking van het product, niet om het niet werken van een defect product, toch?
Ik heb de review niet meer aangepast, maar ik zou de betrouwbaarheid nu zelfs 4 of 5 sterren geven. Na meer dan een jaar werkt de vervangende router nog steeds perfect.

Als je mij nu zou vragen, zou ik 3 sterren juist te weinig vinden voor de betrouwbaarheid. Maar vanwege de DOA hou ik het daarop.

Wat ik in de review al schreef, ik ga uit dat ik gewoon domme pech heb gehad. Een DOA kan met het beste product voorkomen.