HP MP200 Review

dutch_warrior 17 februari 2011, 2.938 views

HP MP200

Pluspunten

• Het apparaat is met een prijs van 49 euro vrij goedkoop.
  • De interface is in het Nederlands
  • De snelheid van de interface is acceptabel
  • Wireless mogelijk met bepaalde usb adapters.
  • Compact apparaat

Minpunten

• Weinig informatie beschikbaar over het apparaat, hoe zit het met eventuele firmware updates in de toekomst ?
  • 100 MBps netwerk interface
  • Problemen met hogere bit-rate full HD files (16+ GB mkv)
  • Apparaat wordt soms vrij warm.

Geluidskwaliteit Score: 3
Reden van aankoop:
Ik zag deze media speler in de Makro krant staan voor 49,- euro exclusief btw en was toch wel benieuwd wat ik van dit bedrag nou mocht verwachten.
Een internet zoektocht leverde weinig nuttige informatie op behalve een boel vragen over de herkomst van het product. De mediaspeler zit in een doos met het standaard HP design, ook de afwerking en vormgeving van de handleiding en het product zelf voldoen aan de HP normen. Het product lijkt echter gemaakt door Lite-on IT en wordt blijkbaar in de EU ge´mporteerd door een Nederlands bedrijf genaamd PLDS Netherlands.
Update: Nadat ik in de handleiding las dat er een wireless-N module beschikbaar is ben ik verder gaan zoeken op het product nummer van deze wireless module, de ZW-N290.
De wireless module bleek van het merk Zinwell en gemaakt voor de Zinwell zp-500 mediaspeler welke verdacht veel lijkt op de mp200.
Een afbeelding van het pcb in de zp-500 (Afbeelding-1) bevestigde mijn vermoedens, de mp200 en Zinwell zp-500 zijn voor 99% identiek, het verschil zit hem in het feit dat het pcb in de mp200 (Afbeelding 4) een extra Toshiba NB3291 chip bevat.
Ik heb nog niet kunnen achterhalen wat het doel is van deze Toshiba chip.
Link dealextreme topic zp500

Doel van deze review
Deze review is in eerste instantie bedoeld voor mensen wie de aanschaf van dit product overwegen aangezien ik zelf nogal moeite had met informatie vinden over het apparaat.
Ik zal deze review verder uitbreiden als ik iets meer getest heb met het apparaat.

De verpakking:
Zoals al vermeld zat de mp200 verpakt in een nette doos welke helemaal volgens HP design is uitgevoerd.
Opvallend is dat vrijwel alle informatie op de doos in drie talen is vermeld namelijk Engels, Chinees en taal welke erg op Chinees lijkt.
Op de achterkant van de doos staat een vrij uitgebreide specificaties tabel, de specificaties licht ik verder toe in het laatste stuk van deze review.

Na het openen van de verpakking trof ik een kartonnen houder aan met daarin een in plastic verpakt kastje wat dus de mp200 moest zijn. Onder de kartonnen houder trof ik de volgende zaken aan:
- twee aaa batterijen
- Snelstart gids
- Handleiding
- Garantie richtlijnen
- Declaration of Conformity

Als eerste ben ik begonnen met het lezen van de Engelstalige handleiding van de mp200.
De informatie in de handleiding is in mijn ogen uitgebreid en duidelijk, alleen mis ik een trefwoordenlijst of een inhoudsopgave met meer detail.

Opvallend was de uitleg over het bijwerken van de firmware in de handleiding, aangezien het nogal onduidelijk is waar die firmware vandaan moet komen. HP doet alsof dit product niet bestaat en Lite-on IT legt de verantwoordelijkheid bij HP neer. Ik ga later deze week proberen om contact op te nemen met de Nederlandse importeur misschien dat men daar duidelijkheid kan verschaffen over de support voor dit product.

De bouw kwaliteit:
De mp200 lijkt goed in elkaar te zitten en het voelt ook solide aan.
Het grootste gedeelte van de behuizing is van metaal in de bovenkant is een HP logo geperst, alle details wekken toch echt de suggestie dat het hier gaat om een kwalitatief hoogwaardig echt HP product.

De bouw kwaliteit van de afstandbediening is van een minder niveau maar in deze prijsklasse is dat acceptabel. De behuizing van de afstandsbediening is nog van goede kwaliteit maar bij het indrukken van de knoppen is toch merkbaar dat er ergens op bezuinigd moet worden.
In tegenstelling tot veel soortgelijke producten zoals de WD TV live wordt bij de mp200 wel een volwaardige afstandsbediening meegeleverd en geen kleine beperkte afstandsbediening. De enigszins goedkope feel van de afstandsbediening vind ik dan ook acceptabel helemaal wanneer ik kijk naar de prijs van de mp200.

Gebruik:
Momenteel heb ik dvd en mkv bestanden vanaf mijn server afgespeeld, de lees snelheid vanaf deze share ligt rond de 100MBps via gigabit lan. Aangezien de mp200 een 100Mbps interface heeft zal de server geen bottleneck zijn.

Het toevoegen van netwerk shares was vrij eenvoudig, het enige minpunt vind ik dat ik geen verborgen share kan toevoegen aan de lijst. Het bladeren door mijn share verliep gewoon vlot en zonder problemen, als cursor een aantal seconden op een film blijft staan wordt de film netjes afgespeeld in een klein venster aan de rechterzijde van het beeld.

Afspelen van dvd folders en mkv bestanden:
Het afspelen van dvd folders is tot nu toe probleemloos verlopen, ondertitels, scenes en menus functioneerden probleemloos en vlot. Het afspelen van zware content zoals een 25GB Full-HD mkv van Avatar verloopt niet probleemloos. Wanneer er veel kleine zaken bewegen in een groot beeld bijvoorbeeld een grote buiten scene begint het beeld ernstig te schokken.
Ik denk dat dit komt omdat de netwerk verbinding het niet kan trekken, verdere tests moeten dit nog bevestigen.
Update: Na verdere tests heb ik kunnen vaststellen dat een 100Mbit verbinding ruim voldoende moet zijn voor het afspelen van mijn Avatar MKV, echter lijkt de mp200 niet genoeg te bufferen want wanneer ik de MKV op mijn laptop afspeel is het netwerkverkeer meer constant terwijl de MP200 grote pieken maakt in het netwerkverkeer. Afspelen van MKV bestanden met iets lagere bitrate gaat perfect en dat is voor mij ook ruimschoots acceptabel.

Het afspelen van kleinere Full-HD mkv bestanden verloopt probleemloos, ik heb een 9GB mkv van Gone in sixty seconds probleemloos gekeken en ook de in de folder aanwezige ondertitel werd netjes opgepikt.
De afstandbediening heeft een knop om een ondertitel menu te openen hier kan naast het kiezen tussen meerdere ondertitels uit de folder ook de font grootte, de positie en de timing worden ingesteld.

UPnP functionaliteit:
Ook heb ik de upnp functionaliteit kort uitgeprobeerd, op mijn server draait een DVBlogic oplossing om de kanalen van de satelliet tv kaart beschikbaar te maken voor upnp clients in het netwerk.
De mp200 zag de upnp server meteen en ik was ook in staat om een kanaal te kiezen maar zowel het beeld als het geluid schokte constant.
De schuld van dit probleem wil ik nog niet meteen bij de mp200 neerleggen want ook op mijn laptop werken de upnp tv zenders niet altijd vlekkeloos, en live satelliet tv op de pc is storingsgevoelig.
Het feit dat ik wel beeld krijg is al een positief begin en ik verwacht dat de upnp client ook gewoon goed functioneerd in normale situaties.

Specs & features
Naarmate ik meer getest heb zal ik meer over de features vermelden.

Specs pagina van Lite-on IT.

Update: Ervaringen na langer gebruik en Nieuwe firmware.
Nadat ik de mp200 al een tijdje heb gebruikt ben ik nog steeds tevreden, ik heb wel een aantal probleempjes gehad. Wanneer ik tijdens bepaalde films door het ondertitel menu blader reboot de mediaspeler soms, dit komt af en toe voor en ik heb hier geen vast patroon in kunnen ontdekken.
Ook is een netwerk share soms alleen door te kijken als lege mappen structuur, de daadwerkelijke content is dan niet zichtbaar, het probleem doet zich bijna nooit voor maar mocht het toch gebeuren dan lost een power cycle van de mp200 het op.

Firmware:
Via de helpdesk van lite-on it heb ik nieuwe firmware ontvangen voor de MP200, ik heb nog geen grote verschillen kunnen vaststellen. Ik heb sinds het upgraden geen crash gehad door het wijzigen van ondertitels, maar dit probleem deed zich zoals ik al zei voor de upgrade ook niet constant voor dus het is lastig om dit te testen.
Ook is de framerate van audio en video iets beter bij het afspelen van echte HD bestanden, een 25GB mkv van Avatar speelt echter nog steeds niet vlekkeloos via LAN.
De firmware is te downloaden vanaf: http://oeo.la/8MApV_

Heb jij ook een HP MP200?

Mooi stuk.
Blij te lezen dat het goed werkt.

Heb zelf ook z`n MP200 gehaald bij Makro.
Ik wil hem als extender voor wmc gebruiken.

Ook ik kon haast geen informatie vinden van dit apparaat
en m`n hoop was dan ook dat hij al wifi was.

Helaas blijk je hiervoor een losse adapter nodig te hebben.
Deze heb ik nog niet kunnen vinden.
Mocht iemand deze toevallig tegenkomen, dan hou ik me warm aanbevolen.
Anders wordt het van de week toch een kabel trekken door het huis.
Lees mijn update bij reden van aankoop even door.
Ik heb inmiddels iets meer informatie gevonden over het product en het is dus geen echt HP product, hoewel ik nog niet weet of HP het product misschien gekocht heeft van de fabrikant Zinwell.

In het topic op dealextreme worden ook de Emtec n200 en de Olevia zp-500 als variant genoemd.
Beide fabrikanten bieden ook compatible wireless modules aan en andere firmware versies.
Ik wil proberen of ik via Zinwell informatie en firmware kan krijgen voor de mp200 HD.
Ik denk trouwens dat het eerder de zinwell ZP510 is, lijkt er nog meer op :)
Kan kloppen ja, ik kon alleen geen goede foto's vinden van het pcb van de zp510.
De USB poorten staan in ieder geval anders, maar dat is ook het enige echte verschil als ik de buitenkant bekijk.
Ik vraag me nog steeds af waarvoor de Toshiba chip op t PCB dient, misschien toch eens een mailtje sturen naar Toshiba :P.
Hmmm, blij te zien dat je nog wat info kan vinden _/-\o_
Ik had al de nodige meters aan kabel tevoorschijn gehaald.

Ik had de wifi module voor de HP mp200 intussen ook gevonden.
Helaas geen nederlands verkooppunt.
De module van Emtec ( Wi350 ) vind ik nog wel, maar vind dit nog een
duur gokje, om het "even" te proberen.

Ik ga me er morgen maar weer is verder in verdiepen.

tevenS, nog bedankt voor de update.
Ik en er nog mee bezig, heb een mailtje gestuurd naar Lite-on IT met de vraag waar ik moet aankloppen voor support. Inmiddels heb ik gezien dat de nieuwe firmware mooier is dus ik wil die wel graag erop kunnen zetten :P.

Op de declaration of conformity staat dat Lite-on IT in de US verntwoordelijk is voor sales en distributie, voor Nederland is dit PLDS Netherlands.
PLDS Netherlands blijkt gewoon een onderdeel van Lite-on IT te zijn.
Vandaag maar een kabel getrokken.
Was toch wel benieuwd hoe hij werkte.

Het apparaat vind alles op m`n netwerk en speelt ze ook netjes af.
Als het nou goed of slecht is, weet ik niet, maar ik heb er vrede mee.

Ik had ergens gelezen dat ik de MP200 ook als extender gebruikt kon worden.
Dit is me tot heden niet gelukt.
Waarschijnlijk heb ik me verlezen in de hoeveelheid artikelen, die ik afgelopen weekend heb moeten lezen, om wat info te vinden.

Ik blijf het verder proberen en met de tijd misschien toch nog even een wifi-module erin.
Ik weet niet wat je precies onder extender verstaat maar hij pakt bij mij wel gewoon media via een UPNP server. De dbvlogic software op mijn tv server stelt zenders beschikbaar aan lan clients als videobestanden. Op de mp200 kan ik de bestanden lijst gewoon zien en ook een zender kiezen.
Ik ben nog steeds zoekende, om dit werkend te krijgen.

Hij pakt via Upnp wel een aantal bestanden vanuit WMP,
maar ik kan geen verbinding maken met WMC.

Maar, ik moet nog eerst een kabel netjes wegwerken. Die loopt nu door m`n huis heen.
Daarna weer verdiepen hij de HP MP200 met m`n computer ( W7 ) verbinding krijgt.
Ik heb inmiddels een nieuwe firmware versie ontvangen via de support afdeling van lite-on,
Merk weinig verschil, het browsen door de shares op mijn server gaat iets sneller.
Ook is de framerate bij het afspelen van grotere video bestanden iets verbeterd, 25GB MKV van avatar speelt nog steeds niet vloeiend via LAN.

Firmware is vanaf de volgende locatie te downloaden: http://oeo.la/8MApV_
De support medewerker heeft het bestand op deze pagina geplaatst, ik had nog nooit van deze website gehoord maar heb geen virussen of malware kunnen vinden en de firmware image werkt :).
Zoals in de handleiding staat, de img file in de root van een (lege) usb stick zetten en dan in het menu van de MP200 kiezen voor apparaat bijwerken.

[Reactie gewijzigd door dutch_warrior op 17 februari 2011 10:21]

Bedankt voor deze firmware! (wel even een _ achter de link zetten :)
Ik ben benieuwd of we ook nog bug-updates kunnen indienen. Je kan de image.img trouwens uitpakken in linux met tar xvf image.img.

En er is ook een redelijke hackersscene http://consumerelectronicshacker.blogspot.com/2009/01/fun-with-player.html

30 seconden vooruit/achteruit spoelen zou wel een uitkomst zijn om snel naar de plek ik een film te zappen.
Ehhh, en wat heeft deze link met de MP200 te maken? Ik kom op een pagina waar een Apex dvd speler wordt gehackt... :?
Zie mijn telnet-berichtje. Al deze kastjes worden op dezelfde manier opgebouwd. Telnet er maar eens heen, en volg de aanwijzingen op die pagina. Dan kan je dus ook het DvdPlayer procces aanpassen
Ik heb een vraag: zet deze player dts geluid naar "gewoon" stereo? M.a.w. als je deze player direct via HDMI op tv aansluit en mkv film met dts afspeelt, is er geluid te horen uit de tv?
Ja hoor, hij kan alles netjes omzetten naar stereo, in de setup kun je aangeven dat het RAW wordt doorgegeven of naar pcm wordt geconverteerd.
Ik heb 'm ook aangesloten. Speelt keurig de MPEG2 bestanden af die ik van ziggo ophaal, inclusief ondertitels van de BBC :)

Alleen de srt ondertitels zijn tot nu toe niet echt geweldig: niet op een zwarte achtergrond, dus vaak lastig leesbaar.

Inloggen kan wel netjes:

telnet 10.0.0.212
Trying 10.0.0.212...
Connected to 10.0.0.212.
Escape character is '^]'.
Venus login: root
warning: cannot change to home directory

BusyBox v1.1.3 (2010.06.01-02:10+0000) Built-in shell (ash)
Enter 'help' for a list of built-in commands.
Ik heb deze media player ook sinds een week of 4 in huis, speelt inderdaad alles prima af van de Nas (synology 409+). Zelfs bestanden met extra hoge bitrate (Avatar remux 37Gb met dts-hd) speelt hij ook zonder schokken af! Ben dus dik tevreden ermee.
Heb nog niet de nieuwe lite-on firmware erop, ik wacht er even mee tot HP er zelf mee komt.
Enige nadeel dat hij in de srt ondertitels niet goed met italic tekens omgaat en deze als <i> en </i> toont.

[Reactie gewijzigd door Diablo666 op 22 februari 2011 19:24]

Hmm bij mij houdt het op bij 20GB mkv bestanden, heb nu 3 grotere geprobeerd welke allemaal schokken, t heeft iets te maken met mijn netwerk denk ik want de snelheid welke in het menu wordt weergegeven varieert erg veel.
Upgraden van firmware lukt niet.
Ik zie alleen onder instellingen Systeem bijwerken-systeem opwaarderen maar dan gebeurt er niets.
Waar staat apparaat bijwerken. (handleiding kwijt)