HTC Wildfire Bruin Review

chewie 30 januari 2011, laatste update op 30 januari 2011, 1.120 views

HTC Wildfire Bruin

Pluspunten

• Prijs (zowel absolute prijs, als prijs/kwaliteit)
  • Android 2.2 (veel functionaliteit)
  • Tetheren

Minpunten

• Resolutie
  • Accuduur
  • Opnamefunctie

Ik heb mijn Wildfire nu een maand of vier en ik ben er over het algemeen heel blij mee. Maar er zitten toch ook wel wat nadeeltjes aan. De Wildfire is mijn eerste touchscreen telefoon, ik heb hiervoor eigenlijk alleen maar Nokia's gehad en ook een tijdje een Blackberry, maar dat vond ik helemaal niks (met uitzondering van het qwerty-toetsenbordje dan, gebruikersinterface vond ik echt ruk). Ik was in eerste instantie dan ook wat terughoudend om af te stappen van Nokia. Ik was gewend aan de menu-structuur van de Nokia's en eigenlijk deed mijn laatste Nokia ook wel zo'n beetje alles wat ik nodig had. Maar ja, een beetje extra is toch geinig. Wat mij uiteindelijk over de streep getrokken heeft zijn de uitgebreide mogelijkheden van het Android-platform icm de zeer gunstige prijs van de Wildfire. Als het met niet beviel, dacht ik, kon ik makkelijk terug naar mijn oude telefoon en zou ik de Wildfire wel aan mijn vriendin geven.

Na een paar daagjes wennen, echter, wilde ik niet meer terug. Ik vind het een fijn telefoontje.

Featureset
Qua mogelijkheden biedt het veel waar voor je geld. GPS (tegenwoordig incl. gratis navigatie obv Google Maps), 3G, wifi, multitouch, tetheren, etc. (is inmiddels wel bekend bij iedereen denk ik)

Bereik
Goed, geen bijzonderheden. Belkwaliteit is goed en ik heb ook nog geen klachten gehad dat ik slecht te verstaan ben :-)

Accuduur
Tsja. Dat kan beter. Het is een beetje afhankelijk van hoe intensief ik 'm gebruik en wat ik precies doe, maar gemiddeld laad ik om de dag op (dus een volle accu gaat +/- 48 uur mee). Soms haal ik drie dagen op een volle accu. Soms zit mijn accu nog behoorlijk vol en loopt ie in een middagje nagenoeg leeg, terwijl ik niet echt iets bijzonders gedaan heb. Wellicht dat er dan een app in de achtergrond draait die veel stroom vreet. Ik ben niet echt actief met het killen van apps, ik zorg alleen dat ik wifi, gps en bluetooth alleen aan heb staan als ik het gebruik. Verder heb ik het scherm niet op de meest heldere stand staan. Hij synchroniseert wel vrij regelmatig met Exchange en Gmail.

Maar goed. Samengevat, accuduur kan dus beter, maar ik vind het niet echt storend. De frequentie van opladen vind ik acceptabel.

Gebruiksgemak
De Wildfire heeft Android met HTC Sense. Toen ik 'm kocht stond er 2.1 op. Een week of wat geleden heb ik de update naar Android 2.2 erop gezet. Dit zou wat verbeteringen moeten brengen, maar ik vind dat niet echt merkbaar. In Android 2.1 had ik nog last van een bug, waardoor de backspace het soms niet deed. Dat is wel gefixed sinds 2.2. Maar sinds 2.2 is de gmail-app ook gewijzigd en daar hebben ze duidelijk geen rekening gehouden met de Wildfire resolutie. Er blijft namelijk bijna niets van het scherm over voor het bericht zelf, 2/3 wordt gevuld door menu-knoppen boven en onder. Waar ik me ook zwaar aan stoor is dat de Lock Picker app niet meer werkt. Deze zorgde er in 2.1 nog voor dat ik geen wachtwoord hoefde in te voeren bij het unlocken van mijn scherm (deze policy wordt afgedwongen door de Exchange server van mijn werk - wtf, het is toch mijn telefoon?!). In 2.2 werkt dat dus niet meer en ben ik verplicht bij elke keer unlocken een pincode in te toetsen. Behoorlijk irritant.

Overall vind ik Android erg prettig werken en ondervind ik weinig last van de beperkte resolutie van de Wildfire. Sommige apps doen het niet, maar dat overleef ik wel. De processor zou wel wat krachtiger mogen, maar ik daar geldt dat ik het wel merk, maar het niet storend vind.

Design
Het is natuurlijk heel persoonlijk, maar ik vind 'm mooi.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is heel degelijk, ik vind 'm strak afgewerkt en degelijker overkomen dan de meeste andere telefoons in dit prijssegment. Het (multitouch) touchscreen werkt goed en prettig. De response van het scherm is meestal goed, op de schaarse momenten wanneer dit niet het geval is dat denk ik te wijten aan de processor. Ik heb geen screenprotector oid en ik heb nu na vier maanden nog geen krassen op het scherm, die ziet er nog als nieuw uit. En mijn dochter gebruikt 'm ook wel eens om youtube filmpjes op te kijken (geen probleem dus, die scherpe nageltjes).

Ik heb wel gemerkt dat de opnames die je kunt maken, slechte kwaliteit zijn. Dit geldt zowel voor spraak als voor muziek. Wel vreemd op zich, daar ik zou verwachten dat hiervoor dezelfde microfoon gebruikt wordt als voor het bellen, en dat is wel gewoon goed. Dus het zal ergens bij het encoden en opslaan zitten ofzo?

Speakerphone optie werkt goed. Als ik in de auto zit en gebruikmaak van de speakeroptie kan ik met het achtergrondgeluid van 120 km/u gewoon een fatsoenlijk gesprek voeren (dwz ik ben goed te verstaan en ik kan mijn gesprekpartner goed verstaan).

Camera is redelijk tot onvoldoende. Ik gebruik 'm meestal alleen om ff snel ergens een foto van te maken die doorgemaild moet worden (bv. van een whiteboard op kantoor oid), ook filmpjes maken en doormailen of op youtube zetten gaat supermakkelijk. De kwaliteit van de foto's en film laat natuurlijk flink te wensen over, maar puur voor het gemak is het wel handig.

Wat ik superhandig vind is tetheren via usb. Ik heb dit alleen op XP getest. Daar had ik het binnen twee minuutjes aan de praat. HTC driver installeren en klaar, verder helemaal plug-and-play.

Opladen kan ook gewoon via usb-poort. Dit duurt natuurlijk wel een stuk langer dan via het lichtnet, maar op kantoor is het soms wel handig. Dan prik ik 'm even in mijn laptop om 'm op te laden.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Super. Nog geen vastloper of gekke dingen gehad. Steady as a rock.

Ik vind de Wildfire netjes geprijsd. Het is een hele complete low-budget telefoon met (afhankelijk van je persoonlijke voorkeuren/eisen/irritaties) een zeer complete featureset. Je krijgt veel waar voor je geld. Ik heb weliswaar aardig wat puntjes opgenoemd die wat mij betreft beter zouden kunnen, maar dat betekent niet dat het een slechte telefoon is. Ik ben er zeer tevreden mee, wees je er alleen van bewust dat je niet voor een dubbeltje op de eerste rang kunt zitten. En als je een hogere resolutie en een betere processor wilt, moet je dus gewoon wat meer geld uitgeven.

Heb jij ook een HTC Wildfire Bruin?

Mooie review :) Ben t zelf niet helemaal eens met alles, bijv 2 dagen batterij voor een smartphone is best netjes! Mijn Desire gaat nauwelijks een dag mee bij redelijk gebruik!

Verder zou ik wel benadrukken dat het wel echt een low budget phone is, maakt ook duidelijk waarom bijv resolutie en processor war zwakker zijn.

Maar al met al een mooie review, thanks!
Goed punt. Heb inderdaad nogal gefocust op wat er allemaal beter zou kunnen. Achtergrond daarvan is niet dat ik het een slechte telefoon vind, want ik ben er hartstikke tevreden mee. Dus het is meer dat mensen die 'm willen kopen vantevoren weten op welke onderdelen bezuinigd is, zodat ze zelf kunnen bepalen of dat voor hen acceptabel is. Ik heb het stukje onder prijs nog een beetje aangepast zodat dat hopelijk nu beter overkomt.

Heb mbt de accu overigens ook wel mensen gehoord die hun Wildfire elke dag moeten opladen, misschien ben ik ook niet echt een heavy user...
Mooie review, mijn moeder bezit er eentje en ik kan jou review helemaal terugvinden in het toestel. Leuk toestel voor dat geld. je moet voor die 200 euro ook niet veel meer verwachten.
Goed werk chewie.
'Ik heb hem zelf ook' en wat ik nog toe wil voegen is dit: Ik luister vrij veel muziek. Zowel radio, mp3 player alsook mSpot en voorheen een tijdje Grooveshark. Misschien daardoor moet ik elke dag opladen. Wat mij opvalt is dat er vooral bij zachte volumes een hinderlijke ruis te horen is. De radio ontvangst is goed maar ook daar is bij de zachtere volumes een hinderlijke ruis te horen die ook nog eens in en uit schakelt in het ritme van de volumewisselingen.
De fotocamera is vooral niet al te goed bij gebruik van het LED flitsertje. Bij helder daglicht zijn de foto's nog best acceptabel. Video en vooral het geluid bij video is ronduit slecht.
Als navigator vind ik de Wildfire onbruikbaar. Hij is te traag en de accu loopt bij navigatie zo snel leeg dat je niet meer thuis zal geraken.
Het lijkt misschien niet zo maar ik ben met mijn eerste Android smartphone best tevreden. Toch had ik achteraf misschien toch liever de Legend of de Desire gekozen.

[Reactie gewijzigd door Onn op 30 januari 2011 19:31]

Wat ik een beetje mis is een onderdeel over de GPS. Deze zit erin maar komt totaal niet aan bod.

Ikzelf heb de Wildfire ook en de accuduur is inderdaad niet slecht ook niet met GPS aan. Ik doe er nu geregeld mee Geocaches mee. Dit met de Android App C:Geo. gaat super.
Het kan soms wel even duren voordat je voldoende satelieten hebt heb ik gemerkt. Tijdig aanzetten is dus slim.
Klopt, heb inderdaad niet over GPS gezegd. Ik gebruik GPS zelf eigenlijk niet zo vaak. Niet vaak genoeg om een goed onderbouwd oordeel te vormen iig. Ik heb navigatie een paar keer gebruikt (ging prima), maar verder eigenlijk nooit.