Creative Gigaworks ProGamer G500 Review

Matthijs8 31 oktober 2006, laatste update op 17 november 2015, 7.192 views

Creative Gigaworks ProGamer G500

Pluspunten

• THX-certificaat
  • Super geluid
  • Goed gebouwd
  • Alles inbegrepen(standaards, schroeven, kabels)
  • Zeer krachtig

Minpunten

• Geen ingebouwde decoder
  • Geen draadloze controller
  • Bass soms te hard

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 4

Ik heb zo'n 1.5 jaar geleden een 5.1 setje van ¤40 bij de Trekpleister gekocht. Natuurlijk stelde het niet veel voor maar ik was er tevreden mee. Ik gebruikte de set vooral in combinatie met mijn Xbox, helaas kon ik alleen maar stereo geluid krijgen en de set had geen upmix functie. Na een jaar gingen de speakertjes kapot en besloot ik dat het tijd was voor een top of the line 5.1 set.

Waarom de ProGamer G500?

Na wat vergelijken en reviews lezen kwam ik op 2 sets uit: deze en de Z-5500 van Logitech, ze kostten allebei rond de 300 euro maar de Z-5500 heeft een digitale ingang, die ik nodig had. Toen vond ik de G500 bij Alternate voor ¤150, samen met de Creative Decoder DDTS-100 kwam dat dan weer rond de 300 euro. Ik koos voor de G500 omdat de Z-5500 last heeft van het plopjesprobleem( als een ander apparaat op hetzelfde stroomnet wordt ingeschakeld hoor je een luide 'plop', ik had gelezen dat de G500 een warmer geluid weergeeft en dat de sattelietluidsprekers beter geluiden in de midden en lage frequenties kunnen weergeven. De Z-5500 heeft dan wel meer vermogen maar met deze set kan je ook makkelijk door het hele huis dreunen. :P

De Creative GigaWorks ProGamer G500

Inhoud van de doos

Vijf aan de muur te monteren satellietluidsprekers
Eén subwoofer
Eén PowerTouch bedrade controller
Vier bureaustandaards voor uw luidsprekers
Eén monitorstandaard (omlaag gericht)
Vijf verwijderbare luidsprekerfrontjes
Drie kabels van 2 m voor de luidsprekers aan de voorkant
Twee kabels van 5 m voor de luidsprekers aan de achterkant
Eén videogame-adapter
5.1-audiokabel
Stroomkabel
Gebruikershandleiding
Snelstartgidsje
Brochure met technische ondersteuning en garantiebewijs

Specificaties
Sattelietluidspreker: 3-inch full range driver Flared DynaPort voor een breder bereik in de lage middenfrequenties
36 Watt RMS

Subwoofer:
8-inch front-firing long-throw woofer
Twin Flared DynaPorts met geoptimaliseerde luchtstroom voor een betere basweergave
130 Watt RMS

# Frequentieweergave: 35 Hz tot 20 kHz
# Signaal-ruisverhouding: 85 dB
THX-certificaat

Design en bouwkwaliteit
De zwarte luidsprekers zijn van plastic gemaakt, maar voelen wel robuust en stevig aan. Ze hebben een mooie metalen gril met een zilver randje, ikzelf vind dat dit er zeer mooi uitziet, een stuk mooier dan stoffen kapjes.
De voetjes zijn stevig, je kan de luidsprekers handig aan de muur bevestigen met bijgeleverde schroeven en plugs. Apart verkrijgbaar zijn speakerstandaards(Creative MT-1200) die mooi bij de G500 passen en een goede, verzwaarde voet hebben. Onder de 3-inch driver, zit de 'Flared DynaPort,' een opening voor voor een breder klankbeeld in de lage en middenfrequenties.
De subwoofer is van hout en heeft voorop een grote metalen grill, aan de zijkant de 'Twin Flared DynaPorts,' voor een helderder, 'groter' klinkend en gelijkmatiger verdeeld basgeluid. Deze techniek is al ouder maar Creative heeft 'm wel ietsje verbeterd. Aan de achterkant word alles aangesloten(1 aansluiting voor een mp3-speler en 3* stereo voor 5.1 geluid.) De 310 watt versterker zit in de subwoofer zelf, deze kan wel heet worden, maar het wordt nooit te heet.
De set wordt geregeld met een bedrade controller met een draaiknop, met een druk op die knop kan je van functie wisselen, dit werkt fijn. Het volume wordt met ledjes weergegeven een er is ook nog een upmix functie. Wel jammer is dat ie niet draadloos is.
de 'PowerTouch' controller

De set heeft een THX-certficaat, wat een garantie is voor goede kwaliteit:” Het THX logo garandeert de hoogst mogelijke kwaliteit voor uw MP3s, CDs, DVDs, games en digitale audiobronnen. Je kan genieten van een bioscoop-kwaliteit ervaring in uw eigen huis.”

Geluid bij muziek
Muziek klinkt goed bij deze set, de bass is lekker diep maar je moet 'm wel per muzieksoort aanpassen anders wordt ie te overheersend. De midden en hoge tonen klinken mooi helder. Als je de upmix functie gebruikt wordt het pas echt leuk omdat je dan net in een concert zit. Als je echt goede muziek wilt kun je beter die ¤300 aan stereo speakers met tweeters uitgeven.
Geluid bij games/films
Dan nu waarvoor ik de speakers heb gekocht, ik gebruik ze samen met mijn Xbox en Xbox 360 en daarbij is het geluid echt goed. Je waant je echt in het spel, kogels vliegen je om de oren en explosies denderen door je kamer. Bij fps-games kan je de vijand goed lokaliseren, wat een handig voordeel is. Het geluid is zeer vol, helder en krachtig. Ook bij films is ie zeer goed. Bijv. Bij de openingscène van Star Wars III waar je 'echt' in het ruimteslag zit. De bass moet je soms wel wat lager zetten; bij King Kong in een scène die zich bij de motor van het schip afspeelt dreunt de bass echt hard door je kamer en doet het pijn aan je oren.

Als je de beste 5.1 computerspeakerset op de markt wil kom je snel bij de
logitech Z-5500 en de ProGamer G500(er is ook nog de G550W, dezelfde met draadloze achterspeakers maar die is ¤200 duurder.)
Als je geen digitale ingang nodig hebt, of als je al een externe decoder hebt is de ProGamer de beste set, maar als je dat niet hebt kan je beter de Z-5500 nemen, ook omdat de decoder van Creative niet meer wordt geproduceerdt en nergerns meer te krijgen is(ik heb vond er gelukkig nog 1 in Duitsland.) De Creative GigaWorks ProGamer G500 is echt een super speakerset en samen met de Z-5500 de allerbeste 5.1 computerspeakerset op de markt. *D
8-)

Pricewatch

Review Cnet

Review Tom's hardware

Heb jij ook een Creative Gigaworks ProGamer G500?

Review, opbouw, mening, argumenten zijn goed. De inhoud ben ik het oneens mee. Deze speakerset is absoluut niet van hoge kwaliteit. Voor z'n prijs is het wel een voldoende set, maar er zijn veel sets veel beter. Neem de S750 Gigaworks, deze speakerset op elk punt beter dan de G500 ;)
maar de S750 is een 7.1 speakerset, dat is weer een andere klasse
Voor de prijs is het wel degelijk goede kwaliteit hoor.

Wat de S750 betreft, er is altijd wel iets beter. Zolang je er het geld voor hebt. Dus als je het zoals jij bekijkt is die S750 uiteindelijk ook totaal niet van hoge kwaliteit hoor.

Kwaliteit is relatief. En relatief gezien is dit setje gewoon goed te noemen. :P

[ontopic]
Erg nette survey! :)
Nette review, ik vind de vormgeving dus helemaal niks, daar steekt de z-5500 met kop en schouders bovenuit of bedoel je hiermee dat alles goed in elkaar zit?
ik vind de vormgeving wel mooi, alleen de sub kan mooier maar die staat toch onder mijn bureau, maar het is natuurlijk een kwestie van smaak
Beste Matthijs, een zeer nette review. Vooral voor iemand die eerder nog geen Product Surveys heeft ingevuld. Dit is echt wel klasse, en daar kan je dan ook trots op zijn.

Ik heb er ook nog een vraag over. Is er ook een convertor voor de iPod, waardoor ik hem niet met de Jack hoef aan te sluiten, maar via de communicatie poort kan aansluiten?

Verder, nogmaals, een strakke, en overtuigende survey!
ja, hij heeft naast de aansluiting voor 5.1 nog een zogenaamde AUX-ingang voor mp3 spelers, hier is nog een plaatje van het kabletje die daar inmoet:http://www.smartieparts.com/shop/images/large/products/cable_mp3_unpowered_LRG.jpg
thanx, het is pas m'n eerste :P
Nette review, zit ook naar een speakerset te kijken, de vraag is alleen 5.1 of 2.1.

Zou alleen dit even veranderen:
[/b]Specificaties[/b] > Specificaties

Verder veel plezier met je setje. ;)
Bovendien gaat het erom hoe hij het ervaart. Dat is dus voldoende en dat jij het er niet mee eens bent is jouw zaak. Bovendien is die S750 veel duurder en je kunt toch geen appels met peren vergelijken? :z

Super review btw. Ik denk dat dit een mooi setje wordt ter vervanging van mijn T5400.
""De Creative GigaWorks ProGamer G500 is echt een super speakerset en samen met de Z-5500 de allerbeste 5.1 computerspeakerset op de markt. ""

Dat klopt dus niet. De S700 is bijvoorbeeld al beter, gezien het een 5.1 versie van de S750 is, die beter is dan de G500

Puntje is wel dat de S700 nogal zeldzaam is hier in Nederland..
Ik zeg zonde... Ok de Z5500 heeft misschien het plopjes probleem, maargoed het is maar net of je het storend vind, ik zelf niet. Ik vind dat het wel een beetje overdreven word door veel mensen, ik bedoel zo erg is het nou ook weer niet. Ben het er wel mee eens dat een set van 300 euro dit eigenlijk niet hoort te doen maar op de plopjes na is het zo'n verschrikkelijke goeie set. De z5500 is toch een veel hogere kwaliteit set, met een goeie decoder en afstandsbediening.

Wel een erg nette survey trouwens!
Dat er meer zut bijzit wil niet zeggen dat het van hoge kwaliteit is.
Een laat antwoord, maar het kan niet, de receiver zit in de subwoofer gebouwd in deze set. De enige ingangen zijn 3x 3.5mm voor 5.1 geluid en nog een 3.5mm voor bijv. een mp3 speler.
Damn wat een nette review :P
Eingelijk gewoon een gedowngrade S700

Zeker een mooie set dit, maar ik ga mijn S750 niet inruilen :Y)