Steelseries Siberia V2 Wit Review

kiang 23 januari 2011, laatste update op 23 januari 2011, 3.435 views

Steelseries Siberia V2 Wit

Pluspunten

• Superieure audiokwaliteit
  • Erg zacht aan de oren en het hoofd
  • Apart, cool ontwerp
  • Flexibele, intrekbare mic
  • Externe geluidskaart
  • Bediening aan headset zelf
  • Overal goudafwerking

Minpunten

• Hogere prijs
  • Geen 7.1 geluid zoals de verpakking doet uitschijnen
  • (subjectief) Glanzend zwart platic ziet er wat goedkoper uit

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 4
Reden tot aankoop
Ik had een Skullcandy GI als headset (gewonnen in een wedstrijd), maar de microfoon daarvan is stuk gegaan, waardoor ik al een tijdje op zoek was naar een échte gaming headset, maar dan wel voor een doenbare prijs. Deze is zowat de top van mijn budget, ik las er lovende reviews van, dus heb ik hem maar gekocht. Ik gebruik hem nu een goede maand en kan dus eens neerschrijven wat ik er van denk.

Uiterlijk
Het eerste dat in het oog springt is het aparte ontwerp: de band en buitenste 'buisjes' (geen idee hoe eht anders te noemen) boven het hoofd zijn op zijn minst opmerkelijk te noemen. Behalve dat ze er apart, volgens sommigen zelfs 'cool' uitzien heeft dit ontwerp ook wel degelijk nut: de 'buisjes' die aan de buitenkant zitten raken het hoofd niet maar zorgen enkel voor de vorm van de headset (houden de oorstukken op zn plaats). De band aan de binnenkant is het stuk dat tegen je hoofd komt: dit stuk is rekbaar en moet zich automatisch aanpassen aan de grootte van je hoofd: geen gepruts dus met uitschuifbare oorstukken: geweldig!

De microfoon is uittrekbaar: je trekt hem dus uit de headset als je hem nodig hebt, en duwt hem er dus in wanneer je hem niet wilt. De mic zelf is flexibel en dus perfect te positioneren naargelang je zelf wilt.
Verder is dit een vrij grote headset, met oorstukken afgewerkt met zwart (of wit, afhankelijk van jouw model) glanzend plastic. Dit geeft volgens sommigen wel een iets goedkopere indruk, maar de hele headset voelt stevig aan en de bekabeling oogt niet goedkoop.

Features
De headset is rijkelijk voorzien van extra's: de headset wordt vergezeld van een verlengsnoer voor in- en output, waardoor je dus in totaal 1m+2m verlengsnoer aan audiokabel krijgt. Zowel de headset als het verlengsnoer zijn afgewerkt met goud. Op het snoer aan de headset zelf heb je ook nog knoppen om de mic te muten en het geluid harder of zachter te zetten.

Daarnaast krijg je ook een externe USB-geluidskaart. Persoonlijk vind ik dit geweldig: op die manier kan ik mn headset in en uitpluggen zoals een memorystick (dus geen twee kabels voor mic en koptelefoon), plus hebt geen last van ruis die je wel krijgt bij onboard geluidschips (een probleem dat ik wel opmerkte toen ik het gewone front panel gebruikte). De dongle zelf heeft 4 knoppen: stiller, luider, en mute-knoppen voor de headset en de mic.

Op de verpakking wordt echter gepocht met 'virtual 7.1 sound': een volledig holle bewering zo blijkt: ik merk 0 komma 0 verschil tusen gewoon geluid en het geluid als ik die functie aanzet (en ja, zowel ijn Windows als in games heb ik 7.1 aangezet).
Mocht er niet opgeschept worden over 7.1 geluid dat je niet hebt gaf ik een 5/5. Ik zie dit echter als een lichte vorm van klantenmisleiding, vandaar 4/5 voor features.

Comfort/gebruiksgemak
Eenmaal je de headset opzet voelt hij veel minder log aan dan je zou denken als je hem ziet: het leder aan de oren is het zachtste dat ik al gevoeld heb, en de band over het hoofd rekt zacht genoeg dat je hem nauwelijks voelt. Ook na een hele tijd gamen wordt de headset niet lastiger om dragen. Een perfect score dus.

Geluidskwaliteit
Op de verpakking worden indrukwekkende cijfers gezet: 10 – 28.000 Hz, wat voor uitstekende bas en hoge tonen moet zorgen, en een maximum geluid van 112dB. Die luidheid heb ik nog niet getest (en zal ik denk ik ook niet doen), maar de bas en hoge tonen zijn er in ieder geval wel! Dit is ongetwijfeld het beste geluid dat ik al gehoord heb. In vergelijking met mn Skullcandy is dit absoluut meesterlijk, en mn andere koptelefoon (een Philips SHL8807, voor gebruik met de iPod) geeft wel uitstekend geluid maar kan hier niet aan tippen.
De kwaliteit van de mic is ook beter dan die van de gemiddelde headset, maar uitzonderlijk moet je het niet noemen: deze is meer dan genoeg om te gamen, skypen of podcasten, maar een nummertje meot je er natuurlijk niet mee opnemen.

Tot nu toe was ik erg positief. En terecht, want de Siberia V2 is echt een geweldige headset. Echter, de prijs is er ook naar: in de pricewatch kost hij nu minstens 82.5 euro. Hierdoor zal hij bv de immens populaire Creative Fatal1ty niet van de troon stoten bij vele tweakers die dat geld niet kunnen missen. Ik twijfelde bij prijs tussen 3 of 4 sterren. En op zich is het een hoge prijs (daarom dacht ik 3) Maar je krijgt er meer waar voor dan bij andere 80-90¤ headsets. Vandaar dus 4/5

Dit is echt een geweldige headset: de prijs is wel hoger maar je krijgt dat direct terug met de superieure geluidskwaliteit en het comfort. De hogere prijs is natuurlijk een drempel, maar door de veel toegevoegde features is de Siberia V2 in zijn prijsklasse een uitstekend product met hoger value voor je geld.

Heb jij ook een Steelseries Siberia V2 Wit?

Ik moet zeggen dat de virtual 7.1 wel goed werkt op de G35, mits de drivers in windows geïnstalleerd zijn.
Misschien even software checken?
zal ik nog eens doen. Indien ik verschil merk zal ik de review aanpassen. Miss een Windows 7 x64 probleem?
Voorzichtig mee zijn! Het glanzend zwarte plastic is namelijk behoorlijk breekbaar. Heb er 2 versleten, een kameraad ook, telkens doordat er scheuren in kwamen.
Als mede siberia gebruiker wou ik hier nog iets aan toevoegen. Mijn reden tot aankoop was de noise reduction maar naar mijn mening stelt dat niks voor.

Toch ben ik blij met de hoofdtelefoon aangezien hij heel comfortabel is en super mooi geluid heeft.