Intel Core i5 2300 Boxed Review
Specificaties Benchmarks Overclocking Conclusie Om aan de slag te gaan met de Gigabyte P67A-UD7 en MSI P67A-GD65 heb ik een Intel i5 2300 gekregen. De meeste reviews worden gedaan met de i5 2500 en i7 2600, maar ik wilde ook eens kijken naar de i5 2300, en te zien wat die te bieden heeft voor als je een wat beperkter budget hebt. Voor deze review ben ik uitgegaan een Engineering Sample van Intel, ik kan dus geen oordeel vellen over de koeler, omdat ik die er niet bij had, maar enkel de CPU zelf. Specificaties CPUIntel Core i5 2300 Socket1155 Compatible...
Pluspunten
Prijs Prijs/prestatie
Minpunten
Vrijwel niet te OCen Prestaties zijn niet bijzonder veel beter dan de i5 750
Eindoordeel
Specificaties
Benchmarks
Overclocking
Conclusie
Om aan de slag te gaan met de Gigabyte P67A-UD7 en MSI P67A-GD65 heb ik een Intel i5 2300 gekregen. De meeste reviews worden gedaan met de i5 2500 en i7 2600, maar ik wilde ook eens kijken naar de i5 2300, en te zien wat die te bieden heeft voor als je een wat beperkter budget hebt.
Voor deze review ben ik uitgegaan een Engineering Sample van Intel, ik kan dus geen oordeel vellen over de koeler, omdat ik die er niet bij had, maar enkel de CPU zelf.
Specificaties

De CPU
Ten opzichte van eerdere generaties zijn er een aantal zaken in de CPU geïntegreerd, in plaats van deze in de chipset te verwerken. Dit zijn de geheugencontroller (die sinds de X58 al in de CPU te vinden is), maar ook de PCIecontroller en de CPU beschikt ook over geïntegreerde graphics.
Waarbij de vorige generatie enkel de Core i3 en een aantal Core i5s geïntegreerde graphics heeft, beschikt nu iedere CPU erover. Dit is omdat de indeling van de CPU nu anders in elkaar steekt. Voorheen zat de GPU apart op de CPU geprikt, nu is alles geïntegreerd in een package.
Het is afhankelijk van de chipset of de graphics gebruikt kunnen worden of niet. De H67 chipset beschikt over de geschikte outputs om een monitor op aan te sluiten en zal de IGP dus kunnen gebruiken. Voor P67 moederborden is nog steeds een losse GPU nodig om beeld te krijgen.
Door deze verandering is een socket 1155 CPU ook niet compatible met een socket 1156 moederbord en vice versa. Een groot voordeel in dit geval is wel dat de gaten rond de socket hetzelfde zijn bij socket 1155 en socket 1156. Het wachten op goede koelers of het vervangen van bestaande koelers van een 1156systeem is dus niet nodig.

Benchmarks
Bij een CPU zijn de prestaties het allerbelangrijkst, dus wat ik heb gedaan is deze CPU vergeleken met een aantal andere setups. De i5 2300 heb ik op een P67 bord geprikt, daarnaast een i5 750 op een P55 bord en een E8400 op een P45 bord.
Dit is getest in een aantal benchmarks, die voornamelijk de snelheid van de CPU meten
• SuperPi
• Wprime
• Cinebench 10
SuperPi
SuperPi heb ik gedraaid met 3 verschillende runs. Een 1M, 8M en 32M
Als de Turbo op de i5 2300 uitstaat dan zijn de prestaties in SuperPi vrijwel gelijk aan de i5 750 met Turbo aan. Ten opzichte van de E8400 is er wel de nodige winst te behalen.
De i5s bieden een leuke performanceboost ten opzichte van de E8400 in de multithreaded benchmarks, omdat er natuurlijk 2 keer zoveel cores zijn. De 2300 biedt ten opzichte van de 750 een leuke boost van grofweg 20%
Waarom de 2300 hier minder presteert dan de 750 is mij niet geheel duidelijk, over het algemeen lijkt de 2300 toch iets vlotter te zijn, maar in deze multithreaded benchmark vallen de resultaten redelijk tegen.
Overclocking
Waar de i5 750 van de vorige generatie nog een prima overclocker was, en daardoor erg interessant voor mense die met een kleiner budget, toch een flinke prestatie neer wilde zetten is dat helaas verleden tijd bij deze i5.
Door de manier waarop de CPU is gemaakt, is het nauwelijks mogelijk de CPU te overclocken door de baseclock (BCLK) te verhogen. Doordat onder andere de PCIecontroller gekoppeld is aan de BLCK bij dit platform, is hier hooguit een paar MHz bij te clocken. De CPU biedt beperkt overclocken via de multiplier, op deze CPU is dat te doen met een maximale multiplier van 35. Voor de overclockers zit er niets anders op dan een CPU te kopen met een '-K' toevoeging op het eind, welke hoge multipliers aankan en dus wat meer ruimte biedt om een leuke overclock neer te zetten.
Alles over het OCen van het Sandy Bridgeplatform kan hier gevonden worden: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1441060
Conclusie
De i5 2300 is een leuke CPU die met een prijs van ongeveer 160 euro onder die van de i5 750 en de i5 760 (~165-175 euro) ligt en is daarmee een goede keuze als je nu een systeem wil gaan aanschaffen in dit segment, zeker omdat het Sandy Bridge platform de komende tijd de oudere platformen gaat vervangen waarmee enkel de s1366/X58 nog als alternatief overblijft voor Intel.
Als je nu een P55 hebt met een i5 750/760 dan is een i5 2300 niet zo'n heel zinnige upgrade. Beter is dan je huidige i5 wat hoger te clocken om gelijkwaardige prestaties te halen als deze CPU.
Voor het overclocken is deze CPU niet zinnig. De maximale multiplier is 35 wat resulteert op een max snelheid van 3,5GHz. Nu zijn dat nog steeds geen lullige prestaties, maar als ik het vergelijk met mijn 750 die de 4GHz weet aan te tikken, dan is dit platform niet zo heel leuk meer.
Benchmarks
Overclocking
Conclusie
Om aan de slag te gaan met de Gigabyte P67A-UD7 en MSI P67A-GD65 heb ik een Intel i5 2300 gekregen. De meeste reviews worden gedaan met de i5 2500 en i7 2600, maar ik wilde ook eens kijken naar de i5 2300, en te zien wat die te bieden heeft voor als je een wat beperkter budget hebt.
Voor deze review ben ik uitgegaan een Engineering Sample van Intel, ik kan dus geen oordeel vellen over de koeler, omdat ik die er niet bij had, maar enkel de CPU zelf.
Specificaties
| CPU | Intel Core i5 2300 |
| Socket | 1155 |
| Compatible chipset | Intel P67 Intel H67 Intel B67 Intel Q67/Q65 |
| Kloksnelheid | 2.8GHz |
| Turbo | 3.1GHz |
| Cache | 6MB |
| Cores | 4 |
| Hyperthreading | Nee |
| Standaard MP | 28 |
| Integrated Graphics | Ja |
| Procedé | 32nm |
| Max TDP | 95 W |
| Max geheugen | 32GB |
| Geheugen | DDR3 1066/1333 |
| Geheugenkanalen | 2 |
| ECC | Nee |

De CPU
Ten opzichte van eerdere generaties zijn er een aantal zaken in de CPU geïntegreerd, in plaats van deze in de chipset te verwerken. Dit zijn de geheugencontroller (die sinds de X58 al in de CPU te vinden is), maar ook de PCIecontroller en de CPU beschikt ook over geïntegreerde graphics.
Waarbij de vorige generatie enkel de Core i3 en een aantal Core i5s geïntegreerde graphics heeft, beschikt nu iedere CPU erover. Dit is omdat de indeling van de CPU nu anders in elkaar steekt. Voorheen zat de GPU apart op de CPU geprikt, nu is alles geïntegreerd in een package.
Het is afhankelijk van de chipset of de graphics gebruikt kunnen worden of niet. De H67 chipset beschikt over de geschikte outputs om een monitor op aan te sluiten en zal de IGP dus kunnen gebruiken. Voor P67 moederborden is nog steeds een losse GPU nodig om beeld te krijgen.
Door deze verandering is een socket 1155 CPU ook niet compatible met een socket 1156 moederbord en vice versa. Een groot voordeel in dit geval is wel dat de gaten rond de socket hetzelfde zijn bij socket 1155 en socket 1156. Het wachten op goede koelers of het vervangen van bestaande koelers van een 1156systeem is dus niet nodig.

Benchmarks
Bij een CPU zijn de prestaties het allerbelangrijkst, dus wat ik heb gedaan is deze CPU vergeleken met een aantal andere setups. De i5 2300 heb ik op een P67 bord geprikt, daarnaast een i5 750 op een P55 bord en een E8400 op een P45 bord.
Dit is getest in een aantal benchmarks, die voornamelijk de snelheid van de CPU meten
• SuperPi
• Wprime
• Cinebench 10
SuperPi
SuperPi heb ik gedraaid met 3 verschillende runs. Een 1M, 8M en 32M
| SuperPi 1M | |
|---|---|
| Core 2 Duo E8400 @ 3.00GHz | |
| Core 2 Duo E8400 @ 3.60GHz | |
| Core i5 750 @ 2.66GHz | |
| Core i5 750 @ 3.20GHz | |
| Core i5 2300 @ 2.80GHz | |
| Core i5 2300 @ 3.10GHz | |
| SuperPi 8M | |
|---|---|
| Core 2 Duo E8400 @ 3.00GHz | |
| Core 2 Duo E8400 @ 3.60GHz | |
| Core i5 750 @ 2.66GHz | |
| Core i5 750 @ 3.20GHz | |
| Core i5 2300 @ 2.80GHz | |
| Core i5 2300 @ 3.10GHz | |
| SuperPi 32M | |
|---|---|
| Core 2 Duo E8400 @ 3.00GHz | |
| Core 2 Duo E8400 @ 3.60GHz | |
| Core i5 750 @ 2.66GHz | |
| Core i5 750 @ 3.20GHz | |
| Core i5 2300 @ 2.80GHz | |
| Core i5 2300 @ 3.10GHz | |
Als de Turbo op de i5 2300 uitstaat dan zijn de prestaties in SuperPi vrijwel gelijk aan de i5 750 met Turbo aan. Ten opzichte van de E8400 is er wel de nodige winst te behalen.
| Cinebench SingleCPU | |
|---|---|
| Core 2 Duo E8400 @ 3.00GHz | |
| Core 2 Duo E8400 @ 3.60GHz | |
| Core i5 750 @ 2.66GHz | |
| Core i5 750 @ 3.20GHz | |
| Core i5 2300 @ 2.80GHz | |
| Core i5 2300 @ 3.10GHz | |
| Cinebench MultiCPU | |
|---|---|
| Core 2 Duo E8400 @ 3.00GHz | |
| Core 2 Duo E8400 @ 3.60GHz | |
| Core i5 750 @ 2.66GHz | |
| Core i5 750 @ 3.20GHz | |
| Core i5 2300 @ 2.80GHz | |
| Core i5 2300 @ 3.10GHz | |
De i5s bieden een leuke performanceboost ten opzichte van de E8400 in de multithreaded benchmarks, omdat er natuurlijk 2 keer zoveel cores zijn. De 2300 biedt ten opzichte van de 750 een leuke boost van grofweg 20%
| wPrime 32M | |
|---|---|
| Core 2 Duo E8400 @ 3.00GHz | |
| Core 2 Duo E8400 @ 3.60GHz | |
| Core i5 750 @ 2.66GHz | |
| Core i5 750 @ 3.20GHz | |
| Core i5 2300 @ 2.80GHz | |
| Core i5 2300 @ 3.10GHz | |
| wPrime 1024M | |
|---|---|
| Core 2 Duo E8400 @ 3.00GHz | |
| Core 2 Duo E8400 @ 3.60GHz | |
| Core i5 750 @ 2.66GHz | |
| Core i5 750 @ 3.20GHz | |
| Core i5 2300 @ 2.80GHz | |
| Core i5 2300 @ 3.10GHz | |
Waarom de 2300 hier minder presteert dan de 750 is mij niet geheel duidelijk, over het algemeen lijkt de 2300 toch iets vlotter te zijn, maar in deze multithreaded benchmark vallen de resultaten redelijk tegen.
Overclocking
Waar de i5 750 van de vorige generatie nog een prima overclocker was, en daardoor erg interessant voor mense die met een kleiner budget, toch een flinke prestatie neer wilde zetten is dat helaas verleden tijd bij deze i5.
Door de manier waarop de CPU is gemaakt, is het nauwelijks mogelijk de CPU te overclocken door de baseclock (BCLK) te verhogen. Doordat onder andere de PCIecontroller gekoppeld is aan de BLCK bij dit platform, is hier hooguit een paar MHz bij te clocken. De CPU biedt beperkt overclocken via de multiplier, op deze CPU is dat te doen met een maximale multiplier van 35. Voor de overclockers zit er niets anders op dan een CPU te kopen met een '-K' toevoeging op het eind, welke hoge multipliers aankan en dus wat meer ruimte biedt om een leuke overclock neer te zetten.
Alles over het OCen van het Sandy Bridgeplatform kan hier gevonden worden: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1441060
Conclusie
De i5 2300 is een leuke CPU die met een prijs van ongeveer 160 euro onder die van de i5 750 en de i5 760 (~165-175 euro) ligt en is daarmee een goede keuze als je nu een systeem wil gaan aanschaffen in dit segment, zeker omdat het Sandy Bridge platform de komende tijd de oudere platformen gaat vervangen waarmee enkel de s1366/X58 nog als alternatief overblijft voor Intel.
Als je nu een P55 hebt met een i5 750/760 dan is een i5 2300 niet zo'n heel zinnige upgrade. Beter is dan je huidige i5 wat hoger te clocken om gelijkwaardige prestaties te halen als deze CPU.
Voor het overclocken is deze CPU niet zinnig. De maximale multiplier is 35 wat resulteert op een max snelheid van 3,5GHz. Nu zijn dat nog steeds geen lullige prestaties, maar als ik het vergelijk met mijn 750 die de 4GHz weet aan te tikken, dan is dit platform niet zo heel leuk meer.
Beoordeel deze review:
Heb jij ook een Intel Core i5 2300 Boxed?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (9)
Over de benchmarks, je hebt ze dus allemaal met en zonder Turbo modus gedraaid als ik het goed begrijp? Voor de duidelijkheid dan misschien ook de juiste freq erbij zetten bij multicore benches want die is dan 2.8 GHz bij de 750 en 2.9 GHz bij de i3 2300.
En dan is het nog vreemder dat de 2300 het in wPrime niet zo goed doet. Want in Superpi is ie duidelijk sneller ook al is de freq. lager. Terwijl bij multicore loads de freq dus hoger is maar toch gaat ie langzamer, rara hoe kan dat.
Wat ik verder had willen zien (en eigenlijk wel een beetje van jou verwacht had) was toch even die 2300 zover mogelijk overklokken om een idee te krijgen van hoe die dan presteert. En stroomverbruik was wel aardig geweest. Daar heeft Intel nog wel zo zijn best op gedaan bij deze cpu's...
Maar goed, missschien moet je deze meer zien als een soort office-quadcore, waarbij dan de igp de prijs acceptabel maakt.
En dan is het nog vreemder dat de 2300 het in wPrime niet zo goed doet. Want in Superpi is ie duidelijk sneller ook al is de freq. lager. Terwijl bij multicore loads de freq dus hoger is maar toch gaat ie langzamer, rara hoe kan dat.
Wat ik verder had willen zien (en eigenlijk wel een beetje van jou verwacht had) was toch even die 2300 zover mogelijk overklokken om een idee te krijgen van hoe die dan presteert. En stroomverbruik was wel aardig geweest. Daar heeft Intel nog wel zo zijn best op gedaan bij deze cpu's...
Maar goed, missschien moet je deze meer zien als een soort office-quadcore, waarbij dan de igp de prijs acceptabel maakt.
Ik ben uitgegaan van de maximale turbomodus van de CPU's. Die i5 2300 doet dat gewoon op 3.1GHz. Waarom hij in wPrime minder presteert weet ik ook niet, daar ben ik nog niet echter.
Stroomverbruik is natuurlijk echt verdomd lastig om wat over te zeggen, immers, je kunt niet enkel de CPU testen, het hangt helemaal van het platform af. En de 2 P55 borden die ik heb liggen lijken in de verste verte niet op de UD7 waar deze CPU op zat. Stroomverbruik komt nog als de P67A-GD65 er is, die kan ik gewoon vergelijken met de P55A-GD65 van MSI, omdat die een stuk meer overeenkomen in specs.
Stroomverbruik is natuurlijk echt verdomd lastig om wat over te zeggen, immers, je kunt niet enkel de CPU testen, het hangt helemaal van het platform af. En de 2 P55 borden die ik heb liggen lijken in de verste verte niet op de UD7 waar deze CPU op zat. Stroomverbruik komt nog als de P67A-GD65 er is, die kan ik gewoon vergelijken met de P55A-GD65 van MSI, omdat die een stuk meer overeenkomen in specs.
Ja, maar hij doet toch geen 3.1GHz op alle vier de cores onder turbo? Als dat wel zo is, is het helemaal gek dat een i5 750 op 2.8GHz sneller is. Schijnbaar is de Sandy Bridge core niet op alle punten geoptimaliseerd.
Ben het wel met je eens dat stroomverbruik wat lastig testen is met zo'n mobo maar je zou load - idle kunnen doen om het cpu verbruik te berekenen. Of wat grappig is aan die Gigabyte mobo's: met HWmonitor kun je het verbruik van de cpu alleen bekijken onder de DES sensor.
Ben het wel met je eens dat stroomverbruik wat lastig testen is met zo'n mobo maar je zou load - idle kunnen doen om het cpu verbruik te berekenen. Of wat grappig is aan die Gigabyte mobo's: met HWmonitor kun je het verbruik van de cpu alleen bekijken onder de DES sensor.
Tja, dan heb je eerder de efficientie van de VRM te pakken. En de borden die ik hier heb liggen hebben niet dezelfde onderdelen op de VRM zitten. Aanvullende tests zullen dus moeten wachten tot ik het bord van MSI binnen hebBen het wel met je eens dat stroomverbruik wat lastig testen is met zo'n mobo maar je zou load - idle kunnen doen om het cpu verbruik te berekenen.
Ik was even verbaasd toen ik las dat een i5 2300 op een UD7 bord werd gezet.
Toen keek ik even naar de naam van de auteur van het stuk en werd het duidelijk.
1 van T.net's beste inhouse reviewers....
As always puik werkje en bedankt voor de informatie.
Edit: op de non-K series is er toch eigenlijk gewoon geen sprake van OC'en slechts het vast zetten van de max turbo multiplier?
Toen keek ik even naar de naam van de auteur van het stuk en werd het duidelijk.
1 van T.net's beste inhouse reviewers....
As always puik werkje en bedankt voor de informatie.
Edit: op de non-K series is er toch eigenlijk gewoon geen sprake van OC'en slechts het vast zetten van de max turbo multiplier?
[Reactie gewijzigd door Double-X-L op 23 juli 2024 11:14]
Ik wacht nog even op de rest van de hardware, vandaar de ietwat rare combinatie. Maar goed, ik verwacht niet dat de prestaties tussen de verschillende borden heel veel verschillend zullen presteren.Ik was even verbaasd toen ik las dat een i5 2300 op een UD7 bord werd gezet.
Nouja... ik ben toch al weer anderhalf jaar geen t.net reviewer meer hoor.Toen keek ik even naar de naam van de auteur van het stuk en werd het duidelijk.
1 van T.net's beste inhouse reviewers....
Tnx.As always puik werkje en bedankt voor de informatie.
Edit: op de non-K series is er toch eigenlijk gewoon geen sprake van OC'en slechts het vast zetten van de max turbo multiplier?
De non-K kan wel 'OCen', in zoverre dat je het ding een iets hogere MP kunt geven dan de standaard MP, maar daar win je zoals in dit geval maar een paar honderd MHzjes mee boven de Turbosnelheid, dus eigenlijk niet echt de moeite.
double xl, wat een aanbidder!!!!!
Ik snap je standpunt, maar dit is zeker een goede CPU als je overstapt van een laptop
zeker als je niet wilt gamen maar toch een snelle processor wilt hebben dan zijn die Intel HD graphics wel handig.
zeker als je niet wilt gamen maar toch een snelle processor wilt hebben dan zijn die Intel HD graphics wel handig.
De Intel HD Graphics zijn zeker handig, ik gebruik ze op m'n notebookje en op een i3 testsysteem en zeker voor het desktopwerk presteert het gewoon goed. Maar Je moet er bij deze CPU wel rekening mee houden dat je een H67 chipset koopt, en niet een andere die geen graphics outputs heeft.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_exif()/u/26632/dosprompt2.gif?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/107918/s1.jpg?f=community)
:strip_exif()/u/295579/115787.gif?f=community)