Samsung Syncmaster P2450H Zwart - Reviews

Specificaties 24" • 1920x1080 (Full HD) • TN • 2ms - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster P2450H Zwart Review

ggiloo 20 januari 2011, laatste update op 3 juli 2011, 1.201 views

Samsung Syncmaster P2450H Zwart

Pluspunten

• Goede prijs/kwaliteit verhouding
  • Hoge contrast ratio
  • Lage response tijd
  • Mooi design

Minpunten

• Zeer kras- en vuilgevoelig
  • Touchbuttons reageren niet altijd even goed.

Deze review gaat over mijn nieuwste aanwinst, de Samsung SyncMaster P2450. Dit scherm heb ik aangeschaft om mijn twee jaar oude 19” Acer X193W te vervangen die wat aan de kleine kant begon te worden. Door de 24” grote beelddiagonaal en de redelijk lage prijs van zo`n ¤220 viel mijn blik al snel op de SyncMaster P2450H van Samsung. Doordat het scherm een resolutie van 1920 X 1080 ondersteunt, is het uiterst geschikt om zowel films op te kijken, te gamen en te surfen.

Het uitpakken
De verpakking was redelijk standaard, zoals bij de meeste elektronica is het verpakt in een grote kartonnen doos. Op deze doos staan de belangrijkste specificaties gemeld, zoals 24”, 70 000 : 1 dynamic contrast en full HD. Het beeldscherm zelf zit verpakt in een foam zak, deze zat weer stevig vast in een piepschuimen omhulsel. Alle kabels en boekjes etc. zitten ook netjes ingeklemd waardoor er zo min mogelijk risico is voor het scherm.

De meegeleverde spullen bij de P2450H.

In de doos zitten drie verschillende kabels, een VGA kabel, een DVI-D kabel en een AC kabel. Ook zitten er in de doos een aantal verschillende boekjes, handleiding garantiekaart etc. Verder zitten er ook nog twee dingen bij die mij opvielen, een poetsdoekje om al het “high glossy” oppervlak schoon te houden en een heel handig klemmetje om de kabels achter het scherm bij elkaar te houden zodat ze uit het zicht zijn.

De technische kant
Hieronder staat een tabel met de meest belangrijke specificaties van de P2450H, verdere uitleg volgt hierna. Deze specificaties zijn door de producent aangeleverd en niet door mij zelf verkregen.

Lichtopbrengst
De lichtopbrengst van het scherm is iets hoger dan de veel voor komende 250 cd/m2, namelijk 300 cd/m2, hierdoor is er is ruim genoeg licht om goed beeld te hebben in zowel lichte als donkere omgevingen.

Response tijd
Met de snelle response tijd van 2ms is dit scherm zeer geschikt om te gamen. Naar mijn mening maakt het echter na genoeg niks uit voor je game prestaties en is het ook goed te doen met 5ms. Mede dankzij deze snelle responsetijd en het gebruik van digitale informatie overdracht treed er geen ghosting op op het beeld, dit heb ik getest met DVI-D en niet met HDMI en VGA. Bij VGA kan het dat er ghosting optreed door storing in de analoge data.

Contrast ratio
Het scherm heeft een contrast ratio van 70 000:1, dit is hoog voor een ccfl verlicht beeldscherm en is hierdoor in staat om een heel diep en donker zwart weer te geven. De contrast ratio geeft aan hoeveel verschillende tinten een scherm kan weergeven tussen wit en zwart, hoe hoger deze ratio hoe realistischere zwart-wit tinten het scherm kan weergeven. De P2450H heeft niet een gewone contrast ratio, maar een dynamische contrast ratio, dit betekend dat de P2450H wanneer er een donker beeld is, de blacklight dimmt. Hierdoor wordt het zwart niet grijsachtig door het overvloedige licht.

Blacklight bleeding
Het scherm heeft niet veel last van backlightbleeding, enkel een kleine strook aan de onder en bovenkant van het scherm zijn iets lichter in een voledig donkere ruimte. Tijdens normaal gebruik zal je dit nooit merken, alleen in een een zeer donkere ruimte bij een voledig zwart beeld kan je hier last van hebben.

De kleuren
De weergegeven kleuren zien er ondanks het TN-panneel, wat een redelijk goedkoop type lcd-paneel is, natuurgetrouw uit. Er is geen enkele kleur die er teveel uitspringt, of die juist niet goed zichtbaar is. Hier was vanuit andere mensen juist wel commentaar hebben, het scherm zou te groen zijn en rood zou niet goed naar voren komen, hier heb ik zelf niks van gemerkt.
Door deze kleuren die goed worden weer gegeven kan er op dit scherm ook heel goed een film worden gespeeld of gegamed worden.

De kijkhoek
Nu ik het scherm wat langer in gebruik heb, ben ik er achter gekomen dat er toch redelijk wat verkleuring optreed bij een grote kijkhoek. Dit gebeurt vooral bij een voledig licht-groen beeld, als je bij zo`n beeld een beetje meer van bovenaf gaat kijken lijkt de onderste kwart van het scherm bijna wit. Bij andere kleuren is dit minder, maar nog wel steed merkbaar. Dit is ook alleen het geval bij de verticale kijkhoek, de horizontale kijkhoek kan groter zijn en hierdoor maakt naar rechts of links bewegen amper iets uit.

Aansluitingen
Op deze foto zie je de aansluitingen die op de P2450H aanwezig zijn. Voor analoog beeld zit er een VGA aansluiting op en voor digitaal beeld een HDMI en DVI-D aansluiting. Dit beeldscherm heeft echter niet alleen inputs, maar ook outputs. Deze twee outputs zijn de audio out en de digital audio out, deze uitgangen zijn beschikbaar omdat de twee digitale inputs, HDMI en DVI-D, een audio signaal kunnen overbrengen. De P2450H heeft zelf echter geen luidsprekers. Ik zie het nut van deze audio outputs er dan ook niet in aangezien je beeldscherm bijna altijd in de buurt van je pc met audio outputs staat en het hierdoor alleen handig is om een kortere kabel te kunnen gebruiken.

De aanwezige aansluitingen op de P2450H.

Prestatie daling vanwege de resolutie
Het grootste voordeel van een full HD 24” scherm is eigenlijk ook een nadeel, het aantal pixels dat moet worden aangestuurd. Een full HD scherm heeft 2 073 600 pixels die allemaal aangstuurd moeten worden. ter verglijking, een scherm met een resolutie van 1440X900 heeft slechts 1 296 000 pixels. Doordat de grafische kaart meer pixels moet aansturen, kost een beeld genereren meer rekenkracht. Dit is weergegeven in de onderstaande tabel. Dit ligt echter niet aan dit specifieke scherm maar aan de resolutie, welke ook lager gezet kan worden om de daling op te heffen.

De daling van prestaties door de grotere resolutie.

Design
De Samsung Syncmaster P2450H heeft een glanzende omlijsting, high glossy zoals ze het zelf noemen. Het scherm heeft om deze omlijsting nog een doorzichtige rand, welke als je er op de juiste mannier naar kijkt rood achtig lijkt. Ook onderin het midden van de rand zit een rode waas, dit ziet er naar mijn mening erg mooi en origineel uit.

Een nadeel van het glanzede oppervlak is dat het zeer snel bekrast en dat het ongeloofelijk veel stof aantrekt, hierdoor moet je het scherm vaak schoon moet maken en er heel voorzichtig mee omgaan. Er zit zelfs een speciaal papiertje bij met een waarschuwing voor de krasgevoeligheid.

De rode rand om het scherm

De instellingen van het scherm worden gedaan doormideel van zes stuks touchbuttons. De functie van de toetsen komt op het moment van aanraken onder in de doorzichte rand te staan, wat een zeer mooi effect geeft. Deze knoppen zijn om de instellingen te wijzigen, te switchen tussen de verschillende inputs en natuurlijk om het scherm uit en aan te zetten. Deze knopjes zien er mooi uit en zijn hartstikke leuk, maar heelaas reageren ze niet altijd zo goed als zou moeten, er moet dan twee of drie keer op gedrukt worden voordat ze reageren.

Het scherm is redelijk plat en neemt weinig ruimte in.

Samsung heeft een oplossing bedacht voor een veel voorkomend probleem bij monitoren, je hebt een nieuwe monitor, je bent er heel blij mij omdat hij er zo mooi uitziet, maar... je ziet achter het scherm altijd maar die twee kabels bungelen. Hier heeft Samsung de meest simpele oplossing ooit voor bedacht, een klemmetje om de kabels bij elkaar te houden zodat ze precies achter de voet zitten, het werkt perfect.

De meest simpele oplossing van een bekabeling probleem.

Het scherm heeft ook nog een aantal functies om het instellen van de helderheid etc. makkelijk te maken, ik vind deze functies nogal nutteloos en gebruik ze nooit. Ik heb er wel even naar gekeken, er staan bijvoorbeeld zes modus in, voor internet, games etc. met enkel wat verschil in helderheid. Ik heb deze functies verder niet getest.

Al met al is het voor de prijs van ongeveer ¤220 een prachtscherm, full hd, mooi design en veelzijdig. Ik raad dit scherm dan ook aan voor iedereen die een groot scherm voor een redelijke prijs wilt én in een schone omgeven z`n pc heeft staan.

Ik hoop dat ik jullie iets wijzer heb gemaakt met deze review. Comentaar is welkom!

Heb jij ook een Samsung Syncmaster P2450H Zwart?

Mooi geschreven, heb hem zelf eind augustus aangeschaft en ben het geheel met je eens! :*)
Bedankt!
Jij vindt het dus ook een prachtscherm 8-)
Ik had een vraag, ik probeer mijn contrast in te stellen maar ik kan het contrast menu in het algemene menu niet selecteren? 8)7 Weten jullie misschien een oplossing? Ik heb de scherm via een HDMI kabel op mijn pc aangesloten tevens heb ik ook al een driver geďnstalleerd. Voel me nu best wel n00b..

Ontopic: Mooie review btw!!
Ik ben momenteel niet op de locatie waar ik dit scherm heb staan. Ik zal morgen thuis even kijken hoe het bij mij in dat menu zit ;)
Ik heb even gekeken en ik kan het contrast wel gewoon aanpassen, ik heb hem wel met dvi aangesloten. Maar het lijkt me sterk dat het hdmi niet zou kunnen.
ik heb een probleem met stand-by, als ik het scherm uitschakel en een half uur later terug kom staat dat ding meteen weer in stand-by, heb jij dit ook?