Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS211J Review

Frankster 20 januari 2011, laatste update op 21 februari 2011, 7.179 views

Synology DiskStation DS211J

Pluspunten

• Uitbreidingsmogelijkheden qua software
  • Snelheid
  • Prijs/prestatie
  • Stroomverbruik

Minpunten

• Plastic behuizing
  • Geluid bij read/write acties

Eerste indruk
De eerste indruk van de NAS is wat minder. Nadat ik eerst een Netgear RND2000 heb geïnstalleerd bij een vriend oogt deze NAS wel een beetje erg plastic fantastic. Het plaatsen van de schijven gebeurt door middel van schroefjes direct in de behuizing (geen sledes dus).

Geluidsproductie
Het apparaat is bij het downloaden van bijvoorbeeld torrents redelijk stil te noemen. De fan hoor je totaal niet en alleen af en toe hoor je de harde schijf de kop verplaatsen. Dit laatste geeft meer herrie dan ik had verwacht en is naar mijn mening ook een redelijk minpunt aangezien hij in de huiskamer staat.

Software
De mogelijkheden van de software van deze NAS zijn bijna oneindig. Het apparaat draait onder Linux welke een erg aantrekkelijk GUI heeft in de vorm van Diskmanager 3.0. In je browser of via de mobiele telefoon krijg je een volwaardige 'desktopervaring'. Daarnaast zijn the out-of-the-box mogelijkheden al zeer groot met onder andere:
- Download Station (NZB en torrentclient)
- Photo Station (foto manager)
- Backup manager
- File browser
Daarnaast bestaat er de mogelijkheid om eenvoudig nieuwe functies toe te voegen via packages. Zo heb ik het bekende SabNZB geïnstalleerd omdat Download Station het rarren en parren niet afhandelt. Verder ook nog een Rootkit hunter er op gezet.
Het fijne aan het apparaat vind ik dat je eigenlijk alles met je GSM kan bedienen (in mijn geval de HTC Desire). Zo kan je met Synodroid Synodroid direct torrents zoeken en naar de NAS versturen. Daarnaast kan je ook kijken hoe het met je downloads staat.

Energieverbruik
Hetgeen mij wellicht het meest verbaasde aan de NAS is dat hij erg weinig energie verbruikt. Nu heb ik er ook maar 1 schijf in zitten, maar als ik die volledig belast komt het energieverbruik niet boven de 14 watt uit. Dit was voor mij ook 1 van de belangrijkste redenen om deze NAS aan te schaffen: een PC kan, uiteraard, veel meer maar kost ook een hoop meer energie als je hem 24/7 aan laat staan.

Benchmarks

Bestand van 3.048.512 kB (ISO) via Unstoppable Copier 5.2:
Schrijven: 30,07MB/s
Lezen: 45,11MB/s

Jumboframe MTU 9000
EDIT: weggehaald omdat op de host de MTU niet aangepast was, waardoor de resultaten hetzelfde waren als hierboven...

Al met al prima snelheden voor een NAS in deze prijsklasse.

EDIT: voor de mensen die graag eens rond willen snuffelen in de interface van de Synology:
user: admin
pass: synology

Heb jij ook een Synology DiskStation DS211J?

Misschien een korte maar wel een informatieve review.
Mooie snelheden trouwens.

Ik ga zelf binnenkort ook dit toestel aanschaffen en maak me toch wat zorgen over tegenvallende snelheden. Ik heb hier namelijk nog een Switch met 100 Mbps poorten, samen met een router die ook slechts 100 Mbps ondersteunt.

Zou het voldoende zijn om enkel de switch te verangen met een Gigabit switch aangezien al het interne verkeer via de switch loopt (of zie ik dit verkeerd)? Of ben ik ook genoodzaakt om mijn router te upgraden? Ik beschik overigens over gewone CAT5E kabels, en alle hosts hebben gewone onboard-netwerkadapters. Misschien ook leuk om te vermelden welke netwerkappartuur jij gebruikt.

Ik merk ook op dat de Samsung F4EG nog niet op de lijst met supported models staat bij Synology. Heb je de firmware of dergelijke moeten updaten of heb je nooit problemen ervaren met deze schijven?

[Reactie gewijzigd door SanderH_ op 20 januari 2011 18:35]

Het belangrijkste onderdeel om te vervangen zal je switch zijn. Als het goed is gaat je interne verkeer niet door je router, dus dat levert geen problemen op. Cat5e kabels moet met gemak de snelheid van de bas bij kunnen benen.
Ik heb deze NAS vandaag binnen gekregen en meteen getest in RAID1 met 2 WD Caviar green 1TB HDD's pricewatch: Western Digital Caviar Green WD10EADS, 1TB. Ik heb een willekeurig compressed 1,5GB bestandje van m'n pc op de NAS, via een gigabit netwerk, geplaatst. Hiermee behaalde ik een schrijfsnelheid van 38 ~ 42 MB/s en een leessnelheid van 60 ~ 65 MB/s.

Al met al zijn mijn eerste indrukken erg goed alleen heeft "Download station", zoals je in je review al aangeeft, aardig wat beperkingen. Ik ben dus ook nog van plan SabNZB te installeren.

[Reactie gewijzigd door Fjerpje op 21 januari 2011 21:43]

Op zoek naar een Synology NAS worstel ik met de keuze. Qua performance weet ik dat de DS211 sneller is dan de DS211j en dat de DS211+ op zijn beurt de snelste van deze familie is. Kan iemand me informeren over performance verschil in cijfers wanneer er er een bestand van 10GB via usenet gedownload wordt dat vervolgens gecontroleerd en uitgepakt wordt? Laten we zeggen dat we downloaden met een snelheid van 20mbit en dat de NAS is voorzien van één WD HD154UI.

Aangezien jij in het bezit bent van een DS211j kun je wellicht antwoord geven in deze.
Ik heb de boel even getest, maar dan met wat relatief kleine bestanden, aangezien ik geen uren met een test bezig wil zijn. Hieronder de resultaten:

Onbelast (geen downloads aan):
4 gig iso kopiëren met Unstoppable copier +/- 24,7 MB/s

Aan het downloaden (torrent met +/- 150kb/S en NZB over SSL met SabNZB met +/- 1,2 MB/S, CPU rond 80% belast, geheugen rond 50%)
4 gig iso kopiëren met Unstoppable copier +/- 11MB/S

Aan het downloaden (NZB over SSL met SabNZB met +/- 1,2 MB/S, CPU rond 60% belast, geheugen rond 40%)
4 gig iso kopiëren met Unstoppable copier +/- 12,5MB/S

Aan het rarren en parren van een bestand van 350MB (met SabNZB, CPU rond 60% belast, geheugen rond 40%)
4 gig iso kopiëren met Unstoppable copier +/- 14,5MB/S

De, eigenaardige, conclusie lijkt dus te zijn dat voornamelijk het downloaden met SABNZB een flinke aanslag op de snelheid van de NAS doet en het rarren en parren wat minder...
Het feit van dat NZB zo zwaar is, ligt er vooral aan dat je het over een SSL verbinding laat lopen. Zonder SSL is het behoorlijk lichter voor de NAS of reguliere pc.
Belasting tijdens het downloaden is natuurlijk belangrijk, maar waar ik ook geïnteresseerd in ben is belasting tijdens parren/rarren. Daar toevallig ook ervaring mee? :)
Als je goed kijkt, dan zie je die in de laatste test...
Je test resultaten kloppen niet... Heb je ook andere services aan staan? En welke router á netwerkdoorvoersnelheid heb je?
Hoezo kloppen mijn resultaten niet??
Ik heb ook andere services aanstaan, maar die werden op het moment van testen niet gebruikt (behalve de webinterface).

Kabels zijn allemaal Cat6 met een Asus GX-D1081 switch ertussen.
Graag zou ik nog van je weten hoe je feilloos SABnzbd op je ds211j hebt geinstalleerd, want volgens diverse tutorials krijg ik het gewoon niet goed aan de praat doordat m'n bestanden er niet fatsoenlijk geopend kunnen worden ook al gebruik ik dat tooltje waarmee alles zou moeten werken.
Dat heb ik gedaan maar dat werkte echt voor geen meter. Ik kreeg bestanden echt net zo foutief binnen. Kon gewoon de bestanden niet openen op DSM 3.0

[Reactie gewijzigd door Fjerpje op 8 februari 2011 18:52]

Waren je downloads corrupt? Dat kan ook aan je newsserver liggen natuurlijk.
Ik heb het inmiddels opgelost gekregen! De oplossing zelf is wat vaag...

[Reactie gewijzigd door Fjerpje op 12 februari 2011 12:16]

Hoe vager de oplossing, des te belangrijker om hem hier te vermelden!
Gooi al die services eens een keertje uit en test dan nogmaals. Ik hoef namelijk maar één service te hebben draaien op m'n ds211j en dat heeft meteen invloed op de overdrachtsnelheid ook al zegt de monitor dat de processor niets doet wanneer de services draaien.
De belasting zie ik inderdaad, de benodigde tijd voor een par/rar actie echter niet. Heb je daar ook een indicatie voor?
Even de logs doorgespit.

Unpack:
Unpacked 1 files/folders in 22 mins 20 seconds

[Reactie gewijzigd door Frankster op 6 februari 2011 10:32]

Mijn dank is groot :)

Uitpakken van een 6.5GB file op m'n AMD 4850 2.5Ghz met 3GB geheugen duurt 'n dikke drie minuten. Erg veel korter in vergelijking met de DS211j, maar uiteraard begrijpelijk.

Vraag me af wat de feitelijke snelheidswinst zou zijn met de DS211 in vergelijking met de DS211j aangezien de DS211 een wat sneller processor en meer geheugen heeft...

[Reactie gewijzigd door JBS op 6 februari 2011 21:28]

Bedankt voor je uitgebreide test! :)
Je geeft de doorvoer snelheid tijdens het parren/rarren. Kun je ook aangeven hoe snel het parren/rarren zelf duurt?
Nette review!

Wilde eerst voor de readynas duo gaan maar voor 4 tientjes meer zie ik dat ik een 2x zo snelle nas heb. Frankster aangezien jij die readynas duo ook geinstalleerd hebt, welke vondt jij fijner werken qua apss/mogelijkheden/interface/communicty? Wel erg jammer dat de behuizing zo brak is, die is bij de duo wel stukken beter.

Weet iemand of de volgende schijven werken in deze NAS: (niet in de compatibilitylist)
Seagate Barracuda Green 5900.3, 2TB, SKU: ST2000DL003

Alvast bedankt!
Daar kan ik heel simpel over zijn: de Synology is vele malen beter qua interface, software en community. Waar je bij de Synology een vloeiende desktopinterface hebt krijg je bij de Readynas een webinterface die stroperig reageert.

Kijk voor de gein eens op het Synology forum om te zien hoe veel moeders er voor actief zijn. Het enige wat ik nog mis op de Synology is eek goede filebrowser om de systeembestanden en tempfiles te kunnen bekijken. Dit heb ik nu opgelost met Midnight Commander over SSH en dat is een beetje behelpen. Shares zijn, uiteraard, wel via de interne browser en samba te browsen.
Thx! dan bestel ik na de vakantie de ds211j :).
Schijven zijn al binnen, nu maar hopen dat ze de komende 2 weken niet veel goedkoper worden ;p. Post later wel ff mijn resultaten met bovenstaande schijven.
Zit ook te twijfelen tussen de ReadyNAS Duo en de DS211j. Op dit moment heb ik die neiging om de DS211J te nemen icm 2x 2TB WD Caviar green. Maar nou heb ik begrepen dat deze schijven eigenlijk niet geschikt zijn voor RAID vanwege de recoverytime. Iemand die het wel met tevredenheid heeft toegepast (zag dat Ferpje dat gedaan had)
De readynas zou ik vandaan blijven, deze is een stuk trager en Netgear heeft bij mij iig geen goede rep qua ondersteuning.
Er zijn genoeg 2 TB schijven die het wel doen. De problemen komen door de snelle slaapstand van de schijven, een andere instelling in de FW van de schijven kan dat verbeteren. De samsung green dinges heeft er geen last van.
ah ok, even uitzoeken hoe de instelling van de FW veranderd kunnen worden :P . Samsung staat bij mij niet zo hoog aangeschreven qua harde schijven.