Specificaties Starterset, 1x 100Mbps - Bekijk alle specificaties

D-Link Powerline HomeplugAV Passthrough Kit DHP-P307AV Review

Northguy 20 januari 2011, 5.876 views

D-Link Powerline HomeplugAV Passthrough Kit DHP-P307AV

Pluspunten

• Simpel
  • Plug-en-play (behalve de snelheid)
  • Uplink snelheid lijkt vergelijkbaar te zijn met 100Mbps bedraad LAN

Minpunten

• Helpdesk niet terzake kundig. Verschillende FTP servers bieden verschillende firmware versies aan. Onderscheid is niet duidelijk.
  • Gebrekkige trouble-shooting guide
  • LAN Verbinding naar device bij mij maar 10Mbps. Dit is dus nu de bottleneck. Opgelost na firmware upgrade

Beheerbaarheid Score: 3
Algemeen
Aanleiding tot aanschaf van dit product, was het plaatsen van een NAS in de meterkast. Voorheen altijd met WiFi ge´nternet en voor internetten was de WiFi verbinding snel genoeg. Met de komst van de NAS, kwam ook de wens naar een grotere LAN snelheid. Dit produkt leek daar een mooie oplossing voor te bieden.

Onze desktop staat in de huiskamer op zo'n 4 meter van de meterkast, maar een vast LAN draadje rond leggen is nogal een toer hier. Onder de grond door was ook niet zo'n optie, dus de geadverteerde theoretische 200Mbps doorvoersnelheid klonk aanlokkelijk. Als daar de helft van over zou blijven, is dat nog altijd meer dan mijn WiFi verbinding nu heeft. Dus winst.

Plan: een Powerline in de woonkamer bij de PC. Een Powerline in de meterkast bij de router. Verbinden met LAN kabeltjes en gaan....

Voor zover de theorie.... Nu de praktijk.

Uiterlijk
De apparaten zijn groter dan gedacht. Wat onhandig is, is het feit dat de LAN aansluiting aan de rechter kant zit. Dit gaf in de meterkast al even het probleem dat ik de adapter ondersteboven moest plaatsen. Anders blokkeerde de muur nl net de LAN poort. Een uitgang op de onderkant had me logischer geleken.

Installatie
Powerline adapters in de stopcontacten, LAN kabeltjes aansluiten. Hoe moeilijk kan het zijn. Kind kan de was doen. Powerline Utilty ge´nstalleerd en ja, allebei de devices worden herkend. Geweldig. Rated uplink speed door de utility: Zo'n 160Mbps. Poeh hee.... tov de theoretische 200 helemaal niet slecht.

Echter..... mijn Ethernet kaart herkent de LAN verbinding tussen NIC en Powerline adapter als een 10Mbit verbinding. Mh... da's raar. Getest met een laptop. Zelfde verschijnsel. En dat terwijl zowel desktop als laptop op een normaal bedraad netwerk gewoon in 100Mbps kunnen werken. --> Zie update

Beheerbaarheid
De utility geeft je inzage in de link-speed en geeft je de mogelijkheid om een encryptie sleutel te zetten op het verkeer tussen de 2 adapters. Enige andere instel mogelijkheid is er niet. Met betrekking tot bovenstaande problematiek is er in de Utility geen aanknopingspunt te vinden.

Ondersteuning
Aangezien ik niet begrijp waarom de adapters als 10Mbit worden herkend, gebeld met Dlink NL. Hier krijg je een telefoniste aan de lijn, die poogt je probleem te begrijpen en dit probeert door te brieven aan de Frans sprekende ondersteuning. Aangezien ik zelf geen Frans spreek, maakt dit communicatie erg lastig. Boodschap die ik terug krijg is politiek correct:

"de daadwerkelijke snelheid van uw verbinding kan varieren al naar gelang de omgevingscondities. Een magnetron of andere apparaten kunnen uw snelheid negatief be´nvloeden".

Mijns inziens heeft dat betrekking op de snelheid TUSSEN de Powerlines. En die is nou net wÚl goed volgens de Utility. Mijn probleem zit hem in de LAN detectie tussen de PC's en de Powerline. Ik krijg de boodschap niet over de bŘhne. De helpdesk suggereert dat ik de apparaten maar moet terugbrengen naar de winkel.

Eerst nog maar eens een vervolg actie: mail met D-link Amerika. Misschien dat daar mijn 'probleem' beter wordt begrepen? Bij hernieuwde inzichten volgt een update --> Zie onder.

De Powerline adapters brengen me niet wat ik er van verwacht had. De link speed lijkt prima in orde, maar 2 verschillende PC's met verschillende OS-en zien de adapters als 10Mbit devices. Helpdesk lijkt het probleem niet te (willen) snappen en mijn transfer snelheid via de Powerline adapters is nog lager dan via WiFi. En dat terwijl de link-rate prima lijkt.

We wachten nog even reactie van Dlink af. Komt er geen oplossing, dan gaan de apparaten terug naar de winkel.

UPDATE 20 januari:
Naar aanleiding van de reactie van BaBy-G me toch nog eens meer in de firmware verdiept. Dat is nog eens lastig. Meerdere FTP servers, met een niet heel duidelijke firmware naamgeving. Ik heb de firmware van 3 FTP servers geprobeerd (ftp.dlink.com / ftp.dlink.se / ftp.dlink.de). Deze updates slaagden niet. of ik had al de meest recente firmware, of de tool wilde niet. Uiteindelijk firmware van ftp.dlink.co.uk toegepast. En HOERA. Eindelijk een 100Mbit connectie met mijn LAN kaart.......

Effectieve doorvoersnelheid eindelijk zo'n 5MB/s. Reden om de prestaties meer sterren te geven. Ondersteuning blijft op een dikke 1 ster staan. Uiteindelijk met volharding, maar zonder enige steun de boel aan de praat gekregen. Vooral het standaard excuuszinnetje van de helpdesk vind ik afdoen aan de ondersteuning.

De rest van de sterren naar een voldoende.

Heb jij ook een D-Link Powerline HomeplugAV Passthrough Kit DHP-P307AV?

Hoi,

Ik heb 4 van zulke 200Mb dLAN adapters hier thuis in gebruik, maar dan van het merk Devolo. Veel zullen deze adapters niet van elkaar schelen, aangezien beide dLAN adapters de zelfde Intellon chipset gebruiken (net als bij 85% van alle merken dLAN adapters).

Ik was in het begin ook niet erg te spreken over de doorvoer snelheden van de adapters. Dit komt mede door het feit dat fabrikanten met 200Mb (25MB) adverteren, terwijl de adapters in praktijk niet eens de helft halen :/

Ik haal max zo een 8MB p/s, dat is grofweg 1/3 van de snelheid waarmee de fabrikanten adverteren. Ik weet dat de opgegeven snelheid van 200Mb theoretisch is en alleen onder perfecte omstandigheden, maar toch vind ik het wel een beetje misleidend. 100Mb zou realistischer zijn, maar dat staat natuurlijk minder mooi als 200mb.

Ik vind het trouwens wel vreemd verhaal dat jou ethernetkaar de verbinding tussen de NIC en de dLAN adapters als 10Mb herkent. Heb je het volgende weleens geprobeerd:

- nieuwste firmware op de dLAN adapters te zetten
- andere kabels te gebruiken
- de adapters rechtstreeks op verschillende stopcontacten geprobeerd
- je firewall uit te schakelen

Ik hoop dat je hiermee de doorvoersnelheid kan verbeteren, maar nogmaals verwacht geen wonderen :Y) Je kan ze anders altijd nog terug brengen naar de winkel, de 500Mb versies van deze dLAN adapters worden binnenkort gelanceerd ;)

Mvg,
BBG
@BBG

Bedankt voor je reactie.
Heb je het volgende weleens geprobeerd:

a - de doorvoersnelheden van al je NICs handmatig op 100Mb zetten en niet op "auto"
b - nieuwste firmware op de dLAN adapters te zetten
c - andere kabels te gebruiken
d - de adapters rechtstreeks op verschillende stopcontacten geprobeerd
e - als je ook nog een switch gebruikt deze er tussen uit te halen of te vervangen
f - je firewall uit te schakelen
a) Ja.... alleen 10Mbps half en full duplex werken. Met de rest is geen verbinding mogelijk
b) Ja..... ze waren reeds voorzien van nieuwste firmware
c) Ja......3 verschillende Cat5E kabels van verschillende lengtes
d) Ja
e) geen switch er tussen, dus ook niets te verwijderen.
f) geen efffect

Ik heb een laatste mail naar Dlink gestuurd en ook maar een RMA aangevraagd bij de webshop. Ik ben wel klaar met die dingen..... die door jou geschetste 8MB/s klinkt me als muziek in de oren, want ik kom op dit moment niet verder dan zo'n 850kbyte/s
Ja begrijpelijk, ook al is die 8MB/s niet constant. Gemiddeld zit ik op zo een 6MB/s denk ik, maar alsnog een stuk hoger dan 850KB/s ;)

Misschien kun je de adapters voor de zekerheid nog bij iemand anders thuis uitproberen om bepaalde dingen te kunnen uitsluiten.

Ik heb inmiddels vrede met de doorvoersnelheid, al is dit maar 1/3 van de geadverteerde snelheid.

Ik moet wel toegeven dat, althans mijn dLAN adapters van Devolo, erg stabiel werken. Ik heb sinds de aanschaf ervan, nu zo een jaartje of 3 geleden nooit problemen met ze gehad, ze werken altijd! :Y)

Zodra de 500Mb versies uitkomen, ga ik deze 200Mb versies vervangen. Maar stiekum hoop ik dat mijn vriendin een paar dagen naar het buitenland moet, dan laat ik gelijk CAT6 kabels in de muur frezen :+
Heb via IBood heel goedkoop aan een setje DHP-P306AV kunnen komen en aangeschaft om eens te proberen of ik het kan gebruiken om films te streamen van een toekomstige NAS die ik in de meterkast wil zetten.

Installeren stelt inderdaad niets voor, als zou enige help in het config programma wel handig zijn. Maar gelukkig kwam ik er zelf ook wel uit.

Alles geinstalleerd ... volgens de DLink utility had ik slechts een 55Mb verbinding :-(
Dat was een tegenvaller.

Firmware geupgrade (gedownload van ftp.dlink.co.uk uit de folder voor P307AV (erg onhandig dus) maar nog steeds geen beter resultaat. Toen bleek dat ik de adapters niet in dezelde groep had zitten (wel op de zelfde fase overigens). Getest op dezelfde groep kwam ik meteen op 155Mbs... dat scheelt dus een hoop.

Nu rest me slechts om een extra stopcontact in de meterkast te maken op de juiste groep.
Heb hetzelfde setje via Ibood aangeschaft.

Vanuit het stopcontact in meterkast naar de woonkamer was de snelheid ver onder de maat, 5Mbps. Even gecontroleerd hoe het zit met de groepen en.... dat moest het probleem zijn. Het stopcontact in de meterkast zit op groep 10 en mijn woonkamer is groep 2. Een test bewees mijn conclusie, even de 2e adapter op dezelfde groep en met een lange kabel naar m'n PS3, gelijk volle mep aan snelheid 188Mbps. En zo is het tot nu toe constant boven de 150Mbps.

Ik heb in de meterkast een extra stopcontact gemaakt aan groep 2 en tot nu toe geen enkel issue gehad met de snelheid.
hi

sinds gisteravond aan t klooien met de 307av. was in de aanbieding bij de makro voor 2 tientjes. kom m niet laten liggen :P

krijg met geen mogelijkheid beide adapters in de utility. heb de nieuwste firmware zoals hierboven vermeld laten draaien. maar geen effect.
router in meterkast, stekker uit meterkast. en de 2e aangesloten op werkkamer boven aan de laptop.