MSI MPG X870E CARBON WIFI Review
Zeer goed moederbord dat hoewel het enigszins aan de prijs is veel opties biedt, en er gewoon erg mooi uitziet en luxe aanvoelt.
Pluspunten
Geen USB 2.x poorten meer, alleen maar USB 3.x of hoger Wifi 7 (met 320Mhz) Fysieke BIOS Flash knop 4 x USB-C (USB 4 / USB 3.x) Toolless M.2 sloten met thermal pads aan onderkant en bovenkant van SSDs
Minpunten
Geen fysieke handleiding Geen x8/x8 PCI-E 5.0 lanesplitting Praktisch gezien kan je maar 1x een PCI-E 5.0 SSD gebruiken vanwege bandwidth haring Geen backplate
Eindoordeel
Heel fijn moederbord dat goede prestaties levert, enorm veel mogelijkheden biedt kwa poorten en functionaliteit en daarnaast er gewoon goed uitziet.
De M.2 koelmogelijkheden zijn echt prima en komen er ook goed uit in de testen. Zowel aan de onderkant als de bovenkant van de SSD's zitten thermalpads en de heatsinks maken een goede indruk. SSD's zijn te installeren zonder tools en het systeem om de heatsink(s) vast te zetten is even wennen maar werkt goed!
Ook zijn er voldoende fan headers, het debug schermpje is handig, er zitten fysieke knoppen op voor een BIOS Flash (waarbij je geen CPU / geheugen geinstalleerd hoeft te hebben) en zijn de meeste headers op het moederbord goed geplaatst.
Hoewel overkill voor wat ik feitelijk gezien nodig heb ben ik er erg blij mee en voelt het moederbord solide aan. Ook het BIOS is een grote stap voorwaarts in vergelijking met mijn vorige AM4 moederbord van Gigabyte.
Wel jammer is dat er geen fysieke handleiding meer bij zit (serieus, hoeveel bespaar je hier nou op?) en er moet een extra 8 x PCI-e kabel aangesloten worden op je voeding... dit staat slecht vermeld terwijl het wel nodig is om alle interne zaken van voldoende prik te voorzien (zodat je blijkbaar ook geen problemen met WiFi / BT krijgt).
De M.2 koelmogelijkheden zijn echt prima en komen er ook goed uit in de testen. Zowel aan de onderkant als de bovenkant van de SSD's zitten thermalpads en de heatsinks maken een goede indruk. SSD's zijn te installeren zonder tools en het systeem om de heatsink(s) vast te zetten is even wennen maar werkt goed!
Ook zijn er voldoende fan headers, het debug schermpje is handig, er zitten fysieke knoppen op voor een BIOS Flash (waarbij je geen CPU / geheugen geinstalleerd hoeft te hebben) en zijn de meeste headers op het moederbord goed geplaatst.
Hoewel overkill voor wat ik feitelijk gezien nodig heb ben ik er erg blij mee en voelt het moederbord solide aan. Ook het BIOS is een grote stap voorwaarts in vergelijking met mijn vorige AM4 moederbord van Gigabyte.
Wel jammer is dat er geen fysieke handleiding meer bij zit (serieus, hoeveel bespaar je hier nou op?) en er moet een extra 8 x PCI-e kabel aangesloten worden op je voeding... dit staat slecht vermeld terwijl het wel nodig is om alle interne zaken van voldoende prik te voorzien (zodat je blijkbaar ook geen problemen met WiFi / BT krijgt).
Beoordeel deze review:
Heb jij ook een MSI MPG X870E CARBON WIFI?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!