Bose Companion 5 Review

RHochstenbach 18 januari 2011, laatste update op 18 januari 2011, 2.553 views

Bose Companion 5

Pluspunten

• De subwoofer levert goede prestaties
  • Drums worden gedetailleerd en helder weergegeven
  • Stabiele constructie

Minpunten

• Slechte upscaler die niet uitgeschakeld kan worden. Rock, Metal en andere "drukke" muziek presteert hierdoor erg slecht.
  • Weinig opties
  • Prijs veel te hoog.

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 3
Muziekweergave Score: 2
De muziekkwaliteit is goed bij 80's pop en "rustige" muziek. Maar bij de meeste soorten zoals Rock en Metal raakt de upscaler overstuur, en levert daardoor slechte kwaliteit. De spraak komt dan bijvoorbeeld alleen uit 1 speaker en dat klinkt niet goed. Daarnaast mist de Companion 5 een groot aantal lage mid-tonen (de tonen die de subwoofer niet kan weergeven, wat de speakers zouden moeten overnemen. Dit is niet het geval, en veel detail gaat hierdoor verloren).

De subwoofer is erg krachtig desondanks het kleine formaat. De Companion 5 is overigens erg goed met het weergeven van drums, deze klinken erg helder.

Games klinken in de meeste gevallen veraf, alsof je in een doos zit. Films klinken best goed, maar het is niet zo goed als een "echt" 5.1 systeem.

Voor de hoge prijs had ik meer functies verwacht, en daarnaast ook een afstandbediening en meer fine-tune opties verwacht op het apparaat.

Mijn conclusie is dat de Companion 5 niet goed presteert, en al helemaal niet in die hoge prijsklasse. Een gemiddeld 2.1 systeem onder de 100 van een concurrerend bedrijf zal over het algemeen veel beter presteren dan de Companion 5.

Heb jij ook een Bose Companion 5?

Je zegt dat de upscaler overstuur geraakt, er al eens aan gedacht om te checken of het niet aan jouw instellingen ligt?

Als je de line out gebruikt op je mac, zet deze dan op 80%
Let erop dat er geen andere equalizer instellingen in je Itunes aanstaan, deze gebruikt meestal een Gain component, en dat wil je niet met deze. Zet hem eens compleet flat en regel dan bij. Misschien een beetje van de trble weghalen en da compleet linkse ook een beetje naar beneden zodat de bas niet te aanwezig is.

@Kaly
ga hier niet zo gefrustreerd Bose gaan bashen, ik heb wat ervaring met bose producten en jouw opmerkingen zijn COMPLEET onterecht.
Laat me raden, je hebt geen ervaring met andere producten omdat Bose in je hoofd staat geprent als beste? Doe eens wat simpele vergelijkingen en lees wat audiofielensites :O
ik heb twee mackie MR5 'en staan, lijkt mij wel een goede referentie wat betreft geluidskwaliteit.
Ik kan je een tip geven. Als je overpriced midrange producten wilt - ga vooral voor Bose. Want meer dan midrange zijn ze niet, en de speakers niet en de koptelefoons.
En ja, ik spreek nu over ALLE Bose producten, gemiddeld. Want sommige dingen zijn vrij goed, maar andere zijn zo dramatisch slecht voor hun torenhoge prijs dat ze 90% afgeprijsd zouden mogen worden.

[Reactie gewijzigd door zakkenjongen op 18 januari 2011 19:07]

Je hebt wel gelijk.
Waarom staat Bose altijd in een aparte hoek in een hifi-zaak?
Juist, omdat je anders het verschil hoort met goede speakers.

Hier op GoT hebben ze wel eens een Acoustimass set van Bose uit elkaar gesloopt en het is idd veel te duur voor wat je krijgt.