Specificaties Socket AM3 met AMD 785G chipset - Bekijk alle specificaties

Asus M4A785TD-V EVO Review

_-SaVaGe-_ 6 oktober 2011, laatste update op 12 oktober 2011, 647 views

Asus M4A785TD-V EVO

Pluspunten

• 10 fasige VRM
  • Redelijke geïntegreerde video
  • Goede overclockbaarheid
  • Goede prestaties

Minpunten

• instabiliteit
  • problemen met geheugen
  • al 2X RMA
  • vaak geen beeld
  • PCI kaartjes opblazen vind dit bordje schijnbaar erg leuk
  • Problemen geluidskaart

Layout Score: 5
Heb het moederbord ruim een half jaar geleden gekocht omdat mijn oude moederbord de geest had gegeven.

Dit moederbord gebruikt icm. een AMD Phenom II X6 1090T. Ik viel meteen op de looks van dit moederbord, dit is ook de reden dat ik voor dit moederbord heb gekozen. In deze prijscategorie kon ik zo vlug niets anders vinden. (gekocht voor ¤84)
Het bordje presteert prima icm. de 1090T. Overclocken gaat ook prima. Zie mijn review van de X6 1090T voor de OC-resultaten. Ik heb het systeem maar een paar uur overgeclockt voor de review van de processor en om mee te benchen. De rest van de tijd heeft hij ALTIJD stock gedraaid. (was van zichzelf al snel genoeg voor de meeste dingen)

Problemen
Al vanaf het begin had ik problemen met het geluid. Vaak kreeg ik geen geluid, haperde het, of viel het compleet weg. Dit is blijkbaar een bekend probleem bij VIA Vinyl audio chips.
Ook had ik problemen met de stabiliteit. Regelmatig kreeg ik BSOD's om mijn oren, die alleen op te lossen waren door overdreven hoge voltages door de cpu en de chipset heen te jagen. En dit ondanks dat ik NIET overclockte.
Ook moest ik vaak latjes geheugen verwisselen omdat het systeem anders niet eens een post screen weergaf.
Met 4 geheugenmodules in het bord wou het ook niet posten, ookal waren het 4 indentieke modules. SIngle of dual sided maakte ook niets uit.

~[RMA]
Opeens begonnen er opeens PCI kaarten in mijn PCI sloten weg te fikken. De pc werkte ook totaal niet stabiel meer. Het moederbord heb ik dus RMA gestuurd. Moederbord weer "gerepareerd" terug gekregen :| een week later begonnen de problemen dus weer :(

[2e X RMA]
Moederbord is weer defect. loop al vast in de bios...
Heb kredit aangevragen, maar toch hetzelfde (model) bord teruggekregen.

Ik heb het moederbord weer terug van RMA. ditmaal is het ingeruild voor een ander moederbord, (wel hetzelfde model) en werkt het weer prima.

Heb jij ook een Asus M4A785TD-V EVO?

Reviews door de redactie

Weet je zeker dat je een stabiele voeding c.q. stroomtoevoer hebt?

Ik ken ASUS als een betrouwbaar merk.
En dat één bordje een keer een maandagochtend exemplaar kan zijn ok.
Maar dat een bepaald type van een bord een slecht ontworpen bord zou
kunnen zijn lijkt me niet echt zo waarschijnlijk.

En ik heb een enkele keer wel eens een kennis gehad die ook een PC
had die elke keer maar weer problemen gaf. Terwijl diezelfde PC bij mij
thuis geen problemen gaf. Slechte stroomtoevoer of aardstralen of zo...
Ik heb dit exact zelfde MoBo in mijn htpc draaien en dat loopt super.
Waarschijnlijk heb je echt zo'n maandag morgen modelletje gehad.

Natuurlijk wel klote dat Asus niet meteen zegt: Hier heb je een nieuwe, maar gaat repareren.
Jammer
Ja dat klopt, vind ik zelf ook erg vervelend. Ik probeer nu een kredit te krijgen van de fabrikant, ik zie het niet zitten om hem nog een 2e keer terug te krijgen van RMA... Wat betreft de voeding, die is dik in orde. Het is een Corsair CX600, die ik al in 3 andere systemen heb getest, zonder problemen. De spanningslijnen nog eens nagemeten met de voltmeter, wijkt nergens meer dan 4% af onder volledige load... Daar zal het dus niet aan liggen lijkt mij...

Ik zit te denken aan de Gigabyte 990FXA-UD3 als vervanger, aangezien de Asus M4A785TD-V Evo nergens meer op voorraad is, en ik mijn eigen bord natuurlijk liever niet meer terug wil zien. Dan moet ik wel wat bijleggen, maar dat is voor mij niet zo'n punt. Dan heb ik wel een erg mooi moederbordje, dat hopelijk wel stabiel blijft werken voor minstens 2 jaar...

Ook nam ik mijn pc af en toe mee op vakantie, en daar had ik de problemen net zo erg... Stroomtoevoer zal het dus denk ik niet zijn...

[Reactie gewijzigd door _-SaVaGe-_ op 6 oktober 2011 10:55]

Heb je wel de laatste BIOS update? Die fixt vaak geheugen compatabiliteit.
Jup, heb de laatste bios er in staan.
Jammer dat je de meeste alleen hun geld in cpu/gpu ziet stoppen hoewel je moederbord het belangrijkste onderdeel van heel je computer is, ze noemen het niet voor niks het MOEDERbord he:) maar goed zal niet effectief genoeg zijn voor spelletjes ofzo :(
Ja klopt.
Daarom wil ik straks ook een duurder bordje nemen, die ik hier al eerder heb genoemd ;) (Gigabyte 990FXA-UD3)

[Reactie gewijzigd door _-SaVaGe-_ op 7 oktober 2011 12:40]

Ik heb nu een nieuw bordje gekregen vanuit RMA. Deze werkt weer prima. (zelfde model alleen ander bord) Heb hem toch maar de verkoop in gegooid en die gigabyte besteld.

[Reactie gewijzigd door _-SaVaGe-_ op 13 oktober 2011 09:55]