Specificaties 32" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Philips 32PFL5405H Review

beun de H. 16 januari 2011, laatste update op 17 januari 2011, 2.396 views

Philips 32PFL5405H

Pluspunten

• Uitstekende prijs voor een 100 Hz LCD
  • Tv voelt solide aan
  • Het beeld is prima

Minpunten

• afstandbediening heeft te weinig knoppen
  • tv kan niet draaien om poot
  • beperkte opties voor afspelen over usb
  • redelijk lange opstarttijd

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Hierbij mijn review van de Philips LCD TV 32PFL5405H. Dit zal vooral een gebruikersreview worden en niet zozeer een technisch review. Ik zal daar toch enkele woorden aan wijden omdat dit soort informatie weliswaar belangrijk is, maar ook eenvoudig kan worden gevonden op internet en er niet zoveel aan te reviewen valt. Ik heb de televisie alleen gebruikt om tv te kijken via usb, home cinema, digitale tv en kabel tv. Maar allereerst wat waren mijn eisen.

Programma van eisen
- 32" of 37" LCD
- 100 Hz
- minimaal 3 HDMI-poorten (ivm randapparatuur zit je hier al snel aan: digitale decoder, home cinema, spelcomputer).
- USB-aansluiting
- prijs ~450 euro. (aanschafprijs was 455).

Uiteraard moest het beeld ook goed zijn, maar er zit niet zo heel erg veel verschil meer tussen de verschillende merken. Bovendien is het ook bijna niet objectief te vergelijken. Elke producent heeft z'n eigen definities wat betreft dynamisch contrast. Ik heb een hoop beelden gezien en het lag allemaal bij elkaar in de buurt.

Technische specificatie

Voor meer specifieke informatie over wat de tv kan verwijs ik je door naar de Philips pagina over deze tv of voor een korte opsomming kan je ook het leaflet bekijken.

Er staan zover ik kan beoordelen geen onjuistheden in, maar ik heb niet alles geprobeerd. Echter het gebruik van de tv valt hier toch wat tegen, maar daarover meer in de volgende paragraaf.

Gebruikservaring

Ik zal hier gaan letten op het design, beeld, het geluid, de afstandbediening en opties in de tv.

Design
Persoonlijk vind ik een dikke rand en geen ambilight erg prettig tv kijken, maar dat ik persoonlijk. De tv komt met poot, deze is makkelijk te installeren en het geheel voelt erg solide aan. Enig nadeel is dat de tv niet kan draaien om de poot.

Beeld
Het beeld is gewoon goed om naar de kijken, het geeft een goed contrast en het vertoont eigenlijk nergens schokken of ghosting. Alleen het donkere contrast valt iets tegen, zwart is niet altijd helemaal zwart.
Ik heb tv gekeken via een home cinema set, digitale receiver (beiden HDMI), via de kabel (coax) en via usb.
Wat betreft het digitale signaal valt er niets aan te merken, het beeld is een genot om naar te kijken. Het beeld via de kabel is ook nog wel redelijk te noemen en is in ieder geval niet veel slechter dan als op een gewone beeldbuis. Het kijken via usb schokte af en toen wel een beetje, vooral als ik grote MKV-bestanden er over afspeelde.
Er zijn een stuk of 7 standaardinstelling voor de beeldwarmte, maar uiteraard kan je ook een persoonlijke voorkeur instellen aan de hand van foto's die je te zien krijgt.

Geluid
Het geluid is redelijk te doen. Je moet er uiteraard geen wonderen van verwachten, het is gewoon een goed stereo geluid en er valt verder weinig over te zeggen. Je kan nog wel 3 verschillende geluidsinstellingen kiezen hoe jij het geluid als prettigste ervaart.

Afstandsbediening
De afstandsbediening ervaar ik toch wel al minpunt. Het design is opzich wel mooi, maar de functionaliteit schiet te kort. De afstandsbediening heeft erg weinig knoppen en dat resulteert erin dat je vaak een aantal submenu in moet. Het kost je dan ook wel even voordat je snel weet waar iets te vinden is. Zo moet je bijvoorbeeld voor teletekst eerst een ander menu openen waarna je daar teletekst kan kiezen.
Ook is het moeilijk om een andere afstandbediening (geen all-in-one, maar bv die van de receiver of home cinema) in te stellen zodat die kan functioneren als afstandsbediening voor de tv, waardoor je dus min of meer vast blijft zitten aan de meegeleverde afstandbediening.

Opties
De televisie heeft getracht veel dingen in te stellen voor de gebruikservaring. Zo kan je verschillende instellingen kiezen voor het beeld die geoptimaliseerd zijn voor het doel/ervaring. Zo is er bijvoorbeeld een gamemodus die de responsetijd van de televisie erg laag heeft en is bijvoorbeeld een splitscreen met teletekst ook mogelijk.
Opties die ik mis zijn bijvoorbeeld de picture-in-picture en wat meer geavanceerdere opties om films via usb te bekijken. Het doorspoelen gaat behoorlijk langzaam bijvoorbeeld en de opties die je hebt zijn: pauze, play, vooruit, achteruit. Zowel afspelen via usb-stick alsmede externe HD leverde geen problemen op.
Het update van de Firmware gaat erg eenvoudig via een usbstick. De nieuwe firmware kan je gewoon downloaden van de philipssite. Dit is ook wel belangrijk, want de firmware versie die ik eerst had bevatte wat bugjes. Bijvoorbeeld de tv ging als hij 2-3 uur aan stond automatisch in stand by. Aangezien de opstartsnelheid van de tv toch zo'n 20 seconden is, is dat toch behoorlijk storend.

• samsung ht c5200w
  • tele2 digitale ontvanger

Heb jij ook een Philips 32PFL5405H?

Ik vind twee negatieve eigenschappen niet echt 'negatieve eigenschappen'

-Dat de afstandbediening de knop teletext niet heeft is bezwaarlijk, maar verder is het hoe minder knoppen hoe relaxer (als de belangrijke er maar opzitten).
-Draaien op poot kom je gewoon in een hogere lijn terecht, dat heeft deze lijn niet, onder meer daarom zijn ze lekker cheap.

Hoe reageert het paneel op snelle bewegingen van een spelcomputer?
Dit is ook wel belangrijk, want de firmware versie ik ik eerst zorgde elke 2-3 uur automatisch voor een standby.

Snap hem niet helemaal die zin. :?