Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Linksys E3000 Review

RuudMb 16 januari 2011, 4.646 views

Linksys E3000

Pluspunten

• Vormgeving, interface, gebruikersvriendelijkheid

Minpunten

• Bereik

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 2
In de veronderstelling dat een topmodem ook een goed bereik heeft blijkt dit in de praktijk toch erg tegen te vallen. Zou het komen door de interne antennes?

De positie van het modem heb ik bewust gekozen (niet in de meterkast, gelet op reflectie etc.), ik heb met inSSID het kanaal gewijzigd zodat ik weinig last heb van andere netwerken. En toch is op de eerste verdieping maar hooguit 50% van het signaal over en op de zolderverdieping al vrijwel niets meer. Streaming audio kan ik op zolder vergeten.

Kortom: het valt dus wat tegen bij mij, een tegengeluid t.a.v. de andere reviews. Ik heb de E3000 dan ook maar eerst omgeruild (was het misschien defect?) en uiteindelijk maar ingeruild voor een ander merk.

Heb jij ook een Linksys E3000?

In de winkel was men er van overtuigd dat het aan de router moest liggen, router dus omgeruild met een nieuwe E3000. Geen verbetering, zelfde resultaat.

Het kan natuurlijk dat ik in een zwaar geïsoleerd huis woon, maar de diverse routers van de buren (vooral Fritzboxen) zijn sterker te ontvangen dan mijn eigen router. Dat geeft voor mij echt aan dat er iets mis is met de E3000. Of doe ik iets verkeerd? Suggesties zijn welkom.
Een wisseling in de setup van laag naar hoog zendvermogen maakt geen verschil (volgens inSSIDer). Da's toch ook raar?

Ik denk dat als je de router op begane grond installeert het wel goed gaat, daar heb ik wel een goede ontvangst en 'ontstijg ik de buren'.

Hier en daar lees ik nu ook wat kritische berichten over het gebruik van interne antennes. Het zou voor mij ook een indicatie kunnen zijn dat het daarom niet goed gaat. Op techzine.nl is ook een test te lezen met wat opmerkelijke bevindingen.

Kortom: de overstap naar bv. Sitecom WL3 serie lijkt logisch, externe antennes die te verwisselen zijn. Ik wil met 1 apparaat op zolder bereik kunnen hebben, iets dat ik nu niet heb. Morgen (18-1) een vervolg op mijn bevindingen.

[Reactie gewijzigd door RuudMb op 18 januari 2011 08:47]

Het gewenste modem met andere antennes was niet voorradig. Daarom heb ik geexperimenteerd met de lokatie van het modem. Onder de trap, nabij de eerste etage (ca. 1,5 meter hoger) is de ontvangst dusdanig 'verbeterd' (minder slecht) dat ik nu overal een weliswaar zeker niet optimaal, maar bruikbaar signaal heb.

Jaja, een nederlands gebruik: het compromis :'(
Hallo Ruud,

Ik wil binnenkort een router aanschaffen en overweeg serieus deze Linksys E3000 te kopen.
Belangrijk voor mij zijn de gigabit poorten (LAN en WLAN) en zeker ook het bereik.
Jouw review doet mij nu een beetje twijfelen; ik wil de router het liefst in de meterkast plaatsen en hoewel ik in een appartement met één woonlaag woon, is de afstand tot mijn woonkamer wel zo'n 20 meter.
Zou je me kunnen vertellen waar je keus uiteindelijk op is gevallen en hoe deze zich presteert in vergelijking met de E3000?
Wat is het bereik dan in meters? Voor mij is 10+ goed. Me half dooie Dlink komt atm niet verder dan 3 meter :( Hij hangt in de meterkast, ongeveer 40cm van de groepenkast op hoogte van de automaten.
Ik had in het begin ook wat problemen met de Linksys e3000 en het bereik op 5GHz, maar sinds ik DD-WRT erop heb draaien loopt het super. :)
Ik ben erg benieuwd Ruud. Heb je inmiddels al ervaringen met een andere router?
Hele goeie tip! Je moet er wel even voor zitten om het te upgraden naar DD-WRT maar dan heb je ook wat - incl. zendvermogen :)
Gisteren kocht ik de E3000 op advies van een van de mensen van Wifimedia in Arnhem. Aanleiding was namelijk dat m'n SqueezeBox te vaak stond te bufferen of er al bufferend mee ophield. Tot nu toe is het een grote verbetering, geen moment meer gemerkt dat de SB tijd nodig had om te bufferen. De wireless printer achterin huis wordt ook prima bediend. Ik heb een Fritzbox en heb daar de wireless van uitgezet nu.
Hoeveel beter is het bereik geworden na de DD-WRT firmware erop te hebben gezet? Overweeg deze router ook te kopen.
Je kunt het zendvermogen instellen. Dit heeft overigens invloed op de levensduur van e.e.a.